Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #1 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg tror de aller fleste norske foreldre er gode foreldre som viser god omsorg for barna sine. Dessverre er det noen unntak. Etter noen forferdelige grusomme hendelser er det nå masse i media om at det er så mye vold mot barn. Samboeren min fortalte at han hørte på radioen i dag tidlig at ca 85 % av tilfellene når det skjer vold mot barn så er det utført av innvandrere. Og det er helt forferdelig så noe må gjøres. Skulle også ønske at de kunne kommet med denne opplysningen i feks nyhetene i kveld. Men det er kanskje ikke politisk korrekt? Anonymous poster hash: 6b80f...631
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #2 Skrevet 23. oktober 2014 link til podcast? Anonymous poster hash: a00c1...e52
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #3 Skrevet 23. oktober 2014 Om statistikken du referer til er korrekt vet jeg ikke, men ja, media er svært forsiktig med å direkte si at "gjerningsmannen var innvandrer" Når det er sagt så er disiplinering av barn i ulike kulturer forskjellig. Hva som da ligger i vold kan kan da kanskje være alt fra klask på lanken/ris på rompa til fatal vold. Jeg Forsvaret ingen av delene, men detalj forklare det evt høye tallet. Husk at det er ikke mange år siden fysisk avstraffelse (ris på rompa) ble forbudt i norge. Må bare igjen presisere - jeg er imot all fysisk avstaffelse av barn!!! Anonymous poster hash: f30d8...e2e
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #4 Skrevet 23. oktober 2014 Hva vil du frem til egentlig? Anonymous poster hash: 613c2...08f
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #5 Skrevet 23. oktober 2014 Du må være ganske imbesil hvis du ikke forstår hva HI vil fram til. Anonymous poster hash: 21309...6bc
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #6 Skrevet 23. oktober 2014 Innen fagfeltet (jeg jobber i barneverntjenesten) opplever jeg ikke at dette ses på som mindre politisk korrekt. Det er en kjensgjerning at det er mer vold mot barn i innvandrerfamilier. Man vet ikke alt om årsakene til dette, men mye handler selvsagt om at det i mange kulturer er akseptert å bruke fysisk avstraffelse i barneoppdragelsen. I tillegg har man i en del innvandrergrupper ekstrabelastninger i form av traumer hos foreldre/barn, lite nettverk rundt familien, dårlig økonomi, dårlig integrering osv. som bidrar til å øke risikoen for vold. Når det kommer til det man kan beskrive som "oppdragervold" (uten at det på noen måte gjør det greit), altså hvor foreldre bruker fysiske reprimander for å oppdra barna, opplever jeg ofte at det er lettere å få til endringsarbeid enn når det er snakk om vold fordi foreldrene ikke klarer å kontrollere sinnet sitt. Ved "oppdragervold" handler det mye om å bevisstgjøre foreldrene på hva volden gjør med barna, hvorfor det er annerledes for barna deres å bli slått når de vokser opp i Norge vs. foreldrene som vokste opp i et annet land og selv opplevde fysisk avstraffelse, langtidsskadevirkninger, gi alternative måter å grensesette på, snakke mye om kultur og foreldrenes eventuelle frykt for å miste kontroll/innflytelse over barna osv. Ved vold som handler om manglende impulskontroll er det ofte vanskeligere å få til en varig endring, siden mye ligger i foreldrenes personlighetsfungering. Anonymous poster hash: 61393...93a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå