Gå til innhold

Kjøpe dunjakke med kaninpels?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøper ikke Canda Goose som beviselig bruker pels fra dyr som ikke er tatt livet av på en human måte

Nå har jeg sett på en tysk jakke av merket Lempelius. De levere sertifikat på at dyrene er avlivet humant, at de ikke kun bruker pelsen, mene hele dyret. Jeg har ikke funnet noe negativt om dette merket, men er litt usikker.

Jeg kjøper ikke angoragensere. De som er helt i mot pels og som ikke en gang bruker skinn, trenger ikke svare. Hadde dere andre kunne kjøpt en slik jakke?

Anonymous poster hash: af48a...c63

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan jeg bare spørre, fordi jeg rett og slett er nysgjerrig. Hvorfor MÅ du ha ekte pels på hetta? Er det for å vise frem at jakka er ekstra dyr? 
En ekte pelskant på en hette gjør jo at jakka stiger 2-3000 i verdi, uten at det står på jakkas kvalitet... 
Hvorfor er denne pelskanten så viktig? 
Mener ikke å dømme nå, jeg er bare oppriktig nysgjerrig 

Og forresten, ja jeg kunne nok gjort det hvis det var en gave f.eks. Men ville aldri brukt penger på pels

Endret av Bustetroll
Skrevet

Jeg kjøper ikke Canda Goose som beviselig bruker pels fra dyr som ikke er tatt livet av på en human måte

Nå har jeg sett på en tysk jakke av merket Lempelius. De levere sertifikat på at dyrene er avlivet humant, at de ikke kun bruker pelsen, mene hele dyret. Jeg har ikke funnet noe negativt om dette merket, men er litt usikker.

Jeg kjøper ikke angoragensere. De som er helt i mot pels og som ikke en gang bruker skinn, trenger ikke svare. Hadde dere andre kunne kjøpt en slik jakke?

Jeg hadde kjøpt jakken. 😊 Jeg kjøpte en dunjakke for to år siden og gikk utfra at det var fuskepels rundt hetta. Fikk litt sjokk da mamma sa det var ekte. Bruker den likevel, den er av merket "Lutha".

Anonymous poster hash: ca56f...46e

Skrevet

Husk at alle steder som selger angora ikke mishandler dyrene sine, på samme måte som ikke alle steder som selger pels har avlivet dyrene på en stygg måte.

Anonymous poster hash: 3628a...22d

Skrevet

Kan jeg bare spørre, fordi jeg rett og slett er nysgjerrig. Hvorfor MÅ du ha ekte pels på hetta? Er det for å vise frem at jakka er ekstra dyr? 

En ekte pelskant på en hette gjør jo at jakka stiger 2-3000 i verdi, uten at det står på jakkas kvalitet... 

Og forresten, ja jeg kunne nok gjort det hvis det var en gave f.eks. Men ville aldri brukt penger på pels

Helt ok spørsmål. Prisen var ikke et spørsmål, jeg kjente ikke til merket på forhånd. Jeg kom tilfeldigvis over jakken, som hadde riktig passform og farge. Da jeg etterpå forsto at det var pels i hetten, så ble jeg så usikker at jeg valgte å ikke kjøpe den med en gang. Jeg snakket lenge med betjeningen som sa at de var svært bevisste på å selge godkjente produkter. De hadde bla sluttet å selge Canada Goose.

Jakka var perfekt bortsett fra det. Den var svært lett i vekt og kjentes varm og god ut for en norsk vinter. Jeg har ikke sett tilsvarende jakke uten pels. Nå kan man ta av pelsdelen dersom det er ønskelig, men dersom jeg kjøper denne så ønsker jeg å ha pelsen på på kalde dager da pelsen hadde en funksjon ved at man kunne trekke glidelås helt opp slik at pelsen lå tett i halsen. (Med andre ord var pelsen ikke til pynt slik som på andre dunjakker)

HI

Skrevet

Helt ok spørsmål. Prisen var ikke et spørsmål, jeg kjente ikke til merket på forhånd. Jeg kom tilfeldigvis over jakken, som hadde riktig passform og farge. Da jeg etterpå forsto at det var pels i hetten, så ble jeg så usikker at jeg valgte å ikke kjøpe den med en gang. Jeg snakket lenge med betjeningen som sa at de var svært bevisste på å selge godkjente produkter. De hadde bla sluttet å selge Canada Goose.

Jakka var perfekt bortsett fra det. Den var svært lett i vekt og kjentes varm og god ut for en norsk vinter. Jeg har ikke sett tilsvarende jakke uten pels. Nå kan man ta av pelsdelen dersom det er ønskelig, men dersom jeg kjøper denne så ønsker jeg å ha pelsen på på kalde dager da pelsen hadde en funksjon ved at man kunne trekke glidelås helt opp slik at pelsen lå tett i halsen. (Med andre ord var pelsen ikke til pynt slik som på andre dunjakker)

HI

Okei, det var jo en god grunn det :)

Skrevet

Nei, jeg hadde ikke kjøpt jakke med noen form for pels i det hele tatt. 

Skrevet

Nei. Les deg litt opp på kaninoppdrett for pels så tror jeg fort du legger fra deg den jakka. Dunindustrien er også noe faenskap. De aller fleste fuglene ribbes for fjær mens de lever. Dette gjøres mange ganger på hver fugl. 

Skrevet

Hva er din grunn? Er det fordi du generelt er i mot pelsdrift eller er det andre grunner? Jeg respekterer selvsagt ditt syn, men er bare nysgjerrig. Tenker du noe spesielt dersom du ser noen med en slik jakke?

Hi

Skrevet

Nei. Les deg litt opp på kaninoppdrett for pels så tror jeg fort du legger fra deg den jakka. Dunindustrien er også noe faenskap. De aller fleste fuglene ribbes for fjær mens de lever. Dette gjøres mange ganger på hver fugl.

Det er nettopp derfor jeg måtte forsikre meg om at de avlivet humant. I dette tilfellet så trekker de ikke ut fjær (kanin er ikke fjærkre), jeg tror du må blande denne metoden med angoraklærproduksjon.

Hi

Gjest flykræsj
Skrevet

Så lenge produsent kunne gå god for at avlivning var skjedd på en ordentlig måte, hadde jeg kjøpt. Dette gjelder også dun, som en over her påpeker. Mange er pelsmotstandere, men kjøper dunjakker uten å vie dette en tanke. Jeg forhører meg alltid om slikt. Vil ikke gå rundt i jakke som er produsert dun ribbet av levende fugler. Samme med dyner og puter jeg kjøper. Man kan selvsagt ikke gardere seg mot at betjeningen ikke lyver, men så paranoid orker jeg ikke være.

Kjøp jakka hvis du synes den virker god, og du stoler på produsenten.

Skrevet

Så lenge produsent kunne gå god for at avlivning var skjedd på en ordentlig måte, hadde jeg kjøpt. Dette gjelder også dun, som en over her påpeker. Mange er pelsmotstandere, men kjøper dunjakker uten å vie dette en tanke. Jeg forhører meg alltid om slikt. Vil ikke gå rundt i jakke som er produsert dun ribbet av levende fugler. Samme med dyner og puter jeg kjøper. Man kan selvsagt ikke gardere seg mot at betjeningen ikke lyver, men så paranoid orker jeg ikke være.

Takk for tips, jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt på at dunen også. Det må jeg spørre betjeningen om. (Jeg så nå at Toodi hadde nevnt det samme).

Jakken er dyr, koster nesten 8000,-, men jeg betaler gjerne det dersom produsenten bruker humane avlivningsmetoder, noe som helt sikkert gjør produksjonen dyrere.

Hi

Gjest flykræsj
Skrevet

Takk for tips, jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt på at dunen også. Det må jeg spørre betjeningen om. (Jeg så nå at Toodi hadde nevnt det samme).

Jakken er dyr, koster nesten 8000,-, men jeg betaler gjerne det dersom produsenten bruker humane avlivningsmetoder, noe som helt sikkert gjør produksjonen dyrere.

Hi

Enig! Betaler også glatt litt ekstra for dyrevelferd :)

Skrevet

Jeg hadde kjøpt den dersom jeg kunne finne info som støttet det som ble fortalt av betjeningen. Kanin er jo mat i mange land, og mye bedre å bruke hele dyret. Jeg er ikke pelsmotstander for en hver pris, lurt å være litt miljøvennlig også :-)

Anonymous poster hash: c2ded...eb6

Skrevet

Det er nettopp derfor jeg måtte forsikre meg om at de avlivet humant. I dette tilfellet så trekker de ikke ut fjær (kanin er ikke fjærkre), jeg tror du må blande denne metoden med angoraklærproduksjon.

Hi

Jeg innbilte meg at det var dun i jakken, derfor skrev jeg det om fjærene :) Leste visst feil.

Men jeg hadde nok ikke kjøpt pelsen uansett hvor mye produsenten lover at dyrene er avlivet humant. Hele industrien er noe svineri :/

Anonymous poster hash: 7d8be...d77

Skrevet

Hi

Jeg innbilte meg at det var dun i jakken, derfor skrev jeg det om fjærene :) Leste visst feil.

Men jeg hadde nok ikke kjøpt pelsen uansett hvor mye produsenten lover at dyrene er avlivet humant. Hele industrien er noe svineri :/

Anonymous poster hash: 7d8be...d77

Ops, mente ikke å være anonym.

Skrevet

Nei, siden jeg mener kaniner er kosedyr og ikke produksjonssdyr. Vet at enkelte spiser kaninkjøtt, det hadde heller aldri falt meg inn... Får meg blir det helt feil å bruke pelsdyr til klær, de er dyr, ikke ting! Og du kan ikke fp garantert at kaninene har hatt det bra heller, står det noe om boforholdene til kaninene? Om de blir kastrerte, fôret med riktig fôr, om de har mulighet til utfoldelse osv? Hvis det ikke står noe om det, har de det antakeligvis veldig vondt :(

Anonymous poster hash: 7a090...2ec

Skrevet

Jeg vet ikke helt faktisk. Men jeg tror kanskje ikke det. For man vet jo ikke om de har hatt et fint liv, selv om de er avlivet på en ok måte. Samtidig spiser jeg jo ikke bare økologisk kjøtt, så jeg ser jo dobbeltmoralen...

Anonymous poster hash: ed024...08a

Skrevet

Jeg hadde ikke kjøpt den. Er helt imot alt av pels. Men jeg bryr meg mye om dyrevelferd. Dessverre har jeg veldig dårlig økonomi, så økologisk kjøtt blir det ikke noe av. Men vi spiser en god del vegetarisk og vill fisk. Så da blir det i hvert fall lite kjøtt.

Anonymous poster hash: 3b636...663
Skrevet

Jeg hadde ikke personlig gjort det, men de får pluss i margen om de bruker hele dyret.

Jeg har ikke hørt om merket før, hvordan lever kaninene før avlivning?

Skrevet

Jeg hadde ikke personlig gjort det, men de får pluss i margen om de bruker hele dyret.

Jeg har ikke hørt om merket før, hvordan lever kaninene før avlivning?

I følge forhandler levde kaninene fritt innenfor et område og ble fanget for avlivning.

Hi

Skrevet

Pels byr meg imot, men... Ja, det er et MEN her. Du sier at disse kaninene ble avlivet humant, og at de bruker hele dyret. Da vil jeg si at det ikke gjør noe at du har kaninpels på jakken, nettopp fordi HELE dyret skal bli brukt! Kaninene blir avlivet uansett om pelsen blir tatt i bruk eller ikke, fordi den brukes til andre formål enn kun pelsen. Så hvorfor skal vi "drite i" å bruke denne pelsen, når dyrene likevel blir avlivet? Skal vi bare kaste den? 

Anonymous poster hash: 7076d...eb3
Skrevet (endret)

Hva er din grunn? Er det fordi du generelt er i mot pelsdrift eller er det andre grunner? Jeg respekterer selvsagt ditt syn, men er bare nysgjerrig. Tenker du noe spesielt dersom du ser noen med en slik jakke?

Hi

Jeg mener at så lenge dyr lider i slike omstendigheter de gjør i dag, så er det fullstendig uaktuelt for meg å støtte en slik virksomhet. Hadde de blitt skutt i sitt naturlige miljø på en human måte hadde jeg gått med pels uten problemer. Jeg sliter virkelig med å respektere mennesker som bruker pels som er laget av dyr i fangenskap.

Må legge til at jeg prøver så godt det lar seg gjøre å unngå å kjøpe produkter jeg vet innebærer lidelser for dyr. Og jeg er til dels enig med AB over her som sier at det er ok så lenge hele dyret blir brukt og at det ikke blir utsatt for i unødig lidelse.

Endret av Daquiry

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...