Gå til innhold

Angående celleforandringer i livmorhalsen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har hatt celleforandringer i livmorhalsen?
Hva skjedde hos dere?
Hvilken behandling fikk dere?

Kan man få barn etterpå?

Er så mange tanker oppe i hodet mitt akkurat nå.
Hva kan celleforandringer komme av?

Skal til legen i morgen tidlig men dessverre får jeg ikke til og sove.
Ligger bare og tenker og kjører hodet mitt på dette.

Anonymous poster hash: 5f488...31b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde celleforandring, slo ut på test tatt hos lege. Fikk time for undersøkelse på sykehuset, de tok nye utvidede prøver. Det var ikke kreft hos meg, men en infeksjon etter fødsel som tydeligvis slo ut. Mange tanker og uvissheten i ukene før jeg fikk svar var veldig tøft.

Anonymous poster hash: a1754...a44

Skrevet

Jeg hadde celleforandring, slo ut på test tatt hos lege. Fikk time for undersøkelse på sykehuset, de tok nye utvidede prøver. Det var ikke kreft hos meg, men en infeksjon etter fødsel som tydeligvis slo ut. Mange tanker og uvissheten i ukene før jeg fikk svar var veldig tøft.

Skrevet

Hadde celleforandringer. Cellefirandringer betyr ikke nødvendigvis at det er kreft, men at det kan utvikle seg til kreft. Det kan ofte ta laaaang tid men man følger litt med på det med videre tester i forhold til forandringer. Hos meg fjernet de en bit av livmorhalsen. Dette har ingenting å si i forhold til graviditet. Det eneste er at det kan bli arrvev spm gjør det vanskeligere for livmorhalsen å åpne seg under fødsel å noen vil trenge keisersnitt hvis det er lite fremgang. Ble gravid like lett som før 😊,

Anonymous poster hash: 360eb...1ac

Skrevet

Hadde celleforandringer. Cellefirandringer betyr ikke nødvendigvis at det er kreft, men at det kan utvikle seg til kreft. Det kan ofte ta laaaang tid men man følger litt med på det med videre tester i forhold til forandringer. Hos meg fjernet de en bit av livmorhalsen. Dette har ingenting å si i forhold til graviditet. Det eneste er at det kan bli arrvev spm gjør det vanskeligere for livmorhalsen å åpne seg under fødsel å noen vil trenge keisersnitt hvis det er lite fremgang. Ble gravid like lett som før ,

tusen takk for svar :)

Jeg har utrolig lyst på ett barn til, men nå er jeg kjempe nervøs :(

Kjenner jeg er redd for å måtte forlate barnet mitt, slik kusina mi måtte for 2år siden da hun ga tapt for kreft.

Det er en del kreft i familien min, min mor har hatt livmorhalskreft.

Og tanten min har svulst i hodet, pluss at oldemoren min har hatt brystkreft, og søsteren til bestemor har brystkreft.

Jeg vet ikke hvordan det er på far siden min da jeg ikke har noen kontakt med de.

Men håper ikke det er noe der :P

De sier jo det er arvelig :(

Skrevet

Nei håper heller ikke at det er noe kreft, ble henvist til spesialist i dag så håper ikke det tar så lang tid før jeg får komme inn på ny time.

Krysser fingrene for at dette går bra, og at det ikke er noe alvorlig...

Men ja den uvissheten er helt forferdelig :'(

Skrevet

Cellefornadringer i livmorhalsen er relativ vanlig og trenger ikke bety noe verdens tring.
Ofte går det tilbake av seg selv.
Alvorlighetsgraden tilsier hva som skjer videre.
Det kan være:
Ny celleprøve innen 1 år, ny prøve innen 6 eller 3mndr, for å se om fornadringene går tilbake eller forverres.

Er graden "alvorlig" blir det foretatt en biopsi/vevsprøve av livmorhalsen.
Det kuttes da av noen små biter som så vurderes.
Det skal ikke gjøre vondt..

Det tar fra 3-6 uker å få svar på vevsprøven.
Noen ganger viser forandringene ikke noe spesielt, og det som skjer videre er at du må ta ny celleprøve innen  6 mndr eller 1 år.
Ny celleprøve tas hvert år i 3 år, så gjerne hvert 2 eller 3 år.

Viser vevsprøven derimot at det er store, stygge forsndringer som kan føre til kreft om noen år, så utføres det en konisering, det vil si det fjernes en del av livmorhalsen.
Ikke så mye.
Dette får du bedøvelse for.

Så er tuilbake til start med nye celleprøver følgende år.

En celleprøve er bare en rutineprøve og en får fint barn etter dette.

Vevsprøve har heller ikke noe å si på sjansen for å bli gravid

En koniserting har heller ikke noe å si på sjansen for å bli gravid.'Men har du tatt flere koniseringer kan det hende du følges opp for å sjekke for tildlig åpning av mormunn/livmorhals.

Jeg her gjort disse tingene selv flere ganger.
Og har barn, ingen kmplikasjoner, ingen tidlig vannavsgng.
Alt vell-

Har nyig tatt vevsprøve...Igjen.

Celleforandringer har jeg støtt, men ofte må jeg bare ta ny celleprøve et år senere.
Noen ganger 6mndr senere.

Noen ganger tar jeg vevsprøve.

Ikke belkymre deg :)

Skrevet

celleforandringer i livmorhals kommer oftes av cytomegalovirus HPV(herpesvirus) som veldig mange har i seg men som ikke trenger slå ut i herpesutbrudd.

Flott det kommer vaksine mot dette nå..Som er litt for sent for oss  å ta da.

Skrevet

Cellefornadringer i livmorhalsen er relativ vanlig og trenger ikke bety noe verdens tring.

Ofte går det tilbake av seg selv.

Alvorlighetsgraden tilsier hva som skjer videre.

Det kan være:

Ny celleprøve innen 1 år, ny prøve innen 6 eller 3mndr, for å se om fornadringene går tilbake eller forverres.

Er graden "alvorlig" blir det foretatt en biopsi/vevsprøve av livmorhalsen.

Det kuttes da av noen små biter som så vurderes.

Det skal ikke gjøre vondt..

Det tar fra 3-6 uker å få svar på vevsprøven.

Noen ganger viser forandringene ikke noe spesielt, og det som skjer videre er at du må ta ny celleprøve innen 6 mndr eller 1 år.

Ny celleprøve tas hvert år i 3 år, så gjerne hvert 2 eller 3 år.

Viser vevsprøven derimot at det er store, stygge forsndringer som kan føre til kreft om noen år, så utføres det en konisering, det vil si det fjernes en del av livmorhalsen.

Ikke så mye.

Dette får du bedøvelse for.

Så er tuilbake til start med nye celleprøver følgende år.

En celleprøve er bare en rutineprøve og en får fint barn etter dette.

Vevsprøve har heller ikke noe å si på sjansen for å bli gravid

En koniserting har heller ikke noe å si på sjansen for å bli gravid.'Men har du tatt flere koniseringer kan det hende du følges opp for å sjekke for tildlig åpning av mormunn/livmorhals.

Jeg her gjort disse tingene selv flere ganger.

Og har barn, ingen kmplikasjoner, ingen tidlig vannavsgng.

Alt vell-

Har nyig tatt vevsprøve...Igjen.

Celleforandringer har jeg støtt, men ofte må jeg bare ta ny celleprøve et år senere.

Noen ganger 6mndr senere.

Noen ganger tar jeg vevsprøve.

Ikke belkymre deg :)

Tusen hjertelig takk, du aner ikke hvor mye du nettopp hjalp meg 💕

Tusen hjertelig takk 💖

Skrevet

Jeg hadde celleforandringer en gang. Måtte tilbake å ta ny prøve noen måneder senere som var normal. Etter dette måtte jeg ta ny prøve en gang i året i noen år som også alle var normale. Fikk beskjed om at det var noe som kunne komme og at det ikke nødvendigvis var noe som var farlig, men som måtte følges opp med nye prøver.

Anonymous poster hash: 7265f...f6c

Skrevet

Hadde celleforandringer. Cellefirandringer betyr ikke nødvendigvis at det er kreft, men at det kan utvikle seg til kreft. Det kan ofte ta laaaang tid men man følger litt med på det med videre tester i forhold til forandringer. Hos meg fjernet de en bit av livmorhalsen. Dette har ingenting å si i forhold til graviditet. Det eneste er at det kan bli arrvev spm gjør det vanskeligere for livmorhalsen å åpne seg under fødsel å noen vil trenge keisersnitt hvis det er lite fremgang. Ble gravid like lett som før ,Anonymous poster hash: 360eb...1ac

tusen takk for svar :)Jeg har utrolig lyst på ett barn til, men nå er jeg kjempe nervøs :(Kjenner jeg er redd for å måtte forlate barnet mitt, slik kusina mi måtte for 2år siden da hun ga tapt for kreft.Det er en del kreft i familien min, min mor har hatt livmorhalskreft.Og tanten min har svulst i hodet, pluss at oldemoren min har hatt brystkreft, og søsteren til bestemor har brystkreft.Jeg vet ikke hvordan det er på far siden min da jeg ikke har noen kontakt med de.Men håper ikke det er noe der :PDe sier jo det er arvelig :(Anonymous poster hash: 5f488...31b

Siden det er masse kreft i familien din så hadde jeg ville hat kontroll kvart år.

Anonymous poster hash: 3fd94...111

Skrevet

Hi:jeg ser at du har barn! Har ikke du vært igjennom en slik test tidligere da?man skal jo testes minimum hvert tredje år fra 16 årsalderen!

Anonymous poster hash: a16a7...c38

Skrevet

Hadde celleforandringer. Cellefirandringer betyr ikke nødvendigvis at det er kreft, men at det kan utvikle seg til kreft. Det kan ofte ta laaaang tid men man følger litt med på det med videre tester i forhold til forandringer. Hos meg fjernet de en bit av livmorhalsen. Dette har ingenting å si i forhold til graviditet. Det eneste er at det kan bli arrvev spm gjør det vanskeligere for livmorhalsen å åpne seg under fødsel å noen vil trenge keisersnitt hvis det er lite fremgang. Ble gravid like lett som før ,

tusen takk for svar :)

Jeg har utrolig lyst på ett barn til, men nå er jeg kjempe nervøs :(

Kjenner jeg er redd for å måtte forlate barnet mitt, slik kusina mi måtte for 2år siden da hun ga tapt for kreft.

Det er en del kreft i familien min, min mor har hatt livmorhalskreft.

Og tanten min har svulst i hodet, pluss at oldemoren min har hatt brystkreft, og søsteren til bestemor har brystkreft.

Jeg vet ikke hvordan det er på far siden min da jeg ikke har noen kontakt med de.

Men håper ikke det er noe der :P

De sier jo det er arvelig :(

Da MÅ jeg bare be deg gå til legen å be om en henvisning til Rikshospitalet. Der kan du géntestes. Det er bare en blodprøve.

Selv ble jeg gentesten da jeg var 22 år. Mamma, mormor, søsteren til mormor og oldemor har dødd av kreft. Jeg fikk påvist genfeilen og fjernet begge brystene da jeg var 24 år gammel. Kun forebyggende. Jeg kunne latt vær å fjerne de, men fikk en 80% sjang til å få brystkreft. Og 1-3 år (er 31 nå) skal jeg fjerne eggstokkene også. Har nå 77-80 % sjang til p få kreft i eggstokkene.

Jeg har også fått påvist celleforandring og skal inn til boipsi i november. Kjenner jeg er veldig nervøs 😔

Uansett - be legen henvise deg så du får tatt en blodprøve. Det er bare én blodprøve som skal til for å finne ut om du er bærer av genet. Det har noe å si for barna dine også. For er du bærer, er det nemlig 50% sjangs for at de er der også...

Celleforandring bør ikke være kreft, men like greit å få det sjekket 😊

Skrevet

celleforandringer i livmorhals kommer oftes av cytomegalovirus HPV(herpesvirus) som veldig mange har i seg men som ikke trenger slå ut i herpesutbrudd.

Flott det kommer vaksine mot dette nå..Som er litt for sent for oss å ta da.

Nå blander du fryktelig her.. HPV er humant papillomavirus og er ikke et herpesvirus. HPV er et vortevirus.

Cytomegalovirus er et herpesvirus, det er korrekt, men har ingenting med celleforandringer i livmorhalsen å gjøre. Herpesvirus vil man alltid ha i kroppen også, HPV kvitter man seg med etterhvert.

HPV er er seksuelt overførbart virus. Er det ASCUS du er diagnostisert med? Dette er celleforandringer med usikker betydning. Altså at dette er den letteste typen som kan foesvinne like fort som den kom. Kan både være smittet med HPV eller ikke være det. Dette vil være oppfølgingen for ASCUS - ny celleprøve og en HPV test etter 6 mnd. Prøven din vil ikke bli analysert for HPV hvis du kommer for tidlig etter første kontroll eller etter 12 mnd. Det er nasjonale retningslinjer på dette.

For at celleforandringer skal utvikle seg videre så må man være smittet med HPV. Det tar gjennomsnittlig 10-15 år å utvikle livmorhalskreft fra tidligere celleforandringer.

Ikke vær bekymret for tilige celleforandringer. Dette er det mange kvinner som får og i de aller fleste tilfeller så går dette over uten videre behandling. Hvis du skal fjerne disse så brukes det laser. Har ingenting å si for videre graviditet.

Skrevet

Gi beskjed til legen om krefttilfellene i familien din, gjerne alder for når de fikk påvist kreften. Det kan være du skal ha videre utredning for det, eller annen oppfølging :)

Lykke til!

Anonymous poster hash: b97d1...f81
Skrevet

Hadde alvorlige celleforandringer, og ble derfor konisert.

Egentlig en temmelig enkel operasjon, svir litt akkurat under inngrepet til tross for bedøvelse, men det går fort over og er ingen "big deal".

Har i etterkant hatt en normal graviditet og gikk til termin. Det skal være noe høyere andel alvorlige komplikasjoner ved graviditet og konisert mor, men jeg merket ikke annet enn at det tok litt lengre å få igang riene skikkelig, men når jeg først var i gang, ble det styrtfødsel (som er helt greit, fort ferdig!).

Anonymous poster hash: 4b343...2d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...