Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2014 #1 Skrevet 20. oktober 2014 Kjenner en som mottar aap og går i tilrettelagt tiltak pga. sykdom/skade. Jobber noen få timer i uken. Vedkommende driver også og tjener tusenvis av kroner i mnd. utenom ved å selge varer laget av henne selv. På hobby. Er dette lov? Er det liksom ikke en grunn til at man går på aap? Fordi man har skade eller sykdom som tilsier at man ikke kan arbeide mer? Anonymous poster hash: 37b87...16a
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2014 #2 Skrevet 20. oktober 2014 Hobby har en begrensning på hvor mye man kan tjene uten å skatte for det, jeg husker ikke grensen, det kan du google. Driver hun med dette som selvstendig næringsdrivende skal timene hun jobber med det noteres på lik linje med andre jobb-timer. Anonymous poster hash: 05519...617
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2014 #3 Skrevet 20. oktober 2014 Det gjør hun garantert ikke. Hvorfor gidde å gi beskjed om noe som fører til at hun får mindre i aap...? Bare synes det høres utrolig rart ut at det er lov å bedrive aktivitet som innebærer inntjening når man er for "skadet" til å arbeide. Anonymous poster hash: 37b87...16a
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2014 #4 Skrevet 20. oktober 2014 Er du litt smålig? En varig alvorlig syk dame, med lav inntekt, tjener noen tusenlapper på en hobby, men det er feil det! Skattemyndighetene følger med på svart inntekt. Bankene følger med. Det er lett å bli tatt. Du kan jo gjøre skatte kontoret oppmerksom på dette. Men det høres smålig ut. Det er svært få som driver med aktiv svindel. Anonymous poster hash: 93ecb...7b3
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2014 #5 Skrevet 20. oktober 2014 På aap må man jo skrive meldekort hver fjortende dag, om hun jobber 1-2 timer om dagen med hobbyen sin og tjener penger på det hun selger er ikke det ulovlig. Da får hun et trekk på 1-2 timer på utbetalingen fra nav, og de legger seg ikke opp i hva hun faktisk tjener på de to timene. Tilrettelagt tiltak trenger hun ikke føre på meldekortet for de timene får hun ikke vanlig lønn for, det er bare lønnet arbeid man får fratrekk for og da kan hun jobbe opptil 60% stilling uten å miste aap. Anonymous poster hash: 82453...bbd
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2014 #6 Skrevet 20. oktober 2014 Det gjør hun garantert ikke. Hvorfor gidde å gi beskjed om noe som fører til at hun får mindre i aap...? Bare synes det høres utrolig rart ut at det er lov å bedrive aktivitet som innebærer inntjening når man er for "skadet" til å arbeide. Anonymous poster hash: 37b87...16a Fordi det er det riktige å gjøre, og fordi konsekvensene er store hvis man blir tatt? Jeg har også hatt aap og jobbet ved siden av. Jobbet kanskje 5-10 timer i uken, og førte alltid dette opp på meldekortet, slik at jeg ble trukket i aap. AAP betyr ikke at man er for syk til å jobbe i det hele tatt, men at arbeidsevnen er redusert med minst 50 prosent. Anonymous poster hash: 08ffd...434
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2014 #7 Skrevet 20. oktober 2014 Kall meg smålig om du vil, men det irriterer meg at "mine" skattepenger går til folk som har utbetalt like mye som meg i 100% stilling pga. diverse ordninger for dem som går i tiltak. Når det de da velger å gjøre er å bruke "fritiden" sin på å tjene enda mer penger, mens jeg er på jobb. Og de er da for skadet til å jobbe mer enn 8 timer i uken. Men kan gjøre hva de vil utenom. Kan ikke forstå at dette er lov. Anonymous poster hash: 37b87...16a
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2014 #8 Skrevet 20. oktober 2014 Hva gjør denne damen da? Strekker Marus gensere og Skappel gensere? Stryker klær for naboen? Det er mange på stønad som har høyere inntekt enn meg, de har full opptjening på aap. Det er også mange som har høyere foreldrepenger, enn jeg har lønn. Min lønn er avhengig av min utdanning, min arbeidsgiver, og hvor mye jeg jobber. Min inntekt, mitt ansvar! Din inntekt, ditt ansvar! Om du vil ha høyere lønn bruk energien din på å få deg en bedre betalt jobb, ikke skule etter hobby inntekta til den kronisk syke naboen. Anonymous poster hash: 93ecb...7b3
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2014 #9 Skrevet 20. oktober 2014 Bare husk at de fleste som tjener penger på hobbyen sin også har en god del utgifter. Det de får inn på salget er ikke nødvendigvis nettointekten. Anonymous poster hash: a1009...150
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2014 #10 Skrevet 20. oktober 2014 Så jeg skal sitte meg på skolebenken og få meg en enda høyere utdannelse fordi jeg synes det er feil at den "kronisk" syke naboen burde arbeide og skatte på lik linje med meg, i stedet for å tjene tusenvis skattefritt i tillegg til lik inntekt som en i 100% arbeid? Jah.... Anonymous poster hash: 37b87...16a
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2014 #11 Skrevet 20. oktober 2014 Så jeg skal sitte meg på skolebenken og få meg en enda høyere utdannelse fordi jeg synes det er feil at den "kronisk" syke naboen burde arbeide og skatte på lik linje med meg, i stedet for å tjene tusenvis skattefritt i tillegg til lik inntekt som en i 100% arbeid? Jah.... Anonymous poster hash: 37b87...16a Hvordan vet du at hun ikke betaler skatt? Anonymous poster hash: 08ffd...434
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2014 #12 Skrevet 20. oktober 2014 Så jeg skal sitte meg på skolebenken og få meg en enda høyere utdannelse fordi jeg synes det er feil at den "kronisk" syke naboen burde arbeide og skatte på lik linje med meg, i stedet for å tjene tusenvis skattefritt i tillegg til lik inntekt som en i 100% arbeid? Jah.... Anonymous poster hash: 37b87...16a Man betaler da skatt når man har aap. Jeg betaler 20%. Ikke fordi jeg har aap, men fordi jeg har en årsinntekt på 170000. Jepp luksusliv;) Hun mottar kanskje mer penger enn deg forsi hun hadde en veldig godt betalt jobb før hun ble syk. Aap er alltid 60 % av tidligere inntekt. Er ikke så mye tilleggstønader å hente. Anonymous poster hash: c45e2...de6
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2014 #13 Skrevet 21. oktober 2014 AAP er 64% av tidligere inntekt. Hun har vel ikke råd til å være syk, da... Anonymous poster hash: 87829...6bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå