Gå til innhold

"Engasjerte" foreldre uten tid til egne barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at dette ikke gjelder alle, men jeg sitter med et inntrykk av at enkelte foreldre som er veldig engasjert i SU, Foreldreutvalg, leder i barns aktiviteter osv gjør disse synlige tingene, men at det går på bekostning av faktisk tid med egne barn.

Hvorfor jeg sier det er at vi stadig opplever at enkelte barn (små)?blir fulgt på ringerunde til venner etter bhg eller i helgene for å bli plassert hos første og beste familie på "oppbevaring". Aldri invitasjon tilbake, våre barn er aldri hos de, større søsken ser vi stadig på utflukter osv med andre familier men aldri egen.

Jeg skjønner at man må prioritere, men det virker som om enkelte vil fremstå som så fantastisk engasjerte foreldre uten at de bryr seg om egne barn...

Et lite sukk fra høygravid "barnevakt" med 1 uke til termin og som fikk en ekstra 4 åring på besøk for 5 timer siden. (Ringte og ba de hente til btv så slapper av med kun mine egne nå).

Anonymous poster hash: a3f6d...a7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er det ikke her, vi som er engasjerte som trenere (for 2 fotballag), nestleder i FAU kjører og henter på kamper, treninger og turneringer både i fotball og håndball. Det er alltid vi som ender opp med en unge eller to ekstra i bilen til treninger, kamper, turneringer osv. Det er også vi som får ekstra unger dumpende inn døra rett som det er, fordi ungene kjenner oss godt siden vi er med de på det meste! Nå begynner våre å bli store (4, 6 og 8 klasse) så det er ikke så mye arbeid å ha med noen ekstra unger. Men syns det er veldig trist at det alltid er de samme foreldrene som går igjen med å ikke følge opp egne unger.

Skrevet

Slik opplever jeg det også. Tror noen foreldre velger å delta i "styre og stell" fordi de har et ønske om å være sosiale og i enkelte tilfeller for å bestemme. Fau leder i barnehagen til eldstemann, som også var i styret i håndballgruppa er et slikt tilfelle. Barnevernet arbeider nå med familien. De ble kontaktet av en nabo da det ble oppdaget at mor gjentatte helger hadde vært på fest mens eldste barn på 9 år var barnevakt.

Anonymous poster hash: 1691c...0eb

Skrevet

Det er vel som regel motsatt er min erfaring. De engasjerte foreldrene har mer overskudd enn de fleste. Og også mer tid til barna sine.

Anonymous poster hash: ca247...277

Skrevet

Det er vel noen som ønsker å få til mer enn de faktisk gjør, som påtar seg mer enn de faktisk klarer i hverdagen. Det er i hvert fall forklaringen jeg ville tenkt på det du beskriver - at det handler mer om manglende forståelse for egne begrensninger enn ønsket om å fremstå som bedre enn de er.

Jeg kjenner ikke igjen de du beskriver. Her er det oftest sånn at de som er klassekontakter, fotballtrenere og natteravner er de samme som de som ofte dobler antall mennesker rundt middagsbordet i hverdagen, som har åpent hus og som har det hjemmet ungene trekkes mot.

Skrevet

Er det virkelig sånn rundt om kring at når noen spør "Hvem vil sitte i FAU?" så spretter det opp hender (og da spesielt fra de som ikke er engasjert) Overhode ikke min erfaring, de som ikke er engasjert er for det første ikke på det foreldremøtet, og de som blir valgt gjør det fordi de må, eller føler at det er deres tur.

Sånn ble iallefall jeg valgt.

Er det sånn at det er mange foreldre som ønsker å være trener, eller må man faktisk bare ta de 2-3 som melder seg?

Selvfølgelig finnes det unntak, men min erfaring er at det er de som føler seg nødt og som syns det er greit som gjør det, fordi de ønsker et godt tilbud til barna sine.

Selv sitter jeg i FAU og er trener. Det tar masse av min tid som jeg heller ville trilbringt med barnet mitt. Er alene med ham, og jeg trenger barnevakt ofte. Jeg kan ikke jobbe mindre, for det er så vidt det går rundt.

Anonymous poster hash: 6764c...5de
Skrevet

Mitt inntrykk er at de som ender opp i SU eller FAU gjerne er den eneste som melder seg etter ett minutt med pinlig stillhet hvor alle de "voksne" sitter og ser i gulvet. Slik er det hvert år i vår barnehage i hvertfall. Jeg meldte meg frivillig sist gang det var valg, vi hadde ikke behov for å stemme da jeg var den eneste. Vi har møte i barnehagens åpningstid så trenger ikke barnevakt. Vi har to møter i året, det er ikke all verden med tid det stjeler.

Anonymous poster hash: 89932...89a

Skrevet

Mitt poeng var at enkelte gjør det synlige engasjementet - og er da VELDIG synlig, men når det kommer engasjement privat i "eget hus" som ikke er like synlig så nedprioriteres det.

Var bare litt sliten og irritert over denne familien; mange barn og stiller opp på mye med de eldste når det er synlig for hele bygda, men ingenting i familieregi eller at de har venner av ungene hos seg. Yngste syns derimot at vår er sååå heldig som får ha med venner hjem, for det får aldri hn. Og det vet vi jo- hn har vært her og lekt hele helgedager og etter barnehagen et utall ganger, men aldri andre veien....

Og så syns jeg jo at foreldrene kunne være litt hensynsfulle når jeg er så nærme termin, alene hjemme med mine 2, at de kunne ha spurt om det passet og ikke sluppet av ungen utenfor der mine lekte og ropt inn til meg "Xx ville så gjerne leke her i dag. Ha det!"

HI

Anonymous poster hash: 6bc19...5bf

Skrevet

Mitt poeng var at enkelte gjør det synlige engasjementet - og er da VELDIG synlig, men når det kommer engasjement privat i "eget hus" som ikke er like synlig så nedprioriteres det.

Var bare litt sliten og irritert over denne familien; mange barn og stiller opp på mye med de eldste når det er synlig for hele bygda, men ingenting i familieregi eller at de har venner av ungene hos seg. Yngste syns derimot at vår er sååå heldig som får ha med venner hjem, for det får aldri hn. Og det vet vi jo- hn har vært her og lekt hele helgedager og etter barnehagen et utall ganger, men aldri andre veien....

Og så syns jeg jo at foreldrene kunne være litt hensynsfulle når jeg er så nærme termin, alene hjemme med mine 2, at de kunne ha spurt om det passet og ikke sluppet av ungen utenfor der mine lekte og ropt inn til meg "Xx ville så gjerne leke her i dag. Ha det!"

HI

Så få din frustrasjon på en annen måte enn å snakke negativ om oss som faktisk har tatt på oss et verv for at egne og andres  barn skal ha det bra!

Skrevet

Mitt inntrykk er at de som ender opp i SU eller FAU gjerne er den eneste som melder seg etter ett minutt med pinlig stillhet hvor alle de "voksne" sitter og ser i gulvet. Slik er det hvert år i vår barnehage i hvertfall. Jeg meldte meg frivillig sist gang det var valg, vi hadde ikke behov for å stemme da jeg var den eneste. Vi har møte i barnehagens åpningstid så trenger ikke barnevakt. Vi har to møter i året, det er ikke all verden med tid det stjeler.

Enig! 

Skrevet

Jeg har motsatt inntrykk av deg.

Her er vi begge studenter i tillegg til full jobb, er trenere, er klassekontakt ( vært det hvert år), sitter i fau, og har nesten bestandig en eller flere unger med oss på lasset.

Arrangerer hvert år Halloweenfest for venners barn, venner og nabobarn.

Vi er med på hver trening, hver eneste kamp og i tillegg driver med idrett selv.

Reiser på Disney on ice, MGP. Jr og Osloturer med flere barn enn vi har armer. Har vært på mange hotellovernattinger og storbyturer med barn av venner, fadderbarn osv.

Jeg ser tydelig mønster i at de som engasjerer seg i utvalg på skolen osv også generaliserer det til andre arenaer.

Jeg elsker å ha unger her og rundt oss, og venner av vårt barn er ofte med oss og ser på oss spille kamper osv. Det er jo så koselig!

Men det er jo prioriteringer. Det er sjelden ho mora her står timesvis over grytene, vi er glad i Toro:)!

Allikevel må jeg si det er svært ubetenksomt å la et barn være igjen hos en høygravid mor. Det burde jo i aller høyeste grad være omvendt!

Lykke til med den forestående fødselen og babytiden:)

Skrevet

HI

Jeg forstod vel sånn halvveis hva du mente. Du irriterer deg over en familie og velger å generalisere det til "alle" andre. Da er det fullt lovlig at andre kommer med sine erfaringer.

Skrevet

HI

Så få din frustrasjon på en annen måte enn å snakke negativ om oss som faktisk har tatt på oss et verv for at egne og andres barn skal ha det bra!

Oj - der var nærtagen gitt!

Min første setning "Jeg vet at dette ikke gjelder alle, men jeg sitter med et inntrykk av at enkelte foreldre som "

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...