Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #1 Skrevet 23. oktober 2014 Ikke før skolealder, eller er det tegn allerede fra de er helt små? Hva er deres erfaringer? Anonymous poster hash: bd7dd...8bc
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #2 Skrevet 23. oktober 2014 Det var tegn fra han var nyfødt. Oppfølging fra BUP og PPT startet da han var 18 mnd gammel. Diagnosen ble satt da han var 7 år gammel. Anonymous poster hash: 8c017...075
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #3 Skrevet 23. oktober 2014 Det skal som hovedregel ha vært symptomer før skolealder. Men ikke vanlig å diagnostisere før skolealder fordi problemene ofte blir veldig tydelige i en så organisert hverdag med få ressurser på hver elev. Opptrer sympromene senere er det mer nærliggende å tenke at det er andre ting som fører til barnets avvikende atferd enn at barnet har adhd. Anonymous poster hash: 945af...f11
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #4 Skrevet 23. oktober 2014 Diagnose blir vel aldri satt før de er minst 5 år og gjerne enda senere, men når diagnosen kommer er det vel ofte sånn at foreldrene og andre lenge har visst at noe ikke er helt som det skal... Nevøen min har adhd, og fikk diagnosen når han var 6-7 år gammel, men han har jo aldri vært som alle andre. Bare det at han nesten aldri har hatt behov for søvn er jo spesielt, og også det at han alltid har vært veldig urolig og ikke har klart å sitte rolig å fokusere på noe særlig lenge om gangen. Anonymous poster hash: 49680...992
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #5 Skrevet 24. oktober 2014 Det var tegn fra han var nyfødt. Oppfølging fra BUP og PPT startet da han var 18 mnd gammel. Diagnosen ble satt da han var 7 år gammel. Anonymous poster hash: 8c017...075 18 mnd faktisk? Hva var det som var så "galt" at bup og ppt kom inn i bildet såpass tidlig? Takk for svar Anonymous poster hash: bd7dd...8bc
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #6 Skrevet 24. oktober 2014 Det var tegn fra han var nyfødt. Oppfølging fra BUP og PPT startet da han var 18 mnd gammel. Diagnosen ble satt da han var 7 år gammel. Anonymous poster hash: 8c017...075 18 mnd faktisk? Hva var det som var så "galt" at bup og ppt kom inn i bildet såpass tidlig? Takk for svar Anonymous poster hash: bd7dd...8bc Voldsomt aktivitetsnivå, forsinket motorisk utvikling, store problemer med følelsesregulering, levde helt i sin egen verden, for å nevne noe. Anonymous poster hash: 8c017...075
klg,2 boys now:) Skrevet 24. oktober 2014 #7 Skrevet 24. oktober 2014 Det merkes tidlig. Sønnen min fikk diagnose 5 år gammel.veldig greit og ha alt klart til skolestart.noe som gjorde at skolestart gikk over all forventning
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #8 Skrevet 24. oktober 2014 Det var tegn fra han var nyfødt. Oppfølging fra BUP og PPT startet da han var 18 mnd gammel. Diagnosen ble satt da han var 7 år gammel. Anonymous poster hash: 8c017...075 18 mnd faktisk? Hva var det som var så "galt" at bup og ppt kom inn i bildet såpass tidlig? Takk for svar Anonymous poster hash: bd7dd...8bc Voldsomt aktivitetsnivå, forsinket motorisk utvikling, store problemer med følelsesregulering, levde helt i sin egen verden, for å nevne noe. Anonymous poster hash: 8c017...075 Okei, ja da er det vel ganske tydelige tegn på at det er noe. Jeg mistenker sterkt adhd (eller noe annet?) på mitt barn som er 3, men føler ikke vi får noe hjelp fordi han er så liten. Kan jeg spørre hva av det motoriske han var sent ute med? Føler virkelig med alle som har diagnosebarn, det må være forferdelig vanskelig! Vi får jo som sagt ingen hjelp, så jeg vet ikke om han er "normal" eller ikke. Anonymous poster hash: bd7dd...8bc
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #9 Skrevet 24. oktober 2014 Det merkes tidlig. Sønnen min fikk diagnose 5 år gammel.veldig greit og ha alt klart til skolestart.noe som gjorde at skolestart gikk over all forventning Så bra dere fikk diagnose før skolestart, og godt å høre at det gikk fint for han å begynne 😊 Forferdelig å måtte bekymre seg om sånt. Anonymous poster hash: bd7dd...8bc
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #10 Skrevet 24. oktober 2014 Dytt Anonymous poster hash: bd7dd...8bc
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #11 Skrevet 24. oktober 2014 Vi merket det allerede fra nyfødtstadiet. Ble henvist til BUP ved 3årsalder. Var 7 år når diagnosen ble satt. Anonymous poster hash: 50f09...0b5
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #12 Skrevet 24. oktober 2014 Vi merket det allerede fra nyfødtstadiet. Ble henvist til BUP ved 3årsalder. Var 7 år når diagnosen ble satt. Anonymous poster hash: 50f09...0b5 Var deres også treg motorisk? Andre ting? Anonymous poster hash: bd7dd...8bc
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #13 Skrevet 24. oktober 2014 Vi merket det allerede fra nyfødtstadiet. Ble henvist til BUP ved 3årsalder. Var 7 år når diagnosen ble satt. Anonymous poster hash: 50f09...0b5 Var deres også treg motorisk? Andre ting? Anonymous poster hash: bd7dd...8bc Nei, ikke treg motorisk. Men sov veldig dårlig, dårlig selvregulering, utålmodig, måtte bysses og bæres enormt mye. Ville aldri ligge litt alene, men heller ikke samsove. Etterhvert ble aktivitetsnivået, reaksjon ved overganger og sinneanfall påfallende. Blant mye annet. Anonymous poster hash: 50f09...0b5
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #14 Skrevet 25. oktober 2014 Vi merket det allerede fra nyfødtstadiet. Ble henvist til BUP ved 3årsalder. Var 7 år når diagnosen ble satt. Anonymous poster hash: 50f09...0b5 Var deres også treg motorisk? Andre ting? Anonymous poster hash: bd7dd...8bc Nei, ikke treg motorisk. Men sov veldig dårlig, dårlig selvregulering, utålmodig, måtte bysses og bæres enormt mye. Ville aldri ligge litt alene, men heller ikke samsove. Etterhvert ble aktivitetsnivået, reaksjon ved overganger og sinneanfall påfallende. Blant mye annet. Anonymous poster hash: 50f09...0b5 Høres veldig ut som vår det der.. Husker hvor forferdelig det var at han ikke ville sove alene, men for guds skyld heller ikke samsove! Følte du at dere hadde litt dårlig samspill? Anonymous poster hash: bd7dd...8bc
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #15 Skrevet 25. oktober 2014 Vi merket det allerede fra nyfødtstadiet. Ble henvist til BUP ved 3årsalder. Var 7 år når diagnosen ble satt. Anonymous poster hash: 50f09...0b5 Var deres også treg motorisk? Andre ting? Anonymous poster hash: bd7dd...8bc Nei, ikke treg motorisk. Men sov veldig dårlig, dårlig selvregulering, utålmodig, måtte bysses og bæres enormt mye. Ville aldri ligge litt alene, men heller ikke samsove. Etterhvert ble aktivitetsnivået, reaksjon ved overganger og sinneanfall påfallende. Blant mye annet. Anonymous poster hash: 50f09...0b5 Høres veldig ut som vår det der..Husker hvor forferdelig det var at han ikke ville sove alene, men for guds skyld heller ikke samsove! Følte du at dere hadde litt dårlig samspill? Anonymous poster hash: bd7dd...8bc Ja, på en måte. Jeg følte at jeg ikke klarte å lese barnet mitt. Jeg gjorde alt i min makt, men ingenting hjalp. Fikk etterhvert dårlig selvtillit og ble i perioder nesten "redd" for barnet mitt. Høres rart ut, men jeg synes det var vanskelig å være alene sammen fordi det var så krevende. Vanskelig å ha mye kjærlighet og gi, og elske noen så høyt, og likevel ikke helt skjønne hva de vil og trenger. Problemet var vel rett og slett at h*n ikke skjønte det helt selv heller. Hvor gammelt er ditt barn og er dere igang med utredning? Anonymous poster hash: 50f09...0b5
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #16 Skrevet 25. oktober 2014 Vi merket det allerede fra nyfødtstadiet. Ble henvist til BUP ved 3årsalder. Var 7 år når diagnosen ble satt. Anonymous poster hash: 50f09...0b5 Var deres også treg motorisk? Andre ting? Anonymous poster hash: bd7dd...8bc Nei, ikke treg motorisk. Men sov veldig dårlig, dårlig selvregulering, utålmodig, måtte bysses og bæres enormt mye. Ville aldri ligge litt alene, men heller ikke samsove. Etterhvert ble aktivitetsnivået, reaksjon ved overganger og sinneanfall påfallende. Blant mye annet. Anonymous poster hash: 50f09...0b5 Høres veldig ut som vår det der..Husker hvor forferdelig det var at han ikke ville sove alene, men for guds skyld heller ikke samsove! Følte du at dere hadde litt dårlig samspill? Anonymous poster hash: bd7dd...8bc Ja, på en måte. Jeg følte at jeg ikke klarte å lese barnet mitt. Jeg gjorde alt i min makt, men ingenting hjalp. Fikk etterhvert dårlig selvtillit og ble i perioder nesten "redd" for barnet mitt. Høres rart ut, men jeg synes det var vanskelig å være alene sammen fordi det var så krevende. Vanskelig å ha mye kjærlighet og gi, og elske noen så høyt, og likevel ikke helt skjønne hva de vil og trenger. Problemet var vel rett og slett at h*n ikke skjønte det helt selv heller. Hvor gammelt er ditt barn og er dere igang med utredning? Anonymous poster hash: 50f09...0b5 Snart 3 år. Ikke i gang med utredning 😕 Jeg er 99 % sikker på at det er "noe", men blir ikke hørt. Husker jeg nevnte det allerede på 1 års kontrollen og da ble jeg ledd av. Jeg følte det akkurat som du beskriver da han var baby, at han var umulig å lese. Og jeg var redd for å være alene med han. Begynte å tro jeg hadde fødselsdepresjon som følte det slik. Men jeg gjorde alt i min makt for å gi han trøst og kjærlighet, selv om han ikke "tok imot" om jeg kan si det slik. Hvordan syns du hverdagen er nå som han har blitt såpass stor? Trenger han medisiner? Tusen takk for svar 😊 Anonymous poster hash: bd7dd...8bc
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #17 Skrevet 25. oktober 2014 Vi merket det allerede fra nyfødtstadiet. Ble henvist til BUP ved 3årsalder. Var 7 år når diagnosen ble satt. Anonymous poster hash: 50f09...0b5 Var deres også treg motorisk? Andre ting? Anonymous poster hash: bd7dd...8bc Nei, ikke treg motorisk. Men sov veldig dårlig, dårlig selvregulering, utålmodig, måtte bysses og bæres enormt mye. Ville aldri ligge litt alene, men heller ikke samsove. Etterhvert ble aktivitetsnivået, reaksjon ved overganger og sinneanfall påfallende. Blant mye annet. Anonymous poster hash: 50f09...0b5 Høres veldig ut som vår det der..Husker hvor forferdelig det var at han ikke ville sove alene, men for guds skyld heller ikke samsove! Følte du at dere hadde litt dårlig samspill? Anonymous poster hash: bd7dd...8bc Ja, på en måte. Jeg følte at jeg ikke klarte å lese barnet mitt. Jeg gjorde alt i min makt, men ingenting hjalp. Fikk etterhvert dårlig selvtillit og ble i perioder nesten "redd" for barnet mitt. Høres rart ut, men jeg synes det var vanskelig å være alene sammen fordi det var så krevende. Vanskelig å ha mye kjærlighet og gi, og elske noen så høyt, og likevel ikke helt skjønne hva de vil og trenger. Problemet var vel rett og slett at h*n ikke skjønte det helt selv heller. Hvor gammelt er ditt barn og er dere igang med utredning? Anonymous poster hash: 50f09...0b5 Snart 3 år. Ikke i gang med utredning Jeg er 99 % sikker på at det er "noe", men blir ikke hørt. Husker jeg nevnte det allerede på 1 års kontrollen og da ble jeg ledd av. Jeg følte det akkurat som du beskriver da han var baby, at han var umulig å lese. Og jeg var redd for å være alene med han. Begynte å tro jeg hadde fødselsdepresjon som følte det slik. Men jeg gjorde alt i min makt for å gi han trøst og kjærlighet, selv om han ikke "tok imot" om jeg kan si det slik. Hvordan syns du hverdagen er nå som han har blitt såpass stor? Trenger han medisiner? Tusen takk for svar Anonymous poster hash: bd7dd...8bc Det var akkurat slik det føltes ja, at det ikke ble tatt imot. Nå er det litt annerledes. Jeg blir møtt på en annen måte, får mye kjærlighet tilbake. Men det er også krevende fordi mye må tilrettelegges. Og selv da skjer det uforutsette ting. Ofte tenker jeg at jeg burde sett det komme, eller håndtert det på en annen måte. Føler meg ofte litt dum, men prøver også lære av feilene. Hverdagen generelt er tøff, men håper det går seg til etterhvert. Jeg kjenner dessverre veldig igjen det du sier med å ikke bli hørt. Det har vært en lang kamp for oss og mange andre. Det tar ofte mange år før man kommer inn i systemet, og enda flere år før diagnose blir satt. Jeg har også møtt "hysterisk mor"-holdning, veldig trist. Hva sier barnehagen, kunne de f.eks kontaktet PPT? Hvis ikke, kan fastlege henvise til BUP. Det er viktig å få hjelp tidlig, det kan ha mye å si for barnet. Om det skulle vise seg å ikke være det, kan dere uansett få verdifull veiledning på hvordan dere kan få bedre samspill. Anonymous poster hash: 50f09...0b5
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #18 Skrevet 25. oktober 2014 Det var tegn helt fra han var baby, men det er først i skolealder at han nå utredes. Anonymous poster hash: df2fe...d15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå