Gå til innhold

Daglig hygiene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker oppriktig å vite hvordan dere vasker underlivet/baken hver dag, fordi jeg tror at jeg gjør "feil".

Som barn lærte jeg å bruke en klut med vann, etterfulgt av rent undertøy. Jeg har alltid lært at all bruk av såpe i underlivet er fy, og derfor har jeg bare spylt meg i dusjen eller brukt klut i årevis.

Jeg kom tilfeldigvis over en et annet innlegg der det står om rumpevasking med såpe, og at det var noe alle voksne burde gjøre hver dag....

Noen som vil fortelle meg hva som er normalen?? :-/

Anonymous poster hash: c2053...66c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker intimvask (dr greve feks.) hver dag. Dette må du da ha sett på reklame på tv? Vanlig sterk parfymert såpe kan man bli litt sår av.. Derfor intimvask.. Føler seg renere og enn med bare vann.

Anonymous poster hash: 4bf60...20a

Skrevet (endret)

Jeg kan fortelle hva jeg gjør, men vet ikke om det er normalen :-)

Jeg dusjer stort sett hver dag, da vasker jeg meg nedentil med lactasyd intimvask. Jeg bruker bare hendene når jeg dusjer.

En gang i blant dusjer jeg ikke, da vasker jeg meg med klut. Som regel bruker jeg lactasyd da også, men jeg bruker aldri vanlig såpe, det tåler jeg ikke. Har jeg ikke lactasyd eller lignende tilgjengelig bruker jeg bare vann.

Jeg vokste også opp med klutvask, tror moren min brukte såpe, men jeg er ikke sikker. Jeg vasker datteren min hver dag med klut, men da med olje, ikke såpe.

Endret av n74
Skrevet

Bruker intimvask (dr greve feks.) hver dag. Dette må du da ha sett på reklame på tv? Vanlig sterk parfymert såpe kan man bli litt sår av.. Derfor intimvask.. Føler seg renere og enn med bare vann.

Anonymous poster hash: 4bf60...20a

Jeg er opplært til at man ikke bruker noe annet enn vann i underlivet. (Reklamene sier jo så mye rart... :-) )

Anonymous poster hash: c2053...66c

Skrevet

Tenk at voksne kvinner ikke kan dette om personlig hygiene...noe har sviktet!!!!!

Anonymous poster hash: ed546...fcd

Skrevet

Kjapp dusj hver dag hvor underlivet blir skylt med rent vann. Skulle jeg finne på å ikke dusje en dag, blir det skiftet undertøy. Vurderingen om å hoppe over min daglige dusj blir tatt basert på hvor ren jeg er og føler meg og hva jeg har planer for den aktuelle dagen.

Skrevet

Dusjer daglig med dr greve el. Lignende. Er så heldig at har bide; vasker meg der om kvelden/ved behov/mensen.

Klut bruker jeg bare på hytta der er det ikke innlagt vann/bad.

Anonymous poster hash: f2e4c...61b

Skrevet

Såpe har fint lite i underlivet å gjøre, uansett hva reklamen måtte mene. Den mener jeg burde kjøre Audi og spise potetgull på fredagene også. 

Høres ut som du har en mer fornuftig hygiene enn mange andre vil jeg si.

Skrevet

Alle gynekologene (fire forskjellige) jeg har gått til har frarådet å bruke intimsåpe i underlivet og anbefalt vask av underlivet en gang daglig med kun vann. Om man likevel ønsker å bruke såpe skal denne KUN brukes i de ytre områdene av underlivet, altså ikke innenfor de indre skamleppene. Man skal heller ikke skylle med vann inn i skjeden.

Her er det flere leger som sier det samme:

http://m.db.no/2013/03/03/tema/helse/klikk/26034205/?www=1

Anonymous poster hash: 45e91...961

Skrevet

Jeg sluttet med intimsåpe i underlivet for ca 1 år siden. Det var psykisk utfordrende den første uken - følte meg ikke ren med bare å bruke vann, men jeg var jo det!

Bruker nå kun vann. Bruker såpe på resten av kroppen.

Anonymous poster hash: db261...403

Skrevet

Bruk av såpe nedentil er ikke å anbefale pga det er ikke optimal for normalfloraen, også flere gynekologer fraråder bruk av såpe nedentil. Jeg vasker kun med vann og det holder i massevis, bytter truse 1-3 ganger daglig. Har aldri soppinfeksjon og er frisk året rundt, så da har jeg en god indikasjon på at det fungerer :)

Anonymous poster hash: 34e02...2e2
Skrevet

Hvorfor i alle dager bytter du truse tre ganger om dagen??

Anonymous poster hash: 37101...9a9
Skrevet

Bruk av såpe nedentil er ikke å anbefale pga det er ikke optimal for normalfloraen, også flere gynekologer fraråder bruk av såpe nedentil. Jeg vasker kun med vann og det holder i massevis, bytter truse 1-3 ganger daglig. Har aldri soppinfeksjon og er frisk året rundt, så da har jeg en god indikasjon på at det fungerer :)

Hvordan klarer dine komme opp i 3 truser om dagen? Unntaksvis kan jeg ha to skift om jeg trener eller føler for en ekstra dusj (alltid ren truse om jeg dusjer) - men 3?

Skrevet

Jeg bruker dr. greve, og hvis det er tomt bruker jeg heller lano enn ingenting. Får meg rett og slett ikke til å bruke bare vann, kan ikke skjønne hvordan det kan bli rent da.

Anonymous poster hash: 1b88e...e4e
Skrevet

Når jeg tenker meg om så brukte jeg faktisk bare vann frem til jeg var 16, for det var det vi lærte på skolen. Men så fikk jeg min første kjæreste, som kunne fortelle at jeg måtte bruke såpe for jeg hadde hvitt belegg der nede... så vann var tydeligvis ikke nok??

Anonymous poster hash: 1b88e...e4e
Skrevet

Å vaske på innsiden av de ytre kjønnsleppene med intimsåpe kan umulig skade. Skjeden er selvrensende, kjønnsrollene er IKKE selvrensende og lukter om man bare bruker vann. Iallefall lukter rumpen ikke godt om det bare brukes vann.

Anonymous poster hash: 8f19e...dff

Skrevet

Jeg bruker klut og såpe jeg, vant til det og tåler det fint. ;-)

Skrevet

Å vaske på innsiden av de ytre kjønnsleppene med intimsåpe kan umulig skade. Skjeden er selvrensende, kjønnsrollene er IKKE selvrensende og lukter om man bare bruker vann. Iallefall lukter rumpen ikke godt om det bare brukes vann.

Anonymous poster hash: 8f19e...dff

Såpe renner jo ned i rompa når man dusjer uansett.

Skrevet

Hvordan klarer dine komme opp i 3 truser om dagen? Unntaksvis kan jeg ha to skift om jeg trener eller føler for en ekstra dusj (alltid ren truse om jeg dusjer) - men 3?

Det kan f.eks. være en dag hvor jeg bytter truse på morgenen (noe jeg alltid gjør), ny truse etter trening og ny truse på kvelden før jeg legger meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...