Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #1 Skrevet 21. oktober 2014 Jeg har så anspent muskulatur i så å si hele kroppen at de som behandler meg ikke skjønner hvordan jeg klarer å fungere da stivheten/anspentheten er så ekstremt at de sjelden har sett sånne tilfeller til tross for en lang karriere. Nå har jeg gått til psykomotorisk fysioterapi i snart 3 måneder med ukentlige times lange massasjer og jeg er fortsatt nesten like stiv og anspent som da jeg begynte, og nå lurer jeg på om det er noe vits å fortsette. Jeg kan jo ikke gå dit 1 gang i uka resten av livet! Jeg føler det er lite fremgang og at fysioterapeuten sier lite om hva jeg kan forvente. I tillegg så blir jeg veldig redusert i to-tre dager etter behandling, mye smerter, veldig sliten og generelt i dårlig form. Jeg jobber med de tipsene jeg får og lærer hjemme i tillegg til behandlingene. Jeg kjenner jeg har liten lyst til å gå igjennom alt dette hvis jeg skal være like stiv og anspent 3 måneder etter endt behandling, så da lurer jeg på. Finnes det noen som har vært i lignede tilfeller som kan fortelle litt om sine erfaringer? Hvor lang tid var dere i behandling, hvor lang tid tok det før bedring og har det hjulpet å lære/bruke teknikkene på lang sikt? Anonymous poster hash: 640d1...1a1
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #2 Skrevet 21. oktober 2014 Ja, det nytter! Jeg ble helt bra etter ca et halvt år med psykomotorisk fysioterapi. Har vært mye stiv og hatt feilstillinger pga overgrep i barndommen. Det som virkelig hjalp meg var å lære å puste skikkelig, med magen. Har dere vært inne på det? Det tok en god stund før jeg fikk automatikk i pustingen, men når det først fungerte så løsnet på en måte hele kroppen. Lykke til! Anonymous poster hash: cda2b...3f8
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #3 Skrevet 21. oktober 2014 Jeg gikk mer eller mindre i tre år til psykomotorisk fysioterapi, men siste året var strengt tatt kanskje ikke nødvendig, det var mest forebyggende og ikke så ofte, men jeg valgte å fortsette fordi jeg visste jeg skulle gjennom veldig mye stress det året. Jeg husker ikke lenger hvor lang tid det tok før jeg følte det hjalp tydelig, men det var nok langt mer enn tre måneder. De første månedene var jeg også veldig utslått i etterkant av behandlingene. Jeg husker jeg gikk gjennom perioder det første halvåret hvor jeg frustrerte og ikke helt så at jeg skulle ha veldig god effekt av det. Men etter hvert skjedde det små endringer, jeg ble mindre spent, ble mer bevisst på å spenne av selv, brukte teknikkene mer og mer naturlig uten å måtte gjøre det bevisst osv. Det er vel ti år siden jeg avsluttet behandlingen, og jeg har aldri fått samme problemer tilbake, i hvert fall ikke i slikt omfang som den gangen. Det at du er så ekstremt stiv i hele kroppen, og at dine behandlere ikke forstår hvorfor og ikke har sett lignende gjør at jeg tenker at du bør få sjekket at det ikke er andre ting som kan medvirke til den veldige stivheten i kroppen din. Er du f.eks. undersøkt fullstendig av lege? Noen kan få veldig stivhet og smerte i kroppen av D-vit.-mangel. Andre kan få det av ubalanser i mineralstatusen i kroppen (og dette er dessverre ikke alltid like lett å avdekke i vanlige blodprøver, der kan fullblodprøver som sendes til utlandet og/eller hårmineralanalyser være mer til hjelp). Noen kan bli ekstremt stiv i kroppen av en ubalanse mellom omega6 og omega3. Har man altfor mye omega6 i kroppen (som man får bl.a. av soyaolje og solsikkeolje og i en del halvfabrikata og noe godteri/snacks) i forhold til omega3 (fisk, valnøtter, rapsolje, tran, omega3-tabletter). Da kan man få betennelser i kroppen, og hos noen blir det mer stivhet av det. Da må fettsyrebalansen korrigeres ved å kutte ut det som gir omega6 (de største kildene, for man får i seg nok av omega6 ellers i kostholdet), og så må man få i seg større doser omega3 inntil man har fått balanse i disse. Det at du blir så sliten og får så vondt i flere dager etter behandling kan være en indikasjon på at du kan ha betennelse i kroppen (må ikke ha det, men det kan være en mulighet for det). Andre kan ha et kosthold som gjør at kroppen tappes for basiske mineraler, og det gjør muskulaturen stivere. Så drikker du mye kaffe og brus, spiser mye svinekjøtt eller sukker, da bør du kutte ut dette helt. Pass på at du til hvert eneste måltid (!) får i deg grønnsaker, det virker mer basedannende. Har du et kosthold med mye raske karbohydrater må du også legge om kosten slik at du får et sunnere kosthold som gir deg et mer stabilt blodsukker, siden dette er viktig for å dempe betennelsesprosesser i kroppen. Hvis det er slik at det er "bare" psykiske årsaker til spenningene dine, da kan det ta litt lengre tid å begynne å løsne på det, fordi kroppen har brukt spenningene som et forsvar veldig lenge og ikke helt er villig til å gi slipp på forsvaret sitt, fordi den ikke har forstått at den ikke trenger forsvaret lenger. Men selv om det kan ta tid og til dels lang tid, så er det håp, sakte, men sikkert vil kroppen finne ut at det er ufarlig å legge fra seg spenningene, og da vil du også merke det bedre. Men ha tålmodighet! Lykke til Anonymous poster hash: c6bdd...371
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå