Gå til innhold

SOS-dag på skolene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barneskolen her har SOS-dag to ganger i året; en gang arrangert av skolen og en gang av SFO.

Da er foreldrene invitert kl 11.00, og det er et stort press på foreldre til å møte. Hvis man ikke kan, blir det kommentert neste gang man kommer på skolen med: "Det var veldig synd at du ikke kunne komme, barnet ditt ble veldig skuffet." Gjerne foran andre barn og foreldre.

Alle barna lager ting til denne dagen som foreldre skal kjøpe før de går, vanligvis til rundt kr 200,-. Dette blir man gjerne minnet på: "Husk å kjøp det barnet ditt har laget før du går." Første året jeg bodde her, kunne jeg ikke møte, og barnet fikk med hjem en lapp hvor det sto at jeg skyldte skolen kr 200. Han hadde fått med seg hjem det han hadde laget, og måtte love å komme på skolen med penger dagen etter.

Jeg reagerer på hvordan skolen arrangerer denne dagen. Misforstå meg rett, jeg syns det er kjempefint at skolen har sånne arrangement, og de bruker så mye arbeid for å skape verdier for elevene, men jeg syns ikke det er rett at man skal drive emosjonell utpressing mot foreldrene.

Hva med å bake kaker og lage standsi byten f eks? Det hadde vært mange måter man kunne gjort dette på.

Er det sånn på alle skoler i hele landet, eller er det denne skolen som er litt sær?

Anonymous poster hash: e7137...45b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres veldig merkelig ut. Her er det en dag i året, og arrangementet er lagt til ettermiddagen. Opplever ikke noe kjøpepress. Skolen fokuserer på at elevene lager litt anonyme ting, så det ikke blir så sterkt press på å kjøpe akkurat det dine barn har laget. Er dette en offentlig eller privat skole?

Skrevet

Det høres veldig merkelig ut. Her er det en dag i året, og arrangementet er lagt til ettermiddagen. Opplever ikke noe kjøpepress. Skolen fokuserer på at elevene lager litt anonyme ting, så det ikke blir så sterkt press på å kjøpe akkurat det dine barn har laget. Er dette en offentlig eller privat skole?

Det er en offentlig skole, det er det verste. Jeg har prøvd å ta det opp med dem, siden jeg vet hvordan det er å leve under fattigdomsgrensen. Det har jeg gjort selv en periode. Når skolen "krever" en for 200 til å kjøpe ting, barna skal ha en 100-lapp til saft og kaker, for det får de andre, og man har to barn, da koster et slikt arrangement kr 600 for en barnefamilie. For noen er dette et utlegg man må jobbe inn de neste to mnd.

Skolen svarte da arrogant at de hadde vurdert dette ved en tidligere anledning, men funnet at godene veide opp ondene.

Anonymous poster hash: e7137...45b

Skrevet

Hva sier de andre foreldrene? Har dere prøvd å ta det opp på foreldremøte? FAU? Det må jo være ganske få det passer for kl 11 på dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...