Gå til innhold

Hvordan bli en flott SVIGERMOR?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste av oss her inne har barn og forhåpentligvis så skal vi bli svigermødre en gang i fremtiden. For noen av oss er det snakk om få år til, for andre er det lenge til man trenger å tenke på hvordan det vil bli. Uansett så er vi sikkert enige i at det er viktig å ha et godt forhold til sin svigerdatter. Vi har kun sønner så for oss er det ekstra viktig å tenke gjennom at man ønsker at samværet og samarbeidet med kommende svigerdatter blir bra.

Man kan selvsagt ikke velge sine svigerdøtre og jeg forstår jo at et godt samarbeid fordrer at begge parter ønsker et godt forhold. Min største frykt er at mine sønner finner seg damer som kun ønsker å tilbringe tid med sine egne foreldre. Jeg vet at vi ikke er sære på noe vis og jeg ser vel egentlig ikke noen grunn til at forholdet til kommende svigerdøtre ikke skal bli bra, men jeg ønsker virkelig å tenke gjennom hva man bør gjøre for å etablere et nært og godt forhold.

Jeg har en fin svigermor selv og har selvsagt noen tanker om hva jeg selv må gjøre når min tid kommer, men det hadde vært morsomt å høre andres tanker omkring dette.

Hva bør man tenke på for å få en god relasjon til sin svigerdatter?

Anonymous poster hash: 808d2...7ed
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Være snill og grei og behandle henne pent?

Jeg har svigermor fra h... og vet hvertfall hva man ikke skal gjøre...

Anonymous poster hash: 062d5...bbb

Skrevet

Jeg tenker åpen kommunikasjon fra dag 1 er første punkt. Være åpen og velvillig innstilt selv, og se hva slags respons man får tilbake. 

Det er ikke alltid svigermor sin feil at forholdet går skeis, det finnes noen svigerdøtre fra helvete også. Men jevnt over, hvis man er åpen for å både snakke og lytte, og samtidig respekterer hverandres grenser, så tror jeg man kommer langt. 

Det meste jeg leser om her inne går direkte på vanlig folkeskikk. Å ta seg til rette i barnas hjem vil i mange tilfeller føles som overtramp for svigerdøtre /svigersønner. Svigermor er tross alt en fremmed person for de som de må bli kjent med, til tross for at det er mammaen til deres partner. Å ta avgjørelser der man ikke har blitt bedt om det vil ha samme effekt. Å buse inn på besøk, ubedt og uanmeldt er ikke alltid en vinner det heller. 

Så å trå litt forsiktig, ikke ta for mye av i den ene eller andre retningen (det er ikke så mye bedre å være for overøsende med gaver og overraskelser heller), tror jeg er et godt utgangspunkt for å få et godt forhold. Så lærer man hverandre å kjenne etterhvert, og kan heller forme forholdet litt som begge ønsker; enten som et godt venninneforhold, eller som et mer bekjent-familie forhold. Selv om man ikke får det veldig sterke og knyttede forholdet til svigerdatter/svigersønn, så kan man fortsatt være tett med egne barn, så lenge man ikke overkjører og overprøver deres partner. 

Anonymous poster hash: abdc6...de1
Skrevet

Respektere henne og hennes regler for den familien hun har.

Tror det er mye et problem.

Skrevet

Invitere henne med ut på tur eller på café el. :) Da kan man få i gang en god samtale, og hvis ikke man får i gang samtalen har man hvertfall gjort noe sammen :)

Anonymous poster hash: bcd66...159

Skrevet

Ha respekt for svigerbarnet, og respekt for ditt barn og svigerbarnets forhold og behov. La de ta sine egne valg, og støtt dem i valgene de tar (med mindre det er ekstremt som rus osv). Vær høflig og vennlig, ikke forsøk å dominere eller bestemme over ditt barn. Jeg tror de fleste kommer godt overens, men så har man vanskelige svigerbarn, og vanskelige svigermødre. Men med folkeskikk, fornuft og vennlighet kommer man langt tror jeg.

Anonymous poster hash: f50e3...d53

Skrevet

Være åpen og ha respekt for at ulike mennesker har ulike løsninger. Ikke presse seg på, men allikevel være inkluderende.

Min svigermor har aldri lagt skjul på at min svigerinne og jeg er fremmedelementer i familien. Nødvendige onder for å få barnebarn. Eksempel er at hun helst ikke ønsker at vi møter i familiemiddager (kun sønnene og barnebarna bør komme), og at vi ikke får være med på familiebilder. Hun ommøblerer i skuffer og skap, og synes retningslinjer fra helsestasjonen er noe nymotens tull, for slik var det ikke på 70-tallet, og hennes gutter har jo vokst opp til å bli skikkelige folk (har rett i det, da😜).

Anonymous poster hash: c007c...127

Skrevet

Bra utgangspunkt. Men jeg lurer på én ting: hvorfor er det alltid kvinnen i et forhold som får ansvar for parets sosiale omgang? Du skriver jo at hun må ønske samvær med andre enn sin familie. Hvorfor det? Hva med sønnen din? Er det ikke først og fremst han som må ønske omgang med dere?

Jeg har selv en sønn, en mann og en bror. Og i alle relasjonene mener jeg det er mannens ansvar å holde kontakt med sin familie. Når min bror og hans familie er masse med oss og våre foreldre er det fordi han selv tar initativ til dette og ser på det som en selvfølge. Kona tar ikke noe initativ selv om hun gjerne blir med. Sønnen min skal også lære seg å ta vare på sine familierelasjoner. Det skal jeg lære ham!

Anonymous poster hash: 6f268...af7

Skrevet

Være åpen og ha respekt for at ulike mennesker har ulike løsninger. Ikke presse seg på, men allikevel være inkluderende.

Min svigermor har aldri lagt skjul på at min svigerinne og jeg er fremmedelementer i familien. Nødvendige onder for å få barnebarn. Eksempel er at hun helst ikke ønsker at vi møter i familiemiddager (kun sønnene og barnebarna bør komme), og at vi ikke får være med på familiebilder. Hun ommøblerer i skuffer og skap, og synes retningslinjer fra helsestasjonen er noe nymotens tull, for slik var det ikke på 70-tallet, og hennes gutter har jo vokst opp til å bli skikkelige folk (har rett i det, da).Anonymous poster hash: c007c...127

Er vi svigerinner?? ;)

Anonymous poster hash: 062d5...bbb

Skrevet

Bra utgangspunkt. Men jeg lurer på én ting: hvorfor er det alltid kvinnen i et forhold som får ansvar for parets sosiale omgang? Du skriver jo at hun må ønske samvær med andre enn sin familie. Hvorfor det? Hva med sønnen din? Er det ikke først og fremst han som må ønske omgang med dere?

Jeg har selv en sønn, en mann og en bror. Og i alle relasjonene mener jeg det er mannens ansvar å holde kontakt med sin familie. Når min bror og hans familie er masse med oss og våre foreldre er det fordi han selv tar initativ til dette og ser på det som en selvfølge. Kona tar ikke noe initativ selv om hun gjerne blir med. Sønnen min skal også lære seg å ta vare på sine familierelasjoner. Det skal jeg lære ham!

Anonymous poster hash: 6f268...af7

Du har rett i at sønnene også bør og skal jobbe for å ha en tett relasjon til sin familie. Jeg tror jo at det kommer til å skje her hos oss, eldstemann er veldig familiekjær nå. Uavhengig av dette så viser det seg ofte at dersom forholdet mellom svigerdatter og svigerfamilie ikke er god, så har menn en tendens til å velge sin nærmeste familie (som da er svigerdatter) fremfor sine foreldre.

For øvrig ønsker jeg at denne tråden skal være positiv og handle om muligheter, ikke begrensninger. Jeg håper ikke at tråden utvikler seg til hva man som svigermor ikke bør gjøre. Det er selvfølgelig mange som har dårlige erfaringer med sine svigermødre og det er nettopp derfor jeg ønsker å tenke gjennom hva man bør gjøre for å forhindre en dårlig kommunikasjon.

HI

Skrevet

Er "svigermor" alt jeg :) Og jeg må være grei nok, siden hun har flyttet inn til oss. Hun kommer til meg når det er noe, og vi respekterer hverandre.

Skrevet

Vi har et greit forhold til svigermor, men samboeren min synes hun er slitsom. Så selv om han er mer glad i henne enn det jeg er, er det jeg som må pushe på for at vi skal holde kontakten. Litt fordi jeg mener det er viktig, men mye fordi jeg er redd hun skal legge skylda på meg om det blir for skjevt mellom henne og mine foreldre.. Så til HI: et godt tips er å tenke gjennom om du ser lite til sønn og barnebarn pga svigerdatteren, eller om du hadde sett dem enda mindre om ikke det var for at hun passet på at sønnen din tok initiativ :)

Vi har egentlig ingenting å klage på, men om det skulle være noe, må det være at hun alltid kommer en halvtime eller time senere enn hun har sagt. Og tilsvarende, om vi blir bedt på middag til henne klokka sju, kan det godt hende at det ikke blir mat før mellom ni og ti. Det har ikke vært noe stort problem før, men det siste året med baby har det skapt en del trøbbel for oss, fordi det blir vanskelig å planlegge soving og spising. Om hun f.eks. sier hun skal komme klokka to, vil jeg prøve å sørge for at babyen har sovet en time innen det. Om hun så kommer nærmere halv fire, er kanskje babyen utslitt og sover igjen. Når hun da strener rett bort i vogna og plukker opp ungen som akkurat har sovna, blir jeg litt irritert. Kommer til å være mye strengere med neste baby!

Anonymous poster hash: 98f53...ab7

Skrevet

Jeg syns det er viktig med respekt. Hvis man klarer å huske på at ens egen måte å gjøre ting på, kanskje ikke er riktig for andre, OG holde munn om det man mener, så har man kommet langt.

Når/hvis jeg får ei svigerdatter en gang, så håper jeg at jeg klarer å formidle at jeg ønsker at hun skal si i fra til meg hvis det er noe hun plages med i forhold til meg. Jeg er selv livredd for å åpne munnen til min svigermor, og kunne ønske at jeg hadde tort det.

Anonymous poster hash: fd07a...d03

Skrevet

Kan ikke folk skrive med konkret hva en god svigermor gjør da? Det er mange som skriver at respekt er viktig, men jeg tror ingen "slemme" svigermødre mener å være respektløse med vilje. Så hva vil du at svigermor skal gjøre helt konkret? :) Jeg hadde f.eks. blitt kjempeglad om min svigermor spurte om jeg ville være med på tur, på matbutikken eller café når vi er der på besøk :) Jeg hadde faktisk også blitt glad hvis hun spurte om jeg ville hjelpe henne med middag så vi kunne lage den sammen eller noe. Og så hadde jeg blitt utrolig glad om hun hadde tilbudt seg å sitte barnevakt når vi trengte litt alenetid eller hjelpe oss når vi var slitne :)

Skrevet

Kan ikke folk skrive med konkret hva en god svigermor gjør da? Det er mange som skriver at respekt er viktig, men jeg tror ingen "slemme" svigermødre mener å være respektløse med vilje. Så hva vil du at svigermor skal gjøre helt konkret? :) Jeg hadde f.eks. blitt kjempeglad om min svigermor spurte om jeg ville være med på tur, på matbutikken eller café når vi er der på besøk :) Jeg hadde faktisk også blitt glad hvis hun spurte om jeg ville hjelpe henne med middag så vi kunne lage den sammen eller noe. Og så hadde jeg blitt utrolig glad om hun hadde tilbudt seg å sitte barnevakt når vi trengte litt alenetid eller hjelpe oss når vi var slitne :)

Skrevet

-respektere regler man har for barnet

-respektere valg man tar som voksne, ikke legge seg bort i hva man kjøper, hvor man kjøper hus, hvor man reiser på ferie osv osv

-være hjelpsom og bidra når familien trenger hjelp

Skrevet

Takk for mange gode svar. Har dere noen konkrete ting som har blitt gjort av deres svigermor, som dere har satt stor pris på?

HI

Skrevet

Takk for mange gode svar. Har dere noen konkrete ting som har blitt gjort av deres svigermor, som dere har satt stor pris på?

HI

Det jeg setter aller mest pris på er at hun har støttet meg i diskusjoner med hennes sønn ved et par anledninger. Han kan være ganske bastant, men har stor respekt for sin mor, så det kommer godt med. ;)

Anonymous poster hash: af429...011

Skrevet

Det er svært svært mye jeg liker med min svigermor. Jeg er fryktelig glad i henne. Men det som har hatt størst betydning er å se henne sammen med våre barn, å se den kjærligheten hun har for dem. Det har virkelig gjort meg glad i henne. Selv om jeg også var glad i henne i de 6 åra hun var min svigermor før hun ble bestemor. :-)

Dersom du føler genuin kjærlighet til noens barn, så tror jeg nok foreldrene også umiddelbart vil like deg. :-)

Anonymous poster hash: c422d...5b6

Skrevet

HI

Det jeg setter aller mest pris på er at hun har støttet meg i diskusjoner med hennes sønn ved et par anledninger. Han kan være ganske bastant, men har stor respekt for sin mor, så det kommer godt med. ;)

Og selvfølgelig at hun har strikket mye fint til gutten vår da! :)

Skrevet

Min svigermor:

*forteller meg hele tiden hvor bra jeg er for hennes sønn og hvor heldig han er som har meg

*blander seg aldri inn i min oppdragermetode

*gir alle barna mine like mye oppmerksomhet og forskjellsbehandler ikke

*hun tar oss med på ferier og t.o.m jenteturer (jeg og mine svigerinner)

*Hun har respekt for meg og min mann

*Hun stiller alltid opp hvis hun kan

<3

Anonymous poster hash: 8e340...b3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...