Gå til innhold

Hva sier dere til unger....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...som hyler i trass, sutrer eller er frekke?

Vær stille? Ti stille? Hold munn? Hold kjeft?

Har hørt mange varianter...

Anonymous poster hash: 93656...045

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan si ti stille.

Hold kjeft synes jeg er ufint.

Anonymous poster hash: e44f9...365

Skrevet

Sier strengt nå slutter du mens jeg bærer henne bort går ikke videre før hun slutter

Skrevet

Jeg ber dem slutte å skrike / rope / hyle / grine...

Når det ikke fungerer tar jeg barnet med til et annet rom, og sier f eks at "vi kan ikke spise middag når du lager så mye lyd, du kan være her til du er ferdig å skrike, og så snakker vi sammen etterpå"...

Anonymous poster hash: ed80f...fda

Skrevet

Stor forskjell på å hyle i trass, sutre og å være frekk da...

Jeg prøver så godt jeg kan å forebygge trassanfall, men får barnet et skikkelig anfall og hyler vil jeg ignorere det så lenge jeg kan. Selvsagt passe på at barnet ikke skader seg selv, andre eller ting.

Sutrer et barn vil jeg prøve å finne ut hvorfor. Bare ett av mine barn som sutret av og til, og da var det fordi barnet var sykt eller i dårlig form. Da trøstet jeg og prøvde å hjelpe så godt jeg kunne.

Er barnet frekt sier jeg kort og tydelig fra at slikt snakk vil jeg ikke høre, og barnet må slutte nå. Virker ikke det blir barnet sendt på rommet (hvis det er mitt barn) med beskjed om at det kan komme tilbake når det har bestemt seg for å snakke ordentlig. I enkelte tilfeller kan jeg også finne på å si at barnet må be om unnskyldning. Er det ikke mitt barn vil barnet bli sendt hjem med omtrent samme beskjed. Det kan komme tilbake når det har bestemt seg for å snakke og oppføre seg ordentlig.

Hold munn og hold kjeft sier jeg ikke til barn. Ikke til voksne heller. Om noe hender det jeg sier "nå må du være stille." Da som regel fulgt av en forklaring på hvorfor barnet må tie stille.

Skrevet

Da sier jeg at han kan gå på rommet sitt å være der til han å ferdig å skrike.

Går han ikke selv så tar jeg han inn på rommet å sier at han kan komme ut når han er ferdig med å skrike.

Anonymous poster hash: c693f...c32
Skrevet

Hyler i trass : Da snakker jeg rolig og kontrollert for å roe ned den sinte 5-åringen, evt gir jeg han litt tid for seg selv.

Sutring : Er noe av det verste jeg vet, pleier som regel å si enten at jeg ikke skjønner hva han sier når han ikke snakker med den fine stemmen sin eller så sier jeg "åååå er du blitt mamma sin baby igjen du da", pleier å funke som bare det.

Er han frekk sier jeg skarpt at slikt sier du ikke.

Hold munn, hold kjeft osv har jeg faktisk aldri brukt, det var jeg ikke klar over før nå :)

Skrevet

Jeg plasserer meg på lik høyde som barnet, og prøver å få frem noe fornuftig i ungen. Hva er galt? Hva føler hn? Hva tenker hn? Hvorfor gjør hn som hn gjør? 

Finner jeg ut at det bare er trass og frekkhet for "drit", er jeg veldig nøye på å fortelle barnet at det synes jeg er urimelig og ikke vil ha noe av, og at om det heller skulle være noe, så kan hn fortelle meg om det, fremfor å vise det på denne måten. Er de store nok, tar jeg historien om "ulv, ulv", og lar de smake konsekvensene om de likevel sier "ulv, ulv". 

Sutring tar jeg alvorlig. Finner jeg ikke ut hva som er galt, setter jeg i sving gøye aktiviteter (baking, leke, aktiviteter som vi gjør sammen), og så smisker jeg meg innpå mens barnet er oppslukt i aktiviteten, for å se om jeg finner noe i veien. Virker det bare som om barnet er slitent og derfor sutrer, gir jeg time-out i form av kosestund. Kanskje se litt tv, kanskje leke litt med bamser, eller faktisk også baking, da det er en rolig aktivitet som er både gøy og avslappende. 

Anonymous poster hash: 9f372...21d
Skrevet

Jeg kan si:

Vær stille

Hysj

Nå må du roe deg ned.

Og blir jeg skikkelig oppgitt sier jeg hold munn. Men aldri hold kjeft.

Hadde noen sagt det til meg hadde jeg begynte og hyle og trasse også.

Anonymous poster hash: cf06f...3dc

Skrevet

Barn blir ikke følelsesbomber uten grunn. Jeg har ALDRI hevet stemmen eller sagt ti stille etc når det er mye støy. Jeg setter meg ned sammen med henne og sier at det er helt greit at hun er sint/trist, men at kanskje hun kan fortelle meg hva som er i veien så kan vi kanskje ordne det. Som regel roer hun seg ned og jeg finner ut av hva JEG har gjort galt. Da tenker jeg iform av kommunikasjon som ikke har kommet helt frem f.eks.

Er bare en gang hun har hatt raseriutbrudd å mistet kontrollen helt. Jeg satt meg bare ned på siden av henne på gulvet der hun rev seg selv i tærne og ropte "Mamma, SLUTT Å KLIP MEG!!!" gjentatte ganger. Jeg bare så på henne og ventet til hun fikk tilbake "bevistheten". Etter det snakket vi om hva som hadde skjedd mens hun var på fanget.

Heving av stemmen er en uting etter min mening, det skal kun gjøres når det virkelig er nødvendig. Har du en unge som du brøler til for hver minste trasseepisode har du plutselig en unge som ikke aner når det virkelig gjelder. Heving av stemme har jeg også gjort, men det har vært når hun har løpt fra meg ved veien o.l. Som sagt, når det er virkelig nødvendig!

Og ti stille, hold kjeft etc godtar jeg ikke at andre sier til meg, så hvorfor i alle dager skal hun tollerere det?

Anonymous poster hash: b0dda...5e6
Skrevet

Hyler og skriker de hadde jeg sagt "KUTT UT". Kort og kontant.  Fortsetter de hadde jeg bært de vekk fra situasjonen, og de hadde fått beskjed om å ikke komme tilbake før de klarer å oppføre seg.

Ved frekk oppførsel hadde jeg vel gjort det samme. 

Har aldri trengt å snakke slik til de to eldste, men aner ikke hvordan minsta blir. TIl de eldste har "NÅ KUTTER DU UT" holdt i massevis. Da de så har sluttet har det vært kos og ros. 

Skrevet

...som hyler i trass, sutrer eller er frekke?

Vær stille? Ti stille? Hold munn? Hold kjeft?

Har hørt mange varianter...

Anonymous poster hash: 93656...045

Hvis de er frekke spør jeg hvorfor de sa det de sa, og så reflekterer vi litt sammen om å være frekk mot andre så de blir lei seg og hvordan vi kan gjøre det annerledes neste gang. Hvis de hyler må man jo bare se på hvorfor de hyler. Noen ganger hyler de fordi de har en god grunn til å få det som de vil, andre ganger har jeg en god grunn til å få det som jeg vil, og da må de bare hyle.

Anonymous poster hash: 3b64e...fe6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...