Gå til innhold

Kan det være endometriose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeger nå i midten av 30årene, og har 2 barn, jeg ble gravid på første forsøk med begge.
Nå prøver vi på 3djemann, noe som viser seg å være veldig vanskelig tydeligvis.
Vi har hatt 8 forsøk nå, og ingenting.

Jeg har alltid hatt sparsom menstruasjon, og kort syklus med lite smerter.
Men etter at jeg fikk sistemann ble syklusen min enda kortere. 22dager ca.
Men veldig ujevnt fordelt, noen ganger 22 dager, andre ganger 29 dager, men oftest 22-23 dager. Og det er lutealfasen som er kort, på 7-9 dager.

Det er en ting, men så er det smertene da, som bare blir verre og verre.
Jeg begynner å spottblø 3 dager før mensen kommer. 
Og det gjør vondt gjennom hele syklusen.
Har alltid hatt eggløsningssmerter, som har vært verre enn menssmertene, men må er det bare vondt hele tiden, og dette blir som nevnt bare verre.

Det brenner og stikker og nå den siste tiden har det begynte å verke skikkelig i korsryggen når smertene blir intense, det bare ulmer hele tiden.
Jeg kjenner det er menssmerter, samtidig som jeg har en brenneden følelse i livmoren som jeg kun har hatt når jeg har vært gravid de første ukene tidligere.

Jeg er ikke gravid. Helt sikkert.

Har prøvd forskjellige hormonpreparater foreskrevet av gynekolog, men etter dette har det bare blitt verre.
Har ikke brukt preparater for  å fremme EL, men for å forlenge lutealfasen, altså progesteron.
Kan kjennes ut som det har blitt verre etter det.

Så jeg lurer på om dette kan være endometriose kanskje?
Har aldri slitt med cyster, og dette ble sjekket fro 4 mndr siden, var ingen tegn til cyster da.
Men de siste døgnene har jeg ved to anledninger bøyd meg over i smerte pga av noen enorme stikk i livmor/eggstokkområdet, det har kjents ut som noe som sprakk.

Kan ikke beskrive det bedre, det var helt merkelig.
Det er bare veldig vondt hele tiden og jeg forstår ikke hva det kan være.
Gynekolog mente jeg var helt frisk for 4 mndr siden, men så har dette bare blitt mye verre siden den gang.

Anonymous poster hash: 8fc64...584
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være endometriose . De fant det på meg , men jeg hadde ingen andre symptomer enn sekundær barnløshet. Så man kan ha endometriose uten smerter også.Jeg hadde kikkehullsoperasjon , det må til for å finne ut om man har det. Du kan ha fått nyoppståtte cyster også.

Skrevet

Det kan være endometriose . De fant det på meg , men jeg hadde ingen andre symptomer enn sekundær barnløshet. Så man kan ha endometriose uten smerter også.Jeg hadde kikkehullsoperasjon , det må til for å finne ut om man har det. Du kan ha fått nyoppståtte cyster også.

Så bra de fant det ut da.

Har du fått hjelp til å få flere barn nå?

Jeg kan ikke se for meg at vi får hjelp til å få noe barn, vi har jo to stykker.

Det var ikke helt dette som var planen, det skulle jo ikke være vanskelig :P

Jeg har alltid hatt mye vondt på den ene siden før og etter mens, men det ssite året, og spesielt det siste halvåret har vært forferdelig.

Har aldri gått på p-piller da, vet ikke om det har noe å si, men det er jo hormontilskudd som ofte kan gi endometrose har jeg forstått.

HI

Anonymous poster hash: 8fc64...584

Skrevet (endret)

P piller forhindrer/bremser endometriose fordi livmorslimhinnen ikke blir bygget opp på vanlig måte. Så man får kunstig mens. Jeg gikk til privat gyn , tok prøver og ble henvist til lapraskopi. Dette kostet bare et par tusen og det var det verdt. Det tok 3 mnd fra jeg var hos gyn første gang til jeg hadde lap.

Det de fant var endometriosecyste , men det som hadde hindret graviditet var sammenvoksninger. Begge eggledere var dratt ut av posisjon. 4 mnd etter var jeg gravid:)

Da vi forsøkte på nr 3 sattt hun på første forsøk.(Trodde det skulle ta laaang tid) Så for meg hjalp operasjonen veldig!

Det kan hende det har skjedd noe med deg siden du har så vondt. Alt kan ikke sees på vanlig ul og endometriose syns meget sjelden . Hvis det ikke er veldig mye av det

Endret av *Smiley*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...