Gå til innhold

For en trygghet en liten valp full av diare gir :O

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kjempe mørkredd. Sover faktisk med lyset på av og til. Henter aldri ved eller noe i bilen når det er mørkt og barna sover. Slipper kattene inn, men det er alt.

Nå er jeg ute alene, til alle døgnets tider med en liten valp som er skikkelig lat og rolig og full av diare. Kommer ikke på at jeg skal tenke over det jeg er redd for. Ikke engang når hele nabolaget sover og bare jeg er ute kl.4 om natten..

Herlig!! :D Ikke diareen, men det andre :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikkeno som en liten hundekropp for å gjøre en trygg i natten, diaré eller ei :) Husker selv godt fra både hytteturer og kveldsturer i stummende mørke. En god og trygg hundevenn som går sammen med en eller ligger oppe i senga sammen med en og sover tungt. 

For min del tenker jeg at så lenge hunden er trygg, så er jeg trygg. Kanskje tenker den motsatt og ;) 

Til gjengjeld har jeg sittet alene på hytta, klar i sofaen med forskjærskniv fordi hunden knurret mot inngangsdøra, helt til jeg plutselig så en liten mus som pilte over steinhellen utenfor (at jeg i det hele tatt turte å se ut var i grunnen et under), samtidig med at det kom et boff fra vovven ;) Da måtte jeg faktisk le litt. Men heller en gang for mye enn en gang for lite ;)

Skrevet

Hehe ja har opplevd at hunden gjør og jeg er livredd for hva den gjør på. Det er en grusom følelse alene på hytta. Eller med mannen for den saks skyld.

Han har klart å drite inne i dag også, tror det står på 'to do' listen hans hver dag :o 

Jeg løper ut med han titt og ofte, men gjerne kort tid etter at jeg har vært ute med han kan han bare sette seg til å drite på gulvet.. Hvor masse dritt er det i en så liten valp i løpet av et døgn?? 

Håper det tar seg opp. At den holder seg lenger, og at risen hjelper enda mer mot magen slik at det ikke er så løst. Da kommer det kanskje ikke så ofte heller. Håper jeg.

Skrevet

Hvaslags for gir du da? Når de driter så mye, er det ofte det at de ikke får optimalt for for dem. 

Jeg måtte bytte da jeg fikk min, og forskjellen var dramatisk.

Viktig at det er skikkelig for fra dyrebutikk/veterinær, så de får skikkelig næring.

Skrevet

Problemet er ikke hva jeg gir, men at jeg gir noe annet enn selger + at vi ikke fant maten i 'puppyesken' og mannen var lur nok til å gi den bolle på hjemturen :/ 

I tillegg var hjemturen lang og slitsom for han.

Jeg har gitt han knotter og ris i går og i dag, det ser bedre ut, men kommer til å fortsette litt til med det og håpe det tar alt.

Jeg har kjøpt maten på plantasjen, de tar inn masse av det samme som dyrebutikkene gjør. Det er ikke rema mat. Det er skikkelig kvalitetsfor beregnet for både valp og str. på valpen. Kjøper alltid kattematen der, og det er den samme som jeg før kjøpte på den der zoo plassen mellom Bryne og Klepp. Bare på plantasjen er det ikke 1/2 - 1 time med kø og spesielle åpningstider :) 

Han hadde jo diare lenge før jeg fikk gitt han noe som helst til å spise, så det er ikke pga. mitt for at han har blitt dårlig i alle fall. Selger mente han hadde drukket regnvann og at det var tur osv. osv. Det viktigste er bare at jeg får bukt med det og at han ikke har så vondt i magen og må drite hele tiden slik at jeg ikke får gå ut med han. Da blir han aldri husren.

Snart klar for en natt til med bæring på valp ut på driting :P 

Skrevet

Få tak i probiotika, du får tuber med det (zoolac) i dyrebutikk eller veterinær, noen ganger også på apotek.

Kokt kyllingfilet kan være grei mat for dårlig mage og.😊

God bedring til babyen😉

Skrevet

Ok takk! :) Det skal jeg skaffe. Selger sa også at jeg må gi mer ormekur. Må jeg til dyrlegen for å få det?

Skrevet

Jeg var så ufattelig heldig i dag at naboen min var kjempe snill og kjøpte zoolac til meg når hun var hos dyrlegen et ærend! <3 

Valpen fikk første dose kl.12, andre dose kl.18.30 og har ikke gjort siden :) 

Håper jeg (og valpen!) får sove i natt :D

Skrevet

Så bra!:)

Du får også kjøpt probiotikapulver på helsekost (hvit boks, husker ikke hva det heter, dessverre), som du kan strø over maten. Vi måtte bruke det da hunden vår fikk E-coliinfeksjon og sopp i tarmen, da vi måtte bruke større mengder over lang tid. 

Ormekur må du til veterinær for å få, ja, før fikk man det reseptfritt på apoteket, men nå må man få resept for det. Litt pga resistensproblematikken, man skal ikke bruke det for ofte. Valpen må jo få kurene den skal ha, og så er det greit å ta ormekur en gang i året eller så hvis hunden er fæl med å spise avføring og annen drit, men ellers skal man nå helst ikke ta det før parasitter er påvist.

Skrevet

Så godt at den lille er bedre i magen! Krysser fingrene for en rolig natt for dere begge :) 

Den hvite boksen med probiotikapulver brukte vi og. Mener å huske den heter NDS 500 eller noe slikt? Koster en del, men varer lenge. Brukte den både til firbeinte og tobeinte, genialt stuff. Blandet en teskje i en liten klunk med lunkent vann, lot det stå mens jeg lagde i stand maten, og helte det bare over før servering. 

Skrevet

Denne sprøyta kostet 101 kr så det var veldig overkommelig. Prøver det først. Det ser jo ut til å ha en god virkning :)

Skrevet

Det er jo i bunn og grunn det samme :) Så lenge det virker er det det viktigste! 

Her er forresten den probiotikaen jeg snakket om: http://www.arnika.no/Produkter/NDS_Healthcare/NDS_probiotic_Classic_9_(tidl_500)_200g_Pulver_vnr_N23688.aspx 

Det kan være en god ide å bruke probiotika fra tid til annen, en kur på et par uker noen ganger i året, særlig hvis hunden spiser tørrfor. Det er bra for å opprettholde en sunn tarmbakterieflora, som er viktig for næringsopptaket og immunforsvaret :) Dette gjelder forøvrig mennesker også! 

Kjenner ikke zoolac'en godt nok til å vite hvordan den egner seg som kur i forhold til noe annet, men det vet sikkert veterinæren (eller kanskje LillaG?) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...