Gå til innhold

Finnes det noe bedre yrke enn lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pilot er langt bedre i mine øyne, det imponerer meg av en eller annen grunn.

Har en mann som er lege, allmennlege, og det har ikke så veldig høy status innen yrkesgruppen, men vet folk lar seg imponere. Men det imponerer ikke meg særlig. Han har studert lenge, det skal han ha. Men noen glamorøs jobb er det langt i fra. Det meste av tilfeller som kommer innom legekontoret er dagligdags og rutinepreget. Dagene går med til å lytte til pasientene, gjøre en enkel fysisk undersøkelse, av og til fjerne en vorte eller åpne en byll, og skrive rapport, henvisninger og resepter. Så er han i legevaktsordningen, og da er det å gå med telefonen i lomma hele helgen hele døgnet, samt på kveldene/nettene på hverdagenen og aldri vite når en må dra på jobb og når en får tatt en blund eller kommet seg hjem igjen. Noen helger er det nesten ingenting å gjøre, andre helger er det fullt kjør hele tiden. Men det gjør at hele familien blir litt låst, vi kan ikke dra langt fra legekontoret. Har vi gjester må han gjerne dra etter første munnfull under middagen. Men han trives veldig godt med å jobbe med mennesker, og for han er dette en veldig passende jobb med tanke på hans personlighet. Han har ikke behov for noe mer fancy og spennde innen sin yrkesgruppe.

Det er så interessant å lese hvordan legers vaktordning liksom er så slitsom og gjør hele hverdagen til hele familien så vanskelig de helgene de har vakt!

For mange andre (ikke leger) er det helt normal å ha f.eks våkne nattevakter hver 3. helg, og da sover man på dagtid. Sånn er det bare, og resten av familien må finne på ting uten den som jobber (meg). Når det er leger så er det liksom så mye mer ansvarsfullt og det går liksom ut over hale familien..... Piss!

Anonymous poster hash: d356a...48b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pilot er langt bedre i mine øyne, det imponerer meg av en eller annen grunn. Har en mann som er lege, allmennlege, og det har ikke så veldig høy status innen yrkesgruppen, men vet folk lar seg imponere. Men det imponerer ikke meg særlig. Han har studert lenge, det skal han ha. Men noen glamorøs jobb er det langt i fra. Det meste av tilfeller som kommer innom legekontoret er dagligdags og rutinepreget. Dagene går med til å lytte til pasientene, gjøre en enkel fysisk undersøkelse, av og til fjerne en vorte eller åpne en byll, og skrive rapport, henvisninger og resepter. Så er han i legevaktsordningen, og da er det å gå med telefonen i lomma hele helgen hele døgnet, samt på kveldene/nettene på hverdagenen og aldri vite når en må dra på jobb og når en får tatt en blund eller kommet seg hjem igjen. Noen helger er det nesten ingenting å gjøre, andre helger er det fullt kjør hele tiden. Men det gjør at hele familien blir litt låst, vi kan ikke dra langt fra legekontoret. Har vi gjester må han gjerne dra etter første munnfull under middagen. Men han trives veldig godt med å jobbe med mennesker, og for han er dette en veldig passende jobb med tanke på hans personlighet. Han har ikke behov for noe mer fancy og spennde innen sin yrkesgruppe.

Det er så interessant å lese hvordan legers vaktordning liksom er så slitsom og gjør hele hverdagen til hele familien så vanskelig de helgene de har vakt!For mange andre (ikke leger) er det helt normal å ha f.eks våkne nattevakter hver 3. helg, og da sover man på dagtid. Sånn er det bare, og resten av familien må finne på ting uten den som jobber (meg). Når det er leger så er det liksom så mye mer ansvarsfullt og det går liksom ut over hale familien..... Piss! Anonymous poster hash: d356a...48b
Har du problemer?

Anonymous poster hash: 22404...244

Skrevet

Pilot er langt bedre i mine øyne, det imponerer meg av en eller annen grunn. Har en mann som er lege, allmennlege, og det har ikke så veldig høy status innen yrkesgruppen, men vet folk lar seg imponere. Men det imponerer ikke meg særlig. Han har studert lenge, det skal han ha. Men noen glamorøs jobb er det langt i fra. Det meste av tilfeller som kommer innom legekontoret er dagligdags og rutinepreget. Dagene går med til å lytte til pasientene, gjøre en enkel fysisk undersøkelse, av og til fjerne en vorte eller åpne en byll, og skrive rapport, henvisninger og resepter. Så er han i legevaktsordningen, og da er det å gå med telefonen i lomma hele helgen hele døgnet, samt på kveldene/nettene på hverdagenen og aldri vite når en må dra på jobb og når en får tatt en blund eller kommet seg hjem igjen. Noen helger er det nesten ingenting å gjøre, andre helger er det fullt kjør hele tiden. Men det gjør at hele familien blir litt låst, vi kan ikke dra langt fra legekontoret. Har vi gjester må han gjerne dra etter første munnfull under middagen. Men han trives veldig godt med å jobbe med mennesker, og for han er dette en veldig passende jobb med tanke på hans personlighet. Han har ikke behov for noe mer fancy og spennde innen sin yrkesgruppe.

Det er så interessant å lese hvordan legers vaktordning liksom er så slitsom og gjør hele hverdagen til hele familien så vanskelig de helgene de har vakt!For mange andre (ikke leger) er det helt normal å ha f.eks våkne nattevakter hver 3. helg, og da sover man på dagtid. Sånn er det bare, og resten av familien må finne på ting uten den som jobber (meg). Når det er leger så er det liksom så mye mer ansvarsfullt og det går liksom ut over hale familien..... Piss! Anonymous poster hash: d356a...48b
Har du problemer?

Jeg er sykepleier selv så vet hvordan det er å jobbe helger. Men da hadde jeg tross alt fri de dagene en annen dag, og jeg var på jobb fra ett klokkeslett til et annet. Det som er slitsomt for familien er at han da ikke er på jobb hele tiden, men allikevel må være tilgjengelig, så det blir veldig ustabilt. Vi kan selvsagt finne på noe uten han, men så har vi lyst å være sammen med han den tiden han er hjemme og ikke sover også.

Skrevet

Har du problemer?

Jeg er sykepleier selv så vet hvordan det er å jobbe helger. Men da hadde jeg tross alt fri de dagene en annen dag, og jeg var på jobb fra ett klokkeslett til et annet. Det som er slitsomt for familien er at han da ikke er på jobb hele tiden, men allikevel må være tilgjengelig, så det blir veldig ustabilt. Vi kan selvsagt finne på noe uten han, men så har vi lyst å være sammen med han den tiden han er hjemme og ikke sover også.

Jeg ser ikke forskjellen. Når man har barn og jobber netter sover man på dagtid. Som lege kan man være hjemme dersom det er stille. Hvor ofte har fastleger egentlig vakter på legevakta i helgene? Andre som jobber turnus gjør det som oftest 3. hver helg, mens de legene jeg kjenner til som jobber vakter på legevakta i helg har det kun hver 6. helg.

En kompis er fastlege. Han jobber kun dagtid, untatt når han har vakter på legevakta (hlger kun hver 6. helg). Han ser da ungene sine mye mer enn kona hans som er sykepleier på natt!

Skrevet

Pilot er langt bedre i mine øyne, det imponerer meg av en eller annen grunn.

Har en mann som er lege, allmennlege, og det har ikke så veldig høy status innen yrkesgruppen, men vet folk lar seg imponere. Men det imponerer ikke meg særlig. Han har studert lenge, det skal han ha. Men noen glamorøs jobb er det langt i fra. Det meste av tilfeller som kommer innom legekontoret er dagligdags og rutinepreget. Dagene går med til å lytte til pasientene, gjøre en enkel fysisk undersøkelse, av og til fjerne en vorte eller åpne en byll, og skrive rapport, henvisninger og resepter. Så er han i legevaktsordningen, og da er det å gå med telefonen i lomma hele helgen hele døgnet, samt på kveldene/nettene på hverdagenen og aldri vite når en må dra på jobb og når en får tatt en blund eller kommet seg hjem igjen. Noen helger er det nesten ingenting å gjøre, andre helger er det fullt kjør hele tiden. Men det gjør at hele familien blir litt låst, vi kan ikke dra langt fra legekontoret. Har vi gjester må han gjerne dra etter første munnfull under middagen. Men han trives veldig godt med å jobbe med mennesker, og for han er dette en veldig passende jobb med tanke på hans personlighet. Han har ikke behov for noe mer fancy og spennde innen sin yrkesgruppe.

Det er så interessant å lese hvordan legers vaktordning liksom er så slitsom og gjør hele hverdagen til hele familien så vanskelig de helgene de har vakt!

For mange andre (ikke leger) er det helt normal å ha f.eks våkne nattevakter hver 3. helg, og da sover man på dagtid. Sånn er det bare, og resten av familien må finne på ting uten den som jobber (meg). Når det er leger så er det liksom så mye mer ansvarsfullt og det går liksom ut over hale familien..... Piss!

Du kan ikke sammenligne leger og andre yrkesgrupper i helsesektoren. Jovisst har legene mye høyere anseelse og lønn, men de har også mye lengre vakter, og ikke i nærheten av de samme rettighetene.

Anonymous poster hash: 8ed94...695

Skrevet

Feil vinkel! Mora mi er lege,det var mange dager og netter der hun måtte jobbe. Det var en gang hun måtte på nattvakt,hun så at jeg var trist pga det og sa at jeg skal få 1000kr men jeg avslo. Det kan se imponerende ut men spørsmålet er om det er noe å leve med. Mora mi elsker yrket sitt og DET er imponerende. Og lot meg velge noe som jeg elsker!

Anonymous poster hash: e4137...db3

Som om det bare er leger som må jobbe nattevakter! Jeg jobber kun nattevakter, er ikke lege og tar meg av veldig syke mennesker mens legene som "jobber" nattevakter ligger på vaktrommet og sover.

Du må ikke være krass nå. Det er min erfaring med nattvakt som barn. Jeg selv har også nattvakt og har småbarn. Jeg har ikke snakket om andre yrker,nå er det snakk om leger. Altså,jeg har bodd med leger og ser ikke det glamorøse i det yrket som mange liker å se. Jeg håper at folk velger det yrket utifra andre ting enn følelse at det må være noe fint. En må elske jobben.

Anonymous poster hash: e4137...db3

Skrevet

dommer!

Anonymous poster hash: 34c9b...ef9

Skrevet

Er det noe å diskutere? Astronaut må vel være på toppen av lista :P

Anonymous poster hash: 22435...e54
Skrevet

Jeg vurderte medisin for en del år siden, men det ble fiskehelse ((fiskelege)). statusen er langt mindre, men for min del et mye mer interessant felt.

I Norge ble professoryrket kåret til det beste både i forhold til status, lønn, arbeidsmengde og trivsel. Det må være flott å kombinere forskning og undervisning.

Anonymous poster hash: be441...24a

Skrevet

Finnes veldig mange andre yrker med bedre arbeidstid, bedre arbeidsforhold, mer fleksibilitet, og mer verdsettelse fra arbeidsgiver.... (Leger er unntatt arbeidsmiljøloven, får ikke fast jobb før de er 40, og går i vikariater på 3-6 måneder frem til det. Hurra.)

http://www.aftenposten.no/nyheter/Leger-gar-i-arevis-for-de-far-fast-jobb-7329400.html

Anonymous poster hash: 8a255...bc1

Signerer alt dette, men du glemte mer lønn! Jeg er gift med en sykehuslege, og lønna hans er ikke noe å hoppe i taket for, sett i forhold til arbeidsoppgaver, arbeidstid og antall timer jobbet per uke. 700-800 000 i året, men det er først og fremst fordi han får så mye tillegg for at han jobber nærmere 50 timer i uka, en god del av det på helg og natt. Grunnlønna er bare vel rundt 550 000, og han har jobbet i over 10 år. Det er MANGE yrkesgrupper som tjener veldig mye mer enn det.

Hilsen "legekona" med betydelig mer utdannelse enn sin mann, som sitter hjemme og passer ungene og sørger for at livet på hjemmebane går rundt mens legemannen er på jobb hele tiden.

Hva som er verdens beste jobb er høyst subjektivt. Virker som om HI kun har fokus på status, og en ganske forvrengt forestilling om hva legeyrket egentlig går ut på. 

Anonymous poster hash: 5eb1f...51a

Skrevet

Har du problemer?

Jeg ser ikke forskjellen. Når man har barn og jobber netter sover man på dagtid. Som lege kan man være hjemme dersom det er stille. Hvor ofte har fastleger egentlig vakter på legevakta i helgene? Andre som jobber turnus gjør det som oftest 3. hver helg, mens de legene jeg kjenner til som jobber vakter på legevakta i helg har det kun hver 6. helg.

En kompis er fastlege. Han jobber kun dagtid, untatt når han har vakter på legevakta (hlger kun hver 6. helg). Han ser da ungene sine mye mer enn kona hans som er sykepleier på natt!

Fastlegene har som hovedregel jobb som vanlig dagen etter at de har hatt legevakt. Hvis de har korte lister har de mulighet til å rydde unna en fridag i kalenderen etter at de har hatt vakt, men da uten lønn, og mange gjør ikke dette. De kan altså være på jobb i godt over 24 timer i strekk, uten å ha sovet noe som helst. De fastlegene jeg kjenner har som regel travle vakter, og sover lite eller ingen ting mens de har vakt.

Jeg er gift med en lege, og kjenner meg godt igjen i det som beskrives i det første innlegget fra da min mann hadde hjemmevakt. Telefoner som ringer midt på natta, lite søvn, stressende å vite at man er på vakt, plutselig går stansalarmen. Han hadde som regel vakt minst to dager i uka, og helger i tillegg. Klart det påvirket familielivet i stor grad. Han hadde ingen ekstra fridager før/etter vakt, slik de fleste andre yrker har.  Nå har han ikke hjemmevakter, men har til gjengjeld aktive nattevakter som varer i 18 timer. Han sover ut dagen etterpå, men det kan ta opptil en uke før han er i gjenge igjen etter en travel nattevakt med 18 timers løping uten mat og søvn.

Anonymous poster hash: 5eb1f...51a

Skrevet

Holy crap!!!   :fnise: Skulle tro de var gud!

Det er flere yrker som kommer nærmere inn på menneskers liv enn disse selvgode, arrogante legene.

Den mest arrogante og selvgode her er jo deg selv, Novemberellie....

Anonymous poster hash: f19e6...b58

Skrevet

Hva mener du med bedre yrke?? Et godt yrke er vel det du liker, jeg har alltid ment at det å være lege er som alle andre yrker, ser ikke på det som status. Å ære allmenpraktiserende kan ikkevære all verden, hva å måtte grave i tusser og tisser. Soppbetente tær...nei jeg er glad for at noen trives med det, selv er eg i avfallsbransjen ogstor trives.

Anonymous poster hash: 4d002...68e

Skrevet

Hva mener du med bedre yrke?? Et godt yrke er vel det du liker, jeg har alltid ment at det å være lege er som alle andre yrker, ser ikke på det som status. Å ære allmenpraktiserende kan ikkevære all verden, hva å måtte grave i tusser og tisser. Soppbetente tær...nei jeg er glad for at noen trives med det, selv er eg i avfallsbransjen ogstor trives.

Skrevet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...