Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #1 Skrevet 22. oktober 2014 Jeg hadde egentlig tenkt å ha 3-4 år mellom barna mine, men nå ser jeg at det passer bedre å bli gravid straks pga jobbsituasjonen min. De blir det i overkant av to år mellom barna. Jeg synes dette virker veldig tett. Søsteren min har nylig fått baby, og når jeg holder han må jeg inntrømme at det ikke frister så veldig med en liten igjen, men skal jo gå gravid i ni mnd også. Samtidig ser jeg jo fordelen med å ha to tette også, med tanke på lekekamerater. Hva synes dere, og noen som har erfaringer med to års mellomrom mellom barna? Anonymous poster hash: 6afda...5ae
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #2 Skrevet 22. oktober 2014 Har 21 måneder mellom mine to og jada, skal innrømme at det første året var ikke bare dans på roser. Alt etterpå har vært flotters. De er 4 og 6 nå i dag og storkoser seg sammen (med litt overdreven søsken"kjærlighet" innimellom). Veldig glad for det i dag at jeg fikk to tette. Anonymous poster hash: 8e9d6...f79
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #3 Skrevet 22. oktober 2014 Kjenner ikke til noe annet enn tette barn. Planlagt og ønsket. Det er mulig det er mer travelt første året, men etter det så leker de så bra sammen at jeg tror det blir mindre travelt. Samme leggetid, "nesten" samme interesser aldersmessig, osv. Kjør på - jeg har ikke et sekund angret på mine tette (3 stk - 21 mnd og 24 mnd mellom) Anonymous poster hash: a8f77...ca4
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #4 Skrevet 22. oktober 2014 Jeg har to år og tre mnd mellom mine. Ville egentlig hatt lengre mellom dem, men "måtte" bli gravid pga. jobbsituasjonen (permisjon). Det er vel pluss og minus med alt... Jeg synes det har vært ganske stritt, for å være helt ærlig. Det var veldig travelt de første par årene, med til tider to barn som ikke sov. Det er enormt stor forskjell på en toåring og en treåring - en toåring kjører sitt eget løp, og krever full tilpasning, mens en treåring i noe større grad er i stand til å skjønne at mamma faktisk MÅ ta seg av babyen nå, og så hjelper hun deg etterpå. Nå er de 6 og snart fire år, og det hjelper veldig. De har det veldig fint sammen, og er gode venner (men slåss og krangler mye). Så alt i alt... Det er nok veldig individuelt. Jeg ville aldri fått to så tette igjen, men nå er det jo verdt det, selvsagt. Jeg vet at her på BIM er det bortimot status å ha to tette, og hvis det er under 20-22 mnd så regnes det ikke engang som to tette... Vel, jeg er ikke enig. Og som sagt, jeg skal aldri ha to så tette igjen. Anonymous poster hash: c702e...8b8
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #5 Skrevet 22. oktober 2014 Jeg har nesten tre år mellom mine. De er nå 3 og 6 år, akkurat nå skulle jeg ønske det var 2 år i mellom, men når den yngste var født så ønsket jeg at jeg hadde ventet enda lengre med å får nr 2. Syntes jeg fikk for liten tid til han som da skulle bli tre, og han var så sår da jeg måtte sitte å amme hele tiden. Men som sagt akkurat nå så hadde det vært bedre om de var tettere. Anonymous poster hash: 9a61d...f10
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #6 Skrevet 22. oktober 2014 4: Ja, det var det jeg fryktet. At det blir fryktelig travelt. Blir ikke de fleste toåringer fryktelig sjalu også? Anonymous poster hash: 6afda...5ae
Giss Skrevet 22. oktober 2014 #7 Skrevet 22. oktober 2014 Har 23 måneder mellom mine og angrer ikke på det! De første to årene var litt hektiske når begge f eks var syk samtidig eller de kunne ha enkelte netter hvor de våknet skiftevis, den ene pga tenner, den andre pga mareridt f eks - men det aller meste av tiden var det helt greit. Ikke en nær så stor omveltning som å få nr en. På mange måter har det vært enklere med to tette. De har vært (og er) veldig opptatt av hverandre. Så da Lillebror enda lå på gulvet og ikke kunne komme seg rundt selv enda kunne jeg faktisk få fred til f eks å gå på do likevell for da satte Storesøster seg av seg selv sammen med ham og da var han tålmodig mye lengre. Da de ble større begynnte de jo å leke mer likeverdig sammen og det er bare fantastisk å høre på. De har utrolig mye glede av hverandre og savner hverandre om de ikke er sammen. Nå er de snart 7 og snart 5 år og jeg er taknemmelig for at vi fikk dem tett. Det var også en stor fordel å kunne gå hjemme i permisjon da Storesøster var 2-3 år. Det savnet jeg veldig da Lillebror ble så stor og måtte ha lange dager i barnehagen hver dag.
Giss Skrevet 22. oktober 2014 #8 Skrevet 22. oktober 2014 4: Ja, det var det jeg fryktet. At det blir fryktelig travelt. Blir ikke de fleste toåringer fryktelig sjalu også? Anonymous poster hash: 6afda...5ae Nei. Har ikke vært et problem hos oss. Veldig mye handler om hvordan foreldrene opptrer i dagligdagen. Man kan faktisk fint leke og lese med den store mens man ammer f eks, og man kan si til babyen (som ikke skjønner det likevell) at "Nå må du bare vente et lite øyeblikk for nå skal jeg hente noe å drikke til Storesøster" f eks.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #9 Skrevet 22. oktober 2014 Jeg har 2år mellom mine, og ja, det har vært travelt, men ikke så ille som jeg trodde. Syns nesten det er verst nå som eldste er 4år, vil klare mye selv, men fortsatt er liten, og minste er 2år, ser opp til storebror og skal og gjøre alt selv og får verdens største raserianfall når han ikke klarer det. Eller at det er så å si umulig å la de sitte alene i 5min mens jeg kler meg eller gjør noe.. Var faktisk lettere når minste var baby og kunne sitte i vippestol eller ligge alene i grinden uten at storebror torde å røre han. Anonymous poster hash: 19ff1...051
Gemini77 Skrevet 22. oktober 2014 #10 Skrevet 22. oktober 2014 Akkurat to år mellom mine og syns alt har gått veldig fint. Ja det er slitsomt til tider når de er helt små men det tror jeg det hadde vært uansett. Nå er sønnen min 8 år og datteren min 6 år og de er bestevenner. Har vært det hele oppveksten og ferier er en drøm siden de leker sammen konstant og siden de er lik i alder så liker de å gjøre de samme tingene.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #11 Skrevet 22. oktober 2014 Det jeg er bekymra for er søvnen. Dattera mi sover urolig om natta fremdeles og våkner grytidlig. Men det går jo alltids an å håpe at neste er et sovebarn. Dere som sier at to tette ikke er så travelt, har barna sovet godt om natta? Anonymous poster hash: 6afda...5ae
Gemini77 Skrevet 22. oktober 2014 #12 Skrevet 22. oktober 2014 Det jeg er bekymra for er søvnen. Dattera mi sover urolig om natta fremdeles og våkner grytidlig. Men det går jo alltids an å håpe at neste er et sovebarn. Dere som sier at to tette ikke er så travelt, har barna sovet godt om natta? Anonymous poster hash: 6afda...5ae Min første sov godt om natta men våknet grytidlig (4.30-6). Andremann ER er murmeldyr men til gjengjeld mye urolig om natta.. Men hun sov mye om dagen også og sa slappet jeg av..
.Ida. Skrevet 22. oktober 2014 #13 Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Her er det nesten akkurat 2 år imellom. Jeg syntes de første mnd var veldig vanskelige, for eldste var så sjalu og jeg gikk hjemme med de begge to. Når jeg ammet minste ville han plutselig ammes og hoppet på meg osv. Og ved legging så hadde minsta et par timers gråting akkurat rundt storebrors legging. Mye av dette bør vanskelig fordi jeg var mye alene fordi mannen jobbet. Men har man mannen der mer og ene barn i barnehagen så ser jeg ikke helt hvordan det skal være så vanskelig. For da kan man ta et barn hver Men jeg liker aldersforskjellen veldig allerede, 18 mnd og 3 år, de koser seg sammen. Såpass mye at jeg venter nr 3 nå Endret 22. oktober 2014 av .Ida.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå