Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #1 Skrevet 25. oktober 2014 Andre som har opplevd 1-åringer som må sove så ofte? Synes stadig jeg hører om dem som går fra 2 til 1 dagdupp på denne tiden, mens vi fortsatt ikke er klare for å gå over til 2. Vi har prøvd i lengre tid å få henne til å klare seg med 2 (og evt at de da blir lengre isteden), men hun blir helt hysterisk og overtrøtt, gnir seg i øynene og bare sutrer. Strekker seg mot senga når vi kommer inn på soverommet, og sovner raskt og greit når vi legger henne ned da. Begynner å lure på om det er noe galt med henne eller hva det er... Hun sover 10-12 timers netter, og altså 3 dupper på dagtid, 1 timer +/- på hver, så burde jo få nok søvn egentlig selv om vi dropper den tredje dagsovingen. Hun er prematur også da, så 14 mnd i forhold til fødselsdagen, men bare 12 mnd i forhold til termin, men selv en på 10-12 mnd bør da klare seg med to dagsovinger!? Andre som har opplevd dette? Anonymous poster hash: 008b7...aea
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #2 Skrevet 25. oktober 2014 Andre som har opplevd 1-åringer som må sove så ofte? Synes stadig jeg hører om dem som går fra 2 til 1 dagdupp på denne tiden, mens vi fortsatt ikke er klare for å gå over til 2. Vi har prøvd i lengre tid å få henne til å klare seg med 2 (og evt at de da blir lengre isteden), men hun blir helt hysterisk og overtrøtt, gnir seg i øynene og bare sutrer. Strekker seg mot senga når vi kommer inn på soverommet, og sovner raskt og greit når vi legger henne ned da. Begynner å lure på om det er noe galt med henne eller hva det er... Hun sover 10-12 timers netter, og altså 3 dupper på dagtid, 1 timer +/- på hver, så burde jo få nok søvn egentlig selv om vi dropper den tredje dagsovingen. Hun er prematur også da, så 14 mnd i forhold til fødselsdagen, men bare 12 mnd i forhold til termin, men selv en på 10-12 mnd bør da klare seg med to dagsovinger!? Andre som har opplevd dette? Anonymous poster hash: 008b7...aea Hvis hun klarer seg så godt med en liten lur her og der, og likevel klarer å sove godt om natten, så ser jeg ikke helt at det trenger å være et problem :-) Hun trenger bare å lade batteriene litt ekstra 😊 Anonymous poster hash: 64182...e72
*Miss Marple* Skrevet 25. oktober 2014 #3 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg tenker at så lenge hun sover så godt om natten kan hun få styre dagsøvnen sin selv. Det er jo nærmest tortur å bli nektet å sove når man er trøtt, så det syns jeg ikke dere skal gjøre. Er hun veldig aktiv når hun er våken? Husk at det krever mye energi for en liten kropp alt som skal læres
C&M&H Skrevet 25. oktober 2014 #4 Skrevet 25. oktober 2014 Barn har ulikt søvnbehov. Eldste min sov to dupper på 2 timer lenge, og 12 timer hver natt. Nr to sov kun en time på dagtid fra han var ett år og 12 timer om natta. Er hun trøtt så la henne sove!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #5 Skrevet 25. oktober 2014 Min kunne sove opp til 5 timer på dagtid (fordelt på 2 dupper) frem til hun var 14 mnd, la seg fint om kvelden og sov i 12 timer. Sov 2 dupper frem til 16 mnd, og er nå på vei til 1 (men vi ser det blir litt lite søvn på dagtid, da hun våkner for tidlig til å være uthvilt og aktiv frem til leggetid). Så lenge barnet ditt spiser godt, er aktiv og i godt humør når hun er våken og sover godt på natten, ser jeg ikke problemet Husk at mange ett-åringer sover 1 dupp på 3 timer - det er ikke mer enn din sover på 3 dupper! Anonymous poster hash: d919b...599
trollemor86 Skrevet 25. oktober 2014 #6 Skrevet 25. oktober 2014 Min eldste såv bare to lurer på 1 årsdagen, men de var stort sett på 2 timer + så søvnmengden blir jo lik
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #7 Skrevet 25. oktober 2014 Andre som har opplevd 1-åringer som må sove så ofte? Synes stadig jeg hører om dem som går fra 2 til 1 dagdupp på denne tiden, mens vi fortsatt ikke er klare for å gå over til 2. Vi har prøvd i lengre tid å få henne til å klare seg med 2 (og evt at de da blir lengre isteden), men hun blir helt hysterisk og overtrøtt, gnir seg i øynene og bare sutrer. Strekker seg mot senga når vi kommer inn på soverommet, og sovner raskt og greit når vi legger henne ned da. Begynner å lure på om det er noe galt med henne eller hva det er... Hun sover 10-12 timers netter, og altså 3 dupper på dagtid, 1 timer +/- på hver, så burde jo få nok søvn egentlig selv om vi dropper den tredje dagsovingen. Hun er prematur også da, så 14 mnd i forhold til fødselsdagen, men bare 12 mnd i forhold til termin, men selv en på 10-12 mnd bør da klare seg med to dagsovinger!? Andre som har opplevd dette? Anonymous poster hash: 008b7...aea Oi, det hørtes slitsomt ut! Ikke hørt om tre dupper på så store. Mine gikk til en dupp ved 9 og 10 mnd. 2 dupper ved ca 6 mnd. Sluttet å sove dag før to år, så de er vel bare ikke soveunger. Ville definitivt prøv å gå til to. Når legges barnet og når er det morgen? Må la det gå noen dager før en ser om det går. Anonymous poster hash: af113...546
PrinsesseHengepupp Skrevet 25. oktober 2014 #8 Skrevet 25. oktober 2014 Skjønner ikke at det kan være noe problem? Min sov tre dupper til han var langt over året, og sluttet ikke med dagsoving før han var nesten 4. Uten at det på noen måte gikk ut over hverken familieliv eller nattesøvn. Har aldri vært noe problem å få han til hverken å sove, eller sove hele natta gjennom (etter nattpuppinga var slutt da). Så lenge ungen trenger det skjønner jeg ikke at man skal endre. Hvorfor fikse noe som ikke er feil?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #9 Skrevet 25. oktober 2014 Skjønner ikke at det kan være noe problem? Min sov tre dupper til han var langt over året, og sluttet ikke med dagsoving før han var nesten 4. Uten at det på noen måte gikk ut over hverken familieliv eller nattesøvn. Har aldri vært noe problem å få han til hverken å sove, eller sove hele natta gjennom (etter nattpuppinga var slutt da). Så lenge ungen trenger det skjønner jeg ikke at man skal endre. Hvorfor fikse noe som ikke er feil? Styrete når man skal ut på ting da når ungen stadig må sove, særlig om det er etter at de slutter med vogn rundt 2-3. Hvordan gjorde dere det rent praktisk? Blir jo som å ha bitteliten baby i åresvis da... Anonymous poster hash: af113...546
PrinsesseHengepupp Skrevet 25. oktober 2014 #10 Skrevet 25. oktober 2014 Skjønner ikke at det kan være noe problem? Min sov tre dupper til han var langt over året, og sluttet ikke med dagsoving før han var nesten 4. Uten at det på noen måte gikk ut over hverken familieliv eller nattesøvn. Har aldri vært noe problem å få han til hverken å sove, eller sove hele natta gjennom (etter nattpuppinga var slutt da). Så lenge ungen trenger det skjønner jeg ikke at man skal endre. Hvorfor fikse noe som ikke er feil? Styrete når man skal ut på ting da når ungen stadig må sove, særlig om det er etter at de slutter med vogn rundt 2-3. Hvordan gjorde dere det rent praktisk? Blir jo som å ha bitteliten baby i åresvis da... Anonymous poster hash: af113...546 Som sagt, merket aldri at det var en utfordring. Feks sov han i barnehagen, og i bilen på tur hjem når han var 2-3 år, de 25 minuttene i bil var nok. Nå skal det sies at jeg, og han, alltid har vært veldig fleksible, han hadde aldri behov for at det skulle være den og den senga/vogna, mørkt/stille osv. Så han kunne like gjerne ta blunden på fanget mitt på konsert som i bilstolen eller på en kafèsofa. Var aldri slik at vi måtte være hjemme til et visst tidspunkt, eller måtte utsette å dra noe sted. Selv om jeg vet jeg har kledd på en sovende 3åring for å komme oss avgårde på ting. Men som oftest våkna han da
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #11 Skrevet 25. oktober 2014 Skjønner ikke at det kan være noe problem? Min sov tre dupper til han var langt over året, og sluttet ikke med dagsoving før han var nesten 4. Uten at det på noen måte gikk ut over hverken familieliv eller nattesøvn. Har aldri vært noe problem å få han til hverken å sove, eller sove hele natta gjennom (etter nattpuppinga var slutt da). Så lenge ungen trenger det skjønner jeg ikke at man skal endre. Hvorfor fikse noe som ikke er feil? Styrete når man skal ut på ting da når ungen stadig må sove, særlig om det er etter at de slutter med vogn rundt 2-3. Hvordan gjorde dere det rent praktisk? Blir jo som å ha bitteliten baby i åresvis da...Anonymous poster hash: af113...546 Som sagt, merket aldri at det var en utfordring. Feks sov han i barnehagen, og i bilen på tur hjem når han var 2-3 år, de 25 minuttene i bil var nok. Nå skal det sies at jeg, og han, alltid har vært veldig fleksible, han hadde aldri behov for at det skulle være den og den senga/vogna, mørkt/stille osv. Så han kunne like gjerne ta blunden på fanget mitt på konsert som i bilstolen eller på en kafèsofa. Var aldri slik at vi måtte være hjemme til et visst tidspunkt, eller måtte utsette å dra noe sted. Selv om jeg vet jeg har kledd på en sovende 3åring for å komme oss avgårde på ting. Men som oftest våkna han da Sov på konsert? Og på kafesofa? Eh? Anonymous poster hash: af113...546
PrinsesseHengepupp Skrevet 25. oktober 2014 #12 Skrevet 25. oktober 2014 Skjønner ikke at det kan være noe problem? Min sov tre dupper til han var langt over året, og sluttet ikke med dagsoving før han var nesten 4. Uten at det på noen måte gikk ut over hverken familieliv eller nattesøvn. Har aldri vært noe problem å få han til hverken å sove, eller sove hele natta gjennom (etter nattpuppinga var slutt da). Så lenge ungen trenger det skjønner jeg ikke at man skal endre. Hvorfor fikse noe som ikke er feil? Styrete når man skal ut på ting da når ungen stadig må sove, særlig om det er etter at de slutter med vogn rundt 2-3. Hvordan gjorde dere det rent praktisk? Blir jo som å ha bitteliten baby i åresvis da...Anonymous poster hash: af113...546 Som sagt, merket aldri at det var en utfordring. Feks sov han i barnehagen, og i bilen på tur hjem når han var 2-3 år, de 25 minuttene i bil var nok. Nå skal det sies at jeg, og han, alltid har vært veldig fleksible, han hadde aldri behov for at det skulle være den og den senga/vogna, mørkt/stille osv. Så han kunne like gjerne ta blunden på fanget mitt på konsert som i bilstolen eller på en kafèsofa. Var aldri slik at vi måtte være hjemme til et visst tidspunkt, eller måtte utsette å dra noe sted. Selv om jeg vet jeg har kledd på en sovende 3åring for å komme oss avgårde på ting. Men som oftest våkna han da Sov på konsert? Og på kafesofa? Eh? Anonymous poster hash: af113...546 Ja? Kan du utdype hva du lurte på?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2014 #13 Skrevet 26. oktober 2014 Takk for svar, føler meg litt roligere og klar for å fortsette med 3 sovinger nå... Har prøvd en uke med to sovinger og mye sutring og masing fra lille, ikke så bra. I går gikk vi tilbake til 3 sovinger og hun ble mye enklere og gladere å ha med å gjøre. Hun trives best i egen seng i mørket, så absolutt litt utfordrende å få dagene til å gå opp, må ha alt klart og kunne løpe ut av huset i det hun våkner skal vi få kommet oss ut på noe Menmen dette kan jo ikke vare evig heller...og sutrete grinete 1-åring som vil bæres konstant er verre enn å måtte legge opp dagene til 3 sovinger altså... Anonymous poster hash: 008b7...aea
Blondzilla Skrevet 26. oktober 2014 #14 Skrevet 26. oktober 2014 Det var mye synes jeg, men så lenge hun gir god kontakt og er aktiv når hun er våken så er det nok ikke noe galt i det. Er hun det første barnet deres? Vi har tre barn og hvis vi skal noe spes i løpet av helgen så organiseres det litt rundt lillebrors soving. Han sover bare en gang, men jeg synes likevel det tar mye av dagen. Hadde han sovet tre ganger hadde vi vel ikke kommet oss ut døra for da hadde resten av tiden gått med til måltider.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2014 #15 Skrevet 26. oktober 2014 Andre som har opplevd 1-åringer som må sove så ofte? Synes stadig jeg hører om dem som går fra 2 til 1 dagdupp på denne tiden, mens vi fortsatt ikke er klare for å gå over til 2. Vi har prøvd i lengre tid å få henne til å klare seg med 2 (og evt at de da blir lengre isteden), men hun blir helt hysterisk og overtrøtt, gnir seg i øynene og bare sutrer. Strekker seg mot senga når vi kommer inn på soverommet, og sovner raskt og greit når vi legger henne ned da. Begynner å lure på om det er noe galt med henne eller hva det er... Hun sover 10-12 timers netter, og altså 3 dupper på dagtid, 1 timer +/- på hver, så burde jo få nok søvn egentlig selv om vi dropper den tredje dagsovingen. Hun er prematur også da, så 14 mnd i forhold til fødselsdagen, men bare 12 mnd i forhold til termin, men selv en på 10-12 mnd bør da klare seg med to dagsovinger!? Andre som har opplevd dette? Anonymous poster hash: 008b7...aea De som sover en gang på dagen sover gjerne tre timer da, så om hun sover tre ganger 1 time så høres ikke det unormalt ut. Anonymous poster hash: d7d91...a44
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2014 #16 Skrevet 26. oktober 2014 Men herregud, ungen er jo prematur. Hvilken verdi har det å spørre folk med fullbårne babyer om hva som er normalt? Hun blir mer overstimulert enn fullbårne barn og eneste måten å fixe overstimuli på er å sove, så enkelt er det. Tror du bør lese deg mer opp på premature, for dette er å lage problemer ut av noe helt naturlig. Anonymous poster hash: 44589...3fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå