Gå til innhold

Overdrevne julegaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder så smått på å tenke på julegaver, og fikk nå høre at søsteren min har kjøpt gaver for over 1700 kr til ungen min på 3 mnd. 

Dette er galskap spør du meg. 

Setter selvfølgelig pris på det og synes det er svært generøst av henne, men nå føler jeg at jeg må legge i like mye penger i gaver til hennes 3 barn.

Jeg er for tiden arbeidsledig og i permisjon, så har jo ikke akkurat flust med penger :/

Anonymous poster hash: 3dde1...078
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Totalsummen til hennes barn bør være rundt 500 pr stk tenker jeg, om du har råd,

Anonymous poster hash: 05ca2...697

Skrevet

Snakk med henne!

Anonymous poster hash: b6161...072

Skrevet

Jøje meg, det høres jo sinnsykt ut.

Til tantebarn kjøper vi for ca 300 kr, og det holder i massevis.

Skrevet

Oi, det var voldsomt ja. 

Siden du har hørt om dette nå, kan du ikke ta en prat med henne om det? Si at du synes det er i overkant, og at du ikke har anledning til å kjøpe for samme sum tilbake. 

Skrevet

Vi har 300kr pr tantebarn. Vi har 3 på min side og 2 på mannens.

Summen er avtalt med søskena våre og er ca sum! :-)

Anonymous poster hash: 88582...114

Gjest lillehi
Skrevet

Snakk med henne😃 er ikke sikkert hun forventer at du skal kjøpe for samme sum. Kanskje hun bare har lyst å spandere litt ekstra på babyen?

Skrevet

de siste 3 årene har jeg tjent mer penger enn søstrene mine, så da har jeg kjøpt gaver til barna deres som er dyrere enn de har kjøpt til mitt barn. I år har de mye bedre råd enn meg, jeg kommer til å kjøpe til ca 100 kr til deres 3 barn. Vi har ikke avtalt noen sum, jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så mye pes rundt dette med prisen på gavene man gir! Det er vel viktigere hva man får? Barna bryr seg vel ikke om prisen på gaven så lenge de får noe de vil leke med?

Anonymous poster hash: 456c1...6f5
Skrevet

de siste 3 årene har jeg tjent mer penger enn søstrene mine, så da har jeg kjøpt gaver til barna deres som er dyrere enn de har kjøpt til mitt barn. I år har de mye bedre råd enn meg, jeg kommer til å kjøpe til ca 100 kr til deres 3 barn. Vi har ikke avtalt noen sum, jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så mye pes rundt dette med prisen på gavene man gir! Det er vel viktigere hva man får? Barna bryr seg vel ikke om prisen på gaven så lenge de får noe de vil leke med?

Altså 100kr pr barn.

Skrevet

Totalsummen til hennes barn bør være rundt 500 pr stk tenker jeg, om du har råd,

Anonymous poster hash: 05ca2...697

Hvordan regner du ut dette???

Anonymous poster hash: cf848...560

Skrevet

Jeg har kjøpt for omtrent like mye til min nye niese, uten at jeg forventer at min sønn skal få like mye fra dem. Det er rett og slett bare fordi jeg har kost meg så mye med å shoppe til baby igjen fordi det er noen år siden sist, og jeg kommer ikke til å få flere selv. Mulig det er galskap, men det er jo fordi jeg vil og synes det er gøy, ikke for å få tilsvarende tilbake.

Det jeg synes er litt rart er at hun forteller summen...

Anonymous poster hash: 0f8db...4b6
Skrevet

Har hun fortalt deg hvor mye hun har kjøpt for?

Anonymous poster hash: 9faa2...da6

Skrevet

Å herre. Her hadde jeg nok satt meg ned med søsteren min og fortalt henne at det er fullstendig unødvendig å bruke så mye penger på gaver til ett barn, og at jeg ikke hadde hatt sjans til å bruke i nærheten så mye på hennes barn. Hvis dere skal åpne gavene sammen på julaften må jo ungene merke at den ene får mye mer enn de andre?

Skrevet

Å herre. Her hadde jeg nok satt meg ned med søsteren min og fortalt henne at det er fullstendig unødvendig å bruke så mye penger på gaver til ett barn, og at jeg ikke hadde hatt sjans til å bruke i nærheten så mye på hennes barn. Hvis dere skal åpne gavene sammen på julaften må jo ungene merke at den ene får mye mer enn de andre?

Jeg for min del pakker inn alt i en pakke, så det blir jo ikke flere pakker selv om det koster mye. Og mitt barn har ikke begrep om hvor mye sengesett, tepper, babyklær og barneservise koster. Dessuten er sånt kjedelig og ikke noe å bli misunnelig på. :P

Anonymous poster hash: 0f8db...4b6

Skrevet

Kan hende har ho kjøpt for så mykje fordi ho veit at du har dårleg råd, og har lyst å glede deg? -og så er det så koseleg å handle til babyar, så det er lett å ta av. Om eg hadde valgt å bruke så myke pengar på ei julegåve (eg kunne gjort det om det var noko som trengtes) så hadde eg absolutt ikkje hatt lyst til at du skulle gjere det same i retur. Synes du skal halde deg på same nivå som du pleier på julegåvene til hennar ungar. I vår familie brukar vi mellom 200-300 pr barn når det er tantebarn.

Skrevet

Men tror du virkelig at hun forventer å få gaver til sine barn for like mye da?

Jeg kunne fint kjøpt dyre gaver til mine, uten å i det hele tatt tenke på at jeg må få like mye tilbake. :)

Kanskje søsteren din også tenker som meg?

Og rett og slett bare synest at denne gaven(e) var kjekk å kjøpe og håper at du blir glad for den? :)

Skrevet

Det er utrolig kleint når folk kjøper gaver blåst ut av alle proporsjoner. Da blir man fort stående i takknemlighetsgjeld, selv om man ikke ønsker det, og så blir balansen i forholdet helt skjevt. Jeg hadde en venninne som pleide å gi meg overdrevne presanger til alle anledninger og jeg sa ingenting, syntes bare det var ubehagelig, og visste ikke hva jeg skulle si eller gjøre. Klok av skade anbefaler jeg deg å snakke med søsteren din om det. Du må faktisk ikke ta det i mot. Du kan foreslå for henne å spare noe og porsjonere det ut over flere anledninger. Gi noe til bursdag f.eks. Ellers blir det fort forventet at du må være ekstra raus selv senere når du får økonomi til det, eller at du skal gjengjelde på andre måter.

Anonymous poster hash: ac283...2fe

Skrevet

Uff, ikke så kjekt.. Hvis du er usikker på hva hun forventer ville jeg snakket med henne. Så mye penger på gaver bruker man ikke hvis man ikke egentlig kan/vil.

Jeg er veldig sånn at jeg synes man kjøper ut fra økonomi og anledning! Jeg forventer aldri at andre gir gaver  til samme pris som jeg kjøper for selv. Jeg synes det er opp til hver og en å bestemme hva man synes er riktig. Noen synes julen har for mye fokus på gaver, og bruker lite på det selv om de har penger også. For meg spiller det ingen rolle hva andre bruker:) Men en ting synes jeg er viktig: at de tenker gjennom det de gir og synes det er litt hyggelig. Hvis det bare er stress og mas vil jeg helst ikke ha noe, takk. Det skal være hyggelig å gi:)

Men man vet jo ikke hva andre tenker, så å få dyre gaver av andre er ikke alltid så stas.. blir da litt stresset selv -forventer de det samme? Vet jo at ikke alle tenker som jeg gjør, men håper de fleste gjør det.

Anonymous poster hash: 01464...4de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...