Gå til innhold

Inspirert, om jeg dør...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 8 år som er hos faren sin 1-3 ganger i året. Interessen for henne er vel heller ikke der og slik har det vært i de 7 årene jeg har fungert som alenemamma. Jeg har aleneforsørger og har aleneansvar/omsorg. Min "nye" samboer fungerer som hennes pappa, vi har nå bodd sammen i 3 år og venter barn sammen. Kan jeg skrive en viljeserklæring/testamente der jeg skriver at jeg ønsker at samboer får henne om jeg dør? Å hvor mye vil dette evt telle? Gjør det noen forskjell om vi gifter oss?

Håper noen kan svare :)

Anonymous poster hash: 1a3e0...f2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror man kan skrive viljeserklæring på hva man vil, men hvor mye det blir hørt på er jeg usikker på. Hadde det vært en mulighet og tatt det opp med barnefar, kanskje han også synes det er ok ? Da er det jo mulig du stiller sterkere. Det beste hadde vel vært å tatt kontakt med en advokat, da får du best svar.

Skrevet

Om du er død og hennes far vil ha henne vil han i de aller fleste tilfeller få barnet sitt.

Anonymous poster hash: 9b053...caa
Skrevet

Det kommer mye an på hvem barnet har best tilknytning til. Det finnes dommer på at både stefedre og venninner av mor har fått overta hovedomsorgen selv om barnet har en far i livet. Far har blitt tilkjent vanlig samvær.

Det er ikke fordi det er noe galt med far, men fordi barnet har en bedre tilknytning til stefar / venninnen.

Anonymous poster hash: ccd6d...fa2
Skrevet

Mener å ha lest noe om at da må stefar adoptere henne og bilogiske far frasi seg sine rettigheter. Det vil selvfølgelig medføre at du ikke får noe barnebidrag fra han, men vet ikke noe om bio far da får noe samvær med henne.

Anonymous poster hash: 2ff1f...c26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...