Gå til innhold

min bestemor sa at

Anbefalte innlegg

Gjest vannballong
Skrevet

Før i tiden om de ikke greide ammingen, blandet de vann og vanlig ku melk å gav til babyene/barnet!

Jeg sa at man ikke skal gi vanlig melk til barn under ett år som jeg har hørt og hun ble nesten irritert på meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før i tiden hadde de ikke noe annet valg.

Anonymous poster hash: 5d5e8...cbe

Skrevet (endret)

Ja, de gjorde det. Både fordi de ikke hadde annet valgt om de ikke hadde nok melk selv og fordi de ikke visste bedre.

Nå har vi god morsmelkerststning som er et veldig godt alternativ til morsmelk og trenger ikke utsette små babymager for kumelk som ikke er bra for dem.

Så kan bestemor bli så fornærmet hun vil, tidene forandrer seg.

Endret av *Miss Marple*
Skrevet

Og noen brukte geitemelk. De måtte jo bare... Nå har vi heldigvis ypperlig erstatning som er tilnærma lik morsmelk og hindrer ikke jernopptak slik som kumelk gjør.

Anonymous poster hash: 08133...868

Skrevet

Før i tiden om de ikke greide ammingen, blandet de vann og vanlig ku melk å gav til babyene/barnet!

Jeg sa at man ikke skal gi vanlig melk til barn under ett år som jeg har hørt og hun ble nesten irritert på meg..

Ingen liker å bli kritisert når de mener de har gjort sitt beste og det de trodde var riktig for barna sine...

Selv hevdet jeg hele oppveksten at jeg ikke tålte melk, men melk måtte jeg drikke. Slet mye med slim, tung pust og kremtet konstant. Jeg snek meg bestandig fra å drikke melk eller spise ost når jeg kunne. Bortsett fra når jeg var hos min oldemor. Da stod jeg tidlig opp og fikk med meg glassmugga for å gå bort i fjøset og hente fersk melk fra kuene som da ble melket. Selv om jeg ikke var veldig begeistret for fløteranden på toppen så husker jeg fremdeles den deilige følelsen av å drikke "riktig" melk. Selv om jeg kunne drikke flere glass melk til frokost der, så fikk jeg aldri problemer med det, kunne løpe bakker om jeg ville.

Som godt voksen fikk jeg påvist at jeg ikke tåler melkeprotein.

Men da tenker jeg.... jeg tålte virkelig den melken jeg drakk hos min oldemor! Jeg kunne være der i dagevis og drakk alltid mye melk der. Så hvorfor tålte jeg den men ikke kjøpmelken hjemme?

Jeg tror det er noe med at den melken var helt ubehandlet, hverken pasteurisert eller homogenisert. 

Når melken pasteuriseres så ødelegges mange enzymer i melken som ellers ville påvirket fordøyelsen vår positivt.

Når melken homogeniseres spaltes fettstoffene i melken til bittesmå molekyler slik at vi skal slippe fløteranden som ellers vil legge seg på toppen av glassene eller i kartongene. Når disse molekylene blir så små så vil de kunne gå gjennom tarmveggen, noe de naturlige uhomogeniserte molekylene ikke gjør.

Jeg har derfor en teori om at selv om det sikkert ikke var optimalt å gi babyer kumelk før i tiden heller, så tror jeg faktisk ikke det var like ugunstig som det er nå når all melk både pasteuriseres og homogeniseres.

Før fikk de hjelp av viktige enzymer i melken til å fordøye den, og fettmolekylene var for store til å trenge gjennom tarmveggen hos de små.

Så kanskje de ikke tok heeelt feil i gamle dager likevel?

Anonymous poster hash: a0901...d7c

Skrevet

Vel, min mor er i dag nærmere 84 år og hun har hatt sterk og god helse hele livet. De siste årene har hun hatt noen småplager, men lite, alderen tatt i betraktning. Hun har aldri smakt en dråpe morsmelk. Tror du det var fordi mormor ikke ville gi henne det? Nei, det var nok ikke slik. Derfor ble min mor flasket opp på kumelk. Mat måtte barnet ha, og da var det kumelk som var alternativet. Selvfølgelig visste mormor at det ikke var optimalt, men alternativet var dårligere, da hadde jo ikke min mor levd opp.

Mitt råd: Ikke døm!

Anonymous poster hash: bb0af...52d

Skrevet

Altså, det er ikke veldig mange år siden dette var normalen. Jeg er selv under 40, og fikk kumelk (utblandet) fra jeg var baby. Skjønner godt hun ble irritert på deg, de hadde jo tross alt ikke noe valg, og da er det lite kult at dagens unge sitter og er besserwissere. Babyer dør ikke av kumelk, men når man har så gode alternativer man har i dag er jo ikke valget akkurat vanskelig. Vis respekt for hvordan ting ble gjort før i tiden, isteden for å være belærende ovenfor mennesker som har gjort det beste ut i fra de betingelsene og lærdommen de hadde!

Anonymous poster hash: 00d78...5a8

Skrevet

Vel, min mor er i dag nærmere 84 år og hun har hatt sterk og god helse hele livet. De siste årene har hun hatt noen småplager, men lite, alderen tatt i betraktning. Hun har aldri smakt en dråpe morsmelk. Tror du det var fordi mormor ikke ville gi henne det? Nei, det var nok ikke slik. Derfor ble min mor flasket opp på kumelk. Mat måtte barnet ha, og da var det kumelk som var alternativet. Selvfølgelig visste mormor at det ikke var optimalt, men alternativet var dårligere, da hadde jo ikke min mor levd opp.

Mitt råd: Ikke døm!

Det blir vel litt som å si "min bestefar røyka hele livet men ble 99 år" eller "jeg drakk meg full et par ganger når jeg gikk gravid, men ungene ble ikke skadet av det" ;) 

Min mormor ga også dette rådet om kumelk til min mor. Da søsteren min var baby, drakk hun lite morsmelk, slet med reflux og var tynn. Når mamma var på besøk på hjemgården fikk søsteren min melk rett fra kua, og det fungerte bra :) Dette var et vanlig råd i gamle dager, og som noen sier her inne, melk rett fra kua er kanskje litt bedre enn melk fra butikken. Brukes det bare som tillegg gjør det nok lite skade.

Og selvfølgelig gav man barnet bare kumelk hvis man ikke hadde et annet alternativ.

I dag vet man jo at hvis babyer bare får kumelk, fører det til alt for lite jern..

For lite jern kan gi svinnelhet, slapphet, blekhet, økt sjanse for infeksjoner og virus, og lærevansker og oppmerksomhets problemer.

Skrevet

Kumelk kokt med litt vann og sukker berget nok alle min bestemors barn. Alternativene var noget begrenset lagt ute på vestlandskysten. At det frarådes betyr ikke at det er dødelig, men at det finnes bedre alternativer.

Skrevet

Eg og er fostra opp på kumjølk blanda med vatn og sukker. Trur mme må ha vore oppfunne på den tida, men vi budde på gard og hadde mykje "gratis" mjølk heime. Det var slik ein gjorde det før i tida.

Det kan vere noko i det med at mjølka er betre for magen om den ikkje er pasteurisert og homogenisert. Har høyrt om menneske med mageproblem som har vorte betre av å kjøpe mjølk rett frå bonden.

Årsaka til at ein ikkje skal gje kumjølk til babyar trudde eg forresten i hovudsak var pga mjølka hindrar opptaket av jern, og ikkje fordi det var dårleg for tarmen?

Skrevet

Eg og er fostra opp på kumjølk blanda med vatn og sukker. Trur mme må ha vore oppfunne på den tida, men vi budde på gard og hadde mykje "gratis" mjølk heime. Det var slik ein gjorde det før i tida.

Det kan vere noko i det med at mjølka er betre for magen om den ikkje er pasteurisert og homogenisert. Har høyrt om menneske med mageproblem som har vorte betre av å kjøpe mjølk rett frå bonden.

Årsaka til at ein ikkje skal gje kumjølk til babyar trudde eg forresten i hovudsak var pga mjølka hindrar opptaket av jern, og ikkje fordi det var dårleg for tarmen?

Det med jern stemmer ja, men er det ikke også noe med at det er økt risiko for intoleranse/allergi hvis det blir introdusert for tidlig?

Anonymous poster hash: 0e3dc...988

Skrevet

Hva skulle de har gjort? De som har penger kunne bruke amme, men de som ikke hadde penger, skulle de latt barnet sitt døde fordi de ikke hadde nok melk?

Det er retorisk spurt, men har man ikke melk og er mme ikke tilgjengelig (fordi det er ikke oppfunnet blant annet) prøver man å berge det lille livet med det man har tilgjengelig.

Jeg tipper at en del nyfødte babyer i syriske og irakiske flyktingeleir får noe helt annet enn mme blandet med rent vann akkurat nå. Stress er som kjent ikke helt bra for melkeproduksjon, og melkebank tviler jeg på at de har.

Anonymous poster hash: 91769...cd2

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor du skulle kritisere din bestemor. I alle tider har mennesker gjort hva de kunne for at sine barn skulle overleve, at vi nå har bedre midler betyr ikke at vi kan se på fortiden med dagens briller.

Min bestemor måtte drikke baconfett da hun var liten, sett med dagens øyne er dette feil på mange måter, men da var det den eneste måten de fikk i næring i den svært tynne kroppen. Det var den måten de prøvde å holde liv i henne.

I enkelte uland gir mødre risavkok til babyene, da de selv mister melka pga lav kroppvekt. Risvann er jo ikke ideell næring for babyer, men når alternativet er at barnet sulter ihjel, så er det helt feil av oss å kritisere deres valg. Jeg hadde gitt barnet mitt det jeg kunne om valget sto mellom et dårlig valg og døden.

Hvorfor skal du sitte på din høye hest å kritisere?? Jeg forstår uendelig godt at bestemoren din ble irritert.

Anonymous poster hash: 06ee0...0a0

Skrevet

Skjønner godt at hun ble litt irritert på deg. Man gjør det man må for å redde barna sine.

Skrevet

Samme gjorde mormor på alle sine 4 barn. Utvannet kumelk. Ingen av de 4 har noen plager etter dette i dag.

Selv har jeg melkallergi, men melka rett fra tanken hjemme hos mormor kan jeg drikke uten å bli syk.

Tidene var anderledes den gangen og på lik linje med hva de sier er rett for oss og våre barne var det dette de fikk vite at var rett for deres barn den gangen. Når våre våre barn får sine barn er det sikkert noe av det vi har fått beskjed om som er galskap for dem.

Anonymous poster hash: 56e68...735

Gjest vannballong
Skrevet

Har jo for faen ikke kritisert henne eller sittet der på min høye hest!

Trodde det fantes mme på 40-50 tallet.

jeg bare stusset over det,herregud ro dere ned.

jeg var ikke frekk med henne heller,jeg sa bare at "jeg har hørt"...

fordi JEG ikke vet bedre å var nyskjerrig på hvordan de gjorde det.

Skrevet

Slapp av, det er normalt at kjerringene på dette forumet er noen forbaskede idioter. :)

Anonymous poster hash: 1ac62...a39

Skrevet

Joda, det ligger helt klar og tydelig kritikk i din kommentar til bestemor.

Skrevet

Det er godt mulig det fantes, men det var sikkert veldig dyrt, og kanskje ikke lett tilgjengelig. Min mor hadde ikke melk pga undervekt, og selv på 70-tallet var det en stor utgift å gi mme til en baby. For ikke å snakke om engangsbleier! Så jeg fikke mme (måtte jo få mat), men var tøybleiebarn utenom på tur.

Anonymous poster hash: 91769...cd2

Skrevet

Men hvorfor blandet de melka med vann?

Anonymous poster hash: 0996f...686
Skrevet

Jo, når man sier; "azza jeg har lizzom hørt da at man ikke skal gi kumelk til barn under ett år", ja da kritiserer man.

Snakk om å ikke kunne være reflektert over at ting var gjort annerledes før. Blir litt som å si at man ikke skjønner hvorfor folk kjøpte leksikon før siden man har jo Google.

Men mens du er i gang kan du jo spørre om hvordan hun sikret ungene sine i bilen, hvis hun hadde bil. Så kan du poengtere hvor farlig det var å ikke bruke bilbelte og at det tryggeste er isofix... For det har du hørt!

Satt på spissen selvsagt, men kan nesten garantere deg at dine eventuelle barnebarn vil følge andre retningslinjer enn du selv gjør. Så må du bare passe på å ikke bli irritert når h*n poengterer at det er hørt at det ikke er å anbefale!

Anonymous poster hash: 562c3...4c6

Skrevet

Men hvorfor blandet de melka med vann?

Anonymous poster hash: 0996f...686

Fordi kumelk inneheld for mykje protein til å brukast som fullernæring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...