Gå til innhold

Jeg tror en av mine ansatte lyver - Hvordan finne ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan finne på å be om fri neste dag fordi det plutselig har oppstått noe. Ikke egen sykdom, men noe annet.

Om jeg sier hun må bytte og ordne det selv, sier hun f eks at hun må i begravelse til en slektning.

Men dødsfall vet man jo om en tid i forveien, og da er det normalt å spørre om fri til begravelse. Ikke "noe viktig"

Hvordan finne ut om hun lyver?

Anonymous poster hash: 65814...b47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke å "etterforske" om personen lyver.

Er du lederen hennes mener jeg du har et ansvar for å ta opp ting du mener går ut over arbeidsforholdet.

Ble om en samtale og si at du opplever det som problematisk at hun plutselig ber om fri. Forklar henne hva hun selv har ansvar for, og hva du kan være behjelpelig med. Kanskje det ville vært nyttig med en innføring i arbeidsplassens regler om f.eks melding om fravær, rett på perm i forbindelse med begravelse etc.

Anonymous poster hash: b7e31...14f

Skrevet

Skal man i begravelse må man søke permisjon. Og det er ikke gitt at man får permisjon til å gå i begravelse til hvem som helst. Min sjef har begrensa permisjoner ifb med begravelser til nærmeste familie. Er det andre får man perm de timene begravelsen varer men ikke hele dagen. Evt. Ulønnet permisjon. Og om det faktisk er begravelse eller ei er jo en enkel sak å finne ut av.

Om du føler at din ansatt lyver for å få seg fri må du jo ta det opp. Og du må kanskje kutte inn på velferdspermisjonene.

Anonymous poster hash: 5e153...f50

Skrevet

Snakk med henne.  

Spesifiser eventuelt reglene for rett på permisjon med og uten lønn og ferie.  

Forklar for henne at det ikke alltid er mulig å gi fri på kort varsel.  

Spør henne om hvorfor hun ofte ber om fri i siste øyeblikk.  Kanskje har hun en god grunn som hun skammer seg over, mental sykdom hos nær familie eller noe.  Kanskje er hun bare dårlig til å planlegge.  Kanskje prøver hun å bytte vakter med kollegene, men de sier nei?  

Begravelse til "en slektning" er veldig vagt, de fleste får vel permisjon med lønn til begravelse i nær familie.  

Anonymous poster hash: 15193...7c6
Skrevet

Sier hun hvorfor hun trenger fri, før du sier hun må ordne det selv?

Trenger du å vite hvorfor hun trenger fri, regner med at hun tar fri uten lønn uansett? Men hvis hun trenger fri for begravelse til slektninger så er det jo bare de aller nærmeste hun har rett til velferdspermisjon med lønn for. Så  utover det så er det jo bare å si ja hvis det går at hun tar fri, og nei hvis ikke,

Anonymous poster hash: 42993...4df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...