Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #1 Skrevet 21. oktober 2014 Tilfelle 1: en vikar roper sint til to treåringer: slutt med det tullet! Nå kler dere på dere med én gang! Slutt å tøys har jeg sagt! Tilfelle 2: ped leder har tatt en 5 åring til siden og står over henne: lukk igjen glidelåsen din! Nå! (Roper): GJØR DET! Tilfelle 3 (like etter nr 2): ped leder: hvis du ikke lukker igjen glidelåsen din nå vil ikke jeg ha deg med på førskole i dag. Vurderer å klage anonymt gjennom FAU. Er dette ok når barna ikke hører? Jeg har hatt andre barnehager tidligere men aldri før hørt ansatte rope sint til barna. Anonymous poster hash: bad30...a4c
gale damen Skrevet 21. oktober 2014 #2 Skrevet 21. oktober 2014 I tilfelle 1 kan jeg til en viss grad forstå at det kan renne over innimellom. Tilfelle 2 og 3 er totalt uakseptable.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #3 Skrevet 21. oktober 2014 Si meg en ting - er det helt slutt på å få lov å snakke strengt til unger som ikke gidder å høre? Er det bare forståelse, pus og kos og misforstått snillisme som gjelder? Hvordan skal det gåmed den oppvoksende generasjon, om de ikke skal få tilsnakk? Ta å skjerp deg, trådstarter. Ikke drit deg fullstendig ut. Anonymous poster hash: 083f8...0c6
Linkii87 Skrevet 21. oktober 2014 #4 Skrevet 21. oktober 2014 Tilfelle 1: en vikar roper sint til to treåringer: slutt med det tullet! Nå kler dere på dere med én gang! Slutt å tøys har jeg sagt! dette er gjerne noe man sier etter å ha gitt samme beskjed 1000 ganger. Nå når et vist punkt hvor du blir lei tøys..... syns det er helt greit å snakke sånn.
me_87 Skrevet 21. oktober 2014 #5 Skrevet 21. oktober 2014 Jeg hadde garantert klaget videre! Er ikke sånn det skal være!
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #6 Skrevet 21. oktober 2014 Si meg en ting - er det helt slutt på å få lov å snakke strengt til unger som ikke gidder å høre? Er det bare forståelse, pus og kos og misforstått snillisme som gjelder? Hvordan skal det gåmed den oppvoksende generasjon, om de ikke skal få tilsnakk? Ta å skjerp deg, trådstarter. Ikke drit deg fullstendig ut. Anonymous poster hash: 083f8...0c6 Enig! Ungene må i visse tilfeller bli snakket strengt til. Ikke rart vi har så mye problemer i skolen når ungene ikke får lære folkeskikk fra de er små! Men det er unødvendig å rope til barna. Likevel, prøv deg i en fulltidsjobb i Bhg HI. Jeg har enda til gode å rope og kjefte slik, men noen koker det litt over for i ny og ned. Og jeg skjønner godt hvorfor! Ofte de samme ungene som trasser og ikke vil høre, og noen trenger mer og strengere stemme for å ta voksne alvorlig. Dessverre. Anonymous poster hash: 33faf...c0a
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #7 Skrevet 21. oktober 2014 Har opplevd nesten tilfelle 3. Mitt barn fikk ikke bli med på førskolegruppen en gang fordi han tullet i samlingsstunden før de skulle gå. HELT GREIT for meg:) Oppfører han seg ikke, så får han ikke bli med. Synes det er flott at bhg gjorde dette, for sånn gjøres det hjemme også Å det ble med den ene gangen hittil.. Anonymous poster hash: b1815...e27
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #8 Skrevet 21. oktober 2014 Si meg en ting - er det helt slutt på å få lov å snakke strengt til unger som ikke gidder å høre? Er det bare forståelse, pus og kos og misforstått snillisme som gjelder? Hvordan skal det gåmed den oppvoksende generasjon, om de ikke skal få tilsnakk? Ta å skjerp deg, trådstarter. Ikke drit deg fullstendig ut. Anonymous poster hash: 083f8...0c6 Enig! Ungene må i visse tilfeller bli snakket strengt til. Ikke rart vi har så mye problemer i skolen når ungene ikke får lære folkeskikk fra de er små! Men det er unødvendig å rope til barna. Likevel, prøv deg i en fulltidsjobb i Bhg HI. Jeg har enda til gode å rope og kjefte slik, men noen koker det litt over for i ny og ned. Og jeg skjønner godt hvorfor! Ofte de samme ungene som trasser og ikke vil høre, og noen trenger mer og strengere stemme for å ta voksne alvorlig. Dessverre. Anonymous poster hash: 33faf...c0a Joda. Forsåvidt enig i at barna må lære å høre. Har selv 3 tette og er ganske strenge med dem. Men mitt spørsmål er da: hvor går grensen? Tilfelle nr 2 opplevde jeg som ganske truende for barnet. Hun var trengt opp i et hjørne og den mannlige ansatte sto bøyd over henne og ropte opp i ansiktet. HI Anonymous poster hash: bad30...a4c
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #9 Skrevet 21. oktober 2014 Jeg synes ikke det er greit i en barnehage. Selv kan jeg lire ut min frustrasjon hjemme, men aldri på jobb. Å snakke strengt og bestemt er greit, men ikke rope og skrike. Et år jobbet jeg sammen med to kjeftesmeller. Vi var 20 barn på avd. Titt og ofte hendte det at jeg var alene med alle sammen fordi kjeftesmellene var syk. Styrer skulle liksom steppe inn, men satt for det meste på kontoret. Poenget er at det var helt fantastisk å jobbe alene. Ungene var så rolige og greie Jeg er veldig streng, men snill og derfor respekterte ungene meg. Når de stressa kjeftesmellene var på jobb kavet de rett og slett opp ungene med væremåten sin. Anonymous poster hash: df690...0bb
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #10 Skrevet 21. oktober 2014 Har opplevd nesten tilfelle 3. Mitt barn fikk ikke bli med på førskolegruppen en gang fordi han tullet i samlingsstunden før de skulle gå. HELT GREIT for meg:) Oppfører han seg ikke, så får han ikke bli med. Synes det er flott at bhg gjorde dette, for sånn gjøres det hjemme også Å det ble med den ene gangen hittil.. Anonymous poster hash: b1815...e27 Så du mener det er greit å lære barna utestengelse? Dersom straffen var i sammenheng med handlingen kunne jeg skjønt det, men for meg henger ikke disse to tingene sammen. HI Anonymous poster hash: bad30...a4c
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #11 Skrevet 21. oktober 2014 Har opplevd nesten tilfelle 3. Mitt barn fikk ikke bli med på førskolegruppen en gang fordi han tullet i samlingsstunden før de skulle gå. HELT GREIT for meg:) Oppfører han seg ikke, så får han ikke bli med. Synes det er flott at bhg gjorde dette, for sånn gjøres det hjemme også Å det ble med den ene gangen hittil.. Anonymous poster hash: b1815...e27 Så du mener det er greit å lære barna utestengelse? HI Anonymous poster hash: bad30...a4c Er vel ikke snakk om å lære barna utestengelse, men konsekvenser for dårlig oppførsel, hi! De ansatte skal selvfølgelig få lov til å heve stemmen om ungene er ulydige eller oppfører seg dårlig. Hvordan skal de ellers overleve der ute i den store verden om de bare blir dullet og dillet med uansett oppførsel? Å skrike til ungene er selvfølgelig ikke bra. Men det er forskjell på å skrike og brøle og det å bli sint og snakke hardt til dem.. ..Tenker jeg.. Anonymous poster hash: b23c3...617
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #12 Skrevet 21. oktober 2014 Det hele blir veldig avhengig av kontekts, det er umulig å si hva jeg ville gjort basert på det du skriver. Min 3-åring reagerte ikke i det hele tatt på vennlig tilsnakk i en periode. Hadde han bestemt seg for å tulle, forsvant han i sin egen boble og det var bare en høy og sint nok stemme som brøt gjennom skallet og fikk han til p reagere. Veldig slitsomt, men heldigvis gikk det over. Så tilfelle én kan være alt fra en voksen som mister besinnelsen (ikke bra) til en voksen som er kommet på det punktet der alt er prøvd og det gjenstår bare å snakke høyt nok til å få oppmerksomhet. Tilfelle 2 kan jeg likeså forstå med min (nå) 5-åring, der han i perioder må settes til siden og snakkes stengt til for at han skal gjøre noe når han er oppslukt av noe helt annet. Gjør man ikke det, sier han at han skal gjøre det (f.eks. ta på skoene), men egentlig gjør han alt annet enn å ta på sko. Han må være isolert fra alle andre alternative aktivitetene, og så få klar beskjed. Men det kan også oppleves som truende og slemt slikt som du beskriver. Tilfelle 3 synes jeg er helt greit dog kanskje ikke diplomatisk uttrykt. Det er ikke snakk om å stenge ute, men å stille krav til barn. Om min sønn går glipp av en aktivitet fordi han har tullet det til, synes jeg det er helt greit så lenge det ikke er en veldig spesiell aktivitet. Men selvsagt, det skal være brukt på en pedagogisk måte, ikke bare fordi ped.leder er sur på det aktuelle barnet. Forøvrig er dette med stemmeleie veldig viktig. Jeg kan ha en rimelig "nå kødder ikke mamma stemme" som får gutten til å skjerpe seg. Men jeg maser ikke, skriker sjeldent og utenom advarsler trenger jeg ikke å kjefte så mye. Også passer jeg på å ikke bruke denne stemmen når jeg er ordentlig sint (da går jeg bort til heg har roet meg ned). Mannen er motsatt, han snakker alltid veldig vennlig, om han ikke får gehør maser han til han blir irritert og til slutt kjefter han fordi han er sur. Han finner bare ikke den rette "autoritativ men ikke autoritær" stemmen. Jeg regner med at noen bhg-ansatte kanskje sliter med å finne en autoritativ stemme de også, og da blir det lett kjeftestemme. Anonymous poster hash: dc18c...26c
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #13 Skrevet 21. oktober 2014 Jeg synes ikke det går ann å gi deg et svar jeg kan stå inne for uten å vite mer om konteksten. Anonymous poster hash: f0875...fd7
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #14 Skrevet 21. oktober 2014 Og..jeg synes ikke du skal klage med mindre du observerte alle disse hendelsene over tid. Altså at du faktisk vet helt sikkert hva foranledningen var Anonymous poster hash: f0875...fd7
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #15 Skrevet 21. oktober 2014 Si meg en ting - er det helt slutt på å få lov å snakke strengt til unger som ikke gidder å høre? Er det bare forståelse, pus og kos og misforstått snillisme som gjelder? Hvordan skal det gåmed den oppvoksende generasjon, om de ikke skal få tilsnakk? Ta å skjerp deg, trådstarter. Ikke drit deg fullstendig ut.Anonymous poster hash: 083f8...0c6 Enig! Ungene må i visse tilfeller bli snakket strengt til. Ikke rart vi har så mye problemer i skolen når ungene ikke får lære folkeskikk fra de er små! Men det er unødvendig å rope til barna. Likevel, prøv deg i en fulltidsjobb i Bhg HI. Jeg har enda til gode å rope og kjefte slik, men noen koker det litt over for i ny og ned. Og jeg skjønner godt hvorfor! Ofte de samme ungene som trasser og ikke vil høre, og noen trenger mer og strengere stemme for å ta voksne alvorlig. Dessverre. Anonymous poster hash: 33faf...c0a Joda. Forsåvidt enig i at barna må lære å høre. Har selv 3 tette og er ganske strenge med dem. Men mitt spørsmål er da: hvor går grensen? Tilfelle nr 2 opplevde jeg som ganske truende for barnet. Hun var trengt opp i et hjørne og den mannlige ansatte sto bøyd over henne og ropte opp i ansiktet. HIAnonymous poster hash: bad30...a4c Dette er ikke ok i det hele tatt!! Anonymous poster hash: d9116...5ab
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #16 Skrevet 21. oktober 2014 Har opplevd nesten tilfelle 3. Mitt barn fikk ikke bli med på førskolegruppen en gang fordi han tullet i samlingsstunden før de skulle gå. HELT GREIT for meg:) Oppfører han seg ikke, så får han ikke bli med. Synes det er flott at bhg gjorde dette, for sånn gjøres det hjemme også Å det ble med den ene gangen hittil.. Anonymous poster hash: b1815...e27 Så du mener det er greit å lære barna utestengelse? HI Anonymous poster hash: bad30...a4c Er vel ikke snakk om å lære barna utestengelse, men konsekvenser for dårlig oppførsel, hi! De ansatte skal selvfølgelig få lov til å heve stemmen om ungene er ulydige eller oppfører seg dårlig. Hvordan skal de ellers overleve der ute i den store verden om de bare blir dullet og dillet med uansett oppførsel? Å skrike til ungene er selvfølgelig ikke bra. Men det er forskjell på å skrike og brøle og det å bli sint og snakke hardt til dem.. ..Tenker jeg.. Anonymous poster hash: b23c3...617 Disse såkalte "konsekvensene" er for meg hjemmesnekrede metoder som enkelte foreldre velger å bruke. Jeg har faktisk høyere forventninger til en godt utdannet og svært erfaren ped leder. HI Anonymous poster hash: bad30...a4c
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #17 Skrevet 21. oktober 2014 Man står ikke og skriker til en femåring, da må man gå inn i seg selv og se hva man SELV gjør galt. Anonymous poster hash: 03782...97f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå