Gå til innhold

av ren nysgjerrighet:) vet dere hva en stjerne er?:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt morsomt. Men det er faktisk mange som ikke vet eller tenker over hva det er:) jeg selv var en av de. Man føler seg jo passe teit at de minste barna vet det:)

Anonymous poster hash: ec742...371

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det vet jeg. Jeg kan nok ikke komme opp med prosentfordelingen av gasser osv, men jeg vet sånn noenlunde hva de er.

Kort oppsummert er de "soler" bestående av ulike gasser. Mange av de stjernene vi ser på himmelen finnes ikke lenger fordi det tar så mange lysår å nå jorden at lyset vi ser bare er lys som bruker veldig mye tid på å reise.

Anonymous poster hash: 83ed6...bea
Skrevet

Seff. De er skapt av lys og gnister fra Muspelheim. 

Skrevet

Ja, det vet jeg. Jeg kan nok ikke komme opp med prosentfordelingen av gasser osv, men jeg vet sånn noenlunde hva de er.

Kort oppsummert er de "soler" bestående av ulike gasser. Mange av de stjernene vi ser på himmelen finnes ikke lenger fordi det tar så mange lysår å nå jorden at lyset vi ser bare er lys som bruker veldig mye tid på å reise.

Så en dag vil karlsvogna forsvinne?

Anonymous poster hash: b3be4...379

Skrevet

Ja, men i tenåra visste eg det Ikkje.

Skrevet

Så en dag vil karlsvogna forsvinne?

Anonymous poster hash: b3be4...379

Ja, men det opplever nok ikke vi ;) En dag vil vår sol forsvinne også. Jeg mener å huske at om ca 5 millioner år begynner vår egen sol og vokse og "spise" opp alle planetene  (inkludert vår Tellus) og bli en hvit kjempe før den skrumper sammen til en dverg og/eller forsvinner helt.

Skrevet

Hihi men viste dere at alle soler aka stjerner har en tvilling. For hver gang en stjerne/sol blir født så blir det født to stykker

Ikke alle utvikler seg til en sol. Disse har navnene sorte dverger (tror jeg det var;) så våres egen sol har faktisk en tvilling. Og de har forskjellige teorier om hvor denne tvilling solen er. Men noen mener at denne tvilling solen har en oval bane. (Akkurat nå er den langt unna) og om mange millioner år så kommer den tilbake i nærheten av oss.

Hi

Skrevet

Jeg husker det fra Løvenes konge. Når de sier at det kanskje er gasser blabla, og ler seg ihjel av det dumme forslaget ;)

Skrevet

Jeg husker det fra Løvenes konge. Når de sier at det kanskje er gasser blabla, og ler seg ihjel av det dumme forslaget ;)

Hihi ja. Det er sant det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...