Gå til innhold

I går kom min sønn hjem og sa:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en forbanna dust. Han er 5år. Jeg ble sjokkert. Jeg sa til han at det var han så vist ikke og lurte på hvem som hadde sagt det til han.

Det var en gutt på avdelingen. Sønnen min sier at han ofte stenger han og andre ute fra lek.

Men denne gutten må jo ha hørt dette uttrykket av noen andre. Og jeg kan ikke fatte at noen kaller en 5åring "forbanna dust".

Burde jeg ta det opp i barnehagen, at de følger litt med på hvordan de snakker til hverandre?

Anonymous poster hash: 05240...cda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en forbanna dust. Han er 5år. Jeg ble sjokkert. Jeg sa til han at det var han så vist ikke og lurte på hvem som hadde sagt det til han.

Det var en gutt på avdelingen. Sønnen min sier at han ofte stenger han og andre ute fra lek.

Men denne gutten må jo ha hørt dette uttrykket av noen andre. Og jeg kan ikke fatte at noen kaller en 5åring "forbanna dust".

Burde jeg ta det opp i barnehagen, at de følger litt med på hvordan de snakker til hverandre?

Anonymous poster hash: 05240...cda

Selvføgelig kan du be bhg være oppmerksom, men samtidig har du vært "heldig". Vi bestandig være noen som er styggere enn andre i munnen så dette er ganske harmløst. Utestengelse er derimot ikke det.

Anonymous poster hash: 2e5c3...892

Skrevet

Det er vel ikke gitt at noen har kalt denne gutten for en forbanna dust. De plukker opp mer enn du vil ane! Bare vent, det blir verre! :) Men du kan jo nevne det for barnehagen, selvsagt.

Anonymous poster hash: e6902...9a2
Skrevet

Husk at mange av barna i barnehagen har storesøsken, venner i gata, pluss at NRK Super sender mange serier med mye drålig språk og bannskap i.

Ingen klarer desverre å beskytte sine barn mot stygge ord og setninger.

Anonymous poster hash: a32ba...76f
Skrevet

At en 5 åring sier "forbanna dust" er ikke uvanlig hvis de har eldre søsken.

5-åringen min kalte lillesøsteren på 3 for en "jævli drittunge". Det betyr ikke at 5-åringen vår har lært dette av oss foreldre, eller at vi bruker å si det til barna våre. 

Derimot plukker hun opp diverse uttrykk fra storebroren sin. (Banning blir ikke tolerert her hjemme, men jeg vet at han og kompisene banner når de tror ingen voksne hører).

Når det er sagt bør ikke sånn språkbruk få utvikle seg i barnehagen så derfor ville jeg nok nevnt det for barnehagen og selvfølgelig også hva sønnen din har observert ang denne gutten.

Skrevet

"Bannskap" er en viktig del av språket som barna skal lære seg å beherske. Det er ikke ønsklig at barnehagebarn skal vokse opp uten å ha hørt slike ord og forsøke seg på å bruke dem. Vi trenger ord og uttrykk for å formidle sinne, frustrasjon osv, ikke bare gode følelser.Barna må lære hva som ligger i de ulike uttrykkene, hvilken reaksjon bruken av dem kan forventes å få og de må lære at dette er noe som offesielt ikke er "lov", men som likevell er en del av språket og kulturarven.

Anonymous poster hash: 9ceba...b40
Skrevet

"Bannskap" er en viktig del av språket som barna skal lære seg å beherske. Det er ikke ønsklig at barnehagebarn skal vokse opp uten å ha hørt slike ord og forsøke seg på å bruke dem. Vi trenger ord og uttrykk for å formidle sinne, frustrasjon osv, ikke bare gode følelser.Barna må lære hva som ligger i de ulike uttrykkene, hvilken reaksjon bruken av dem kan forventes å få og de må lære at dette er noe som offesielt ikke er "lov", men som likevell er en del av språket og kulturarven. Anonymous poster hash: 9ceba...b40

Eeeeehhh

Anonymous poster hash: 2f0cb...fad

Skrevet

"Bannskap" er en viktig del av språket som barna skal lære seg å beherske. Det er ikke ønsklig at barnehagebarn skal vokse opp uten å ha hørt slike ord og forsøke seg på å bruke dem. Vi trenger ord og uttrykk for å formidle sinne, frustrasjon osv, ikke bare gode følelser.Barna må lære hva som ligger i de ulike uttrykkene, hvilken reaksjon bruken av dem kan forventes å få og de må lære at dette er noe som offesielt ikke er "lov", men som likevell er en del av språket og kulturarven. Anonymous poster hash: 9ceba...b40

Eeeeehhh

Anonymous poster hash: 2f0cb...fad

Er du ikke enig? Ønsker du at dine barn som 20 åringer ikke skal ha den ringeste anelse om hva banskap er?

Skrevet

"Bannskap" er en viktig del av språket som barna skal lære seg å beherske. Det er ikke ønsklig at barnehagebarn skal vokse opp uten å ha hørt slike ord og forsøke seg på å bruke dem. Vi trenger ord og uttrykk for å formidle sinne, frustrasjon osv, ikke bare gode følelser.Barna må lære hva som ligger i de ulike uttrykkene, hvilken reaksjon bruken av dem kan forventes å få og de må lære at dette er noe som offesielt ikke er "lov", men som likevell er en del av språket og kulturarven.

Er helt enig med denne :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...