Gå til innhold

Hvordan få ren ulltøyet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har sitti i våt sand, det har kommet helt gjennom til ullundertøyet. Men det blir jo ikke rent igjen på ullprogram... Ser jo skikkelig møkkete ut :(

Det er ull på utsiden og bomull på innsiden. Kan det tåle litt hardere vask men med ullvaskemiddel? Har også biotex, sånn til å spraye på, men kan den brukes på ull?

Fant ikke noe om det på flaska.

Tips?

Anonymous poster hash: cb4b3...2a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv gallesåpe eller sitronsåpe.

Anonymous poster hash: b4c14...33a
Skrevet

Ikke biotex på ull (men hvis ikke annet går, så er det jo bedre å kunne bruke plagget enn å måtte kaste.

Du kjøper galdesåpe på claes olsson f.eks. (finnes i flytende og i såpestykke). Det funker knallfint på flekker og ulla blir ikke svekket av det.

Du kan ev også vaske plagget i dette. Da vil f.eks. væske "prelle" av stoffet.

Anonymous poster hash: a3fc6...ec3
Skrevet

Gallesåpe skal være tingen å bruke på ulltøy.

Når det er ull + bomull så ville jeg lest på vaskelappen og evt prøvd å google det for å se om andre har råd om akkurat det plagget. Du kan evt prøve å hive det i en vaskepose og kjøre på et hardere program. Men utfallet kommer an på klærne og hva de er laget for å tåle. 

Skrevet

Tusen takk for svar! Da skal jeg prøve den såpa :) :)

Anonymous poster hash: cb4b3...2a0

Skrevet

Gni inn flekken med gallesåpe. Vidundersåpa mot flekker på ulltøy😉😉

Skrevet

Her har jeg funnet ut at ulla blir rein ved å kjøre den på vanlig bomullsvask, 40grader, vanlig vaskepulver

Anonymous poster hash: fd594...186

Skrevet

Anonym over her:

Eeehhh.. JA ulla blir ren da selvfølgelig. Men du vet at du ødelegger ullfibrene og derav hele ullens funksjon?

Skrevet

Tapp i vasken, legg ullklærne i bløt en stund med milo, ta på gummihandsker og skrubb. Funker bra på ferske flekker. Jo ferskeste jo bedre. Det er litt håndarbeid, men verdt det for den dyre ulla sin del!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...