Gå til innhold

Søvn avler søvn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 13 mnd som er på

Bærtur med sovinga for tiden. Våknet først i 05 tida og har forsøkt å kutte ned til en 1 dupp i bhg. Noen dager så sov han til 0530. Men de siste dagene har han våknet tidligere og tidligere. Våknet nå opp 0330! Fikk han til å sove igjen ved å ta han ned i vogna og rugge i 30 min.

Skal jeg begynne med 2 dupper igjen? Han har 80% bhg plass og blir jo sliten stakkar. Jeg jobber 70% så blir også såklart.

Anonymous poster hash: 215b0...7d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo gjerne slik at søvn avler søvn, spesielt hos de minste. Jeg ville prøvd å legge tidligere en dag for å se om det kan ha innvirkning - først en halv time tidligere og så kanskje en hel time tidligere, litt avhengig av når du vanligvis legger. Her i huset har det gjerne hjulpet - og slike perioder der eldstemann våkner tidligere og tidligere har ofte en sammenheng med at leggetiden har slikk litt ut i noen dager (og med skli ut mener jeg at ideell leggetid har blitt forskjøvet fra 15 min og opptil en time av forskjellige grunner).

Skrevet

Har en gutt på 13 mnd jeg også. Har har alltid sovet mye. Frem til nå har han sovet ca 4 timer på dagen fordelt på 2 dupper. Nå har han akkurat  startet opp i barnehage og de synes det var mest praktisk at han bare sov en gang - og da i sovetiden til barnehagen. Og siden alle barna sover på madrasser på gulvet så er det visst sånn at de ofte vekker hverandre og derfor kunne jeg ikke forvente at han fikk mer enn 1 time søvn.

Dette har resultert i at han som har sovet natta gjennom fra han ble født nå våkner hyppig hele natten gjennom. Det er også vanskelig å roe han ned. Så når han er våken flere timer tilsammen om natten så blir han jo ekstra sliten på dagen. Og så får han ikke nok søvn da heller...Kun 30-60 min. Alt for lite.

Han har tidligere lagt seg 19, men nå gjør vi et forsøk på å legge han kl 18, så får vi se om det blir bedre.

Jeg har 4 barn og de som har sovet mest og best på dagen er også de som har sovet best om natten :) 

Skrevet

Ja tror jeg skal prøve 2 dupper igjen. Nå sover han 1 dupp på 2 timer i bhg. Hjemme hender det han får 30 min på morgenen og sover 1,5 time senere. Storesøsteren var også slik i en periode rundt 1 årsalderen. Men ikke så ekstrem som minstemann. Han legges forøvrig kl 18 og noen ganger så tidlig som 1730 fordi han er helt utslitt stakkar.

Anonymous poster hash: 215b0...7d1

Skrevet

1 dupp er mer enn nok for en på 13 mnd. Hvis du går tilbake til 2 dupper lager du problemer for deg selv.

Du lager også problemer for deg selv når du tar han ned i vogna midt på natta. Du lager dårlige vaner. Hvis han våkner 3.30 går du inn og trøster i senga uten å løfte han ut. Lær han at natt er natt og da er det elendig service. Det tar et par netter, så blir det bedre.

Anonymous poster hash: 87c64...4f4

Skrevet

Jeg anbefaler deg boka til Karin Naphaug "Sov godt", med søvnoppskrifter. Vi har hatt god nytte av den når vi ikke har visst hva vi skal gjøre :) Søvnen sklir ut innimellom på ulike stadier og da er det fint å ha litt kunnskap å lene seg på. Så vi kommer tilbake til den med gjevne mellomrom :)

Anonymous poster hash: d24d9...1fd

Skrevet

Har en gutt på 13 mnd jeg også. Har har alltid sovet mye. Frem til nå har han sovet ca 4 timer på dagen fordelt på 2 dupper. Nå har han akkurat  startet opp i barnehage og de synes det var mest praktisk at han bare sov en gang - og da i sovetiden til barnehagen. Og siden alle barna sover på madrasser på gulvet så er det visst sånn at de ofte vekker hverandre og derfor kunne jeg ikke forvente at han fikk mer enn 1 time søvn.

Dette har resultert i at han som har sovet natta gjennom fra han ble født nå våkner hyppig hele natten gjennom. Det er også vanskelig å roe han ned. Så når han er våken flere timer tilsammen om natten så blir han jo ekstra sliten på dagen. Og så får han ikke nok søvn da heller...Kun 30-60 min. Alt for lite.

Han har tidligere lagt seg 19, men nå gjør vi et forsøk på å legge han kl 18, så får vi se om det blir bedre.

Jeg har 4 barn og de som har sovet mest og best på dagen er også de som har sovet best om natten :)

husk at dette ikke bare trenger å være knyttet til sovingen..

mange barn blir litt urolige, og sover dårlig, i forbindelse med barnehagestart - masse nye inntrykk å sortere, og det kommer gjerne om kvelden/natta

Anonymous poster hash: 99398...a78

Skrevet

husk at dette ikke bare trenger å være knyttet til sovingen..

mange barn blir litt urolige, og sover dårlig, i forbindelse med barnehagestart - masse nye inntrykk å sortere, og det kommer gjerne om kvelden/natta

Anonymous poster hash: 99398...a78

Joda, men om helgene sover han 4 timer dagen fordelt på to dupper og da sover han hele natten :) Det er veldig tydelig at han får alt for lite søvn og er overtrøtt. Det høres og merkes på humøret. Han er vant til å sove halvannen til 2 timer etter han våkner på morgenen. Så da blir han overtrøtt og sutrete når han ikke får sove før det har gått 6 timer. 

Skrevet

1 dupp er mer enn nok for en på 13 mnd. Hvis du går tilbake til 2 dupper lager du problemer for deg selv.

Du lager også problemer for deg selv når du tar han ned i vogna midt på natta. Du lager dårlige vaner. Hvis han våkner 3.30 går du inn og trøster i senga uten å løfte han ut. Lær han at natt er natt og da er det elendig service. Det tar et par netter, så blir det bedre.

Anonymous poster hash: 87c64...4f4

Å joda, unger er forskjellig. Jeg har fire av dem og alle har hatt ulik behov for søvn. Noen barn slutter å sove på dagen før de er 1 år, mens andre må fremdeles ha seg en hvil når de er 4 år. Noen trenger 2 dupper, mens for andre holder det med en dupp. For 2 av mine 4 barn har det vært helt nødvendig med 2 dupper helt frem til de var 18 mnd. Det siste du skriver er jeg derimot helt enig med deg i :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...