Gå til innhold

Dere som har barn sammen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan feirer dere jul?

Vi har en baby og har bestemt oss for å feire denne jula hos hans foreldre og neste jul hos mine foreldre, så vi tar annen hvert år. Mine foreldre bor en flytur unna mens hans foreldre bor i samme by som oss.

Dere som feiret deres første jul hos svigers, hvordan var det?

Anonymous poster hash: 36e91...f1e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi feiret annenhver hos mine foreldre og annenhver hos svigers i starten, omtrentlig de første åtte årene.

Var veldig rart å ikke dra hjem til jul første gangen. Trodde det skulle bli mer sårt, men det var faktisk helt greit.

Nå orker vi ikke reise lenger, og inviterer foreldrene våre hit istedet. Lettere for to voksne å komme til oss, enn en hel familie på seks å drasse rundt på gaver og lange turer.

Skrevet

Vi feirer hjemme i eget hus også er de som ønsker velkommen hit..

Svigermor og svigerfar kommer hvert år, det gjør også den barnløse broren til mannen. Den andre broren til mannen feirer alltid med sine barn på andre kanter.

Min mamma kommer noen ganger, andre ganger er hun hos broren min eller hos søsteren min, begge de ferier også hjemme med besøk av besteforeldre og barnløse søsken.

Min barnløse og single søster pleier å komme hit til oss, men noen ganger er hun hos søsteren eller broren vår også.

Anonymous poster hash: 03faa...5c2
Skrevet

Vi begynte å feire hjemme hos oss selv da vi fikk barn. Da hadde vi i flere år prøvd å "rekke over alle" i julen, noe som innebar mye reising og stress for vår del, og ikke passet med baby. Så vi lagde rett og slett ordentlig jul for oss selv i vår lille leilighet, og har feiret sånn hvert år siden. Trodde det skulle bli litt trist, men det var egentlig veldig deilig!

Skrevet

Feirer hjemme i eget hus. Besteforeldre er velkomne hit.

Anonymous poster hash: c0a97...baa

Skrevet

Vi feiret hver for oss før vi fikk barn, men fra jeg ble 18år så besøkte jeg han og familien ett er vi var ferdige med mat og gaver. Fra vi fikk barn har vi invitert til oss. Har vel hatt en jul hos svigerforeldrene da jeg jobbet vikar på aldershjem på formiddagen julaften. Men nå kommer de som ønsker til oss, så vi er alt fra 7 til 14 rundt bordet :)

Anonymous poster hash: a29b5...446

Skrevet

Vi tar ett år hos mine foreldre, ett år med hans familie (uklart om det blir hos svigermor eller hos oss når som svigerfar er borte) og ett år for oss selv. Det blir 3 veldig forskjellige Juleopplevelser med canadisk Jul, norsk Jul og egenkomponert Jul, og vi synes det er veldig koselig på denne måten.

Anonymous poster hash: 151f1...555

Skrevet

Vi har feiret annethvert år til nå (4 år), men nå skal vi feire hjemme. Som MrsMilla sier så er det lettere for to voksne å ta turen enn for en hel barnefamilie.

Anonymous poster hash: 688aa...bed

Skrevet

Hjemme. Det er noe prepubertalt over det å ikke ville skape egne tradisjoner for barna, og å være avhengig av at andre styrer og steller til. 

Anonymous poster hash: 88d9c...1d9
Skrevet

Det var veldig koselig å feire med svigers ;) Litt annerledes i forhold til julematen og slikt, men ikke noe problem. Klart litt uvant uten foreldrene mine og de yngre brødrene mine, men alt i alt veldig fint.

I år skal vi feire med svigers igjen, neste år der igjen tenkte jeg å ha juleaften hos oss og eventuelt be foreldrene mine+ brødre ;) Spennende det også ;)

Skrevet

Etter at vi fikk barn feirer vi hjemme hos oss, så kan de som ønsker komme hit. Mine foredre og min søster kommer til oss hvert år. Svigerforeldre kommer aldri, de vil være hjemme, så da drar vi til dem 1.dag.

Skrevet

Hjemme. Det er noe prepubertalt over det å ikke ville skape egne tradisjoner for barna, og å være avhengig av at andre styrer og steller til. 

Anonymous poster hash: 88d9c...1d9

Hæ? 

Tror du har misforstått noe her. Det er da ikke snakk om å ikke ville skape egne tradisjoner for barna - men å fortsette en tradisjon, eventuelt faktisk starte en ny tradisjon når barna kommer til (f.eks begynne å feire annethvert år hos svigers). Man er da vel heller ikke avhengig av at andre styrer og steller til, men er du invitert til noen andre enn deg selv på julaften, så er det logisk nok at det ikke er DU som skal ordne hele dagen/kvelden! 

Hi: Vi har pleid å feire annethvert år hos svigers og mine foreldre, og vi var hos svigers barnets første jul. Det gikk da kjempefint å være hos svigers som hos mine foreldre, men bare det å ta med seg baby på sånne ting er lite enkelt... Barnet hadde da lagt til seg rutiner, og sovnet kl. 19 for natten. Dvs at gavene ikke engang ble åpnet før barnet skulle i seng. Ettersom vårt barn ikke sov andre steder enn hjemme i sin egen seng, ble det til at hun var skikkelig overtrøtt, og hele kvelden et mareritt. 

Andre året var det vi som hadde jula. Vi inviterte hele nærmeste familien på begge sider, og vi var mange samlet. Det var kjempekoselig, og mye greiere for barnet. Vi bestemte selv når vi skulle spise, når pakkene skulle åpnes, og la opp til at barnet kunne være med på en del av gaveåpningen (hun fikk alle sine gaver), før hun skulle i seng. 

Nå har vi to barn, hvorav ene er baby. Vi ville hatt jula hjemme i år også, men et av mine søsken er fast bestemt på å ha jula, så vi får se hvordan dette går... Vi har derimot vært åpne med problemstilling i forhold til mat, gaveåpning og legging, så jeg håper de klarer tilpasse det. De har ingen barn selv, og vet ikke hva det vil si... 

Anonymous poster hash: 66c88...360

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...