Gå til innhold

Noen med peiling ang alkoholskade på barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stedatter på snart 6 år som går i førsteklasse. Vi vet med sikkerhet at mor har hatt og muligens har et alkoholproblem. Vi kontaktet bv for 3 år siden så ting er bevist osv.

Nå er jeg litt bekymret for om jenta har en alkoholskade. Hun er litt klønete for alder, og nå etter skolestart ser vi at hun f.eks er den eneste som alltid uten unntak ikke får med seg regntøy og utejakke fra skole til sfo. Dette skjer hver dag selv om vi gir henne beskjed hver dag om å huske dette.

I dag hadde de vært på tur i regnværet og hun kom som den eneste uten regntøyet på og var klissbløt. Jeg ble litt irritert men sa til lærer på en pen måte at hun trenger oppfølging ifht påkledning etter været.

Nå blir det konferansetime til uka og jeg er veldig spent.

Hat googlet litt om alkoholskade på barn og noe passer og noe passer ikke, men det er vel individuellt.

Noen med erfaring rundt dette her?

Anonymous poster hash: 47231...d10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klønete og distre er ikke nødvendigvis pga alkoholskade.

Anonymous poster hash: 49e93...cb7

Skrevet

Ikke uvanlig at en femåring er fjern. Min på snart ni er fortsatt litt i sin egen verden. Vi hadde en gutt med føtalt alkoholsyndrom i klassen. De har et karakteristisk utseende (alveaktige). Han ble fritatt fra alle prøver fordi han ikke kom til å få bedre karakter enn LG uansett. Synes fryktelig synd på ham.

Anonymous poster hash: 11406...1d9

Skrevet

Har hun fysiske tegn?

Anonymous poster hash: 2a9fa...d56

Skrevet

Det kan variere en del hvilke symptomer de har. Dysleksi kan være ett problem. Har hun utseende som kan svare til føtalt alkoholsyndrom (FAS)?

Behandlingen er den samme dersom BUP må blandes inn. Man behandler jo symptomer, for årsaken kan man ikke gjøre noe med. Men det er klart uheldig for barn å vokse opp med foreldre som har et alkoholproblem eller andre utfordringer av psykisk art. Ekstra sårbare er barn som er født med utfordringer. Det kan være lurt å søke hjelp, enten med tanke på utredning eller for å rådføre seg om hvordan hun best kan veiledes og følges opp av foreldre.

Anonymous poster hash: ed92f...374

Skrevet

Jeg har selv alkoholskade, det er påvist hos nevropsykolog og CT scann av hjernen.
Hos meg gir det spesielt utslag på korttidsminne. Blir det mye som skjer rundt meg husker jeg knapt meg selv :-P men langtidsminne fungerer utmerket og jeg gjør det svært bra i studiene.
Jeg har lært meg å leve med dette, men slet mye som barn med å ta beskjeder huske på ting som skulle være med osv.

Til meg så heter det Føtalt alkohol effekts, hos de som er verre rammet så er det Føtalt alkohol syndrom.

Anonymous poster hash: a42d3...bad
Skrevet

Men noen barn er bare glemske. Ene barnet mitt, måtte følges opp hele barneskolen, av både lærere og meg. Ellers ble alt glemt. Bedret seg på ungdomskolen. Og jeg drakk ikke noe alkohol i svangerskapet. Og hun ble født til termin, vært frisk hele livet. Jeg er selv temmelig glemsk og sosete.

Anonymous poster hash: 3786f...b5a
Skrevet

Det er vel ikke barnets ansvar å huske å ta med seg ting hjemmefra, og ihvertfall ikke ekstra klær utifra værendringer. Det er foreldrenes oppgave å kle barnet etter været. Jeg har selv en gutt som kan gå ut i pysjen med støvler, men det gjør jo han ikke fordi jeg gir beskjed om hva han skal kle på seg, og jeg passer på å ha med det han eventuelt kan få bruk for i løpet av dagen. Her har vi ett regntøysett på skolen og ett hjemme, og han har varme klær liggende.

Jenta trenger ikke nødvendigvis å ha noe senskader, men hun kan være understimulert. Det er også bevist at barn kan være deprimerte, og da kan det også gå utover konsentrasjon og hukommelse. Kanskje hun ikke har noen tydelige rutiner hjemme, slik at hun ikke får riktig kost eller nok søvn. Det kan jo åpenbart også være en årsak. Synes du gjør rett i å følge med, og evt melde det videre enten til skolen eller barnevernet.

Anonymous poster hash: 75b49...28b

Skrevet

Nå leste jeg en gang til og ser at det er fra skolen til SFO som er problemet. Da synes jeg det er skolens oppgave å passe på at barnet er kledd for været. Og ikke gi ansvaret fullt og alene til en 5-6åring.

Anonymous poster hash: 75b49...28b

Skrevet

Trist at det i hele tatt finnes en mulighet for alkoholskade hos barnet! Når det er sagt, så er min fem og et halvt år gamle gutt like surrete. Han glemmer alt!! Likevel gjør han det i og for seg bra på skolen og slikt, men beskjeder er bare å glemme :-)

Anonymous poster hash: 75d49...e1a
Skrevet

Hun har ingen fysiske tegn. Korttidsminnet har hun ikke, alt glemmes i samme sekund omtrent. Til og med at vi skal ut å kjøpe lørdagsgodis, noe alle barn husker på har jeg inntrykk av.

Hun er veldig treg i alt hun foretar seg,3 åringen vår er bedre på motorikken. Det synes godt når de løper, går opp og ned trapper.

Jeg har hatt en liten mistanke om at det er noe siden hun flyttet hit for 3 år siden. Ut fra det jeg har lest er det vanskelig å stille slike diagnoser. Får se hva skolen sier på konferansetimen.

For all del, det trenger ikke være noe, mulig jeg ser spøkelser på høylys dag siden vi vet at mor drakk. Jeg har 3 eldre barn og ikke erfart dette med de. Ja barn er forskjellige men denne magefølelsen slipper ikke taket, og skulle det være noe er det viktig med hjelp og bistand tidlig.HI

Anonymous poster hash: 47231...d10

Skrevet

Jeg vil bare si at jeg syntes det er veldig bra at dere tar tak i dette, og ikke bare "ser det an".

Dt kan jo være mange grunner til at hun glemmer. Kanskje hun bare er glemsk?

Selv kjenner jeg to stk med fas, og de har fysiske tegn også, som et litt annerdeles utseende. Hun ene har også mange tilleggs-diagnoser.

Barn med adhd har jo også dårlig konsentrasjon, er ofte veldig vimsete og glemmer mye (snakker av erfaring, min sønn har adhd)

Snakk emd skolen og hør deres erfaring, sammen finner dere nok ut av det. Skulle skolen være lite imøtekommende, så ikke gi opp! Dere kjenner jenta best, så stå på.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men tenkte jeg ville si noe ang korttidsminne. Noe korttidsminne må hun jo ha, ellers hadde ingenting blitt lagret i langttidsminnet. Men hjelp henne med overgangen mellom kort og langtidsminne. Informasjon som bearbeides huskes bedre. Dvs få henne til å gjenta, omformulere eller reflektere rundt det du sier. Da lagres det litt lettere.

Anonymous poster hash: d61ec...f99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...