Gå til innhold

Seksåringen begynner å bli litt vel lubben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser stor forskjell på henne og de andre førsteklassejentene.

Hun er snart seks ca 113 cm høy og 23 kg

Jeg merker en endring etter at hun begynte på skolen. Aktivitetsnivået er jo betraktelig mindre på skolen enn på Bhg.

Noen med tips til hverdagsaktivitet den siste lille tiden som er igjen etter SFO? Hun svømmer en dag i uken og vi vurderer turn. Hun er ikke av den spretten typen av natur - og sitter heller og perler enn å hoppe på trampolinen sin..

Kostholdsmessig spiser hun normalt sunt, og vi forsøker å holde søtt til lørdagene - men nå har det vært mange bursdager i tillegg..

Andre som merket en endring ved overgang til skole? Og er det bare en periode før hun strekker seg igjen?

Anonymous poster hash: 020f6...53d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merket ingen forskjell. Men nå har jeg en aktiv gutt som spiller fotball og håndball på fritiden, fotball i friminuttene og på sfo. Vi går mye tur i helger og velger beina/sykkelen i stedet for bilen der vi kan.

men hva er sunn mat? Jeg og søstera mi har veldig forskjellig syn på hva som er sunt..

Skrevet

Så går han til og fra skolen hver dag. Ca 1 km

Skrevet

Nei, ingen forskjell her. Inaktiv har han vært bestandig ;) Men han er 124 høy og veien knappe 20 kilo, så foreløpig ingen krise. Og blir han som faren så blir han aldri feit.

Men har dere forsøkt å være aktive hele gjengen? Ut på tur, aldri sur? :)

Anonymous poster hash: 98259...82b
Skrevet

Nei, ingen forskjell her. Inaktiv har han vært bestandig ;) Men han er 124 høy og veien knappe 20 kilo, så foreløpig ingen krise. Og blir han som faren så blir han aldri feit.

Du vet at slank er ikke ensbetydende med sunn? Utrolig mange som måler helse kunne ut fra slank/overbektig

Anonymous poster hash: 49c81...0de

Skrevet

Du vet at slank er ikke ensbetydende med sunn? Utrolig mange som måler helse kunne ut fra slank/overbektig

Eh, ja? Poenget ditt var?

Skrevet

Hvis man er overvektig så spiser man for mye i forhold til aktivitet. Og hvis man blir større og større selv om man spiser sunt er det ikke et tegn på god helse. Å bli tung er ikke bra, og overvekt er en risiko for mange sykdommer uansett hva man har spist for å bli sånn. Så at du sier det å være slank ikke nødvendigvis har med god helse å gjøre er sant til en viss grad, fordi mange tynne lever usunt og spiser mye dritt. Men det er fortsatt ikke helt riktig fordi man bør ikke være overvektig da det er en risikofaktor. Så det betyr at tynn bør ikke være bra, men overvektig er likevel ikke bra...

Anonymous poster hash: 44bbb...76a

Skrevet

Merket ingen forskjell. Men nå har jeg en aktiv gutt som spiller fotball og håndball på fritiden, fotball i friminuttene og på sfo. Vi går mye tur i helger og velger beina/sykkelen i stedet for bilen der vi kan.

men hva er sunn mat? Jeg og søstera mi har veldig forskjellig syn på hva som er sunt..

Vi går alltid til og fra skolen, men det er ikke så langt. Har nå begynt med å gå til butikken for å kjøpe lørdagsgodt, så drar heller en av oss ned og handler det nødvendige med bil..

Frokost: litt frukt og gulrøtter/agurk, 1-2 skiver med pålegg

Lunsj: litt frukt/ grønt, får gjerne med et par typer bær. 1-2 skiver, av og til omelett eller vanlig pålegg, mandler.

Middag: spiser ikke så godt varm mat. Maten lages alltid fra bunnen. Vi har Adams Matkasse, og der er det et sunt fokus.

Kvelds: Et par skiver.

Drikke: vann

I helgene spiser hun yoghurt, lørdagsgodt og juice.

Men når hun er et sted hvor det settes frem søtt, så går det ned på høykant!

For en tid siden syntes jeg at hun var blitt så tynn, men da hadde hun virkelig skutt i været og var blitt så lang.

HI

Skrevet

Hadde kanskje økt aktivitetsnivået litt jeg da. Hva med at hun begynner på håndball? Der løper man en del i forbindelse med treningen. Turn er ikke helt det hva jeg hadde meldt på ei som har litt til over på kroppen sin på :)

Og en svømmetime i uken er i seg selv ganske lite mht å forbrenne kalorier.

Skrevet

Her er det sånn at jenta legger på seg litt, også kommer det en vokseperiode litt etterpå,- og hun blir som før. Gutten bare strekker seg og strekker seg,- og vi sliter med bukser. De henger og slenger. Kun slim og ekstraslim bukser til ham.....134, som er alt for kort, slenger rundt ham. Han hadde på seg ei bukse i 128 som var vid i livet,- han trenger 140 for at de skal passe i lengde............... Så det er forskjell på folk. Om du helt oppriktig mener at barnet får rørt nok på seg, og at porsjoner mat er normalt for et barn, så ville jeg avventet og sett om barnet ers lik at det legger seg ut for og "ha noe og vokse på"!

Husk at sunn mat inneholder også kcal...Et barn skal gjerne ha under halvparten av porsjonene til oss voksen. Om de er større enn det,- og barnet kanskje i tillegg får en mariekjeks eller to, hvis det har vært flinkt og spist opp alt (for det er jo så sundt) så har man allerede under middagen presset i barnet for mange kcal, og i tillegg belønnes de med ekstra kcal oppå der igjen. Mange har fått aha opplevelse over mengde mat et barn trenger og at barn i utgangspunktet kan regulere seg selv. Spiser det bare en halv laksebiff og en halv bit gulrot, og er mett,- så er det kanskje det. Da bør man ikke presse de til og spise opp resten av laksen og poteten. Barnet stoppet av seg selv fordi kroppen hadde fått den næring den trenge, den ekstra laksen og poteten vil da tilsi "for mange" kcal for dette barnet....Selv om det er sundt så tilsier det en bitteliten vektoppgang. Om dette skjer nesten daglig, så kan man jo tenke seg.....

Anonymous poster hash: ae82b...464
Skrevet

Du må få til mer aktiviteter.dersom hun ikke liker trampoline og er tung av seg er vel kanskje ikke turn det beste?

Finn ut hva som er i nærmiljøet og hør hva hun vil. Her går de på kampsport (taekwondo, de får ikke vondt!), speider og fotball.

Hva gjør dere i helgene? Kan alle vaske huset hver helg. Finn oppgaver som passer jenta. Mye læring og man får bevegt seg.

Går dere turer, svømmehall, klatresenter, gåtur til bestemor, lekeland i helgene?

Kan dere hoppe tau sammen, rockering?

Vi har Xbox kinect, det er spill man må bevege seg for å styre spiller. Utrolig kjekt og både unger og voksne er svette etter et spill. Kanskje ide til julepresang?

Syns dere spiser veldig mye skiver iløpet av en dag. Kan du bytte til knekkebrød? Frukten byttes til flere grønnsaker?

Gutten min hadde litt tendenser til å legge på seg og da ble jeg litt obs på matboksen hans. Jeg fyller opp og han spiser tomt. Han spiser mye mer mat på skolen enn hjemme. Jeg kuttet til en skive og puttet i mer grønnsaker. Han sier han blir mett.

Vi oppfordrer til å drikke godt med vann til middag. I tillegg stopper vi ungene når de har spist nok. Istedenfor å spise mer av det de liker best sier vi at det er nok men er han mer sulten kan han spise mer grønnsaker.

Vi har kuttet på lørdagsgodtet. Kanskje like mye kalorier men vi har ofte frukt og smeltet sjokolade til å dyppe i.

Grønnsaker og dipp og popcorn.

Du kan også gi beskjed på Sfo. Vi har en fantastisk sfo som har turgruppe, gymsalgruppe og fotballgruppe. Alle må velge seg en bevegelsesgruppe de er med i en måned av gangen. Dette kom faktisk av at de så endel barn trengte mer bevegelse. Dersom det ble valgfritt for barna valgte de som trengte det bort.

Her i huset MÅ alle trene minst 2 ganger i uka, flere trener 4 i tillegg til bevegelse utenom. Ungene får velge selv hva de vil trene og vi stiller opp og kjører dem til feks kampsport som er 10 min i bil.

Å bli vant med bevegelse og trening er viktige rutiner før man blir ungdom.

Anonymous poster hash: 236cd...8fd

Skrevet

Hadde kanskje økt aktivitetsnivået litt jeg da. Hva med at hun begynner på håndball? Der løper man en del i forbindelse med treningen. Turn er ikke helt det hva jeg hadde meldt på ei som har litt til over på kroppen sin på :)

Og en svømmetime i uken er i seg selv ganske lite mht å forbrenne kalorier.

Lagidrett har vi blitt frarådet av fysioterapeut pga problemer med motorikk.

Fikk tips om taekwondo, men hun må være 7 før hun kan begynne.

Jeg tenker at vi foreldrene også må være flinkere til å finne frem turtøyet selv. Jeg trener på treningssenter, men det kommer jo ikke henne til gode. Er generelt lite vant til aktivt uteliv fra min barndom og ungdom, men det er holdninger som kan endres.

HI

Skrevet

Tja, det beste tipset er vel å gå til skolen?... Så om hun ikke gjør det nå, og det er mulig - så ville jeg satset på det. I tillegg til å ta noen skikkelige turer i marka på søndager, og kanskje tatt henne med ut etter middag for å sykle/spille fotball/gå til en venn/ eller hva som helst - bare det er litt fysisk aktivitet.

Vi merket ingen overgang, men så må datteren gå til skolen hver dag, og gjerne til en eller annen aktivitet. Det er ca 1,2 km til skolen med mange bratte bakker. Men så forskjell faktisk på flere av vennene hennes i tredje klasse. De som ble kjørt var generelt litt mer lubne enn de som konsekvent måtte gå.

Anonymous poster hash: 0f53a...80d
Skrevet

Vi har nettopp begynt med orientering og geocatching. Gøy at vi gjør noe ilag hele familien og vi kommer oss ut i skog og mark. Gratis er det også, og vi er ikke bundet til et bestemt tidspunkt. Ellers er jenta med i korps, de har en del marsjøvinger, og så er det mye herjing i pausen.

Synes dere har vært flinke med å gå ril butikken o.l. Det gjør vi også, så sykler/sparker vi til byen, museum osv.

Skrevet

Du må få til mer aktiviteter.dersom hun ikke liker trampoline og er tung av seg er vel kanskje ikke turn det beste?

Finn ut hva som er i nærmiljøet og hør hva hun vil. Her går de på kampsport (taekwondo, de får ikke vondt!), speider og fotball.

Hva gjør dere i helgene? Kan alle vaske huset hver helg. Finn oppgaver som passer jenta. Mye læring og man får bevegt seg.

Går dere turer, svømmehall, klatresenter, gåtur til bestemor, lekeland i helgene?

Kan dere hoppe tau sammen, rockering?

Vi har Xbox kinect, det er spill man må bevege seg for å styre spiller. Utrolig kjekt og både unger og voksne er svette etter et spill. Kanskje ide til julepresang?

Syns dere spiser veldig mye skiver iløpet av en dag. Kan du bytte til knekkebrød? Frukten byttes til flere grønnsaker?

Gutten min hadde litt tendenser til å legge på seg og da ble jeg litt obs på matboksen hans. Jeg fyller opp og han spiser tomt. Han spiser mye mer mat på skolen enn hjemme. Jeg kuttet til en skive og puttet i mer grønnsaker. Han sier han blir mett.

Vi oppfordrer til å drikke godt med vann til middag. I tillegg stopper vi ungene når de har spist nok. Istedenfor å spise mer av det de liker best sier vi at det er nok men er han mer sulten kan han spise mer grønnsaker.

Vi har kuttet på lørdagsgodtet. Kanskje like mye kalorier men vi har ofte frukt og smeltet sjokolade til å dyppe i.

Grønnsaker og dipp og popcorn.

Du kan også gi beskjed på Sfo. Vi har en fantastisk sfo som har turgruppe, gymsalgruppe og fotballgruppe. Alle må velge seg en bevegelsesgruppe de er med i en måned av gangen. Dette kom faktisk av at de så endel barn trengte mer bevegelse. Dersom det ble valgfritt for barna valgte de som trengte det bort.

Her i huset MÅ alle trene minst 2 ganger i uka, flere trener 4 i tillegg til bevegelse utenom. Ungene får velge selv hva de vil trene og vi stiller opp og kjører dem til feks kampsport som er 10 min i bil.

Å bli vant med bevegelse og trening er viktige rutiner før man blir ungdom.

Anonymous poster hash: 236cd...8fd

Veldig mange gode tips, og 100% enig i alt du sier :) Takk!

HI

Skrevet

I tillegg til trening og aktivitet er det viktig at du ser nøye på kostholdet. Man kan trene så mye man vil, men til syvende og sist er det maten du legger på deg av. Man skal løpe ganske langt for å forbrenner den ekstra sjokoladen!

Nære venner og familie kan du oppfordre til å servere grønnsaker eller lignende til snacks. Hvis alle skal være "snille" og gi ungene is og boller i tide og utide, er det et stort problem. Lær ungen din måtehold, i bursdag holder det med ett kakestykke. Lag sunn mat til alle i familien, ikke fokuser på at hun skal spise sunt, dere spiser sunt fordi kroppen har godt av det, og det er bra for alle. Målet er ikke å slanke henne, men holde vekten stabil fram til hun har nådd høyden hun burde ha ift vekten. Hvis du skriver ned alt hun spiser på en uke, absolutt alt, tror jeg du får en oppvekker. Veldig bra at du tar tak nå, vanene er enkle og endre nå som du har såpass kontroll.

BARN MED FEDME

• Barn skal aldri slankes. Dette kan gi alvorlige mangelsykdommer som hemmer barnets utvikling.

• Det er voksne som ofte kvier seg for å snakke om temaet – barn vet selv at de er tjukke. Snakk åpent og ærlig med dem om det.

• Forskning viser at kost størst effekt, så hovedfokus bør være på kosthold.

• Ikke ha fokus på vekt, veiing eller å lage matdagbok. Dette er en voksens strategi og passer ikke for barn.

• Gjør livsstilsendring morsomt – finn gode måter å snakke om problemet på som samtidig skaper refleksjon. For eksempel kan man tegne opp en stor ring på et stort ark og visualisere matrytmen i løpet av et døgn (frokost, lunsj på skolen, middag, kveldsmat + eventuelle mellommåltider). Finn ut hvor dere trår feil. Både forelder/foreldre og barn bør delta og tegne opp sine egne ark.

• Det er viktig å lage ukeplan for alle middager, helst en uke frem i tid. Lag ukeplanen sammen med barnet. Barnet bør bestemme middag en av dagene (for eksempel lørdagen). Ukeplan gir forutsigbarhet slik at man slipper krangling rundt hva man skal ha til middag.

• Ta gjerne barnet med på matshopping av og til – ha god tid, finn ut sammen det sunneste alternativet. Let sammen etter nøkkelhullmat.

• Unngå småhandling ellers i uka. Ikke vær sulten når du/dere handler.

• Det er mange barn som liker å hjelpe til med matlaging. La barnet gjerne lage middag sammen med deg. Alltid følg matplanen.

• Kun godteri på lørdager, og pass på mengde. Og kanskje det går an å spise alternativer med litt mindre kalorier i enn sjokolade og potetgull?

• Gjør avtaler med barnet i forkant – for eksempel når det gjelder bursdager: Hvor mye kake kan man spise?

• Ha ulike prosjekter for bevisstgjøring, med litt avstand i tid. For eksempel kan man jobbe med drikke: Skrive ned hva man drikker hver dag og regne om til kalorier. Sjekk i forhold til anbefalinger fra helsedirektoratet - drikker vi mange flere kalorier enn vi tror? Et annet prosjekt kan handle om pålegg. Hva er forskjellen på en osteskive og smøreost? Hva kan jeg spise i stedet for den ekstra osteskiven? Poenget bør være å lære seg å velge riktig – å kvitte seg med de ekstra små tingene kan ha mye større effekt enn du tror.

• Ett lite skritt om gangen blir til mange. Å forandre livsstil tar tid, så sett små mål, og ha en langsiktig horisont!

• Spis mest mulig ”ren” mat. En huskeregel er at hvis du ikke skjønner alt som står på baksiden av matemballasjen – så bør kanskje ikke spise det.

• Fysisk aktivitet: Finn noe barnet liker, og gjerne en aktivitet/aktiviteter dere kan gjøre sammen.

• Ikke gi matbelønning for ønsket atferd, gi heller en opplevelse barnet kan gjøre sammen med deg, som for eksempel kino eller bading i basseng.

• Begrens skjermtid, ha en klar avtale

KILDE: Forsker Ellen M. Iveland Ersfjords erfaringer gjort under feltarbeid på Aktivitetsskolen i Hammefest og i FamilY-prosjektet, Helse Sør-Øst

Anonymous poster hash: 1c069...e11

Skrevet

Vi går alltid til og fra skolen, men det er ikke så langt. Har nå begynt med å gå til butikken for å kjøpe lørdagsgodt, så drar heller en av oss ned og handler det nødvendige med bil..

Lunsj: litt frukt/ grønt, får gjerne med et par typer bær. 1-2 skiver, av og til omelett eller vanlig pålegg, mandler.

Middag: spiser ikke så godt varm mat. Maten lages alltid fra bunnen. Vi har Adams Matkasse, og der er det et sunt fokus.

For en tid siden syntes jeg at hun var blitt så tynn, men da hadde hun virkelig skutt i været og var blitt så lang.

HI

Lang? Du har en liten jente. Hun er ikke nødvendigvis så veldig lubben heller. KOmmer litt ann på hordan hun er bygget. Synes ikke dette er noe å bry seg om. Kostholdet er nok helt fint, men hun burde drikke melk/få i seg kalsium. Ca 4 dl melk per dag + en yoghurt. Kan med fordel f.eks erstatte en brødskive til kvelds og erstatte med en yoghurt med lite sukker og fett.

Anonymous poster hash: 5abe3...2d3

Skrevet

HI

Lang? Du har en liten jente. Hun er ikke nødvendigvis så veldig lubben heller. KOmmer litt ann på hordan hun er bygget. Synes ikke dette er noe å bry seg om. Kostholdet er nok helt fint, men hun burde drikke melk/få i seg kalsium. Ca 4 dl melk per dag + en yoghurt. Kan med fordel f.eks erstatte en brødskive til kvelds og erstatte med en yoghurt med lite sukker og fett.

Anonymous poster hash: 5abe3...2d3

Kanskje hun er lengre enn 113 cm, hun er i alle fall høyere enn de fleste andre jentene i klassen. Og er ikke tykk, men har fått ganske rund mage og rundere kinn. Også viser hun lite glede - heller aversjon for fysisk trening. Så derfor vil vi gjerne være i forkant med forebyggende tiltak.

Vi kommer også til å søke henne over på IFO ( idrettsfritidsordning) til neste år.

Tusen takk for mange flotte svar :)

HI

Skrevet

Her er gutten sånn midt på treet, ikke tynn men ikke lubben (utenom rett etter å ha vært hos farmor, men det går fort over).

Han er ikke spesielt aktiv og liker best å leke med Playmobil men vi er flinke til å gå mye. Han går til skolen, 500 m hve vei. På skolen (privat) har de svømming en gang i uken og de går til bassenget (1 km hver vei), samme når de skal ha gym på torsdag, de må gå 1 km til/fra gymsalen. I tillegg har han hatt uteskole (speideraktig sak) hver onsdag ettermidag, fra i morgen blir det ishockey i stedet. Og fredager har de utflukt etter lunsj, de pleier å gå og bruke offentlig transport dit. Om helgene går vi tur/står på ski, og han skal begynne på karate eller judo eller Jul. Summa summarum, han er mindre aktiv enn i bhg, men fremdeles i bevegelse. Ingen av oss er sporty, men vi kan kalles for hverdags aktive.

Vi er ikke spesielt ekstreme ift mat, men jeg kontrollerer porsjonene og utenom grønnsaker er det ikke fritt tilgang å mat. Vi har ikke kontroll over hva som serveres i skolen, men det er ånn noenlunde sunt. Utenom frokost drikker han vann, med unntak av når vi har vin (da får han eple- eller druejuice).

Frokost: 40 g frokostblanding (ganske søt, vi bor i Sveits og spiser lokale varer), lettmelk og ett lite glass juice.

Mellommåltid på skolen: de får frukt ila formiddagen

Lunsj: varm, i hovedsak vegetarisk (litt kjøtt), med salat hver dag

Mellommåltid på skolen: frukt og knekkebrød eller bircher

Middag: i går spiste han ca. 75 g laks (1/2 frossen filet) grillet i ovn med brokkoli og gulrøtter, deretter en ostebit (15 g ca.) og en pære.

Han er et sted mellom 120 og 125 og veier 23 kg, ifølge barnelegen helt normal.

Støtte forslaget om kampsport, jeg drev med taekwondo og det er en geniel idrett for jenter som ikke passer inn i turn eller ballett stilen.

Anonymous poster hash: 71ccf...fed

Skrevet

Vi vurderer også årskort på Lekeland - for DER løper hun :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...