Gå til innhold

Hvorfor i h***** kan ikke folk overholde vikeplikten??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer kjørende og skal kjøre ut i krysset hvor bilen fra venstre da har vikeplikt for meg. Det er uoversiktlig kryss i en sving i 60-sonen. Jeg sakker ned ganske mye for å se ordentlig og ser ingen lys eller noe så jeg kjører jo så klart. Så kommer det en bil i hundre og helvete, er sikker på at han holdt mellom 80-90 km/t og han driter fullstendig i vikeplikta! Han er cm. fra å kjøre rett i meg og må kaste bilen til siden så han kjører over trafikkøya i krysset.

Jeg ble så sint og redd! Jeg kjørte videre for jeg ble så redd. Han kjørte også videre og jeg var helt sikker på at han skulle følge etter meg. Jeg kjørte en ekstra tur bare for å være sikker på at han ikke fulgte etter meg. Jeg var fysisk kvalm lenge etterpå.

Fatter ikke at folk kan holde fartsgrenser og vikeplikt!

Anonymous poster hash: f9dc2...c9c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj! Seriøst mange skumle sjåfører der ute! Jeg er livredd i trafikken, nettopp fordi så mange ikke følger lover og regler, men tror de eier veien... Nå når det er mørkt, har jeg begynt å få angst for å kjøre, bare den lille biten fra huset vårt til butikken synes jeg er ekkel å kjøre nå.

Men hvorfor trodde du den andre skulle følge etter deg?

Anonymous poster hash: 06dc1...380
Skrevet

Ble vel redd fordi jeg ble paranoid og skapte mange scenarioer i hodet :P Og fordi jeg vet at det er mange idioter der og man vet aldri hvordan personer man møter på

Anonymous poster hash: f9dc2...c9c
Skrevet

Jeg er mer sint på de som stoler blindt på at de har "retten" på sin side, vet de har vikeplikten på sin side og så durer avgårde uten å se hverken til høyre ellet venstre. Greit nok at du har vikeplikten på din side, men kommer du ut i en brå sving der det er vanskelig for bil med vikeplikt å se deg, så er det bedre for deg å være aktsom, for det er du som får en bil inn i siden på sjåførsiden ! (Jeg sier ikke dette for å si at du forklarer deg uriktig om situasjonen, men fordi jeg føler at jeg mye oftere ser det motsatte; altså at folk stoler alt for mye på at alle andre følger reglene og derfor ikke er forsiktige nok i kryss.) En god regel er å kjøre så sakte inn i kryss (også kryssende sideveger) at man har mulighet til å få øyekontakt med den andre sjåføren før man krysser over.

Anonymous poster hash: b4b88...b77
Skrevet

Jeg er mer sint på de som stoler blindt på at de har "retten" på sin side, vet de har vikeplikten på sin side og så durer avgårde uten å se hverken til høyre ellet venstre. Greit nok at du har vikeplikten på din side, men kommer du ut i en brå sving der det er vanskelig for bil med vikeplikt å se deg, så er det bedre for deg å være aktsom, for det er du som får en bil inn i siden på sjåførsiden ! (Jeg sier ikke dette for å si at du forklarer deg uriktig om situasjonen, men fordi jeg føler at jeg mye oftere ser det motsatte; altså at folk stoler alt for mye på at alle andre følger reglene og derfor ikke er forsiktige nok i kryss.) En god regel er å kjøre så sakte inn i kryss (også kryssende sideveger) at man har mulighet til å få øyekontakt med den andre sjåføren før man krysser over. Anonymous poster hash: b4b88...b77

Utifra det hun beskriver, så var hun forsiktig, men den andre bilen kom veldig raskt, langt over fartsgrensa.

Jeg regner meg selv som en forsiktig sjåfør, men øyenkontakt med andre sjåfører pleier jeg ikke å ha, selv ikke i små kryss. Det holder da å se at den andre bilen sakker på farten.

Anonymous poster hash: cf232...d9e

Skrevet

Da jeg tok lappen på mc som 16-åring fikk jeg beskjed om at jeg var den svakeste trafikanten og måtte forutsette at alle andre var dumme, blinde og/eller fulle og at jeg måtte forholde meg til det. Den regelen har jeg fulgt siden - også når jeg kjører bil.

Anonymous poster hash: 0f748...95e
Skrevet

Vikeplikten er en håpløs og livsfarlig ting. Du er klar over at det bare er i Norge vi har dette?

Anonymous poster hash: 0781e...942

Skrevet

Vikeplikten er en håpløs og livsfarlig ting. Du er klar over at det bare er i Norge vi har dette?Anonymous poster hash: 0781e...942

Det er ikke bare i Norge vi har vikepliktregeler. Det finner vi i alle land tror jeg, men noen steder er det vanligere å skilte i de fleste kryss i tillegg.

Anonymous poster hash: e7cd1...e0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...