Gå til innhold

Feire jul alene eller med familie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt dramatisk overskrift :-P

Jeg er alenemamma til en gutt på 4 år. Vi har ikke så mye familie og nettverk. Men jeg har en søster som har to barn og en kjæreste. De skal feire julen hos seg med hans foreldre.

Jeg er i dårlig form (har en utmattelsestilstand etter kreftbehandling), så for meg personlig er det best å være hjemme og ta det med ro. Dessuten kommer jeg dessverre ikke så godt overens med min søsters kjæreste (selv om vi aldri gjør noe ut av det og er vennelige med hverandre).

Lurer bare på hva dere synes om det valget jeg evt tar med å feire bare sønnen min og meg. Han synes jo det er stas med kusine og fetter, men han liker veldig godt å bare være med mamma også. Vi har liksom ikke noen egne tradisjoner, men det kan vi jo skape.

Men sagt litt enklere:

Alternativ 1: feire hos søster, jeg har det ubehagelig og blir veldig sliten. Sønn får det nok helt topp.

Alternativ 2: feire hjemme bare sønnen min og meg. Jeg får en rolig og fin dag, sønnen får det fint men kanskje ikke like gøy som ved alternativ 1.

Hva synes dere?

Anonymous poster hash: 0ee26...150

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde blitt mer sliten av å feire hjemme og måtte ordne alt selv enn å komme til dekket bord (regner med de ikke krever at du skal bidra så mye når situasjonen er som den er), så det er vanskelig å sette seg inn i... For meg hadde alternativ 1 vært en vinn vinn situasjon.

Men om du mener du blir minst sliten av alternativ 2, og sønnen likevel får det fint, så synes jeg du skal gå for den løsningen i år. :)

Anonymous poster hash: b5b7e...601
Skrevet

hadde satt sønnen min foran meg selv, du takler en dag og være sliten på, sønnen din har mer glede med flere rundt

Anonymous poster hash: bd1d3...019
Skrevet

Da lager du en rolig og koselig julekveld for deg og sønnen din hjemme :)

Anonymous poster hash: 4e394...a64

Skrevet

Hadde dratt til søstern din jeg. For barnets skyld. Da lager de kanskje maten også?

Skrevet

Så sant alternativ 1 ikke ødelegger hele julen mtp at du blir sengeliggende hadde jeg uten tvil gått for det.

Det er julaften en dag i året og da hadde jeg strukket meg lenger enn langt for at barnet skulle få den best mulige opplevelse.

Avtal at du kan trekke deg tilbake litt noen ganger under feiringen.

Anonymous poster hash: efefd...82f

Skrevet

Ser det er litt delte meninger her.

Jeg kan spesifisere at det er ikke snakk om å bli litt sliten, det er fullstendig utmattet og kraftløs i flere dager. Det skjer omtrent alltid når jeg gjør noe på kveldstid. Har ingen mulighet for å trekke meg tilbake noe sted hos søster.

Jeg vet jo ikke om sønnen synes det er deilig eller gøy å være hjemme, men jeg vet at han stortrives med fettern og kusinen.

Vanskelig dette her. Forhåpentligvis er jeg bedre neste år. Har forøvrig hjemmehjelp/praktisk bistand som jeg ville brukt på julaften til matlaging osv.

Skrevet

Slik utmattelse etter kreftbehandling SKAL du ta på alvor!! Hadde uten tvil valgt alternativ 2 og blitt hjemme.

Du og din sønn vil få en topp feiring sammen, det er jeg sikker på:)! Har du mulighet til å få en nabo til å være nisse på formiddagen? Det pleier alltid vi:)! Nissen kommer sånn i ett-tiden hos oss. Sa har vi spist julegrøt med mandel først. Når dere bare er dere to og formen din er som den er, ville jeg vurdert å kjøpe Fjordland. De har ulike julemiddager, som er gode på smak. Ville også vurdert Fjordlands julegrøt som lunsj, samt julebrus:)!

Julen blir hva du gjør den til!! Skap gode minner for deg og gutten din. En glad mamma med mye kjærlighet, vil gi han en bedre følelse enn en utslitt mamma!!

Lykke til!

Skrevet

Enig med Tyra! Jeg har selv gått igjennom kronisk sykdom som varte i mange år (fremdeles, men mye bedre) og vet hva det vil si. Det aller viktigste for både deg OG sønnen din er helsa. Om du blir satt ut av spill i mange dager etterpå, vil nok gleden over jula gå over ganske fort for sønnen din. Kos dere hjemme denne jula. Om ett år er du sikkert mye bedre og kan feire hos søsteren din om dere vil. 

Anonymous poster hash: 46cbc...016
Skrevet

Du kan ikke gjøre en slags mellomting ut av det da? Kanskje søsteren din kan plukke han opp litt tidligere på dagen, mens du kommer til middagen? Eller kanskje sønnen din kan overnatte der mens du drar hjem litt tidlig? Eller noe i den duren. Så får sønnen din en artig feiring og du en roligere dag?

Anonymous poster hash: 522a5...9c9

Skrevet

Etter en kreftbehandling, hadde jeg nok lagd god julemiddag hjemme, og laget fine tradisjoner for oss.

Lag en fin tradisjon for dere :) 

Anonymous poster hash: 21869...b9e
Skrevet

Jeg ville laget jul hjemme!

Lag egne tradisjoner som blir spesielle for jula!

Snop i julesokken når han våkner og denne spises før frokost mens du og gutten ligger på sofaen og ser tv! Ta inn dyna, fyr i ovnen ha alle lys slukket og tenn sterinlys og juletre!

Varme hattingrundstykker og sjokomelk til frokost. Plutselig ligger kanskje en pakke det er lov åpne framme? Puslespill er en slager her.

Finn på mange småting som gjør dagen spesiell! :-)

Anonymous poster hash: 96cc7...c98

Skrevet

Ville feiret jul hjemme :)

Jeg har litt av samme valg og vi (jeg og datteren min) feirer hjemme alene hver jul. Mamma er alkoholiker så det er ikke så mye alternativ. Vi lager våre egne tradisjoner og koser oss. Veldig avslappet jul :)

Anonymous poster hash: a5d90...992
Skrevet

Takk for flere gode forslag :)

Jeg tror vi får se ting litt an. Det har vært et skikkelig tøft år for oss, men nå er det bare bra ting i vente, det er jo ennå noen mnd igjen til jul.

:-)

Skrevet

Jeg ville feiret med familie. Og det nettopp fordi din søster er det aller kjæreste du har bortsett fra barnet ditt. Forstår dette med utmattelsen, men tror du ikke du kan trekke deg litt ut på et rom og hvile innimellom? Er forskjell på venner/bekjente og familie. Jeg kan i allefall være meg selv 100% hos familie og de ville ikke sagt noe på om jeg måtte hvile litt, tvert i mot! De ville jagd meg til sengs og tatt seg av ungen :-)

Skrevet

Ungen din er fire år! Det spiller faktisk ikke noen rolle for han, så lenge han har det fint.

Anonymous poster hash: 480d1...769

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...