Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #1 Skrevet 23. oktober 2014 Eg er i gong med eit lite "prosjekt", og lurer difor på kva slags matrettar de meiner at ei ekte husmor må kunna laga. Tenkjer først og fremst på norsk tradisjonsmat, men andre forslag er velkomne dei òg! Anonymous poster hash: 60292...cb1
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #3 Skrevet 23. oktober 2014 Lapskaus! Anonymous poster hash: c6896...3be
Klompelompe Skrevet 23. oktober 2014 #5 Skrevet 23. oktober 2014 Lapskaus Kjøttsuppe Komler Ei skikkelig steik (Type søndagsmiddag) Lammelår Kjøttkaker Fiskemat (fiskekaker, fiskeboller osv) Desserter som karamellpudding og sjokolademousse
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #6 Skrevet 23. oktober 2014 Julemiddag, lapskaus, kjøttkaker i brun saus, fersk suppe, skinkestek og pannekaker uten oppskrift:) Anonymous poster hash: c6ea8...693
Himmel og hav Skrevet 23. oktober 2014 #7 Skrevet 23. oktober 2014 Fårikål Kjøttkaker Brun- og lys lapskaus Fersk suppe Erter, kjøtt og flesk/ ertesuppe Bankekjøtt medisterkaker ribbe pinnekjøtt og så må du kunne steke og koke fisk. Av dessert så bør man kunne: karamellpudding fromasj semulepudding tilslørte bondepiker fruktgrøt
sug lut Skrevet 23. oktober 2014 #8 Skrevet 23. oktober 2014 I tillegg til det som er nevnt: - koke surkål - koke smultringer - steke goro - lage krumkaker
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #9 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg klarer å lære meg det meste her i livet, men ser at jeg ALDRI kommer til å bli husmor... Godt at dere ikke slengte på blodpølse og lungemos... Anonymous poster hash: 2564b...841
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #10 Skrevet 23. oktober 2014 Eplekake Kålrabistappe Kålstuing Lungemos Hønsefrikase Soppstuing (av villsopp) Fiskekaker Steik Anonymous poster hash: ffa76...db5
LilleVillePersille Skrevet 23. oktober 2014 #11 Skrevet 23. oktober 2014 Fårikål tenker jeg på som en skikkelig husmorrett. Har aldri prøvd å lage det selv. Er selvsagt mye annet også, og husmorretter er gjerne de som må koke i timesvis.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #12 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg slenger meg på det de andre har sagt, men jeg vil også legge til Å bake brød. Lage brun saus , hvitasus uten pose. Anonymous poster hash: 48075...242
PrinsesseHengepupp Skrevet 23. oktober 2014 #13 Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Hold potetball/raspeball utenfor, det er såpass lokalt, med mindre også bidos kommer inn på lista. Forøvrig mener jeg en hvilken som helst husmor/husfar med respekt for seg selv må ha basissauser inne, sånne fra bunnen, ikke fra pose. Ja, og skikkelig bakst. Endret 23. oktober 2014 av PrinsesseHengepupp
Elsker livet Skrevet 23. oktober 2014 #14 Skrevet 23. oktober 2014 Husmødrerollen er jo i endring, så det vil si sushi, vårruller, lavkarbo foccacia, linsestuing og cæsar-salat med ingefær- chilli- koriander dressing fra bunnen. Tradisjonelt sett: - raspeball - kjøttkaker - fiskegrateng - fiskekaker - plukkfisk - lapskaus - blomkålsuppe - lefser - pannekaker - flattbrød - kjøttpudding - stekt sild med persillesmør - kokt ben- og skinnfri torsk med smeltet smør og kokte gulrøtter - syltetøy - saft - brød - diverse fruktgrøter - kålstuing - kålrabistappe - potetstappe - brun saus - hvit saus - fårikål - kjøttsuppe - fystekake - diverse kjøttsteiker - melkesuppe - melkepudding - semulepudding - mandelpudding - sjokoladepudding - karamellpudding - grønnsakssuppe - levergryte - hønseboller - blodpudding/blodpølse -
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #15 Skrevet 23. oktober 2014 Fårikål tenker jeg på som en skikkelig husmorrett. Har aldri prøvd å lage det selv. Er selvsagt mye annet også, og husmorretter er gjerne de som må koke i timesvis. Ingenting får blitt lettere enn fårikål da:) Kutt opp kål i båter, legg lagvis med kål og lammekjøttbiter i en gryte. Ha i noen få helpepper korn ( kuler ) på hvert lag. Fyll gryta med vann til det nesten dekker kålen og kjøttet. Strø på salt ( ca 1 liten ts). Kok opp og så skru ned til lav oppmot medium varme. La stå slik I ca 2 timer ( til kjøttet skiller seg fra bena uten at du må slite ) kok poteter. Anonymous poster hash: 56052...597
Elsker livet Skrevet 23. oktober 2014 #16 Skrevet 23. oktober 2014 Fårikål tenker jeg på som en skikkelig husmorrett. Har aldri prøvd å lage det selv. Er selvsagt mye annet også, og husmorretter er gjerne de som må koke i timesvis. Ingenting får blitt lettere enn fårikål da:) Kutt opp kål i båter, legg lagvis med kål og lammekjøttbiter i en gryte. Ha i noen få helpepper korn ( kuler ) på hvert lag. Fyll gryta med vann til det nesten dekker kålen og kjøttet. Strø på salt ( ca 1 liten ts). Kok opp og så skru ned til lav oppmot medium varme. La stå slik I ca 2 timer ( til kjøttet skiller seg fra bena uten at du må slite ) kok poteter. Anonymous poster hash: 56052...597 Nam nam Er så glad jeg slipper å tilberede den maten, selv om det enkelt. Men det både lukter og smaker dårlig syns jeg.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #17 Skrevet 23. oktober 2014 Skjønner at jeg egentlig er litt husmor Anonymous poster hash: 518b5...d73
Blåfrua Skrevet 23. oktober 2014 #18 Skrevet 23. oktober 2014 Kjøttkaker i brun saus Lapskaus Frikassé av diverse slag Brød Fiskegrateng Hvit saus Fårikål
DaenerysStorm Skrevet 23. oktober 2014 #19 Skrevet 23. oktober 2014 Skjønner at jeg egentlig er litt husmor Anonymous poster hash: 518b5...d73 Jeg og! Av det jeg liker her klarer jeg å lage det meste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå