Gå til innhold

Etnisk norske med skolebarn i Groruddalen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi elsker stedet der vi bor, et område av Groruddalen med relativt høy andel innvandrere. Vi opplever det som et trivelig bomiljø hvor vi har lett tilgang til alt vi trenger i hverdagen. Barna trives også veldig godt, eldste er 3 og har mange gode venner her.

Men vi ser at mange andre etnisk norske flytter ut etterhvert som ungene blir eldre. Vi vil helst ikke det, som sagt trives vi ekstremt godt her.

Så da lurer jeg på om det er noen som har eller har hatt skolebarn i Groruddalen, gjerne på skoler med relativt høy innvandrerandel og som kan fortelle hvordan det oppleves, er det negativt og vanskelig - eller uproblematisk?

Føler jeg får slengt etter meg så mange bemerkninger om valget vi har tatt for hvor vi vil bo som bare er basert på fordommer, hadde vært fint å høre fra noen som har egne erfaringer! Samtidig vil jeg jo virkelig virkelig det beste for ungene mine...

Anonymous poster hash: da489...307
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De jeg vet om som bor der med barna trives godt :). Men slikt kommer nok an på både nabolaget og skolen.

Anonymous poster hash: b5ea0...7cd
Skrevet

Vi måtte flytte fordi barna ble mobbet. 
Det gikk både på hårfarge (De er blonde) at gutten ikke er omskåret og at de spiste feil type mat. 

Anonymous poster hash: f6256...8d9
Skrevet

Vi bor på Stovner og er godt fornøyd med det.

Anonymous poster hash: d6f7e...7bc

Skrevet

Vi bor i Groruddalen og trives ganske greit her. Både jeg og min mann er oppvokst i Groruddalen. Det er mange barn av innvandrere på skolen, godt over 50%. Har ett barn i 4. Klasse og kan ikke si at jeg har merket så mye negativt ved det. Det var nok ett større problem i 1. Klasse siden noen av barna ikke hadde så gode norskkunnskaper. Nå snakker alle flytende.

De norske foreldrene og de integrerte foreldrene stiller opp på arrangementer og foreldremøter og møter i bursdag og har bursdagfeiringer. Men jeg ser at de barna som har foreldre som ikke er integrerte sjelden stiller opp på ting, og det er ganske synd.

vi trives ihvertfall og har ett barn som er veldig åpen og aksepterer alle. Ett minus er at pøutselig kan snakke litt kebabnorsk innimellom, og det får han ikke lov til ;) Gjør det sjelden nå lenger da.

Anonymous poster hash: 2377c...a3e

Skrevet

Det sto nettopp en artikkel i Aftenposten om dette. En kvinnelig forsker som bodde der selv og gjennom forskningen konkluderte med at barna greide seg like godt på skolen. Allikevel valgte hun, tross egen idealisme, å flytte før barna begynte på skolen. Årsaken var først og fremst at hverken voksne eller barn fikk venner der.

Anonymous poster hash: 9920c...dbf

Skrevet

Det sto nettopp en artikkel i Aftenposten om dette. En kvinnelig forsker som bodde der selv og gjennom forskningen konkluderte med at barna greide seg like godt på skolen. Allikevel valgte hun, tross egen idealisme, å flytte før barna begynte på skolen. Årsaken var først og fremst at hverken voksne eller barn fikk venner der.

Hvordan hun har fått til det er meg en gåte og jeg er rimelig sikker på at svaret på gåten er at de er dønn atale selv, for alle venneflokkene til min niese og nevøer i Groruddalen er jo blandete, og har vært det siden barnehagealder for dem alle fire - venner som jeg møter i huset der er både etnisk norske og innvandrerbakgrunn. Dessuten flytter forfatteren altså før den største integreringsfaktoren av alle, nemlig skolen.

Anonymous poster hash: cae8a...136

Skrevet

Jeg kjenner flere foreldre ved den skolen hvor denne forskerens barn skulle begynt på. Dette er både utenlandske og etnisk norske foreldre. Ikke noe problem med å bli kjendt med hverandre. Jeg har selv ikke barn ved denne skolen men på naboskolen og ser heller ikke det problemet der heller.

Elsker å bo her i bydelen. Utrolig mange herlige familier både blandt de norske og utenlandske. Mine barns utenlandske venner er her støtt og stadig.

Anonymous poster hash: fa905...031

Skrevet

Da merker jeg at jeg er nysgjerrig på om de fik venner på det nye stedet de flyttet.

Skrevet

Vi bor på mortensrud og har barn på stenbråten! Har nesten utelukkende positive ting og si. Selvfølgelig er det noen issues, som feks deltagelse på barnebursdager hvor det er de samme barna som ikke dukker opp. Og at det er fler som ikke går på aks!

Men vi trives veldig godt og har ingen planer om å flytte. Bor i ett flott eneboligområde med masse fine naboer og venner til barna

Anonymous poster hash: 4ff89...ab6

Skrevet

Har selv bodd i området rundt der når jeg var ungdom, og ikke pokker om jeg ville bodd der med små barn! Nå flyttet vi derifra før det ble alt for mye utlendinger. Nå bor vi på landet og her finnes det ikke innvandrere eller mørkhudete utlendinger og det er noe av det som gjør det bra og bo her. Slipper masse problemer og utfordringer, og slipper at barna mine må forholde seg til slike mennesker.

Anonymous poster hash: e22f9...865

Skrevet

Har selv bodd i området rundt der når jeg var ungdom, og ikke pokker om jeg ville bodd der med små barn! Nå flyttet vi derifra før det ble alt for mye utlendinger. Nå bor vi på landet og her finnes det ikke innvandrere eller mørkhudete utlendinger og det er noe av det som gjør det bra og bo her. Slipper masse problemer og utfordringer, og slipper at barna mine må forholde seg til slike mennesker.

Og vi som bor i slike områder slipper å forholde oss til mennesker som deg og dine barn. Tydeligvis en vinn-vinn situasjon ;)

Skrevet

...søstra mi bor der med 3 barn. Null problem. Rasisme går begge veier, men det blir jaggu ikke bedre om ingen gidder å gjøre en innsats. 

Anonymous poster hash: 70a6f...1e4
Skrevet

Håper da virkelig dette var sarkastisk ? Ellers er jeg totalt sjokkert. Slike mennesker ? Idiot

Anonymous poster hash: e4c6f...1e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...