Gå til innhold

Allergi i barnehage, hva kan jeg forvente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har da endelig fått barnehageplass til småen fra januar.

Det er i en fire-avdelingsbarnehage, og gutten vår på to har fått plass på småbarnsavdelingen.

Gutten har dessverre slitt med alvorlig allergi hele livet. I tillegg har han astma.

Allergiene hans er matrelatert.

Dessverre er listen hans lang og inneholder blant annet: egg, nøtter, sesamfrø, valmuefrø, tomater, gulrøtter, fisk og skalldyr, epler, pærer, sitrusfrukter , bananer, etc.

Da jeg var på besøk på denne barnehagen så jeg blant annet på felleskjøkkenet deres. Der alle lager mat sammen.

Jeg tok opp allergiene med de ansatte, og fikk ett vel heller labert svar anngående hva de synes om å ta inn ett slikt allergiskt barn.

Vi har hjemme Aerius ( allergimedisin i flytende form) og Epipen.

Vi har fått opplæring av det lokale sykehuset i bruk av dem; fantastisk hjelp der!

Vi har dessverre måtte bruke Aerius noen ganger, men aldri Epipen.

Jeg føler litt på følelsen av at mitt barn vil bli til en byrde for dem...

Defor vil jeg gjøre alt jeg kan for å hjelpe dem.

Vil det være rart eller OK at jeg kjøper inn egne skjærebrett, glass, tallerkner og bestikk til bruk på kun min sønn?

Jeg er redd for at de kan komme til å kjøre opp en banan og bruke samme kniv til å kutte druer til min sønn.

Ja, han reagerer på de minste sporstoffer! Prøvd og lært av erfaring.

Selvsagt ønsker jeg å gi dem opplæring i å bruke Aerius og Epipen, men er det for mye å forvente at de skal ta på seg den oppgaven?

Har selv ikke satt en Epipen, og håper jeg aldri må.

Er det best at jeg tar med all mat selv; både varmmat og brødmat? For han reagerer på de fleste brød også..

Huff, føler at dette blir tøft for mor!

Anonymous poster hash: 880f2...e78
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De driver en barnehage, og må ta hensyn til alle individer, også de med allergier fra a til å. Snakk med dem, hør hvordan dere best mulig kan løse dette, så det blir enklest for dere alle. Jeg synes absolutt de skal være i stand til å bruke aerius og epipen, i tilfelle det skulle være noe. 

Jeg har ei jente med et par allergier, hun er atopiker, og får utslag av ulike matvarer (enda vet vi ikke helt hva det faktisk er hun reagerer på). Men barnehagen tar hensyn. Kjøper laktosefri melk, og hun får annen frukt enn jordbær, bringebær og et par andre frukt også. Vi finner stadig nye ting hun reagerer på, og barnehagen har også oppdaget et par ting. Da får vi beskjed, og hun får ikke dette servert på nytt. De tilpasser seg henne, selv om hun bare får litt utslett, og det er ikke farlig i det hele tatt om hun får disse matvarene i seg. Hun er for liten til å si ifra om ubehag også, men virker uberørt. Man skal likevel ta hensyn, og det gjør barnehagen. 
Det er også et barn i barnehagen med en sykdom jeg ikke kan navnet på, men de har lært seg å bruke utstyret om noe skulle skje.

Anonymous poster hash: 44947...48d
Skrevet

Jobber i en bhg der det er en veldig allergisk jente, hun har med egen mat og vi må bruke rene og egent skjærebrett til henne om hun skal ha frukt ( hun har og dette med hjemmefra noen ganger) hun har og egen skål slik at frukten hennes ikke skal komme i kontakt med noe hun reagerer på, du burde absolutt ta dette opp med bhg krev svar på hvordan de skal håntere dette!

Skrevet

Hei!
Jeg skjønner veldig godt at dette blir tøft for dere når han skal begynne i bhg. Men med litt opplæring så vil bhg. klare dette utmerket.
Jeg hadde en gutt på min avd. med så og si samme liste som din sønn. Der ble vi enige om at de ikke betalte matpenger, men handlet inn det barnet dems trengte.
Ved felles mat så ble det bhg. ansvar å kjøpe inn egne skjærebrett, kniver osv som kun var til denne gutten. Vi tar jo også slike hensyn i forhold til de som kun spiser halal mat!
Be om en samtale med ped.leder, gjerne før barnet begynner i bhg. Da kan de kjøpe inn nødvendige ting og personalet har fått litt tid til å venne seg til tanken, dette er jo skummelt for dem også.
Hvis sønnen din trenger å være inne på kalde dager osv. er dette også grunnlag til at personalet kan søke om ekstra personalressurser for han slik at dette lar seg gjennomføres!
Dialog er nøkkelordet her, så ikke føl at du maser! Lykke til med bhg,start!

Skrevet

Nå må jeg bare spørre fordi jeg er nysgjerrig. Reagerer han på spor av alle de tingene du nevner? Det er kanskje ikke anafylaktisk reaksjon på alle?

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg ikke klarer å se for meg hvordan han skal kunne spise sammen med de andre, eller en gang oppholde seg på avdelingen, når han reagerer på så mye?

Kan vel ikke be de andre foreldrene tilpasse matpakka i så stor grad?

Angående medisinering så pleier vel de fleste å være samarbeidsvillige når det dreier seg om livsviktige ting.

Lykke til!!

Anonymous poster hash: dabe1...05d

Skrevet

Hos oss er de veldig flinke til å takle ting som dette. En på avdelingen til mitt barn tåler "ingenting" av mat og sammen med foreldrene, ordner de det alltid sånn at han får noe tilsvarende de andre. Jeg ser bla at de aldri tar smørekniven rett i smøret når de smører på, men tar litt over i en skål med en ren kniv, sånn at de kan bruke samme smørpakke til alle barna. De handler inn eget brød og knekkebrød osv. Hvis det skal være servering av vafler, kaker el, så har de enten noe i fryseren som kan gis, eller så spør de foreldrene om de kan ta med noe. 

Jeg vet om et uhell de har hatt, og det var med mitt barn. Det er heldigvis ikke livsfarlig, kun ubehagelig både for voksne og barn, men de har lært og de glemmer det aldri igjen! I alle fall ikke med mitt barn og mest sannsynlig ikke med noen andre barn heller...

De er vel pålagt å gi livsviktige medisiner og det er jo allergimedisiner hvis allergien er alvorlig nok.

Snakk med dem før barnet starter, jeg ville spurt om de har mulighet for å ha et møte med deg og til det møte burde du ha en liste klar over matvarer han ikke tåler. Tilby deg å gjøre mest mulig for at det skal bli enkelt for dem og så kan dere heller tilpasse ting etterhvert. Uansett er det viktig at de både har en oversikt over hva han ikke kan spise og at de kan gi han medisinene, er dere uheldig, kan han jo uansett få i seg mat som de andre barna spiser.

Anonymous poster hash: 0b6bd...abf
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! HI, her.

Her sitter det nok en mamma som er litt redd for å gi fra seg ansvaret...

Til nå har det jo vært meg og min mann som har tatt det ansvaret det er med guttens allergi.

Og ja, vi har jo feilet noen ganger selv, så jeg forventer ikke at de ansatte skal gjøre det perfekt heller.

Vi har jo ikke klart det, og vi er hans foreldre!

Første gang vi fant ut at han var hyperallergisk var da han var syv måneder gammel.

Han fikk grøt tilsatt banan. Etter nen skjeer falt han sammen i stolen og vi fant fort ut at han ikke pustet.

Der var vi da; meg på telefon med 113 mens mannen prøvde livredning, noe han ikke kunne. Takk og pris på hjelp fra AKM! Ambulansehelikopteret landet nedi gaten.

Den episoden satte støkk i meg.

Da jeg var på besøk var ikke ped-leder der.

Jeg vil gjerne ha ett møte med henne hvor jeg legger frem listen for henne, og forteller gjerne om hva jeg kan bidra med. Jeg kan gjøre masse, hvis de trenger.

Jeg jobber heldigvis kun fem minutter unna barnehagen, med en meget fleksibel arbeidstid.

Så hvis det er noe, så kan de alltids ringe meg og jeg vil komme.

Går også alltids med mobilen på meg.

Føler litt på det at jeg vil bli "mase-mammaen", den de snakker om.

Hun som vil ha alt tilrettelagt for sitt barn.

Det gjør meg ikke så mye, bare at de kan tilpasse seg mitt barn.

Skrevet

Har en bror som er veldig allergisk, han kan ikke være i et hus hvor man baker eller tilbereder fisk. Han har havnet på sykehuset flere ganger pga det. Han kan ikke spise på restaurant fordi enkelte kokker tenker at det er vel ikke så nøye om de ikke er så supernøye som de faktisk må.

Så skjønner skrekken din. Jeg er ikke allergisk mot noe men har en sønn som ikke tåler banan og bringebær, men det går bra om de bruker samme fjøla. Barnehagen er veldig grei og nøye med allergien.

Anonymous poster hash: 41ef3...bbd

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! HI, her.

Her sitter det nok en mamma som er litt redd for å gi fra seg ansvaret...

Til nå har det jo vært meg og min mann som har tatt det ansvaret det er med guttens allergi.

Og ja, vi har jo feilet noen ganger selv, så jeg forventer ikke at de ansatte skal gjøre det perfekt heller.

Vi har jo ikke klart det, og vi er hans foreldre!

Første gang vi fant ut at han var hyperallergisk var da han var syv måneder gammel.

Han fikk grøt tilsatt banan. Etter nen skjeer falt han sammen i stolen og vi fant fort ut at han ikke pustet.

Der var vi da; meg på telefon med 113 mens mannen prøvde livredning, noe han ikke kunne. Takk og pris på hjelp fra AKM! Ambulansehelikopteret landet nedi gaten.

Den episoden satte støkk i meg.

Da jeg var på besøk var ikke ped-leder der.

Jeg vil gjerne ha ett møte med henne hvor jeg legger frem listen for henne, og forteller gjerne om hva jeg kan bidra med. Jeg kan gjøre masse, hvis de trenger.

Jeg jobber heldigvis kun fem minutter unna barnehagen, med en meget fleksibel arbeidstid.

Så hvis det er noe, så kan de alltids ringe meg og jeg vil komme.

Går også alltids med mobilen på meg.

Føler litt på det at jeg vil bli "mase-mammaen", den de snakker om.

Hun som vil ha alt tilrettelagt for sitt barn.

Det gjør meg ikke så mye, bare at de kan tilpasse seg mitt barn.

Herregud så jævlig. Det er ingen som kan synes at du er mase-mamma når det forholder seg som det gjør. Klem!

Skrevet

Du kan forvente hensyn til ditt barns allergier. Alle hensyn som trengs for at han ikke skal bli syk! Også at de setter seg inn i hva de må gjøre om han blir syk. Men tenker at hvordan dette skal løses, bør tas opp med avdelingen. Spør de om ca du skal ta med og utilregnelige og ha de ordner selv. Lagmogså en detaljert oversikt over a de må huske på, både matvarer hen ikke tåler, og a de må gjøre og ikke gjøre (feks bruke ren kniv til barnet ditt osv) sånn at de kan gå igjennom det etter behov.

Anonymous poster hash: cce94...e4d

Skrevet

Barnehagen har plikt til å tilrettelegge og forholde seg til ditt barns allergier. Snakk med ped.leder eller styrer om du er redd for at det blir problematisk.

Jeg synes ikke du skal kjøpe inn eget utstyr til ditt barn. Sannsynligheten er stor for at dette utstyret nokså fort har blitt en del av fellesutstyret. Dessuten er du ikke garantert at ikke f.eks. samme kniv brukes uansett om din gutt har egen kniv.

La barnehagen ta denne jobben og dette ansvaret, like så skolen når den tid kommer. Ikke gjør det til en vane at du ordner alt - det er en del av de ansattes jobb å tilrettelegge. Det kan fort bli mer jobb enn du tror å ordne alt - og hva om du får flere barn, eller en mer belastende hverdag enn du har i dag?

Anonymous poster hash: e6993...e8f
Skrevet

Barnehagen skal legge til rette for dette. MEN det er lurt å ta en samtale med dem allerede nå. Vær tydelig på hva som går og ikke går.

Jeg har selv et barn som overhode ikke har noen allergier av noe slag. For meg er det helt naturlig å ta hensyn til barn som (først i barnehage og nå i skole) har alvorlige allergier. Det koster oss fint lite.

Barnehagen skal være en forlengelse av hjemmet. OG deretter skal skolen være for alle. Det er bare å være tydelig i forhold til ditt barns reelle behov, så går det nok bra. Dersom du har mulighet til å stille opp de første dagene i barnehagestarten og ev også gi litt opplæring så går det så fint som bare det!

Som du selv sier - du må tørre å slippe kontrollen litt.

Anonymous poster hash: abc75...113
Skrevet

Jeg blir helt oppbrakt over svarene du har fått her.

Du har et barn som er alvorlig sykt, og det trenger livsviktige medisiner ved allergiske utslag.

Du har kommet hjemme etter møte med barnehagen, du har fått følelsen av å være til bry, du har fått følelsen av at de ikke tar denne oppgaven alvrlig nok. Det er faktisk ille!!!

Tropp opp sammen med helsesøster, som kan fortelle dem om hvilke rutiner som må være på plass. Du skal ikke sitte på jobb å være reddom en lat, ubrukelig, eller menneskelig barnehage ansatt ikke har evnet å bruke seprate skjærfjøler, riktig kniver, eller smurt på feil skive. Du skal føle deg trygg på at ungen din er trygg.

Du kan fint bli enig om at du leverer matpaskke, og at ungen din ikke skal være del av fellematen, men om du ønsker mat i barnehagen så skal barnehagen stå for dette. Det er faktisk deres plikt. Jeg sier ikke at du ikke skal samarbeide, at du ikke skal ha dialog, men fy søren hvor  vanskelig barnehagen gjør dette, når det har møtt deg på denne måten.

Jeg tenker at helsesøster er helsepersonell og med forståelse av hvor farlig allergiske sjokk kan være, og at det også er alvorlig om det ikke sjokk, allergien vil ofte forverres for hver gang pasienten er utsatt for kilden.

Dette høres virkelig ikke bra ut.

Anonymous poster hash: cacbb...349
Skrevet

Jeg jobber i bhg. I alvorlige tilfeller (allergi, som ditt barn, cøliaki, diabetes osv) har vi fått opplæring ved sykehuset. Det har Vært kjempenyttig fordi det har skapt en seriøs tone rundt opplæringen og de som har lært oss har Vært proffe (ikke at du ikke kan det du må om ditt barn, men de har Vært proffe i å lære bort, hvis du skjønner)

Hadde jeg Vært i dine sko ville jeg undersøkt med lege/sykehus om en slik opplæring er mulig.

Det er bhg ansvar å legge til rette. Det er ditt ansvar å sørge for at bhg vet hva de skal legge til rette for.

Skrevet

Nå må jeg bare spørre fordi jeg er nysgjerrig. Reagerer han på spor av alle de tingene du nevner? Det er kanskje ikke anafylaktisk reaksjon på alle?

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg ikke klarer å se for meg hvordan han skal kunne spise sammen med de andre, eller en gang oppholde seg på avdelingen, når han reagerer på så mye?

Kan vel ikke be de andre foreldrene tilpasse matpakka i så stor grad?

Angående medisinering så pleier vel de fleste å være samarbeidsvillige når det dreier seg om livsviktige ting.

Lykke til!!

Jeg svarer på denne.

Det er i ulikt grad han reagerer.

De som han reagerer sterkest på er egg, nøtter, fisk/skalldyr og banan ( merkelig nok).

Han kan fint tåle at de er i rommet.

Alt det andre får han bare kraftig diare av.

Huff, mer jeg kan bekymre meg over...

Jeg kan ikke diktere hva andre tar med i matpakken.

Jeg håper at de ansatte vasker godt av bord, stoler og golv etter hvert måltid.

Som jeg kjenner min sønn godt, så vet jeg at hvaenn som ligger på golvet er sååå mye mer fristende å spise enn det som lå på tallerkenen noen få minutter før!

Anngående medisin, så håper jeg at de vil hjelpe til.

Jeg kan mer enn gjerne få fastlegen til å komme.

Og han vil informere og veilede dem.

Anngående det første møtet med barnehagen:

Jeg kan forstå at de ble lettere "skremt".

Det er jo mye å tenke på anngående mange situasjoner.

Jeg hadde sikkert blitt skremt selv.

Bare noe så smått som å se nøye på hva vår sønn gjør på lekeplassen nå.

Det ligger mange hasselnøtter og kastanjenøtter på bakken.

Vi må passe på at han ikke smaker på den.

Ja, jeg er nok ei mor som har problemer med å slippe taket.

Det innser jeg.

Skrevet

Vi har da endelig fått barnehageplass til småen fra januar.

Det er i en fire-avdelingsbarnehage, og gutten vår på to har fått plass på småbarnsavdelingen.

Gutten har dessverre slitt med alvorlig allergi hele livet. I tillegg har han astma.

Allergiene hans er matrelatert.

Dessverre er listen hans lang og inneholder blant annet: egg, nøtter, sesamfrø, valmuefrø, tomater, gulrøtter, fisk og skalldyr, epler, pærer, sitrusfrukter , bananer, etc.

Da jeg var på besøk på denne barnehagen så jeg blant annet på felleskjøkkenet deres. Der alle lager mat sammen.

Jeg tok opp allergiene med de ansatte, og fikk ett vel heller labert svar anngående hva de synes om å ta inn ett slikt allergiskt barn.

Vi har hjemme Aerius ( allergimedisin i flytende form) og Epipen.

Vi har fått opplæring av det lokale sykehuset i bruk av dem; fantastisk hjelp der!

Vi har dessverre måtte bruke Aerius noen ganger, men aldri Epipen.

Jeg føler litt på følelsen av at mitt barn vil bli til en byrde for dem...

Defor vil jeg gjøre alt jeg kan for å hjelpe dem.

Vil det være rart eller OK at jeg kjøper inn egne skjærebrett, glass, tallerkner og bestikk til bruk på kun min sønn?

Jeg er redd for at de kan komme til å kjøre opp en banan og bruke samme kniv til å kutte druer til min sønn.

Ja, han reagerer på de minste sporstoffer! Prøvd og lært av erfaring.

Selvsagt ønsker jeg å gi dem opplæring i å bruke Aerius og Epipen, men er det for mye å forvente at de skal ta på seg den oppgaven?

Har selv ikke satt en Epipen, og håper jeg aldri må.

Er det best at jeg tar med all mat selv; både varmmat og brødmat? For han reagerer på de fleste brød også..

Huff, føler at dette blir tøft for mor!

Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage og har hatt flere barn med ulike allergier på min gruppe. Blant annet hyperallergi for nøtter og skalldyr, så barnehagen vår er fullstendig nøttefri og skalldyrfri. Alle de allergiene du nevner har vi i vår barnehage, uten at det er noe problem. Men vi er og så heldige at vi har egen ansatt på kjøkkenet som er veldig bevisst på dette med allergier.

Når vi er får et nytt barn med ulike allergier lager vi aldri noe problem ut av det, det er vårt ansvar i samarbeid med foreldrene å få det til å fungere, og det er mitt ansvar som pedleder at alle følger det.

Er det sånn at han får alle måltider i barnehagen og at dere betaler matpenger? I så fall så synes jeg ikke du skal ta med varmmat eller brødmat til han. Dette må bare barnehagen klare å fikse selv. Hva slags brød bruker han, bruker han et spesielt brød som er vanskelig å få tak i, eller bruker han vanlig brød fra vanlig butikk? Er det noe som er litt vanskelig å få tak i, så kan du kanskje tilby å komme med brød, ikke ferdig matpakke. Det er ikke så stort utvalg av allergimat på mange av kjedebutikkene. Så hos oss så hender det at foreldrene kjøper spesielle ting selv og leverer det i barnehagen.De leverer da kvittering til barnehagen og får pengene tilbake. (Betaler matpenger hos oss)

"Selvsagt ønsker jeg å gi dem opplæring i å bruke Aerius og Epipen, men er det for mye å forvente at de skal ta på seg den oppgaven?"

- Nei, det er ikke for mye å forvente. Aerius kjenner jeg ikke til i det hele tatt, men er selv opplært til sette Epipen. Dette er livsnødvendige medisiner, og da mener jeg at dette må barnehagen bare fikse uansett hva de måtte mene om dette. Han kan vel umulig være det første barnet de har der med allergier.

Hos oss er alle ansatte opplært til å bruke Epipen da vi har flere barn som har sånn. Du skriver at han har astma og, da må de kanskje gi astmamedisiner også?

Jeg synes ikke du skal tilby deg å fikse så mye før du har fått snakket ordentlig med barnehagen, og hører hva de tenker. Men da må du snakke med styrer og pedleder som har ansvaret for han, gjerne før han starter så de er klare til han kommer.

Hos oss så velger foreldrene litt selv hvordan de ønsker å "lære" opp og informere de ansatte. Noen foreldre kommer selv på personalmøte og forteller om barnet sitt og barnet sitt behov. Andre foreldre har møte med den gruppen som har ansvaret for det barnet og andre igjen informerer bare pedleder, hvor pedleder da har ansvaret for å lære opp resten av de ansatte som har behov for å vite.

Det er viktig at du gir klar og tydelig informasjon, gjerne et lite skriv med liste over hva han ikke tåler.

"Jeg tok opp allergiene med de ansatte, og fikk ett vel heller labert svar anngående hva de synes om å ta inn ett slikt allergiskt barn."

Hvem snakket du med, og hva sa de? Det skal ikke være sånn at du skal føle at barnet ditt er en byrde, eller du skal heller ikke måtte være redd for å sende barnet i barnehagen. Men ikke ta sorgene på forskudd før du har snakket med noen som har ansvar der.

Anonymous poster hash: 7c348...cdf

Skrevet

De må tilrettelegge. Det er noe de har sagt ja til når de tok inn gutten din 😊 Men det skader jo selvfølgelig ikke å tilrettelegge slik at det blir enklest mulig for dem? Skjærebrettet, kniven og annet utstyr kan du jo putte i en liten boks/koffert og ta med hjem når han ikke er i Bhg lenger f.eks. Og du kan be dem kjøpe inn ting han kan spise(pålegg) å ha i en egen boks i kjøleskapet med navnet hans på. Hvis han kan spise noe brød fra butikken kan du gi en liste/evt. ta med selv? Men de burde kunne kjøpe brød og fryse ned i dagsporsjoner med navn på plastikken uten at det krever så mye! 😊😊 Og de bør kunne gjøre noe, samtidig som de sikkert blir glad om du har laget en liten bok/perm med info osv. Samarbeid gagner sønnen din! Selv om Bhg vil gjøre sitt beste, er du sikrere om du gjør klart litt f.eks, jeg liker å ha kontroll og hadde nok ordnet litt forskjellig for at sannsynligheten blir større for at han ikke får noe han ikke tåler... Og så må du lage skjema på medisiner og hvordan de skal tas ? Lykke til da 😊

Skrevet

Jeg synes du er for streng med deg selv når du sier at du har problemer med å slippe taket. Det er skummelt nok med barnehagestart for oss som har barn uten livstruende allergier..

Skrevet

Du må selvsagt sørge for at de ansatte forstår at dette ikke har noe med hva man "ikke liker" å gjøre, men kan være svært alvorlig. Det er forbausende hvor mange som ikke forstår hva alvorlig allergi er, og når barnet ditt er for lite til å selv sørge for at alt går bra, så må du gjøre det. Du er ikke hysterisk. Ta en prat med ped. leder, der du gjør det helt klart hva følgene for ditt barn blir dersom han spiser en bit banan, eller det blir brukt feil fjøl.

De trenger tid til å tilpasse seg, dersom de ikke har vært ute for barn med alvorlig allergi tidligere, men du har krav på å være sikker på at de ansatte ikke i sløvhet eller uvitenhet setter ditt barn i en livstruende situasjon i løpet av arbeidsdagen.

Skrevet

Hi her!

Tusen, tusen takk for så mange gode svar!

Jeg setter ekstremt pris på å høre fra dere andre med allergiske barn, og fra ansatte i barnehager hvor det går barn med allergier!

Det gjorde veldig godt for meg å høre at de aller fleste barnehagene kan tilrettelegge, og de forskjellige måtene de tilrettelegger.

Jeg skal forsøke å svare på alt som har kommet frem.

Det første jeg skal gjøre på mandag er å ringe barnehagen og fortelle dem at jeg ønsker ett møte hvor jeg informerer mer anngående både astmaen og allergiene.

På det første besøket jeg var på, da jeg ble vist rundt i lokalene og informert om dagsrytme, månedsplaner, etc, tok jeg dette med allergier opp. Hva jeg mener med at det ble labert mottatt var at de virket ikke interessert i å høre/vite noe mer om det. Jeg begynte å snakke om det, men den ansatte endret samtaleemnet og begynte å snakke om hvilke forventninger de har til foreldre anngående klær, motta beskjeder etc.

Det kan jo sikkert være at jeg ordla meg litt feil, og at beskjeden min ikke ble oppfattet.

Vi har jo fått en liste av fastlegen hans med en meget detaljert oversikt over matvarer han ikke tåler, denne kan jeg vel gi barnehagen?

Den er lang, ja, men meget lett å lese.

Når det gjelder hva slags mat barnehagen tilbyr såer det to dager med varmmat og tre med brødmåltid.

Vi tar med nistepakke til måltid nummer 2.

Her vil jeg mer enn gjerne hjelpe til så mye som mulig.

Om de ansatte føler at det blir vanskelig å tilberede mat til småen, så kan jeg gjerne sende med.

Dette vil jeg snakke med ped.leder på det møtet.

Ja, anngående det med hvilken type brød så kan han ikke spise de aller fleste typene brød.

De han kan spise kan også kjøpes på vanlige matbutikker som Rema 1000 og Kiwi. Brødene er heller ikke av det dyreste sorten, heller i det laveste prisnivået.

Mannen min og jeg er litt uenige anngående det å kjøpe inn eget bestikk, skjærefjøler, glass etc.

Han mener at dette er da noe som barnehagen må stå for.

En diskusjon som fortsetter.

Av medisin er det da som nevnt Aerius og Epipen ved allergiske reaksjoner.

Astmaen har heldigvis blitt mye bedre, han har ikke hatt noen anfall siden mai!

Her gir vi Bricanyl og Ventoline. Bricanyl gies morgen og kveld, Ventoline morgen og kveld og ved behov.

Jeg tenker at det kan være lurt å sende Ventolinen med til barnehagen.

Det å ta medisinen er av og til OK, av og til en kamp.

Han er jo så liten fremdeles at han forstår ikke hvorfor han må ta den. De fleste gangene synes han at det rett og slett er kjedelig!

Jeg regner med at det vil skje noen feil i starten.

Som allerede nevnt gjør til og med mannen min og jeg feil.

Slik lærer vi hva han ikke tåler, for allergitestene har dessverre ikke vist alt. Som i forrige uke da vi fant ut at han reagerte på paprika.

Hva annet var det?

Tror jeg har svart på det meste.

Og igjen; tusen takk for alle svar, det har gjordt at jeg har roet meg betraktelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...