Gå til innhold

Når kan man kalles for alkoholiker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg er skikkelig irritert og frustrert over min mor nå. Hun er en godt voksen dame på 70 år som nå i godt over 30 år har drukket 1-3 glass musserende hver dag. En ting er å ta et glass vin til maten, men hun har bestandig drukket i skjul og nektet for at hun gjør det selv om jeg og min far finner de stinkende glassene hennes overalt - i klesskapet, kommodeskuffen, i boden etc. Hun gjemmer også tomflasker i diverse bager inni skap og under sengen, og nye flasker oppbevarer hun i bagasjerommet. Alt dette har jeg funnet ut over flere år, og jeg kjenner jeg blir helt sprø av at hun later som ingenting.

Det som er problematisk er at hun holder det skjult og endrer personlighet når hun drikker. Hun glemmer ting hele tiden og kan bli ganske ufyselig hvis hun har en dårlig dag og har tatt litt mer enn 1 glass. Da jeg var liten skjønte jeg ikke så mye av det hele, men forstår i ettertid hvorfor hun var så rar og hvorfor det luktet rart av glass jeg fant rundt omkring.

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget bortsett fra å få ut litt irritasjon etter å ha funnet nok et glass i skapet som hun smugdrikker fra, men hva kan jeg eg. gjøre? Hun er 70 år, men i mine øyne en form for alkoholiker som skulle hatt hjelp. Min far og jeg har tatt det opp med henne så ufattelig mange ganger opp gjennom årene, men hun fortsetter å late som ingenting.

Anonymous poster hash: cb324...796

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde svaret klart før jeg leste innlegget ditt: når man begynner å skjule forbruket sitt og løgn blir dagligdags, ja da har man ett alkoholproblem!

Skrevet

HI her:

Takk for svar! Det er det jeg også tenker, men skjønner bare ikke hva jeg eller min far kan gjøre for å få en slutt på dette.

Nå har jeg vært en uke sammen med henne og barna mine, og jeg synes virkelig ikke noe om at hun drikker når hun passer barna.

Merker at dette irriterer meg grenseløst etter over 30 år med drikking i skjul..

Anonymous poster hash: cb324...796

Skrevet

Jeg hadde nektet henne å passe barnebarna alene så lenge hun har et alkohol problem. . Det er jo ganske tydelig at hun er avhengig.

Spør om hun vil slutte med hensyn til barnebarna. ..

Skrevet

Din mor er alkoholiker.

Når en person;

- skjuler forbruket sitt,

- nekter for at han/hun har drukket,

- lar alkoholen komme foran medmennesker (barnebarn i dette tilfellet),

- ikke klarer å la være å drikke,

- lar alkoholen styre hverdagsrutiner

- drikker så mye at man ikke husker

Sikkert mange flere ting også. Min mor er alkoholiker og har vært det i 25 år. Nå har hun hatt et skikkelig dårlig år, men har heldigvis innsett det og begynt i behandling igjen. Konklusjonen min etter 25 år som pårørende er at det er lite vi kan gjøre annet enn å konfrontere personen og spørre om de ikke vil ha hjelp med problemene. De må dessverre gjøre all jobben selv, og de må innrømme at de har et problem og ville ha forandring.

Anonymous poster hash: 2ec43...75d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...