Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #1 Skrevet 23. oktober 2014 Hei! Da vår sønn kom til verden for fire år siden hadde han ekte knute med dobbel sløyfe på navlesnoren. Han er i dag noe forsinket motorisk, kognitivt og språklig, men en blid og god gutt som vi aldri ville vært foruten Er det noen andre her som har erfaring med dette? Føler at vi er litt alene om dette til tider. Han skal jo på skolen om to år, og kjenner at bekymringene tærer litt på innimellom... Anonymous poster hash: 396fa...284
Husbygger Skrevet 23. oktober 2014 #2 Skrevet 23. oktober 2014 Minste her hadde knute på navlestrengen, har ikke merket det på henne på noen måte. Hun gikk tidligere en brødrene og er veldig faglig sterk på skolen. Hun går nå i 4 klasse og er født seint, seint i desember. Så hun er yngst i klassen, men er en av de som klarer seg best på alle nasjonale prøver og alle målsjekker på skolen.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #3 Skrevet 23. oktober 2014 Vet min mann ble født med to knuter på navlesnoren og navlesnoren rundt halsen. Gikk fint det, ingen skader eller læringsvansker. Så sant han utvikler seg normalt nå trenger du nok neppe bekymre deg for det. Dessuten er det to år frem i tid 😊 Anonymous poster hash: dc7d1...517
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #4 Skrevet 23. oktober 2014 Minste her hadde knute på navlestrengen, har ikke merket det på henne på noen måte. Hun gikk tidligere en brødrene og er veldig faglig sterk på skolen. Hun går nå i 4 klasse og er født seint, seint i desember. Så hun er yngst i klassen, men er en av de som klarer seg best på alle nasjonale prøver og alle målsjekker på skolen.Så godt å høre at det har gått hos dere Hi Anonymous poster hash: 396fa...284
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #5 Skrevet 23. oktober 2014 Vet min mann ble født med to knuter på navlesnoren og navlesnoren rundt halsen. Gikk fint det, ingen skader eller læringsvansker. Så sant han utvikler seg normalt nå trenger du nok neppe bekymre deg for det. Dessuten er det to år frem i tid Anonymous poster hash: dc7d1...517 Det er jo der problemet ligger, han er ganske forsinket utviklingsmessig, men utvikler seg i forhold til seg selv Han henger etter både språklig og motorisk, og noe kognitivt. I tillegg til at han hadde ekte knute med dobbel sløyfe på navlesnoren er han født seks uker for tidlig. Jeg er også redd for at den hersens svineinfluensavaksinen jeg ble påtvunget i uke 20 har hatt en innvirkning på hans utvikling Hi Anonymous poster hash: 396fa...284
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #6 Skrevet 23. oktober 2014 En som står meg nær var født med dobbelknute på navlesnoren og den var to ganger rundt halsen + at hjertet hadde sluttet å slå da han ble født pga. navlesnoren "kvelte" ham i fødselskanalen. Jordmor brøt alle rutiner og fikk refs i etterkant - selv om hun reddet gutten. Som liten kunne det virke som om han hang litt etter på enkelte felt, men han har utviklet seg normalt etter hvert. Han kommer aldri til å studere høyere utdanning, men der er heller ikke interessene hans. Han fungerer i familien sin, har fast, godt betalt jobb, er fantastisk pappa for sine barn. Ikke noe som hemmer ham i dag. Anonymous poster hash: b59e2...6ee
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #7 Skrevet 23. oktober 2014 En som står meg nær var født med dobbelknute på navlesnoren og den var to ganger rundt halsen + at hjertet hadde sluttet å slå da han ble født pga. navlesnoren "kvelte" ham i fødselskanalen.Jordmor brøt alle rutiner og fikk refs i etterkant - selv om hun reddet gutten. Som liten kunne det virke som om han hang litt etter på enkelte felt, men han har utviklet seg normalt etter hvert. Han kommer aldri til å studere høyere utdanning, men der er heller ikke interessene hans. Han fungerer i familien sin, har fast, godt betalt jobb, er fantastisk pappa for sine barn. Ikke noe som hemmer ham i dag. Anonymous poster hash: b59e2...6ee Tusen takk for en oppmuntrende historie Vi ønsker kun at han skal kunne bli den beste han kan, og forventer ikke at han blir rakettforsker Det som er viktig er at han er lykkelig og får et godt liv Han utvikler seg hele tiden, og gjør stadig gode fremskritt. Det er bare slik at noen mørke høstkvelder innimellom blir bekymringene litt større enn de vanligvis er. Hi Anonymous poster hash: 396fa...284
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #8 Skrevet 23. oktober 2014 En som står meg nær var født med dobbelknute på navlesnoren og den var to ganger rundt halsen + at hjertet hadde sluttet å slå da han ble født pga. navlesnoren "kvelte" ham i fødselskanalen.Jordmor brøt alle rutiner og fikk refs i etterkant - selv om hun reddet gutten. Som liten kunne det virke som om han hang litt etter på enkelte felt, men han har utviklet seg normalt etter hvert. Han kommer aldri til å studere høyere utdanning, men der er heller ikke interessene hans. Han fungerer i familien sin, har fast, godt betalt jobb, er fantastisk pappa for sine barn. Ikke noe som hemmer ham i dag. Anonymous poster hash: b59e2...6ee Tusen takk for en oppmuntrende historie Vi ønsker kun at han skal kunne bli den beste han kan, og forventer ikke at han blir rakettforsker Det som er viktig er at han er lykkelig og får et godt liv Han utvikler seg hele tiden, og gjør stadig gode fremskritt. Det er bare slik at noen mørke høstkvelder innimellom blir bekymringene litt større enn de vanligvis er. Hi Anonymous poster hash: 396fa...284 Hjernen og nervesystemet er utrolig tilpasningsdyktig og plastisk, så så lenge han hele tiden utvikler seg og gjør gode fremskritt så tyder det på at han jobber med saken og at han ikke har nådd sin grense for hva som er mulig for ham Regner med at dere får oppfølging, men les dere gjerne opp på en del metoder for å stimulere både det fysiske og mentale. Balanseøvelser og øvelser som går på at armer og bein krysser midtlinjen eller hvor motsatt arm/bein brukes samtidig stimulerer f.eks. hjernen veldig positivt, både når det gjelder det fysiske, men også en del mentale evner blir lettere, f.eks. matematikk m.m. Mener ikke at dere alltid skal "trene", men det kan være mange ting dere kan legge inn i lek, som for ham bare er morsomt, men som også trener slike funksjoner. Litt ulikt hvor opptatt fysioterapeuter er av dette. En jeg møtte da jeg bodde et år i USA (han var noen og 20 den gang) hadde nesten ikke snakket før han var over fem år, og "alle" var bekymret for ham. Plutselig en dag snakket han flytende i hele setninger, godt ordforråd, riktig grammatikk osv..... på to språk! Han kom fra en tospråklig familie. Han husket det selv og sa at han bare ikke følte for å snakke før han kunne gjøre det ordentlig All verdens undersøkelser hadde før dette ikke funnet noen svar, og foreldrene hadde fått vite at han hang etter, kanskje aldri ville utvikle seg kognitivt som andre osv. Det er mange varianter ute og går Så tenk at han alltid kan lære litt mer, alltid bli litt bedre. Pass på at trening og øving ikke føles som noe press (selv om det av og til kan være ting man må gjennomføre åkke som), men få det mest mulig lystbetont. Dere gjør tydeligvis masse riktig siden han stadig utvikler seg i sitt tempo Det er det viktigste Anonymous poster hash: b59e2...6ee
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #9 Skrevet 24. oktober 2014 En som står meg nær var født med dobbelknute på navlesnoren og den var to ganger rundt halsen + at hjertet hadde sluttet å slå da han ble født pga. navlesnoren "kvelte" ham i fødselskanalen.Jordmor brøt alle rutiner og fikk refs i etterkant - selv om hun reddet gutten. Som liten kunne det virke som om han hang litt etter på enkelte felt, men han har utviklet seg normalt etter hvert. Han kommer aldri til å studere høyere utdanning, men der er heller ikke interessene hans. Han fungerer i familien sin, har fast, godt betalt jobb, er fantastisk pappa for sine barn. Ikke noe som hemmer ham i dag. Anonymous poster hash: b59e2...6ee Tusen takk for en oppmuntrende historie Vi ønsker kun at han skal kunne bli den beste han kan, og forventer ikke at han blir rakettforsker Det som er viktig er at han er lykkelig og får et godt liv :)Han utvikler seg hele tiden, og gjør stadig gode fremskritt. Det er bare slik at noen mørke høstkvelder innimellom blir bekymringene litt større enn de vanligvis er.HiAnonymous poster hash: 396fa...284 Hjernen og nervesystemet er utrolig tilpasningsdyktig og plastisk, så så lenge han hele tiden utvikler seg og gjør gode fremskritt så tyder det på at han jobber med saken og at han ikke har nådd sin grense for hva som er mulig for ham Regner med at dere får oppfølging, men les dere gjerne opp på en del metoder for å stimulere både det fysiske og mentale. Balanseøvelser og øvelser som går på at armer og bein krysser midtlinjen eller hvor motsatt arm/bein brukes samtidig stimulerer f.eks. hjernen veldig positivt, både når det gjelder det fysiske, men også en del mentale evner blir lettere, f.eks. matematikk m.m.Mener ikke at dere alltid skal "trene", men det kan være mange ting dere kan legge inn i lek, som for ham bare er morsomt, men som også trener slike funksjoner.Litt ulikt hvor opptatt fysioterapeuter er av dette. En jeg møtte da jeg bodde et år i USA (han var noen og 20 den gang) hadde nesten ikke snakket før han var over fem år, og "alle" var bekymret for ham. Plutselig en dag snakket han flytende i hele setninger, godt ordforråd, riktig grammatikk osv..... på to språk! Han kom fra en tospråklig familie.Han husket det selv og sa at han bare ikke følte for å snakke før han kunne gjøre det ordentlig ;)All verdens undersøkelser hadde før dette ikke funnet noen svar, og foreldrene hadde fått vite at han hang etter, kanskje aldri ville utvikle seg kognitivt som andre osv.Det er mange varianter ute og går Så tenk at han alltid kan lære litt mer, alltid bli litt bedre. Pass på at trening og øving ikke føles som noe press (selv om det av og til kan være ting man må gjennomføre åkke som), men få det mest mulig lystbetont. Dere gjør tydeligvis masse riktig siden han stadig utvikler seg i sitt tempo Det er det viktigste Anonymous poster hash: b59e2...6ee Vet at hjernen finner nye veier å gå, og det er han et godt eksempel på Han har god oppfølging av spesialpedagog, støttepedagog, musikkterapeut og ergoterapeut. Jeg har stått på og vært i forkant hele veien slik at han skal få det han trenger av hjelp. Siden jeg er barnehagelærer selv så vet jeg heldigvis hvor jeg skal henvende meg for å få ordnet ting Takk for gode råd og innspill Hi Anonymous poster hash: 396fa...284
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #10 Skrevet 24. oktober 2014 Kan jo være at det er det at han er født for tidlig at han henger litt etter, og ikke det med knute på navlestrengen, men umulig å vite Lykke til! Går sikkert fint fremover Anonymous poster hash: 749e5...746
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #11 Skrevet 24. oktober 2014 Kan jo være at det er det at han er født for tidlig at han henger litt etter, og ikke det med knute på navlestrengen, men umulig å vite Lykke til! Går sikkert fint fremover Anonymous poster hash: 749e5...746 Takk Satser på at alt ordner seg på et vis til slutt Hi Anonymous poster hash: 396fa...284
TanteTroll Skrevet 24. oktober 2014 #12 Skrevet 24. oktober 2014 Hei! Da vår sønn kom til verden for fire år siden hadde han ekte knute med dobbel sløyfe på navlesnoren. Han er i dag noe forsinket motorisk, kognitivt og språklig, men en blid og god gutt som vi aldri ville vært foruten Er det noen andre her som har erfaring med dette? Føler at vi er litt alene om dette til tider. Han skal jo på skolen om to år, og kjenner at bekymringene tærer litt på innimellom...Anonymous poster hash: 396fa...284 Datteren min hadde knute på navlestrengen. Den var løs, og hadde ingen betydning. Hvordan var knuten til sønnen din? Har noen sagt dere må være obs i forhold til utvikling pga knuten, eller kommer bekymringen "bare" fra dere?
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #13 Skrevet 24. oktober 2014 Hei! Da vår sønn kom til verden for fire år siden hadde han ekte knute med dobbel sløyfe på navlesnoren. Han er i dag noe forsinket motorisk, kognitivt og språklig, men en blid og god gutt som vi aldri ville vært foruten Er det noen andre her som har erfaring med dette? Føler at vi er litt alene om dette til tider. Han skal jo på skolen om to år, og kjenner at bekymringene tærer litt på innimellom...Anonymous poster hash: 396fa...284 Datteren min hadde knute på navlestrengen. Den var løs, og hadde ingen betydning. Hvordan var knuten til sønnen din? Har noen sagt dere må være obs i forhold til utvikling pga knuten, eller kommer bekymringen "bare" fra dere? Knuten var stram med dobbel sløyfe, så han har mest sannsynlig vært uten oksygen i magen innimellom. De sa ingenting om det der og da, men har fått høre det i ettertid av sakkyndig på PPT og helsesøster. Har jo selvsagt lest en del også, og forstår at vi egentlig har vært heldig. Hadde han kommet til termin ville han nok ikke vært her i dag, så takk og lov for at han er en fighter som ville ut før det var for seint Anonymous poster hash: 396fa...284
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå