Gå til innhold

Tidsklemma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger råd om hva vi skal gjøre. Etter august og barnehagestart for våre to små gutter på 1 og 3 år har hverdagen bare blitt sakte verre og verre. Vi som har vært sammen i mange år og stort sett hatt det bra, selvfølgelig nedturer som alle andre, men ikke så ille som nå. Dagene føles som en kamp hele tiden. Langt mellom gode stunder. Største gutten er veldig utfordrende og krever mye oppdragelse og grenser. Mye trass for tiden. Vi har ingen familie rundt så ingen som kan avlaste oss. Jeg er så sliten. Vet ikke hva vi kan gjøre for å komme ut av dette og inn på et positivt spor igjen. Har det trangt økonomisk også og det sliter veldig på oss. Tror den beste løsningen hadde vært hvis en av oss kunne jobbet mindre men vi har rett og slett ikke råd slik ting er nå. Jeg gråter mye på kveldene for tiden. Skal livet være slik? Er det bare vi som ikke klarer det alle andre klarer? Kjenner på følelsen av mislykkethet. Er så utrolig lei meg fordi dagene er fylt med så mye styr og stress hele tiden. Føler vi gjør alt vi kan for å dempe det men nytter ikke. Står f.eks opp veldig tidlig så vi har god tid med ungene på morgenen. Handler en gang i uka og planlegger middager på forhånd. Lager enkelt måltid rett etter bhg for å gi mer fokus og tid til barna og heller middagen som kveldsmat. Gjør klar sekker/matbokser/klær dagen i forveien. Ellers er det jo alt det vanlige husarbeidet i tillegg. Vi deler på alt og gjør begge vår del. Jeg er så sliten og trist men skal det være slik? Har alle det slik? Vær så snill å kom med snille svar jeg er litt nede for tiden..

Anonymous poster hash: eaa4e...60b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres ut som om dere gjør mange smarte ting for å få det så enkelt som mulig. Det er slitsomt med unger. Er ikke så god på lange svar, ville bare si at du/dere er garantert ikke alene om å ha det sånn, og at det blir bedre når barna blir litt større. Herlighet, jeg orket ikke tanken på søsken en gang før eldste her var tre år gammel.

Klem til deg!!

Skrevet

Tusen takk for svar og at du orket å lese alt. Ble lengre enn jeg trodde. Ja trøster meg med at det forhåpentligvis blir bedre etterhvert som de blir større. Bare all den dårlige samvittigheten også av å aldri ha nok tid til dem. Og største som har begynt å tisse seg ut hver dag i bhg siste uken. Tenker om det er en reaksjon? Og jeg og samboer da som bare har det jevnt dårlig for tiden :/ uff det må vel bedre seg. Bare redd jeg skal gå på en smell av alt dette stresset og lurer på om Jeg kunne gjort noe mer/annet for å bedre situasjonen.

Skrevet

Slik er det når man velger å få to tette. Skjønner ikke hvorfor folk gjør det, det går jo bare ut over ungene og det merker jo dere nå i form av trass, tissing ol. på eldstemann.

Hadde dere ventet litt med å få nr. 2 hadde dere hatt mer tid til hvert barn. 

Har ingen råd til deg, men de som enda ikke har fått nummer 2 kan jo lære noe av dette......

Anonymous poster hash: 5e4db...c13
Skrevet

Slik er det når man velger å få to tette. Skjønner ikke hvorfor folk gjør det, det går jo bare ut over ungene og det merker jo dere nå i form av trass, tissing ol. på eldstemann.

Har ingen råd til deg, men de som enda ikke har fått nummer 2 kan jo lære noe av dette......

Skikkelig ålreit, bare for å advare andre mot å havne i samma dritten, lizm.

Skrevet

Tusen takk for svar og at du orket å lese alt. Ble lengre enn jeg trodde. Ja trøster meg med at det forhåpentligvis blir bedre etterhvert som de blir større. Bare all den dårlige samvittigheten også av å aldri ha nok tid til dem. Og største som har begynt å tisse seg ut hver dag i bhg siste uken. Tenker om det er en reaksjon? Og jeg og samboer da som bare har det jevnt dårlig for tiden :/ uff det må vel bedre seg. Bare redd jeg skal gå på en smell av alt dette stresset og lurer på om Jeg kunne gjort noe mer/annet for å bedre situasjonen.

Er jo ikke helt umulig at du allerede er i ferd med å få på en smell. Kan du ikke bestille en time hos legen for å få lufta litt tanker?

Skrevet

Et råd er at dere må dele på å sove slik at dere begge blir mer uthvilt.

Ta f.eks konsekvent annen hver natt, den som ikke har natten sover med ørepropper i et annet rom, evt. på stua. Nok med søvn kan gjøre underverker.

Kanskje det også er mulig å spørre om litt hjelp fra familien selv om de bor langt unna, de kan jo ikke gjette at dere har behov for litt hjelp uten at dere spør. Man får i hvert fall ikke mer enn nei.

Kanskje dere har Home-start der dere bor? Da kan dere få avlastning noen timer en ettermidag i uken,

Anonymous poster hash: b62b0...dfc
Skrevet

Ja, er ikke det greit, da? Det er jo greit å være klar over det, lizm.

Skrevet

HI er nedfor og har det litt tungt akkurat nå og ønsket gode råd, ikke formaninger.

Klem til deg HI ! 

Anonymous poster hash: b62b0...dfc
Skrevet

Høres ut som en vanlig hverdag med barn.

Du skriver at dere står opp veldig tidlig for å få tid med ungene. Vet ikke hvor tidlig dere står opp, men vi må stå opp 06.25 og da har vi ca. 50 min på å orden oss og spise før vi må ut døra.

Våre er nå blitt større enn deres og livet er en god del lettere nå enn tidligere og regner med det blir enda bedre etter hvert.

Anonymous poster hash: 9d889...575
Skrevet

Etter det du skriver tenker jeg at du gjør en god jobb! Og at barna dine har en mor som strever hardt for at de skal få masse tid og omsorg. Dette er veldig bra, men det er lov å gi litt blanke innimellom;-) altså husarbeid, masse tid om morgenen o.l. Noen dager kan du slippe taket og bare være i nuet! Drit i oppvasken en dag, hva om helgevasken ikke skjer en uke. Det gjør INGENTING! ;-) les bloggen til Jona; mammalivet. Den hjelper mef masse;-)

Sett fram snop eller noe annet du og samboeren liker og se på film sammen npr barna har lagt seg. Sitt nærme hverandre, ta dere en runde på sofaen; -)

Anonymous poster hash: 53669...64a

Skrevet

Tusen takk for svar :) ja vi står opp 5.45 og må være ute av huset litt før 7. Hjelper mye å få gjort seg selv helt klar før ungene vekkes. Men mye gråt å sutring på morgen. Største som aldri vil ha klær på osv. Føler allerede vi bare gjør det høyst nødvendigste med tanke på husarbeid så lite å kutte ned på. Med mye klesvask og laging/ rydding etter måltider osv så går det i ett. Familie er det dessverre ikke mulig å få noen hjelp av grunnet diverse. Vi har snakket litt om å prøve å finne oss en barnevakt etterhvert, bare kvier meg litt når det må bli en ukjent. Men hadde absolutt vært godt for oss å få noe tid sammen ute av huset, det skjer så og si aldri. Og til deg som kom med det gode råde at vi skulle droppet en tett nr to...takk for et særdeles nyttig råd. Til din opplysning var det faktisk ikke planlagt men man tar sine valg når situasjoner oppstår og må bare gjøre det beste ut av det. Takk til alle med gode ord og råd. På søvn kunne vi blitt flinkere. Mest jeg som tar nettene og er litt dårlig på å gi hverandre fri sånn ellers.

Skrevet

Sov litt ekstra i helgen, bytt på med mannen.

Det er lov å la barna slappe litt av med tv/film av og til. Synes også dere gjør mye bra.

Jeg har tre og er alene det er slitsomt, men nå er mine litt større.

Og til hun som mente at dere ikke skulle få to tette, jeg fikk tvillinger. Hva skulle jeg gjort da?

Tror de får mye glede av hverandre når de ikke er så langt fra hverandre i alder, det merker du nok om en stund.

Klem til deg.

Anonymous poster hash: 31c7d...5ec
Skrevet

Jeg vet ikke om det blir så mye mindre travelt etter hvert, men vi har i hvertfall lært å takle det bedre og ungene har kommet inn i rutinene. Det hjelper mye.

Anonymous poster hash: 0b260...d98

Skrevet

To tette er kjempeflott - vi har aldri angret - nå er nr tre på vei :)

Barn er travelt, men dere får så masse igjen for det:)

Råd fra meg, men dere må se hva som passer for dere og hva dere vil prioritere:)

- lær barna tidlig å kle på seg selv. Treåringen din er stor nok til dette - om han ikke allerede gjør det. Gi belønning når han kler på seg selv, finn det han blir motivert av.

- frokosten kan dere spise hjemme Evt kanskje i bhg? Når de er så små kan det være mindre stress at de spiser i bhg, og så kan dere innimellom ta litt ekstra tid på morgenen hjemme. Matpakken lages på kvelden. Evt frokostbordet dekkes kvelden før.

- hvor tidlig henter dere? Er det ikke stress med først et måltid og då middag til kvelds? Hva med å lage middagen klar på

Kvelden noen ganger i uken slik at denne bare skal varmes opp til tidlig middag?

- lag store porsjoner med middag og dets ned- da er det bare å ta opp på morgenen og varme opp senere på dagen.

- vaskehjelp er gull verdt - med mindre dere ikke har råd - så sparer det dere for mye krangling og stress:)

- ta tv- kveld med mannen en fast dag i uken mens dere sortere og bretter rentøy. Da gjør dere noe trivelig sammen og klesbrettingen er unnagjort i en fei- avslutt med et glass vin;)

- handle en gang i uken og middagslister (det hadde dere allerede?)

- nok søvn! Bytt på å ha sovemorgen eller om mulig legge seg på et annet rom av og til. En skikkelig god natts søvn gjør underverker.

- netthandel - bruker dere mye tid på å dra rundt i butikker og lete etter ting, så sparer dere mye tid på netthandel.

- lag "to-do" lister over det som skal gjøres og fordel ansvaret mellom dere og frister for når det skal være gjort.

Det var det jeg kom på i øyeblikket her jeg ikke følger mitt eget råd om nok søvn ;)

Kos dere med to tette, og husk at 1 og 3 år er den mest slitsomme tiden, dette blir bedre og bedre :)

Anonymous poster hash: 9a718...aa9

Skrevet

Har to gutter med samme aldersforskjell. Synes den alderen dere er i nå var den absolutt mest slitsomme. Nå er de fem og syv og livet er mye lettere. Det blir bedre! I mellomtiden må dere dele på byrdene og legge lista litt lavere mtp hva dere forventer av dere selv. Lykke til!

Anonymous poster hash: ae19a...d1e
Skrevet

Ja, er ikke det greit, da? Det er jo greit å være klar over det, lizm.

Nei, faktisk er det ikke greit at du legger fram dette som SVARET, for det stemmer ikke. Fint om du kunne være ydmyk nok til å skjønne at din mening ikke er DEN RIKTIGE.

Jeg har to tette og to ikke tette, i perioder er/har det vært nøyaktig like travelt. Høsten er ofte travlest, så topper det seg mot jul (som er kaotisk), og så roer det seg litt.

Ikke sikkert det er feil med en sykemelding for HI dersom hun er på vei inn i en depresjon.

Anonymous poster hash: 6bb8a...344

Skrevet

Nå er det snart adventskalender! Bruk den til å innføre gode rutiner for 3 åringen. Kle seg, spise osv og så åpne kalenderen når han er helt klar!

Kan barna spise frokost i barnehagen?

Å rydde 15 minutter hver kveld gjør underverk!

Bruk en helg på å sortere, kaste og sette bort alt dere ikke har bruk for. Mindre ting mindre rot.

Legg ut på Facebook om noen kjenner noen med en ansvarsfull ungdom til barnevakt! Jeg gjorde det og datter til en barndomsvenninne meldte seg. Du kan jo begynne med å la henne ta med 3 åringen ut på lekeplass en times tid en helg og så utvide.

Ha en skriveblokk liggende på nattbordet og kjøkken. Skriv ned ting du kommer på som skal ordnes. Feks sjekk vinterdress, bytt dekk på bilen, kjøp bursdagspresang.

En god ukeskalender å notere på er gull verdt!

Innfør vaskedag hver lørdag. Alle hjelper til. Gi 3 åringen en våt fille med beskjed om å vaske alle dører, dørhåndtak og trappa! Hjelp han å rydde rommet sitt!

Vi begynte med det når barna var små, de vasker og rydder enda hver lørdag nå er eldste 10!

Anonymous poster hash: fad7d...572

Skrevet

Det er slitsomt med barn på 3 år, du er flink til og planlegge fortsett med det, ellers så må jeg si velg dine kamper med 3 åringen!

Gjest thricane
Skrevet

Jeg kan anbefale deg en ting som gjør underverk i hverdagen.

Dagsplan.

Du trenger ikke gjøre en stor greie eller kjøpe noe dyre saker.

Det du trenger er en stor plate du kan male. Kjøp en lamineringsmaskin på f eks jula, koster 149 kr og borrelås med teip, på kid. Deretter tar du bilder av alle i familien, skriver ut og laminerer. På nettet kan du finne bilde av smiley, stjerne eller annet som du kan printe ut mange av. Så lager du liste over hva de skal gjøre, ta gjerne bilder og skriv ut. Kle på seg, pusse tenner, spise frokost. Bruk borrelåsen på bildet og tavle slik at de kan sette opp hva de skal og sette på smiley når de har gjort det de skal. Avtal premie på f eks 10 smiley, vi har filmkveld, badeland, kino, pizzakveld.

Gjest thricane
Skrevet

Jeg kan anbefale deg en ting som gjør underverk i hverdagen.

Dagsplan.

Du trenger ikke gjøre en stor greie eller kjøpe noe dyre saker.

Det du trenger er en stor plate du kan male. Kjøp en lamineringsmaskin på f eks jula, koster 149 kr og borrelås med teip, på kid. Deretter tar du bilder av alle i familien, skriver ut og laminerer. På nettet kan du finne bilde av smiley, stjerne eller annet som du kan printe ut mange av. Så lager du liste over hva de skal gjøre, ta gjerne bilder og skriv ut. Kle på seg, pusse tenner, spise frokost. Bruk borrelåsen på bildet og tavle slik at de kan sette opp hva de skal og sette på smiley når de har gjort det de skal. Avtal premie på f eks 10 smiley, vi har filmkveld, badeland, kino, pizzakveld.

Skrevet

Tusen takk for mange gode og praktiske råd :) ukene spiser allerede frokost i bhg grunnen til at vi står opp så tidlig er så det skal bli mindre stress og mas. Størstgutten er utrolig flink til å dra ut tiden på alt som skal gjørs og ingenting kan bare gjøres alt skal krangles på om det er mulig ;) jeg må telle til ti flere ganger for å si det sånn... men han kan kle på seg selv ja når han bare vil. Godt tips med litt felles vasketid av huset. Og veldig trøst å høre at mange synes dette var den travleste tiden og at det blir bedre :)

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Vaskehjelp - er det rom for det?

Og mtp deg og mannen; hva med å ha hjemmedate hver fredag el lørdag?

At dere ikke spiser før ungene har lagt seg, så lage litt god mat, tenne lys og sitte sammen evt se en film osv. Nye filmer kommer på DVD fortere enn man aner nå og er ofte på tilbud!

Og ikke minst den kvelden så glemmer dere husarbeid, vask osv - bare konsentrere dere om dere 2!

Når det gjelder søvn- den ene står opp lørdag og den andre søndag. Da må fet være rom for å sove litt og at barn og voksne tar hensyn mtp støynivå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...