Gå til innhold

Fotballtreneren sparket guttungen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

På treningen her i uka forteller gutteungen at når de tøyde etter trening hadde han pratet litt med sidemannen. Det skal de jo ikke om treneren ber de være stille. Men treneren hadde reagert med å sparke han i ryggen og ropt hold kjeft. De er 11 år. Dette er vel over grensen syns dere ikke?

Anonymous poster hash: 49351...c48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:o Det er absolutt LANGT over grensen! Hadde jeg tatt opp øyeblikkelig.

Skrevet

Treneren bør anmeldes. Og at det havner på rullebladet så han aldri kan jobbe med barn lenger.

Anonymous poster hash: a8afc...82b

Skrevet

Ja det er det . Samtidig gidder snart ingen å jobbe gratis mer, mye pga vanskelige foreldre og unger, så ha i bakhodet kanskje sønnen din den dagen hadde ødelagt mye for mange med skravling også. Hos oss svarer til og med noen unger frekt tilbake. Det unnskylder ikke noe, men kan være en forklare

Anonymous poster hash: 0d155...f1a

Skrevet

Jeg hadde tatt det opp med treneren og andre som var på treningen for å høre hva som hadde skjedd... Det er jo alvorlig, men det er ikke sikkert det var så dramatisk! å si hold kjeft til et barn er uaktuelt, men hold munn synes jeg er på sin plass noen ganger (hvis unger eller voksne ikke hører og fortsetter å tulle). et spark i ryggen høres jo usannsynlig dramatisk ut... 

Anonymous poster hash: 161a3...6d1
Skrevet

Kan han ha dultet borti ryggen med foten sin og at sønnen din har kalt det sparing?

Anonymous poster hash: 74bf0...54e

Skrevet

Det gjorde treneren på fotballaget der vi bodde før også. Tuppet de i rompa, slo de i hodet. Dessuten drev han med mobbing. Flere av gutta, grein etter treningene. En kald, kald jævel. Halvparten av gutta slutta etter hvert og begynte på andre fotballag. Det ble gitt beskjed om dette som foregikk, men det ble ingen konsekvenser for treneren. Den andre halvparten av foreldre støttet han. Ene og alene fordi han har mangfoldelig millioner på bok og er en kjent og høyt respektert samfunnsborger.

Anonymous poster hash: facad...92c
Skrevet

Kan han ha dultet borti ryggen med foten sin og at sønnen din har kalt det sparing?

Anonymous poster hash: 74bf0...54e

Uansett langt over streken i min bok. Hva skjedde med å være en positiv autoritet? En rollemodell? Og hva med kommunikasjon? Dersom gutten hadde fått gjentatte beskjeder om å slutte og snakke, så går det an å heller advare med, og så evt gjennomføre, bortvisning fra resten av treningen dersom ikke beskjeden blir fulgt. Man tupper/dulter/sparker ikke noen i ryggen med foten, ikke voksne, ikke barn! 

Skrevet

Hvordan er denne treneren til vanlig da? Har det vært flere slike episoder? Uakseptabelt hvis det er slik du skriver. Sparket han hardt, eller dunket han litt i ryggen med foten? Uansett ikke greit å be noen holde kjeft, i alle fall ikke om dette ikke er et stadig tilbakevendende problem. Sønnen min de ti, men trener med 11-åringene. Han er veldig seriøs og blir vanvittig oppgitt når lagkameratene tuller. Har hendt at han har gått av banen hvis det blir for mye tull (men da har det vært ille, typisk hvis treneren er borte et øyeblikk). Skjønner at treneren blir oppgitt også, trenere på det nivået legger ofte ned veldig mye gratis arbeid. Men ikke greit å skrike og sparke.

Anonymous poster hash: a026d...890

Skrevet

Var det virkelig et spark? Eller dyttet han til gutten med foten? Det er STOR forskjell! Jeg sier ikke at noen av delene er greit, men det ene er vold, det andre er det ikke. Å si "hold kjeft" synes jeg er et dårlig eksempel og unødvendig, men klart trenere blir dritt lei av unger som ikke gidder å følge instruksene,

Anonymous poster hash: 31cc7...12f
Skrevet

Forresten enig i at bortvisning er fn god idé når det tulles og prates.

Anonymous poster hash: a026d...890

Skrevet

Gud, det er så mange av disse egotrippene som viser seg i treneryrket. Makt er fellesnevneren.

Hadde stått asap på døren til idioten!

Skrevet

Jeg tror jeg ville forhørt meg litt med andre foreldre som var til stede på treningen før jeg gjorde noe mer ut av det. Min erfaring er at det er ofte barna overdriver veldig og ofte de misforstår hva som skjer.

Om det faktisk var et ekte spark i ryggen og roping for en filleting bør dere jo ta afære, men om det bare er en trener som har pirket gutten i ryggen med foten etter at gutten gjentatte ganger hadde fortsatt å skravle etter tisnakke, mens han sa "hold kjeft" høyt å tydelig, bør heller gutten få beskjed om at han må lære seg å holde munn når treneren ber om det. Sjekk med voksne vitner.

Anonymous poster hash: 72cfa...7d7
Skrevet

Mine barn trener kampsport, med VELDIG strenge trenere. Der er det fullt alvor fra man er 6 år. Men konsekvensene av å prate og tulle og ikke følge med er for eksempel at de må ta 10 armhevinger. Hvis man mobber, bråker osv kan man i verste fall bli utestengt fra trening. Men alle trenerne her har stort fokus på at selv om man behersker kampsport så er det nulltoleranse for vold. Hvis de får høre at en av elevene bruker kampsporten for å slåss på skolen, hjemme osv, så mister man medlemskapet. Har aldri opplevd at trenerne var fysiske mot barna, bortsett fra i kamptrening, selvfølgelig :)

Det du forteller er langt over grensa, og jeg hadde sagt fra til forbundet om dette. Altså sparking og språkbruket.

Anonymous poster hash: ca150...65c
Skrevet

Jeg pratet med han og spurte om han ikke hadde dultet litt borti for å få oppmerksomhet, men han hadde fått vondt i ryggen av det. Da er det mer enn et dult tenker jeg. Jeg sa jeg skjønte at treneren kunne bli oppgitt om de maste og tulla men han hadde kun svart på noe en av de andre spurte om. Han er visst i følge flere av guttene alltid sur og kjefter mye. Og på toppen av det hele er han politi.

HI

Anonymous poster hash: 49351...c48

Skrevet

Den treneren som hadde sparket ungen min hadde jeg politianmeldt. Vold er ikke greit uansett i hvor liten grad. Rør ikke ungen min, bortvis dem fra trening, kamp og ring meg å be meg hente ungen min og la meg håndtere det om ungen ikke følger beskjeder. Det å ikke få være med ville stoppet mitt barns munndiare fort men legg ikke hånd på mine barn!

Anonymous poster hash: f2704...d88

Skrevet

Helt helt uaktuelt. Forhør deg litt med noen som var tilstede. Kanskje du kan være på noen treninger og observere litt i bakgrunnen. Visst det er sånn han driver på er det en sak for styret i klubben. Men tilslutt: be sønnen din være stille på trening. Er selv trener, og all tid som går med til å få ro i gruppa er tapper meg virkelig for energi. De jeg trener er 7, er første året med fotball, og vi har innført strenge regler. Visst de skravler på samme måten vår de er 11 gidder iallefall ikke jeg å bidra mer.

Anonymous poster hash: 22dd8...7a1

Skrevet

Siden du ikke var der selv er det ikke så lett. Selvfølgelig skal ikke en trener sparke en guttunge på 11 år! men hva som egentlig har skjedd er ikke godt å si. Enten må du rådføre deg med andre som har vært tilstede, eller du må ta en prat med treneren. Det siste bør du gjøre uansett, for man bør rydde opp i sånt før det kommer ut av kontroll og blir snakk. 

Jeg sier ikke at det er sånn, altså, men hvis de ligger på bakken og tøyer og treneren skal avbryte forstyrrelser, så er det jo ikke helt utenkelig at han har dultet borti guttungen med skoen. Det er usannsynlig irriterende å skulle bruke store deler av fritiden sin på å trene andres barn når man blir avbrutt, når ingen har respekt for hverandre(for de ødelegger jo de andres trening, også). En unge kan gjøre ganske mye helt alene for å ødelegge. 

Anonymous poster hash: 4d435...278
Skrevet

Ta det opp med treneren på en ryddig måte.  Det kan hende han har en annen versjon av virkeligheten.  Og det kan hende at han innrømmer dårlig oppførsel, ber om unnskyldning og skjerper seg.  

Som flere har påpekt er det forskjell på å bli sparket hardt i ryggen og at noen dulter/kommer borti osv.  

Samme med "hold kjeft".  At en voksen mann brøler "hold kjeft" til et barn er uakseptabelt, at en voksen mann sier "nå må du holde kjeft" med et glimt i øyet trenger ikke være ille.  

Når du har snakket med treneren kan du avgjøre hva du vil gjøre videre.  Du kan snakke med fotballklubben, andre foreldre osv.  

Fotballtrenere skal oppføre seg skikkelig, men det de gjør er jo normalt ubetalt, frivillig arbeid, og det er ikke akkurat en kø av foreldre som ønsker å stille opp.  

Anonymous poster hash: 4b1a4...ed2
Skrevet

Uansett hva som var foranledningen, er det ikke greit å sparke en 11-åring i ryggen og rope hold kjeft. Det ville jeg bare gitt treneren beskjed om uten noe mer om og men. Politianmeldelse er litt drøyt synes jeg. Si at du er inneforstått med at det kan bli mye tull på trening og at dere snakker hjemme om å høre på hva treneren sier, men at han må finne andre måter å opprettholde struktur på treninga på.

Hvor mye mer du skal gjøre ut av det, er avhengig av hva annet dere har å spille på i foreldregruppa. Som fotballtrener selv, må jeg si det frustrerer at mange foreldre har all verdens meninger om hva og hvordan, samtidig som de aldri bidrar med mer enn akkurat disse meningene. Hvis man er veldig kritisk, er det bedre å delta på treningene som en hjelpetrener enn å snakke med alle andre om hvor kritisk man er. At han er politi, kan jo antyde at han er vant til å få respekt og at han med rette kan kreve det. Det kan også bety at han har myndighet og pondus og dermed gode lederegenskaper. Kanskje vil det være enklere for ham også å gjennomøre gode treninger dersom flere foreldre er med? Dessuten bør dere på et foreldremøte bli enige om hva som skal være sanksjonene hvis noen gjentatte ganger gjør noe annet enn det treneren sier. For to av mine barns lag har det vært å måtte sitte på sidelinja mens de andre trener. For den tredje ble det en belønning og det satt en gjeng med gutter der og hadde det morsomt. Da ble de sendt hjem i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...