Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #1 Skrevet 18. oktober 2014 Stemmer dette, eller har jeg drømt? Mener å ha lest det et sted at blåfargen forverrer eksemet? Anonymous poster hash: ddbae...118
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #2 Skrevet 18. oktober 2014 Aldri hørt at blåfargen har noe å si, men en del barn reagerer på ull. Anonymous poster hash: 3e38a...941
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #3 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg kjenner en som var veldig allergisk mot blå... Anonymous poster hash: 62f96...0e4
Gjest Dumi Skrevet 18. oktober 2014 #4 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg har vært borti det. Vet fremdeles ikke hvorfor. Har søkt det opp, og antagelig er det noe i fargestoffet som kan trigge eksem?
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #5 Skrevet 18. oktober 2014 Ull er fy fy for atopisk eksem uansett hvem farge det er, Uansett hvor mykt og godt vi voksne syns det er, så er det ikke det for de med atopisk eksem. Det er som å ha nåler gjemt i tøyet sa en dame til meg som hadde atopisk eksem. Putselig er det noe som ligger og gnager på huden og til slutt føles ut som nåler mot huden. Anonymous poster hash: 8f5c7...80b
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #6 Skrevet 18. oktober 2014 Ull er fyfy, og blått fargestoff er også vanlig å reagere på. Vet ikke hvorfor, men mørkeblått er i alle fall det viktigste fargestoffet å holde seg unna. Men så er det viktig å huske at barn, også atopikere er forskjellige. Noen reagerer ikke på fargestoff, andre kan bare bruke hvitt tøy. Enkelte kan tåle å ha ull utenpå, andre kan kun ha bomull. Man må rett og slett prøve seg frem og finne ut hva som fungerer for sitt barn! Anonymous poster hash: 5dee4...834
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #7 Skrevet 18. oktober 2014 Gutten min er 3.5 år, og på slutten av ullsesongen i våres fikk han litt eksem. Drev det tilbake med badeolje og fet krem anbefalt fra apoteket, så er litt spent hvordan det blir nå, og selvfølgelig har han bare blått ulltøy. Får ut å handle nytt da, tør ikke ta sjansen med blått. HI Anonymous poster hash: ddbae...118
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #8 Skrevet 18. oktober 2014 Ull er større risiko enn blåfargen! Bruk bomull under så går det sikkert fint. Anonymous poster hash: 5dee4...834
valkyrien Skrevet 18. oktober 2014 #9 Skrevet 18. oktober 2014 Kommer sikkert an på graden av eksem også. Guttungen her har atopisk eksem, men i veldig liten grad, og han reagere verken på ull eller blåfarge.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #10 Skrevet 18. oktober 2014 Det med blåfargen har vel sammenheng med at blått inneholder nikkel/cobolt og dette er jo noe mange er allergiske mot. Så hvis ungen din både reagerer på nikkel og ull, så KAN det blir enda verre med blått ulltøy enn hvitt. Anonymous poster hash: dbbfc...0dc
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #11 Skrevet 18. oktober 2014 Vi fikk beskjed av hudspesialisten at blått og lilla bør unngås rett mot kroppen. Jeg husker ikke hvorfor, men hun var helt klar på det. Faktisk var det fint at du skrev innlegget, jeg hadde glemt det og barnet vårt fikk i dag mørkeblått ullundertøy. Anonymous poster hash: 64208...f83
Gulltopp med Knoll og Tott Skrevet 18. oktober 2014 #12 Skrevet 18. oktober 2014 Takk, dette har jeg aldri hørt før
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #13 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg har atopisk eksem, ganske kraftig til tider men reagerer ikke på plagg av merinoull Anonymous poster hash: 2a3f8...d10
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #14 Skrevet 18. oktober 2014 Har mange plagg i lik type ull, noen i grønn, i blå, i rosa, hvit, og lilla... Det er litt ulike typer merkeplagg, bl.a Janus, Safa etc... Har atopisk eksem, men veldig milde tilfeller. Barnet reagerer litt på all ull, men under kontroll ved hjelp av salver. Men i to dager har hun brukt en lilla ullbody, og nå er armene hennes dekket av eksem, stakkar... Vet ikke om det er det merket, at ulla er dårligere kvalitet, eller om det er fargestoffene... Dette blir bare en nød-body heretter! Blå har til nå gått fint, men annet merke. Anonymous poster hash: 1bbb4...c97
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #15 Skrevet 18. oktober 2014 Har mange plagg i lik type ull, noen i grønn, i blå, i rosa, hvit, og lilla... Det er litt ulike typer merkeplagg, bl.a Janus, Safa etc... Har atopisk eksem, men veldig milde tilfeller. Barnet reagerer litt på all ull, men under kontroll ved hjelp av salver. Men i to dager har hun brukt en lilla ullbody, og nå er armene hennes dekket av eksem, stakkar... Vet ikke om det er det merket, at ulla er dårligere kvalitet, eller om det er fargestoffene... Dette blir bare en nød-body heretter! Blå har til nå gått fint, men annet merke. Anonymous poster hash: 1bbb4...c97 Uff, hvorfor bruker du ull på barnet når det er atopiker og du vet det reagerer "litt"? Jeg har selv atopisk hud, men holder også eksemet rimelig i sjakk med kremer, men det er så utrolig ubehagelig å gå i ull. Selv om det ikke nødvendigvis trigger eksemet med en gang, så er det ordentlig ubehagelig å ha mot huden altså... Anonymous poster hash: 309f2...229
Siamese Hellhound Skrevet 18. oktober 2014 #16 Skrevet 18. oktober 2014 Gjelder dette annet blått tøy, eller bare ull? Har aldri hørt om dette før, men har atopisk eksem selv. Må google litt nå, tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #17 Skrevet 19. oktober 2014 Har mange plagg i lik type ull, noen i grønn, i blå, i rosa, hvit, og lilla... Det er litt ulike typer merkeplagg, bl.a Janus, Safa etc... Har atopisk eksem, men veldig milde tilfeller. Barnet reagerer litt på all ull, men under kontroll ved hjelp av salver. Men i to dager har hun brukt en lilla ullbody, og nå er armene hennes dekket av eksem, stakkar... Vet ikke om det er det merket, at ulla er dårligere kvalitet, eller om det er fargestoffene... Dette blir bare en nød-body heretter! Blå har til nå gått fint, men annet merke. Anonymous poster hash: 1bbb4...c97 Uff, hvorfor bruker du ull på barnet når det er atopiker og du vet det reagerer "litt"? Jeg har selv atopisk hud, men holder også eksemet rimelig i sjakk med kremer, men det er så utrolig ubehagelig å gå i ull. Selv om det ikke nødvendigvis trigger eksemet med en gang, så er det ordentlig ubehagelig å ha mot huden altså... Anonymous poster hash: 309f2...229 Det er det eneste som holder barnet varmt... Har prøvd alt fra bomull til bambus, fleece og superundertøy, men hun er og forblir kald... Hun sier selv at ull er det eneste som holder henne varm, så er ikke sånn at jeg tvinger henne. Det er det hun selv ønsker å gå i, fordi hun synes det er det eneste som holder på varmen. Hun er en frysepinne, så hun er allerede nå, i 8+ grader, en avvhenger av ull... Har prøvd varmere ytterklær (vintertøy på høsten), men hun blir likevel kald på vinteren, og hun foretrekker å ikke gå i vintertøy før snøen kommer eller det blir bitende kaldt. Anonymous poster hash: 1bbb4...c97
Fullrulle86 Skrevet 19. oktober 2014 #18 Skrevet 19. oktober 2014 Har mange plagg i lik type ull, noen i grønn, i blå, i rosa, hvit, og lilla... Det er litt ulike typer merkeplagg, bl.a Janus, Safa etc... Har atopisk eksem, men veldig milde tilfeller. Barnet reagerer litt på all ull, men under kontroll ved hjelp av salver. Men i to dager har hun brukt en lilla ullbody, og nå er armene hennes dekket av eksem, stakkar... Vet ikke om det er det merket, at ulla er dårligere kvalitet, eller om det er fargestoffene... Dette blir bare en nød-body heretter! Blå har til nå gått fint, men annet merke. Anonymous poster hash: 1bbb4...c97 Uff, hvorfor bruker du ull på barnet når det er atopiker og du vet det reagerer "litt"?Jeg har selv atopisk hud, men holder også eksemet rimelig i sjakk med kremer, men det er så utrolig ubehagelig å gå i ull. Selv om det ikke nødvendigvis trigger eksemet med en gang, så er det ordentlig ubehagelig å ha mot huden altså...Anonymous poster hash: 309f2...229 Det er det eneste som holder barnet varmt... Har prøvd alt fra bomull til bambus, fleece og superundertøy, men hun er og forblir kald... Hun sier selv at ull er det eneste som holder henne varm, så er ikke sånn at jeg tvinger henne. Det er det hun selv ønsker å gå i, fordi hun synes det er det eneste som holder på varmen. Hun er en frysepinne, så hun er allerede nå, i 8+ grader, en avvhenger av ull... Har prøvd varmere ytterklær (vintertøy på høsten), men hun blir likevel kald på vinteren, og hun foretrekker å ikke gå i vintertøy før snøen kommer eller det blir bitende kaldt. Anonymous poster hash: 1bbb4...c97 Ja ville jeg kjøpt ull som har bomull på innsiden! Joha har mye av det
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #19 Skrevet 19. oktober 2014 Ull med bomull på innsiden er helt meningsløst og sløs med penger. Bomull fungerer dårlig som innerste lag på frysepinner. Men ull med superundertøy på innsiden fungerer, devold har det. Da er innerste lag teknisk og både puster og transporterer fukt vekk fra huden. Mine barn bruker stort sett bare superundertøy og holder varmen i det. Superundertøy i frotté er deilig og varmt, men dessverre vanskelig å få tak i her til lands.. Anonymous poster hash: 309f2...229
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #20 Skrevet 19. oktober 2014 Gjelder dette annet blått tøy, eller bare ull? Har aldri hørt om dette før, men har atopisk eksem selv. Må google litt nå, tror jeg. Hudspesialisten sa det gjaldt all tøy som barnet bruker rett mot huden. Husk også å vaske nytt tøy i hvert fall to ganger før bruk. Anonymous poster hash: 64208...f83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå