Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #1 Skrevet 23. oktober 2014 I dag var vi på McDonalds og da vi henta jentungen på lekerommet var buksa full av bæsj og tiss. Både flaut og klinete for oss foreldre. Anonymous poster hash: 3b2c8...de6
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #2 Skrevet 23. oktober 2014 Gjesp Anonymous poster hash: d8a97...986
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #3 Skrevet 23. oktober 2014 Om ikke barnet er helt klart ville jeg ha tatt på bleien når dere skal noe spesielt, som handling, mcdonalds, ut på tur etc Anonymous poster hash: 9dd6d...af4
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #4 Skrevet 23. oktober 2014 Ja, jeg skulle ønske vi hadde gjort det. Men vi blir anbefalt å tviholde på å ikke bruke bleie nå. Hun må lære seg dette. Jeg er førstegangsmor, og føler meg rett og slett utilstrekkelig på dette området. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan andre får det til! Anonymous poster hash: 3b2c8...de6
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #5 Skrevet 23. oktober 2014 Hvem er det som sier at dere skal tviholde på det?Vår sønn på tre år gikk uten bleie hele sommeren, men bare uhell. Så vi tok på bleie med en gang han ikke var ute. Nå i september så bestemte han plutselig selv (uten at vi hadde nevsnt noe spesielt) at han ville begynne med truse. Etter dette var det kun noen få uhell (3-4). Tror det kommer av seg selv plutselig når de begynner på storebarnsavdeling og ser at alle de storebarna bruker truse. Anonymous poster hash: 9dd6d...af4
magica fra tryll Skrevet 23. oktober 2014 #6 Skrevet 23. oktober 2014 Hvor gammel er hun? Jeg har 6 barn. De 2 første sluttet tidlig, med masse styr og søl, 2 har jeg tatt det helt med ro med, de har sluttet av seg selv på dagen ved ca 3-4 år. Har en på 3,5 nå, og han begynner å bli klar, så da venter jeg bare;) Plutselig tar han av seg bleia, og så er han nok ferdig med den:D
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #7 Skrevet 23. oktober 2014 Hvem som sier det? Barnehageansatte, helsesøster, barnelegen og andre familiemedlemmer. Hun er snart 4,5 år. Vi prøvde masse i våres/ sommer, men da var hun ikke klar. Nå mener de visstnok at hun er klar, og at jeg "har tapt" hvis jeg gir meg. Hvis det hadde vært opp til henne selv ville hun fortsatt ha gått med bleie, for hun ber om det hele tiden! Men det går stort sett bra altså. Vi har veldig få tisseuhell, men desverre alt for mange bæsjeuhell :/ Hun er flink av og til, i går kveld bæsjet hun masse på do, og det samme i dag tidlig. Men så er det liksom som om hun ikke gidder å prøve. Og det kjipeste er at hun ikke engang sier ifra når der har gått galt. :/ Anonymous poster hash: 3b2c8...de6
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #8 Skrevet 23. oktober 2014 Helt enig med deg, HI, bleieslutt kan virkelig være en prøvelse... Anonymous poster hash: 762c7...e3b
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #10 Skrevet 23. oktober 2014 Enig enig og enig. Trodde virkelig ikke det kunne bli så vanskelig. Har en som straks fyller fire. Prøvde i vår og sommer, da var han ikke klar. Det ble så negativt og kjipt så til slutt gav jeg opp og han fikk tilbake bleien. Tenkte han kom til å bli klar utover høsten. Nå var vi enige om å slutte med bleie. Gått greit i to dager men han holder seg så i dag kom det den ladningen i trusa. Han liker ikke å bæsje på do. Sier han ikke får det til. Når han gjør det kommer det bare småtterier. Herreguuuuuuud så glad jeg skal være den dagen han begynner å gå på do, uten problemer. Anonymous poster hash: 3485c...980
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #11 Skrevet 23. oktober 2014 Skryt masse, hopp og dans når hun klarer det Anonymous poster hash: 9dd6d...af4
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #12 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg tenker at hun er så stor at enten må hun slutte med bleie nå - og bli (stort sett) tørr/renslig innen relativt kort tid, eller så må det sjekkes om det er noe fysisk eller psykisk som gjør at hun tisser og bæsjer på seg. Har hun kontroll? Vil hun ha bleie fordi det er enklest for henne å bare kunne tisse og bæsje der hun er, framfor å finne en do? Eller har hun faktisk ikke kontroll? Det siste er mulig, men bør da følges opp av lege. Reagerer hun ikke selv, og barn rundt henne, på at hun er så stor og bruker bleie/gjør seg ut? For mange, særlig jenter, er jo det en motivasjonsfaktor i seg selv. Anonymous poster hash: 658a2...89c
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #13 Skrevet 23. oktober 2014 Tusen takk dere. Det er godt å se at flere er enige i at denne perioden ikke er noe dans på roser. Ja, vi skryter masse når hun klarer det. Og det er ingen tvil om at hun blir stolt. Jeg har hørt at vi ikke skal si så mye når uhellet skjer, men jeg klarer ikke å la det være. Hun får høre det. Jeg blir ikke sint, men jeg prøver å forklare at jeg blir lei meg når hun glemmer å gå på do. Mange mener at dette er feil taktikk, men jeg tenker at barn som er så store må kunne tåle å oppleve litt "press" Situasjonen er nok annerledes når en 2,5-åring skal slutte. Da skjønner jeg at uhell kan forbigå i stillhet. Men nå tenker jeg at det må være lov for meg å si st jeg blir skuffet - spesielt fordi hun ikke sier ifra til en voksen når uhellet har skjedd :/ Hi Anonymous poster hash: 3b2c8...de6
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #14 Skrevet 23. oktober 2014 Jeg syns det er merkelig at hun i en alder av 4,5 år ikke selv sjeneres av dette. Min jente har vært bleiefri lenge på dagtid men har dessverre ikke sluttet på natten- hun har siden 4 års alder vært veldig opptatt av dette og det er en hemmelighet for venninne - at din jente ikke reagerer på å gå med bæsj syns jeg derfor er rart. Jeg ville tatt en prat med legen. Anonymous poster hash: 63563...8f3
Snuppa09 Skrevet 23. oktober 2014 #15 Skrevet 23. oktober 2014 4,5 år !!! Hun er jo snart skolebarn! Du har ventet allllt for lenge med å ta av bleien. De aller fleste jenter er klare til å slutte mellom 20-28 mnd. Gutter ofte et par mnd senere. Tar man av de bleien da, pratet positivt når de er flinke å si fra og ikke lager noe styr ved uhell er det ofte gjort på 1-3 uker. Etter et par uker uten uhell er de dom regel klare for å ta av nattbeien også. De aller aller fleste er jo ferdig med bleie både dag og natt når de er ca 2,5 år. Skjønner ikke at barnehage og helsestasjon har tatt deres tilfelle mer alvorlig tidligere. Du kan i alle fall ikke begynne med bleie igjen på et barn som er 4,5 år!!! Løpet av en uke eller to har hun helt sikkert skjønt det og det er slutt på uhell. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #16 Skrevet 23. oktober 2014 Tusen takk dere. Det er godt å se at flere er enige i at denne perioden ikke er noe dans på roser. Ja, vi skryter masse når hun klarer det. Og det er ingen tvil om at hun blir stolt. Jeg har hørt at vi ikke skal si så mye når uhellet skjer, men jeg klarer ikke å la det være. Hun får høre det. Jeg blir ikke sint, men jeg prøver å forklare at jeg blir lei meg når hun glemmer å gå på do. Mange mener at dette er feil taktikk, men jeg tenker at barn som er så store må kunne tåle å oppleve litt "press" Situasjonen er nok annerledes når en 2,5-åring skal slutte. Da skjønner jeg at uhell kan forbigå i stillhet. Men nå tenker jeg at det må være lov for meg å si st jeg blir skuffet - spesielt fordi hun ikke sier ifra til en voksen når uhellet har skjedd :/ Hi Anonymous poster hash: 3b2c8...de6 Jeg er ingen ekspert, men i mine ører er det helt feil å spille på barnas samvittighet ved å si at mamma blir lei seg eller skuffet, uansett hva de gjør (så lenge de er så små, tenåringer som bryter avtaler er kanskje noe annet). Jeg ville innført belønning, selv om det også er noe noen her inne mener man ikke skal. Klistremerker fungerte veldig bra hos oss. Ett merke for å du at hun måtte på do, ett for å sitte på do og så evt ett hvis det kom noe. Vi hadde egne skjemaer for tiss og bæsj. Kanskje din jente trenger belønning for å ikke ha uhell? «Du, nå skal vi på mcdonalds. Hvis du klarer å ikke tisse eller bæsje i buksa mens vi er der, så spiller vi favorittspillet ditt når vi kommer hjem. Jeg skal hjelpe deg med å minne deg på at vi går på do flere ganger og ser om det kommer noe, og så kan du si ifra hvis du kjenner at du må.» Prøv å få henne på lag, la dette bli deres felles prosjekt, ikke noe hun skal gjøre for ikke å skuffe deg! Anonymous poster hash: 14f83...a1b
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #17 Skrevet 24. oktober 2014 Vi har selvfølgelig vært i kontakt med lege og helsesøster, og det er ikke sånn at vi ikke har prøvd tidligere. Vi har gjort mange forsøk, men tilbakemeldingene fra helsepersonell og barnehage har da vært: "hun er ikke klar, ikke stress med dette" Belønningssystem ble benyttet i sommer. Da var hun kjempeflink til å samle klistremerker, helt til hun kom til toppgevinsten. Etter det dabbet hele greia av. Nå er hun nok klar, og jeg innser selvsagt at vi ikke skal begynne med bleier igjen nå. Men når skittentøysmengdene hoper seg opp og det er masse søl og klin blir jeg litt frustrert, og da er et sånt forum kjent å bruke til å tømme ut litt frustrasjon. Hun har hatt dager der hun har vært kjempeflink! Og jeg tenker i dag blir en sånn dag. Ja, så hadde hun noen uhell i går, men de er vi ferdige med Ny dag, nye muligheter. Vi bruker belønning for alt det verdt nå også, men på en litt annen måte. F.eks, "hvis du er flink og prøver å sitte på do en stund nå, så kan vi lese favorittboken din i sofaen etterpå" Anonymous poster hash: 3b2c8...de6
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #18 Skrevet 24. oktober 2014 Det må jo være noe galt. Gutten min sluttet med bleie da han var 2. Tok den av og ferdig med det. Ingen uhell. Anonymous poster hash: 69ac3...9c7
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #19 Skrevet 24. oktober 2014 Kanskje dere skal få henne undersøkt? Ikke helt normalt at et barn på nesten 5 år vil bruke bleie og ikke sjeneres av bæsj i trusa. Anonymous poster hash: 60311...4d5
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #20 Skrevet 24. oktober 2014 Hun har slitt masse med løs mage, og har vært til utredning på Ahus pga dette. Men de finner ingenting galt. Mens hun hadde bleie hadde hun ofte 3-4 bæsjebleier pr dag. Og nettopp dette er noe av den store utfordringen ved bleieslutt. Men sykehuset konkluderer med at ingenting er galt, hun bare går under kategorien trøblete mage. Men i dag har hun bæsjet på do. Anonymous poster hash: 3b2c8...de6
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #21 Skrevet 24. oktober 2014 Det må jo være noe galt. Gutten min sluttet med bleie da han var 2. Tok den av og ferdig med det. Ingen uhell. Anonymous poster hash: 69ac3...9c7 Altså.. Selv om din gutt sluttet med bleie som toåringen betyr ikke det er noe galt med hi sitt barn! Barn er forskjellig! Og til du lenger oppe.. Aller fleste er ikke sluttet nøt de er 2,5... Anonymous poster hash: a0fd6...86a
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #22 Skrevet 24. oktober 2014 Kjenner hun ikke selv i det hele tatt at hun må på do? Kan det være hun glemmer seg under lek? Er hun redd for doen, at det kan være en ide å bruke potte en periode? Anonymous poster hash: a0fd6...86a
trollemor86 Skrevet 24. oktober 2014 #23 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg er helt enig i at det er en travel tid ja! Dersom det er mye fjasing hos oss, type er på veg til do men må ordne/sjekke 1000 ting på vegen og det går galt, da "kjefter" jeg litt. Dette må jo bare læres. Mine to sluttet som 2 og 2,5 åringer så i starten var det jo en del små uhell om de var travelt opptatt i lek. Da var jeg nøye på å fortelme dem at slik skjer, bare prøv å si ifra neste gang. Vi snakket også om at det var viktig å ai fra om de hadde hatt uhell slik at de ikke blir såre. Yngste har vært tørr nå i snart 4 mnd, den første mnd strevde han en del meg bæsjingen. Han har alltid hatt litt hard mage så her var nok grunnen at det ble litt vondt. Det løste vi med at mamma sitter på krakk og holder k hendene når det bæsjes! Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå