Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #1 Skrevet 25. oktober 2014 Sitter og ser utover stua. To unger på 3 og 5 som storkoser seg meg lekene sine. De må være i stua for soverom er ikke egnet til å leke på (liten plass) De har jo en million leker og alt mulig forskjellig. Litt dukker, litt biler, litt playmo,litt lego,bøker, store biler, dukkevogn, hus og diverse. . Klarer ikke å få sortert på en enkel måte. Ender med fullstendig kaos. Dette gjør meg rett og slett utmattet. Hvordan kan jeg organisere slik uorganisert rot? Hjelp! Anonymous poster hash: a8f02...7f3
Bustetroll Skrevet 25. oktober 2014 #2 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg har alle lekene til jenta mi inne på rommet hennes selv om hun ikke leker der inne. Gidder ikke ha alle leker fremme i stua, for hun leker kanskje 10 sekunder med hver leke, og går lei av alt.. Så hun har ikke alt tilgjengelig. Tar frem en ting hun kan leke med, så bytter vi litt på. Eneste vi har stående fremme er det hun leker mest med. Dukkevogna, dukkesenga, en bamse og dukken hennes.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #3 Skrevet 25. oktober 2014 Her har alle leker fast plass. Enten i en boks eller på en hylle når de ikke blir lekt med. Ta da deg en tur på IKEA😊 Anonymous poster hash: 92e9b...5a3
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #4 Skrevet 25. oktober 2014 Sy et legoteppe til alle lekene, et helt genialt konsept, bruk google så ser du åssen de er. Bare å snurpe sammen og legge i en kasse eller noe. Her er det lekekrok under trappa, og prøver i det lengste å ha alle lekene i lekekassa (som står under der) når ungene er i seng, evt bare sparkes alle lekene bort dit om jeg ikke gidder plukke opp. Leste noe anmet her tidligere også. Det var ei som fortalte at når ungene var i seng dro ho fram moppen og moppet sammen alt i en stor haug. Da var det enklere å hive alt i lekekassa fremfor når alt var spredt utover. Anonymous poster hash: ec97e...912
Blondzilla Skrevet 25. oktober 2014 #5 Skrevet 25. oktober 2014 Du trenger ikke ha alt tilgjengelig hele tiden. Samle de forskjellige typer leker i kasser og ha to kasser i stuen og resten på rommet deres og så bytter du kasser etter en stund.
*Nøtta* Skrevet 25. oktober 2014 #6 Skrevet 25. oktober 2014 Enkelt. Du kjøper deg noen kasser og sorterer de ulike lekene etter type. *lego,playmo i en kasse *dukketing i en kasse *biler og slikt i en kasse *tegnesaker, malesaker, hobbybøker i en kasse *bøker i en kasse osv... Deretter setter du noen av kassene bort, og tar de bare frem når ungene skal leke med tingene som er oppi. Men det viktigste av alt er at ungene lærer at de rydder opp litt om de ønsker å leke med nye ting. På den måten har du alltid noenlunde kontroll på hva som befinner seg på gulvet til enhver tid. Jeg har inntrykk av at det oppleves som kjekkere for ungene å leke med lekene sine også når de får det sortert på den måten, og ikke bare mottar/finner alt i kaos. Lykke til da.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #7 Skrevet 25. oktober 2014 Vi begrenser litt hvor mange typer leker gutten har, og jeg har lagringsplass etter type: en stor kiste til Playmobilene, en stor kiste til Duplo, en sett med småskuffer til Lego og 6 kurver til hhv dinosaurer, fisker, insekter og reptiler, andre dyr, biler (veldig få, er ikke så interessert) og andre små leker. Spill og puslespill samt kostymene er i et skap, de spillene han kan spille med alene er lavest, de han spiller med oss står høyere. Bøkene i egen bokhylle. Anonymous poster hash: a1cc2...139
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #8 Skrevet 25. oktober 2014 Her har barnet vårt en hylle med 12 rom. I de er det esker som passer akkurat. Der er lekene sortert etter type. Når vi rydder sorterer vi lekene i riktig hylle. Hvis vi f. Eks vil perle på kjøkkenet så henter vi bare boksen med perler... Anonymous poster hash: f02dd...926
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #9 Skrevet 25. oktober 2014 Alle småtingene er jo forholdsvis enkle å stue vekk, men hva gjør dere med alle de store lekene som ikke får plass i hyller og bokser? Eller er det ikke vanlig å ha så mange av dem? Mener f.eks (eksempler fra egen stue): Trommesett, gitar, stor lastebil, stor brannbil, gåbil, gyngehest, trillebår, tavlestativ, hoppeku og sjørøverskip. Prøver å rydde vekk minst halvparten ned til rommet hans av og til, men likevel går jeg konstant og flytter på resten i forsøk på å få det til å se litt ryddigere ut. Anonymous poster hash: 61d7d...2a7
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #10 Skrevet 25. oktober 2014 Vi hadde samme problemet, men fant løsningen som vi er storfornøyd med. En stor kasse til de store tingene og ikeahylle med mange kasser der vi har sortert de ulike lekene. Jeg har bilde av vår løsning, men hvordan legger jeg det ut her? Anonymous poster hash: e963c...93d
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #11 Skrevet 25. oktober 2014 http://www.mammanett.no/barn/jeg-fjernet-alle-lekene Anonymous poster hash: 561ba...9f5
Graciegirl Skrevet 25. oktober 2014 #12 Skrevet 25. oktober 2014 I forbindelse med flytting var vi nødt til å redusere antall leker. Dustete romløsninger gjorde at sønnen vår hadde et megastort rom tidligere og vi et lite kott. Dermed ble det mye som samlet seg opp. Før vi flyttet avtalte vi med sønnen (tidlig skolealder) at han skulle få bytte x-antall leker/bøker etc. i en passe stor lego. Mye hadde han egentlig vokst fra, så han ble veldig motivert. Gav bort en del til venners barn og litt gikk til type Fretex. Det endte med at han samlet to digre kasser og fikk en lego tilbake. Alle var fornøyd med avtalen. Anbefaler en skikkelig rydderunde, med en gevinst, av og til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå