Gå til innhold

Jeg liker ikke uførereformen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i NAV kommune, tidligere jobbet jeg i aetat.

Barnefattigdom er et voksende problem i vårt samfunn, stadige flerearn vokser opp med en husstandsøkonomi som hindrer normal deltaking i samfunnet.

Mange av familiene med uføre foreldre får supplering av sosialkontoret allerede. Det er allerede gode ordninger for uføre til å kunne prøve seg i jobb uten å miste uføregrad.

Sosialbudsjettene er allerede sprengte, arbeidsstyrken er allerede overarbeidet. Ønsker vi flere barnefamilier under fattigdomsgrensa? Hovedtyngden av de uføre er i 50 og 60 årene. Barnetillegget utgjør en liten post på det statlige budsjettet, det er allerede behovsprøvd.

Er det faktisk nødvendig med dette?

Anonymous poster hash: 1a4f5...b96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Jeg er delvis ufør og tjener på endringen, siden jeg jobber litt ved siden av og tjener for mye til å få barnetillegget uansett. Men det blir nok med en vond bismak jeg mottar de ekstra pengene på bekostning av fattige barn. :/

Vi hadde faktisk så vi greide oss fint i utgangspunktet, i motsetning til veldig mange av de som nå får mindre.

Anonymous poster hash: 28872...6f1
Skrevet

Helt enig! Denne reformen kommer til å gjøre flere familier fattige! Ren kynisme fra blåblå! -og akkurat hva jeg forventet etter forrige valg :( ....

Anonymous poster hash: 336ac...a88

Skrevet

Helt enig! Jeg er ufør, gift og har barn. Men jeg har ikke barnetilegg.

Synes det er alt for mange fattige barn, og de er ikke riktig at foreldre skal gå sulten til sengs pga at andre med en greiere økonomi skal få mer.

Vi har ett fint sikkerhetsnett i Norge. Jeg ba ikke om å bli alvorlig syk, og jeg sliter med ettervirkninger. Og mitt høyeste ønske er å jobbe.

Men arbeidslivet er ikke laget for meg som ikkke kan yte Max. Det er ingen som vil ha ustabil arbeidskraft. Ikke for det, jeg har null mulighet for å jobbe. Gjør jeg noe uten om litt dagligdagse ting, ligger jeg i flere dager etterpå som "betaling".

Anonymous poster hash: 7d7bf...5d6

Skrevet

Helt enig! Denne reformen kommer til å gjøre flere familier fattige! Ren kynisme fra blåblå! -og akkurat hva jeg forventet etter forrige valg :( ....

Uførereformen ble vedtatt da de rødgrønne satt i regjering. Bare sånn til info...

Anonymous poster hash: fd84b...1a1

Skrevet

Uførereformen ble vedtatt da de rødgrønne satt i regjering. Bare sånn til info...

Forslaget til uførereformen ble vedtatt av et helt storting, der høyre ledet arbeidskomiteen som fremmet forslaget. Problemet er at blåblå har endret innholdet og gjort konsekvensene for endringen enda vanskeligere for folk. Bare så DU vet det...

Anonymous poster hash: d7091...779

Skrevet

Jeg mener at det er en nødvendighet. Trygdesystemet vårt er ikke bærekraftig på sikt. Alt for høy andel i landet er trygdemottakere.

Tror nok dette er starten, og at vi vil se mange reformer de neste 20-årene.

Vil tro det bare er tidsspørsmål før f.eks barnetrygd blir først behovsprøvd deretter fjernet.

Skrevet

Det er ikke barnefamiliene som tynger velferdssystemet. Det er de sykemeldte, aap mottagende og uføre som nærmer seg pensjonsalder.de som snart bli eldre bølgen.

Skrevet

Det er ikke barnefamiliene som tynger velferdssystemet. Det er de sykemeldte, aap mottagende og uføre som nærmer seg pensjonsalder.de som snart bli eldre bølgen. Anonymous poster hash: 1a4f5...b96

Tynger velferdssystemet? Hvordan kan det tynge noe som er til for DEM? Det var alltid meningen at de skulle få penger

Anonymous poster hash: e7161...0ef

Skrevet

Det er ikke barnefamiliene som tynger velferdssystemet. Det er de sykemeldte, aap mottagende og uføre som nærmer seg pensjonsalder.de som snart bli eldre bølgen.

Og nettopp derfor burde de heller bruke penger på forebyggende arbeid, stille krav til eget ansvar for egen helse, sørge for at folk får de undersøkelser og behandling de trenger uten å f.eks. måtte bruke hele sykemeldingsåret bare på å vente på undersøkelser.

Det å kutte slik at barn må vokse opp i større problemer er feil sted å begynne, spesielt når man vet at man har økt risiko for å arve "sosial klasse".

Anonymous poster hash: 21f7c...822

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...