Gå til innhold

Burde jeg ha dårlig samvittighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne med ei jente som er året yngre enn jenta mi. Venninna mi er alene og har ikke så veldig god økonomi. Jeg har hittil alltid latt henne arve alt av klær etter jenta mi. Venninna mi er hyggelig og grei, men mangler sosiale antenner. Hun takker aldri for det hun får eller sier noe om at det er fine plagg eller lignende. Ingen kommentar rett og slett.

Så nå ga jeg det heller til ei venninne som ikke er like nær. Hun ble kjempeglad og dagen etter kom hun på døren med ei flaske vin til meg. Må si jeg syntes det var hyggelig.

Anonymous poster hash: 85a5d...5a2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du har ingen plikt ovenfor venninne en din, så sånn sett trenger du ikke ha dårlig samvittighet.

Men er hun nær og trenger klærne, kanskje mer enn hun andre, så kan du kanskje gi henne en sjanse.

Spør henne rett ut:"ønsker du å arve klær, setter du pris på det?"

Nevn gjerne at du ga en pose til en annen, siden du ble usikker om hun egentlig ville arve. Si at hun andre ble ble veldig glad..,så tar hun kanskje poenget.

Kjedelig når folk er utakknemlig.

Skrevet

Takk for svar. Det er nok rett og slett ikke hennes personlighet å vise takknemlighet/glede. En dårlig egenskap slik jeg ser det. Var så hyggelig å gi til henne som ble så glad, så gjør nok det igjen selv om hun andre er en nærmere venninne (barndomsvenninne) og trenger det kanskje mer.

Skrevet

Har sendt store poser med klær med jenta hennes hjem når hun har vært her og lekt. Får ikkje en sms med takk engang. Når vi treffes neste gang spør jeg gjenre "Fikk du klærne"? Og hun svarer "ja".

Skrevet

Gjør det, absolutt ingen grunn til dårlig samvittighet.

Skrevet

Kanskje hun faktisk ikke vil ha dem? Kan jo være at hun blir ganske brydd og irritert hver gang hun får klær av deg fordi hun føler du ser litt ned på henne? At hun føler du tenker hun ikke har råd til å ta vare på barnet sitt selv... Men samtidig vil hun ikke si det for hun vil kanskje ikke lage noe drama...

Anonymous poster hash: edf54...444
Skrevet

Kanskje hun faktisk ikke vil ha dem? Kan jo være at hun blir ganske brydd og irritert hver gang hun får klær av deg fordi hun føler du ser litt ned på henne? At hun føler du tenker hun ikke har råd til å ta vare på barnet sitt selv... Men samtidig vil hun ikke si det for hun vil kanskje ikke lage noe drama...

Jenta hennes går omtrent utelukkende i det hun har arvet fra oss, så det tror jeg ikke. Var en gang jeg spurte om hun ville ha penkjolene eller om hun foretrakk å kjøpe det selv. Da sa hun at hun ville ha det. Ser alltid jenta i kjoler fra vår datter i bursdager o.l.

Skrevet

Jenta hennes går omtrent utelukkende i det hun har arvet fra oss, så det tror jeg ikke. Var en gang jeg spurte om hun ville ha penkjolene eller om hun foretrakk å kjøpe det selv. Da sa hun at hun ville ha det. Ser alltid jenta i kjoler fra vår datter i bursdager o.l.

Hmmm.... nei da er det jo sikkert ikke det.... bare tenkte at det kunne være årsaken til at hun aldri takker. Merkelig...

Skrevet

Jeg hadde blitt provosert hvis jeg hadde sendt med store poser med arvetøy og ikke fått en takk eller kommentar. Hun tar tydeligvis dette som en selvfølge.

Men hvis hun er en nær venninne ville jeg sagt hva jeg følte.

Skrevet

Du bør ikke ha dårlig samvittighet. Er vanlig folkeskikk å si takk når man får noe. Jeg tilbød ei venninne masse babyklær men hun hadde aldri tid til å hente det. Da var det tydeligvis ikke så viktig, så etter 3 måneder solgte jeg de heller. 

Anonymous poster hash: e99a9...512
Skrevet

Skjønner deg godt. Jeg er gudmor til min venninnes datter, guddatteren min er nå 21 år. Hun har aldri takket for en eneste gave, og det har jo blitt noen i løpet av disse 21 årene. Nå har guddatteren min selv fått barn, som jeg også har kjøpt gaver til - ingen takk å få. Merker jeg blir litt irritert, jeg legger jo omtanke i disse gavene. Skal sies at min venninne heller sjelden takker for gaver selv, så datteren har det nok fra henne.

Anonymous poster hash: b3c84...46f
Skrevet

Du høres ut som en fantastisk person, og du skal ikke ha dårlig samvittighet for noe :-)

Skrevet

Så ufint! Jeg har det på samme måten...har gitt masse klær, møbler, men ingen takk... På fester, sammenkomster, tar ikke med seg noe, tar av vår mat uten å spørre...helt uten antenner. Veldig grei uteom dette, aner ikke hvordan ta det opp?

Anonymous poster hash: 7b578...c65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...