Gå til innhold

tåler din med eksem ull og bomull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår har atopisk eksem og tåler ikke ull. Vi har tenkt at han ikke er kjempe allergisk mot ull fordi vi brukte litt ull før vi visste at han har atopisk eksem og reaksjonen var ikke så kraftig som mange sier at deres barn reagerer. Noe sier at en kort stund med ull og ungen hyler og har masse eksem som sprekker. Men sønnen vår fikk bare små eksemblemmer og klaget ike. Og blemmene forsvant fort siden vi smurte han med fuktighetskrem, de sprakk ikke. Ellers har han egentlig en mild atopisk eksem, reagerer kun på kulde og bringebær, som vi har oppdaget.

Vi har holdt oss til bambus men han fikk et par bodyer i 1-årsgave med ull utenpå og bomull inni, har nettopp prøvde de i noen dager og han tåler de ikke. Trudde han skulle tåle de men nei.

Noen som har oppleved det samme? Har inntrykk av at en del med atopisk eksem tåler disse plaggene med bomull inni og ull uten på. Om eksemen forsvinner når han er f.eks 4 år, vil han da tåle ull? Han vil klare seg fint uten ull, hverken jeg eller mannen bruker ull selv om vi tåler det. Men "alle" mener at vi må bruke ull på han, at han ikke tåler ull er liksom helt forferdelig.

Anonymous poster hash: 1d72c...09e

Videoannonse
Annonse
Gjest gry1986
Skrevet (endret)

Min har også atopisk eksem. Men har begynnt å vokse fra det. Er 3,5 år. Veldig usikker på om de kan ha ull direkte på huden når de har vokst fra eksemen. Ull tørker jo ut huden. Min tåler klær med bommull/fleese på innsiden. Jeg syns de fleste har blitt helt hysteriske når d gjelder bruk av ull, og de fleste bruker det feil. Ikke hør på hva de andre sier, fleece og teknisk undertøy er like bra!

Endret av gry1986
Skrevet

Jeg har en med eksem. Hun tåler ikke vanlig ull, men Devold har noe med polyester på innsiden.

Det tåler hun.

Anonymous poster hash: ac399...9e2

Skrevet

Jeg har atopisk hud, har ikke mye eksem og ikke hele tiden, men får ofte litt mild eksem om vinteren. Jeg tåler overhodet ikke ull. Har hatt sånn utvidet allergitest/prikketest på hele ryggen og hadde kraftig utslag på ull.

Jeg har 4 barn, alle har arvet min sensitive atopiske hud.

En hadde eksem som liten, men har vokst det av seg. To har aldri hatt eksem og en har har ganske mye eksem (hun er nå 6 år så det ser ikke ut som hun vokser det av seg)

Ingen av dem tåler ull. Det barnet med kraftigst reaksjom er det ene barnet som aldri har hatt eksem. Får han ull på seg reagerer han umiddelbart, huden hovner opp, blir rødflammet, klør og gjør vondt. De to gangene vi prøvde gråt han etter 10 min.

Alle fire synes ull er ubehagelig, de klør, blir røde i huden og utilpass.

Anonymous poster hash: f6817...5d9

Skrevet

Min har eksem, på lik linje meg med meg. Brukte bare ull de første årene, merket aldri noen reaksjon, det gjør vi forsåvidt ikke nå heller, altså ingen hudreaksjon. Men han hater det fordi det klør. Men som sagt, det synes ikke på huden. Den andre som ikke har eksem syns det er deilig med ull. Jeg, som også har eksem tåler ulla godt, men jeg er også sensitiv, det må være "rett type", helst veldig lanolinisert, merkelig nok, siden det er lanolin man reagerer på i ull. Så jeg tror at det ikke nødvendigvis alltid er slik at man reagerer allergisk på ull (eller annet), men at eksemhud er mer sensitiv slik at det lettere klør og irriterer. Ser det samme på sømmer, lapper i nakken og slikt: det kan jeg og ene gutten reagere kraftig på, mens de andre ikke. 

Skrevet

Kjøp heller superundertøy og fleece til gutten din. Det er absolutt ikke noe must med ull, og dersom han ikke tåler det er det vel ikke så mye å lure på en gang.

Skrevet

Jeg har selv atopisk eksem, har hatt det hele livet. Og har aldri tålt ull. Som barn så brukte jeg alltid bomull.

Jeg får ingen kraftig reaksjon på ull, men det klør mye, som lett gjør at eksemen kommer. Kjøpte meg en ullkjole for noen år siden, tenkte at det måtte jo gå bra, da jeg kunne ha bomullsgenser under. Men det gikk ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...