Gå til innhold

Tåpelige "nye" rettskrivingsregler!


Anbefalte innlegg

Skrevet

I går fikk jeg tilfeldigvis vite at det nå er lov til å skrive "han" i objektsform også. Det ser bare så utrolig tåpelig og feil ut! Nå vet jeg at dette ikke burde irritere meg, men det gjør faktisk det ;) Andre som har oppdaget endringer i rettskrivingsreglene som irriterer dere?



Anonymous poster hash: 1311d...bad
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen etter ;)

 

Er forsåvidt enig med deg, men dette er ikke akkurat nytt, da.



Anonymous poster hash: 3742d...75e
Skrevet

 

Velkommen etter ;)

 

Er forsåvidt enig med deg, men dette er ikke akkurat nytt, da.

 

Anonymous poster hash: 3742d...75e

 

Jeg vet det, det var derfor jeg skrev nye i hermetegn ;) Det var bare det at jeg ikke ble gjort oppmerksom på det før i går i forbindelse med en artikkel på nettavisen der dette dukket opp som en skrivefeil.

 

Har du noen endringer som irriter deg?

 

HI

 

Anonymous poster hash: a31d3...7cd

Skrevet

 

 

Velkommen etter ;)

 

Er forsåvidt enig med deg, men dette er ikke akkurat nytt, da.

 

Anonymous poster hash: 3742d...75e

 

Jeg vet det, det var derfor jeg skrev nye i hermetegn ;) Det var bare det at jeg ikke ble gjort oppmerksom på det før i går i forbindelse med en artikkel på nettavisen der dette dukket opp som en skrivefeil.

 

Har du noen endringer som irriter deg?

 

HI

 

Anonymous poster hash: a31d3...7cd

 

 

Jeg synes det stikker i øynene å se "viss" på bokmål, men det er nå sidestilt med "hvis".

 

Anonymous poster hash: 3742d...75e

Skrevet

 

I går fikk jeg tilfeldigvis vite at det nå er lov til å skrive "han" i objektsform også. Det ser bare så utrolig tåpelig og feil ut! Nå vet jeg at dette ikke burde irritere meg, men det gjør faktisk det ;) Andre som har oppdaget endringer i rettskrivingsreglene som irriterer dere?

 

Anonymous poster hash: 1311d...bad

At det er valgfritt å skrive hvis eller viss. Gjør d bare mer innviklet og enda vanskeligere å lære nynorsk når forskjellene mellom nynorsk og bokmål forsvinner. Og da det kun er valgfritt på bokmål, men på nynorsk må det være viss. at det plutselig er lov å skrive verken (hverken) kommer bare til å gjøre det ennå vanskeligere for de som allerede sliter med hv-ord.

 

Anonymous poster hash: 64a82...723

Skrevet

Ja, "hvis"/"viss" er også idiotisk. Jeg tror ikke det har noen innvirkning på nynorsk da, for der har de heller det problemet at mange skriver "vis", altså med en "s" i stede for to.



Anonymous poster hash: a31d3...7cd
Skrevet

Jeg er engelsk, så dette gjelder kanskje bare for meg, men jeg synes det er rart når noen skriver sørvis eller pøb. Når engelske ord også uttales på engelsk i det norske språket skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan skrive "service" og "pub".

 

Mener du at man skal skrive "ham" og ikke "han"? På samme måte som man ville skrivd "henne" i en setning og ikke "hun"? Eks "se på henne/ham" og ikke "se på han/hun"?

 

Beklager at jeg spør. Er som sagt engelsk og kan ikke alle de norske skrivereglene og blir enda mer forvirra når folk snakker om perfektum, infinitiv osv...

 

Anonymous poster hash: 6e827...331

Skrevet

Jeg er engelsk, så dette gjelder kanskje bare for meg, men jeg synes det er rart når noen skriver sørvis eller pøb. Når engelske ord også uttales på engelsk i det norske språket skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan skrive "service" og "pub".

 

Mener du at man skal skrive "ham" og ikke "han"? På samme måte som man ville skrivd "henne" i en setning og ikke "hun"? Eks "se på henne/ham" og ikke "se på han/hun"?

 

Beklager at jeg spør. Er som sagt engelsk og kan ikke alle de norske skrivereglene og blir enda mer forvirra når folk snakker om perfektum, infinitiv osv...

 

Anonymous poster hash: 6e827...331

 

Jepp, det er akkurat det hun mener, bortsett fra at det altså er lov å skrive både "se på han" og "se på ham". Tror ikke "se på hun" er lov, men det skulle ikke forundre meg det heller. :P

 

Og vi er mange som er enig med deg når det gjelder sørvis og pøb. ;)

 

Anonymous poster hash: e0fe1...77f

Skrevet

 

Jeg er engelsk, så dette gjelder kanskje bare for meg, men jeg synes det er rart når noen skriver sørvis eller pøb. Når engelske ord også uttales på engelsk i det norske språket skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan skrive "service" og "pub".

 

Mener du at man skal skrive "ham" og ikke "han"? På samme måte som man ville skrivd "henne" i en setning og ikke "hun"? Eks "se på henne/ham" og ikke "se på han/hun"?

 

Beklager at jeg spør. Er som sagt engelsk og kan ikke alle de norske skrivereglene og blir enda mer forvirra når folk snakker om perfektum, infinitiv osv...

 

Anonymous poster hash: 6e827...331

 

Jepp, det er akkurat det hun mener, bortsett fra at det altså er lov å skrive både "se på han" og "se på ham". Tror ikke "se på hun" er lov, men det skulle ikke forundre meg det heller. :P

 

Og vi er mange som er enig med deg når det gjelder sørvis og pøb. ;)

 

Anonymous poster hash: e0fe1...77f

 

 

Det skilles fremdeles på "hun" og "henne" i skriftspråk. Mange skriver "henne" uansett ("Henne er verdens søteste"), men foreløpig er det feil.

 

Anonymous poster hash: 3742d...75e

Skrevet

 

 

 

 

Jeg er engelsk, så dette gjelder kanskje bare for meg, men jeg synes det er rart når noen skriver sørvis eller pøb. Når engelske ord også uttales på engelsk i det norske språket skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan skrive "service" og "pub".

 

Mener du at man skal skrive "ham" og ikke "han"? På samme måte som man ville skrivd "henne" i en setning og ikke "hun"? Eks "se på henne/ham" og ikke "se på han/hun"?

 

Beklager at jeg spør. Er som sagt engelsk og kan ikke alle de norske skrivereglene og blir enda mer forvirra når folk snakker om perfektum, infinitiv osv...

 

Anonymous poster hash: 6e827...331

Jepp, det er akkurat det hun mener, bortsett fra at det altså er lov å skrive både "se på han" og "se på ham". Tror ikke "se på hun" er lov, men det skulle ikke forundre meg det heller. :P

 

Og vi er mange som er enig med deg når det gjelder sørvis og pøb. ;)

 

Anonymous poster hash: e0fe1...77f

Det skilles fremdeles på "hun" og "henne" i skriftspråk. Mange skriver "henne" uansett ("Henne er verdens søteste"), men foreløpig er det feil.

 

Anonymous poster hash: 3742d...75e

Takk for svar:)

Ser jo at de fleste skriver pub, men ordet sørvis synes jeg at jeg ser ofte. Når det gjelder ham/han synes jeg min norsklærer var veldig flink da han forklarte at når man skal skrive henne skal man også skrive ham, og når man skal skrive hun skal man skrive han. Så jeg må alltid tenke at jeg bytter ut gutten (han/ham) med en jente (henne/hun) når jeg skal skrive.

 

Lærte andre viktige ting også;

"Hver gang NÅR, den gang DA", men det tok lang tid for jeg lærte meg og/å reglene

 

 

Anonymous poster hash: 6e827...331

Skrevet

 

I går fikk jeg tilfeldigvis vite at det nå er lov til å skrive "han" i objektsform også. Det ser bare så utrolig tåpelig og feil ut! Nå vet jeg at dette ikke burde irritere meg, men det gjør faktisk det ;) Andre som har oppdaget endringer i rettskrivingsreglene som irriterer dere?

 

Anonymous poster hash: 1311d...bad

Jeg har aldri lært ham i objektsform, og jeg er født i 75. 😉

Irriterer meg derimot over feil bruk av de/dem.

 

 

 

Anonymous poster hash: 393eb...e3a

Skrevet

Språket endrer seg, og rettskrivingsreglene også. Regner med at mange reagerte likedan da det ble tillatt å skrive "sjåfør" og "sjokolade" i stedet for chauffeur og chocolade.

 

Jeg er heller ikke fri for irritasjon, da. Men jeg irriterer meg aller mest over særskrivingsfeil og det er jo et brudd på en rettskrivingsregel.

Skrevet

 

 

 

Jeg er engelsk, så dette gjelder kanskje bare for meg, men jeg synes det er rart når noen skriver sørvis eller pøb. Når engelske ord også uttales på engelsk i det norske språket skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan skrive "service" og "pub".

Mener du at man skal skrive "ham" og ikke "han"? På samme måte som man ville skrivd "henne" i en setning og ikke "hun"? Eks "se på henne/ham" og ikke "se på han/hun"?

Beklager at jeg spør. Er som sagt engelsk og kan ikke alle de norske skrivereglene og blir enda mer forvirra når folk snakker om perfektum, infinitiv osv...Anonymous poster hash: 6e827...331

Jepp, det er akkurat det hun mener, bortsett fra at det altså er lov å skrive både "se på han" og "se på ham". Tror ikke "se på hun" er lov, men det skulle ikke forundre meg det heller. :P

Og vi er mange som er enig med deg når det gjelder sørvis og pøb. ;)Anonymous poster hash: e0fe1...77f

Det skilles fremdeles på "hun" og "henne" i skriftspråk. Mange skriver "henne" uansett ("Henne er verdens søteste"), men foreløpig er det feil.Anonymous poster hash: 3742d...75e

Takk for svar:)

Ser jo at de fleste skriver pub, men ordet sørvis synes jeg at jeg ser ofte. Når det gjelder ham/han synes jeg min norsklærer var veldig flink da han forklarte at når man skal skrive henne skal man også skrive ham, og når man skal skrive hun skal man skrive han. Så jeg må alltid tenke at jeg bytter ut gutten (han/ham) med en jente (henne/hun) når jeg skal skrive.

Lærte andre viktige ting også;

"Hver gang NÅR, den gang DA", men det tok lang tid for jeg lærte meg og/å regleneAnonymous poster hash: 6e827...331

Det er mange ord som har har fått en ny skrivemåte på norsk. Se f.eks http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/02/14/390869.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...