Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #1 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg har vært på DIB en stund og begynner å skjønne at det visstnok er folk i samfunnet som ikke burde få barn: Trygdede Uføre Funksjonshemmede Fattige Folk som jobber for mye Folk som ikke har jobb Hvem er egentlig skikket til å få barn? Anonymous poster hash: 97988...744
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #2 Skrevet 18. oktober 2014 Du vet at det ikke står en og samme person bak den lista di, men folk med ulike meninger? Jeg mener at de som ikke vil klare å ta seg av barn på en god måte, følelsesmessig og materielt, godt kan drite i å få barn. Anonymous poster hash: c511b...ce6
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #3 Skrevet 18. oktober 2014 De eneste som ikke burde få barn er de som ikke vil eller kan ta seg av de på eb skikkelig måte. Tror nok mye av det som skrives her inne er skrevet i affekt og pga av brukerens tolkning av en situasjon. Det gjør det ikke mindre feil eller gement å si, men mange har en tendens til å hoppe til verst mulig konklusjon og svare deretter. Anonymous poster hash: 09a73...579
skjotta Skrevet 18. oktober 2014 #4 Skrevet 18. oktober 2014 De eneste som ikke burde få barn er de som ikke vil eller kan ta seg av de på eb skikkelig måte. Tror nok mye av det som skrives her inne er skrevet i affekt og pga av brukerens tolkning av en situasjon. Det gjør det ikke mindre feil eller gement å si, men mange har en tendens til å hoppe til verst mulig konklusjon og svare deretter. Anonymous poster hash: 09a73...579 Og veldig ofte er det som blir sagt ment på en helt annen måte enn det blir tolket av de som leser. "Hun er trygdet og prioriterer helt feil slik at ungene må lide for det. Hun burde ikke få ha barn" er IKKE det samme som "ingen på trygd burde få ha barn" Selv om der er noen her inne som virker veldig bestemt på at alt som skrives er ment for dem (og alltid i negativt lys)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #5 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg synes det er lettvindt å skylde på leser! Flere her inne ordlegger seg på en måte som ikke kan oppfattes som annet enn et angrip på alle i en gruppe. Jeg synes i utgangspunkt alle med et oppriktig ønske om barn burde få, kun med unntak av personer med narkotiske, alkoholen, psykiske etc lidelser som ikke gjør de i stand til å sette barnet forran seg selv og egene behov. Utover det tror jeg verden har godt av mennesker fra alle samfunnslag og med forskjellige erfaringsbanker. Det er en "skummel" utvikling i dagens samfunn! Jeg har blitt konfrontert med opptil flere ganger (og min familie enda flere ganger) hvorfor jeg i all verden valgte å få tre barn når jeg er så syk. Vet du, for flere faller det de ikke inn en gang at jeg kanskje ble syk etter at barna kom til. Mange er forutinntatte på at jeg må være en idiot fordi jeg er syk og har barn. På hvilken måte gagner det meg eller ungene mine? Anonymous poster hash: 40ce2...c83
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #6 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg mener at de som ikke kan ta seg av barna selv, som må ha fysisk, psykisk eller økonomisk hjelp for å kunne ha barna, ikke bør få barn. Anonymous poster hash: 84dd3...343
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #7 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg mener at de som ikke kan ta seg av barna selv, som må ha fysisk, psykisk eller økonomisk hjelp for å kunne ha barna, ikke bør få barn. Anonymous poster hash: 84dd3...343 De færreste kan vel ta seg av barna helt selv, ettersom de fleste må jobbe for å skaffe mat, klær og tak over hodet til disse barna. Da må de jo nødvendigvis ha hjelp, f.eks. fra barnehage. Anonymous poster hash: af4ef...37c
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #8 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg mener at de som ikke kan ta seg av barna selv, som må ha fysisk, psykisk eller økonomisk hjelp for å kunne ha barna, ikke bør få barn. Anonymous poster hash: 84dd3...343 Så de som får barn født med en "skade" eller de som har barn som blir utsatt for en ulykke, og dermed trenger hjelp fra staten i form av fysikalsk behandling og psykolog til seg selv og ungen burde ikke være foreldre de da? Anonymous poster hash: 8cf49...590
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #9 Skrevet 18. oktober 2014 De som kan gi barna sine ubetinget kjærlighet og se til at de har den beste oppveksten de kan få er skikket til å være foreldre. Mamma er ufør og har hele oppveksten vår hatt dårlig rå. Hun har fått støtte både fra stat og familie for å få ting til å fungere og for å få økonomien til å gå opp. Har hatt den beste oppveksten med den beste mamman i hele verden. Kunne aldri ha tenkt meg å bytte henne ut med noen som hadde mer penger og jobbet mer. Bare fordi det tydeligvis er grunnlaget for å få ha barn. Anonymous poster hash: 8cf49...590
Chl85 Skrevet 18. oktober 2014 #10 Skrevet 18. oktober 2014 "It takes a village to raise a child"... Synes det er ganske dekkende. Alle trenger hjelp i perioder når man har barn. Vanskelig å si hvem som ikke bør få barn av den gemene hop .... Men tenker at de menneskene som misbruker, slår, mobber, barna sine ikke burde få barn, eller de som ruser seg. Men slike mennesker er jo så syke/ødelagte eller rett og slett onde, så de har ikke selvinnsikt nok til å se det. Samtidig blir jeg oppgitt over sterkt rusavhengige som velger å gå igjennom en graviditet og fortsetter å ruse seg..... Det er ikke alltid man kan planlegge inn sykdom, dårlig økonomi ect og det sier ikke noe om ens kapasitet til å være en god forelder. Man kan være en fantastisk mor/far selv om barna må gå i arveklær og dra på telttur hver ferie(Slik er jo de fleste på 60 tallet vokst opp). Man kan være en fantastisk tilstedeværende mor/far selv om man har et handikap, Me osv.. selv om man ikke kan være med på alt av skoleavslutninger, foreldrekaffer og skogturer. Så tror nok de fleste er skikket, men mange kunne også latt vær
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #11 Skrevet 18. oktober 2014 De eneste som ikke burde få barn er de som ikke vil eller kan ta seg av de på eb skikkelig måte. Tror nok mye av det som skrives her inne er skrevet i affekt og pga av brukerens tolkning av en situasjon. Det gjør det ikke mindre feil eller gement å si, men mange har en tendens til å hoppe til verst mulig konklusjon og svare deretter. Anonymous poster hash: 09a73...579 Og veldig ofte er det som blir sagt ment på en helt annen måte enn det blir tolket av de som leser. "Hun er trygdet og prioriterer helt feil slik at ungene må lide for det. Hun burde ikke få ha barn" er IKKE det samme som "ingen på trygd burde få ha barn" Selv om der er noen her inne som virker veldig bestemt på at alt som skrives er ment for dem (og alltid i negativt lys) Vel, sug lut mente at ingen uføre burde ha hatt barn siden de har dårlig arvemateriale. Så jo, enkelte brukere mener at en hel gruppe personer ikke burde ha fått barn. Anonymous poster hash: 3c148...da4
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #12 Skrevet 18. oktober 2014 De eneste som ikke burde få barn er de som ikke vil eller kan ta seg av de på eb skikkelig måte. Tror nok mye av det som skrives her inne er skrevet i affekt og pga av brukerens tolkning av en situasjon. Det gjør det ikke mindre feil eller gement å si, men mange har en tendens til å hoppe til verst mulig konklusjon og svare deretter. Anonymous poster hash: 09a73...579 Og veldig ofte er det som blir sagt ment på en helt annen måte enn det blir tolket av de som leser. "Hun er trygdet og prioriterer helt feil slik at ungene må lide for det. Hun burde ikke få ha barn" er IKKE det samme som "ingen på trygd burde få ha barn" Selv om der er noen her inne som virker veldig bestemt på at alt som skrives er ment for dem (og alltid i negativt lys) Vel, sug lut mente at ingen uføre burde ha hatt barn siden de har dårlig arvemateriale. Så jo, enkelte brukere mener at en hel gruppe personer ikke burde ha fått barn. Anonymous poster hash: 3c148...da4 Herregud, nå må folk snart komme seg videre! Det innlegget har blitt forklart tusen ganger! Get over it! Anonymous poster hash: c511b...ce6
soleia Skrevet 18. oktober 2014 #13 Skrevet 18. oktober 2014 Du gløymde oss som nærmar oss 40, og difor står med eine foten i grava Eg synes ikkje noko om at ein legg tilrette for at rusavhengige skal få barn, og at ein fortset, og til og med trappar opp, LAR medikament gjennom svangerskapet og får babyar som vert fødde med alvorlege abstinensar. Her synes eg faktisk ein bør fokusere på prevensjon. Har og møtt menneske som har fått traume av å vekse opp med foreldre med alvorlege psykiatriske diagnosar. Funksjonshemma og uføretrygda kan ofte vere gode og trygge foreldre
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #15 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg synes at folk som mener slikt kanskje ikke burde få barn, for de ville videreført stygge holdninger som ga en generasjon med fordømmende rasshøl som bare klarer å elske seg selv. Anonymous poster hash: 5df4a...957
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #16 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg mener at de som ikke kan ta seg av barna selv, som må ha fysisk, psykisk eller økonomisk hjelp for å kunne ha barna, ikke bør få barn. Anonymous poster hash: 84dd3...343 Wow. Det var strengt å si da. Og hvor drar du grensa for fysisk, psykisk og økonomisk hjelp da? Hvis du får en infeksjon og trenger antibiotika for å komme deg på bena (fysisk hjelp) er du da ikke skikket til å være mor eller far? Eller drar du grensen ved faste medisiner som insulin til diabetikere? Eller er det greit at folk med astma får barn, selv om de trenger inhalator? Eller trekker mener du rullestolbrukere som trenger hjelp? Når det kommer til det psykiske, kan ikke en mor som ellers har angst, men som ikke har angst så lenge hun får medisiner, kan ikke hun få barn? Og når du sier at de som ikke trenger hjelp ikke burde få barn, inkluderer det hjelp fra venner, familie og naboer? Altså, hvis du havner i bilulykke og må spørre naboen din om å passe barna en uke, så burde du ikke fått barn? Vi trenger nemlig alle hjelp i større eller mindre grad. Og vi har alle ressurser å bidra med. Alle barn fortjener en god oppvekst, det er vi alle enige om, men å vokse opp med et annet perspektiv på livet trenger ikke bestandig være en ulempe for et barn. Jeg vokste f.eks. opp med en mor som var deprimert og hadde angst, og som trengte hjelp. I dag er jeg til en viss grad glad for at min oppvekst var annerledes, for det ga med verdifull kunnskap og en helt annen forståelse for de som sliter, enn det jeg ville fått hvis jeg leste om problemet i en bok. I dag bruker jeg kunnskapen i jobben min og gjør (om jeg må si det selv) en bedre jobb enn jeg ville gjort uten denne innsikten. Så man skal være forsiktig med å ha et så svart/hvitt syn på det. Verdier kan komme fra de rareste steder. Anonymous poster hash: 39341...1d4
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #17 Skrevet 18. oktober 2014 Folk som ødelegger barna. Anonymous poster hash: d45ce...cb5
skjotta Skrevet 18. oktober 2014 #18 Skrevet 18. oktober 2014 De eneste som ikke burde få barn er de som ikke vil eller kan ta seg av de på eb skikkelig måte. Tror nok mye av det som skrives her inne er skrevet i affekt og pga av brukerens tolkning av en situasjon. Det gjør det ikke mindre feil eller gement å si, men mange har en tendens til å hoppe til verst mulig konklusjon og svare deretter. Anonymous poster hash: 09a73...579 Og veldig ofte er det som blir sagt ment på en helt annen måte enn det blir tolket av de som leser. "Hun er trygdet og prioriterer helt feil slik at ungene må lide for det. Hun burde ikke få ha barn" er IKKE det samme som "ingen på trygd burde få ha barn" Selv om der er noen her inne som virker veldig bestemt på at alt som skrives er ment for dem (og alltid i negativt lys) Vel, sug lut mente at ingen uføre burde ha hatt barn siden de har dårlig arvemateriale. Så jo, enkelte brukere mener at en hel gruppe personer ikke burde ha fått barn. Anonymous poster hash: 3c148...da4 Og er sug lut dronningen som alle andre brukere skal måles etter? Her inne kan man ikke snakke om trygdesnyltere for da stigmatiserer vi en hel gruppe og anklager alle trygdemottakere for snylting. Vi kan ikke snakke om dårlige foreldre for da anklager vi alle som ikke er super foreldre for å være dårlige foreldre og så videre. Dette foregikk lenge før sug lut sin etterhvert så berømte uttalelse.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #19 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg mener at de som ikke kan ta seg av barna selv, som må ha fysisk, psykisk eller økonomisk hjelp for å kunne ha barna, ikke bør få barn. Anonymous poster hash: 84dd3...343 Enig! Anonymous poster hash: ea1c0...2a3
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #20 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg har en kronisk sykdom, jobber fult og har eget firma. Ble gravid på pilla, vi skulle egentlig ikke ha barn, men siden vi fikk en, ville vi ha en til så førstemann ikke ble enebarn pga min sykdom. Men jeg veit ikke hvor lenge jeg er bra, men veit at jeg har to gode famillier på hver side som stiller opp. ( og selvfølgelig mannen min) Så syns man skal vite at man har noen til og stille opp om det skjer noe, og ikke bare tenke at det offentlige skal hjelpe til Anonymous poster hash: d4ba2...b42
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #21 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg mener at de som ikke kan ta seg av barna selv, som må ha fysisk, psykisk eller økonomisk hjelp for å kunne ha barna, ikke bør få barn. Anonymous poster hash: 84dd3...343 Så de som får barn født med en "skade" eller de som har barn som blir utsatt for en ulykke, og dermed trenger hjelp fra staten i form av fysikalsk behandling og psykolog til seg selv og ungen burde ikke være foreldre de da? Anonymous poster hash: 8cf49...590 Jeg snakket om hvem som ikke bør få barn. Man kan aldri forutse fremtiden. Men dersom du HAR en så alvorlig fysisk nedsatthet at du ikke kan ta vare på dine barn selv synes jeg ikke du bør få. Du må lese hva jeg skriver og hva det snakkes om. Dette var ikke en tråd om "hva-hvis" eller "bør man MISTE barna om". Anonymous poster hash: 84dd3...343
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #22 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg mener at de som ikke kan ta seg av barna selv, som må ha fysisk, psykisk eller økonomisk hjelp for å kunne ha barna, ikke bør få barn. Anonymous poster hash: 84dd3...343 Wow. Det var strengt å si da. Og hvor drar du grensa for fysisk, psykisk og økonomisk hjelp da? Hvis du får en infeksjon og trenger antibiotika for å komme deg på bena (fysisk hjelp) er du da ikke skikket til å være mor eller far? Eller drar du grensen ved faste medisiner som insulin til diabetikere? Eller er det greit at folk med astma får barn, selv om de trenger inhalator? Eller trekker mener du rullestolbrukere som trenger hjelp? Når det kommer til det psykiske, kan ikke en mor som ellers har angst, men som ikke har angst så lenge hun får medisiner, kan ikke hun få barn? Og når du sier at de som ikke trenger hjelp ikke burde få barn, inkluderer det hjelp fra venner, familie og naboer? Altså, hvis du havner i bilulykke og må spørre naboen din om å passe barna en uke, så burde du ikke fått barn? Vi trenger nemlig alle hjelp i større eller mindre grad. Og vi har alle ressurser å bidra med. Alle barn fortjener en god oppvekst, det er vi alle enige om, men å vokse opp med et annet perspektiv på livet trenger ikke bestandig være en ulempe for et barn. Jeg vokste f.eks. opp med en mor som var deprimert og hadde angst, og som trengte hjelp. I dag er jeg til en viss grad glad for at min oppvekst var annerledes, for det ga med verdifull kunnskap og en helt annen forståelse for de som sliter, enn det jeg ville fått hvis jeg leste om problemet i en bok. I dag bruker jeg kunnskapen i jobben min og gjør (om jeg må si det selv) en bedre jobb enn jeg ville gjort uten denne innsikten. Så man skal være forsiktig med å ha et så svart/hvitt syn på det. Verdier kan komme fra de rareste steder. Anonymous poster hash: 39341...1d4 Klarer ikke en med diabetes å ta vare på sine egne barn? Jo.... nå må du skille her da, og tenke litt. Er det dermed slik at du ikke har råd til astma medisinene dine og må få sosialhjelp eller nødhjelp mener jeg du kanskje bør revurdere å få barn. Jeg skrev ikke at "alle som noen gang har brukt en medisin bør ikke få barn", jeg skrev at man BØR VÆRE I STAND TIL Å TA SEG AV BARNA SELV, også fysisk. Altså er du så funksjonshemmet at du faktisk ikke kan ta vare på barna dine synes jeg også det er rart å få barn. Anonymous poster hash: 84dd3...343
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #23 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg mener at de som ikke kan ta seg av barna selv, som må ha fysisk, psykisk eller økonomisk hjelp for å kunne ha barna, ikke bør få barn. Anonymous poster hash: 84dd3...343 Wow. Det var strengt å si da. Og hvor drar du grensa for fysisk, psykisk og økonomisk hjelp da? Hvis du får en infeksjon og trenger antibiotika for å komme deg på bena (fysisk hjelp) er du da ikke skikket til å være mor eller far? Eller drar du grensen ved faste medisiner som insulin til diabetikere? Eller er det greit at folk med astma får barn, selv om de trenger inhalator? Eller trekker mener du rullestolbrukere som trenger hjelp? Når det kommer til det psykiske, kan ikke en mor som ellers har angst, men som ikke har angst så lenge hun får medisiner, kan ikke hun få barn? Og når du sier at de som ikke trenger hjelp ikke burde få barn, inkluderer det hjelp fra venner, familie og naboer? Altså, hvis du havner i bilulykke og må spørre naboen din om å passe barna en uke, så burde du ikke fått barn? Vi trenger nemlig alle hjelp i større eller mindre grad. Og vi har alle ressurser å bidra med. Alle barn fortjener en god oppvekst, det er vi alle enige om, men å vokse opp med et annet perspektiv på livet trenger ikke bestandig være en ulempe for et barn. Jeg vokste f.eks. opp med en mor som var deprimert og hadde angst, og som trengte hjelp. I dag er jeg til en viss grad glad for at min oppvekst var annerledes, for det ga med verdifull kunnskap og en helt annen forståelse for de som sliter, enn det jeg ville fått hvis jeg leste om problemet i en bok. I dag bruker jeg kunnskapen i jobben min og gjør (om jeg må si det selv) en bedre jobb enn jeg ville gjort uten denne innsikten. Så man skal være forsiktig med å ha et så svart/hvitt syn på det. Verdier kan komme fra de rareste steder. Anonymous poster hash: 39341...1d4 Klarer ikke en med diabetes å ta vare på sine egne barn? Jo.... nå må du skille her da, og tenke litt. Er det dermed slik at du ikke har råd til astma medisinene dine og må få sosialhjelp eller nødhjelp mener jeg du kanskje bør revurdere å få barn. Jeg skrev ikke at "alle som noen gang har brukt en medisin bør ikke få barn", jeg skrev at man BØR VÆRE I STAND TIL Å TA SEG AV BARNA SELV, også fysisk. Altså er du så funksjonshemmet at du faktisk ikke kan ta vare på barna dine synes jeg også det er rart å få barn. Anonymous poster hash: 84dd3...343 Nei, du vil jo ikke kunne ta vare på barna dine om du detter om med føling....? Jeg tenker i massevis. Jeg tenker at det ikke er så svart/hvitt som du skal ha det til. Anonymous poster hash: 39341...1d4
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #24 Skrevet 18. oktober 2014 Jeg mener at de som ikke kan ta seg av barna selv, som må ha fysisk, psykisk eller økonomisk hjelp for å kunne ha barna, ikke bør få barn. Anonymous poster hash: 84dd3...343 Wow. Det var strengt å si da. Og hvor drar du grensa for fysisk, psykisk og økonomisk hjelp da? Hvis du får en infeksjon og trenger antibiotika for å komme deg på bena (fysisk hjelp) er du da ikke skikket til å være mor eller far? Eller drar du grensen ved faste medisiner som insulin til diabetikere? Eller er det greit at folk med astma får barn, selv om de trenger inhalator? Eller trekker mener du rullestolbrukere som trenger hjelp? Når det kommer til det psykiske, kan ikke en mor som ellers har angst, men som ikke har angst så lenge hun får medisiner, kan ikke hun få barn? Og når du sier at de som ikke trenger hjelp ikke burde få barn, inkluderer det hjelp fra venner, familie og naboer? Altså, hvis du havner i bilulykke og må spørre naboen din om å passe barna en uke, så burde du ikke fått barn? Vi trenger nemlig alle hjelp i større eller mindre grad. Og vi har alle ressurser å bidra med. Alle barn fortjener en god oppvekst, det er vi alle enige om, men å vokse opp med et annet perspektiv på livet trenger ikke bestandig være en ulempe for et barn. Jeg vokste f.eks. opp med en mor som var deprimert og hadde angst, og som trengte hjelp. I dag er jeg til en viss grad glad for at min oppvekst var annerledes, for det ga med verdifull kunnskap og en helt annen forståelse for de som sliter, enn det jeg ville fått hvis jeg leste om problemet i en bok. I dag bruker jeg kunnskapen i jobben min og gjør (om jeg må si det selv) en bedre jobb enn jeg ville gjort uten denne innsikten. Så man skal være forsiktig med å ha et så svart/hvitt syn på det. Verdier kan komme fra de rareste steder. Anonymous poster hash: 39341...1d4 Klarer ikke en med diabetes å ta vare på sine egne barn? Jo.... nå må du skille her da, og tenke litt. Er det dermed slik at du ikke har råd til astma medisinene dine og må få sosialhjelp eller nødhjelp mener jeg du kanskje bør revurdere å få barn. Jeg skrev ikke at "alle som noen gang har brukt en medisin bør ikke få barn", jeg skrev at man BØR VÆRE I STAND TIL Å TA SEG AV BARNA SELV, også fysisk. Altså er du så funksjonshemmet at du faktisk ikke kan ta vare på barna dine synes jeg også det er rart å få barn. Anonymous poster hash: 84dd3...343 Nei, du vil jo ikke kunne ta vare på barna dine om du detter om med føling....? Jeg tenker i massevis. Jeg tenker at det ikke er så svart/hvitt som du skal ha det til. Anonymous poster hash: 39341...1d4 Så føling er en kronisk tilstand? Nei, det er ganske kortvarig. Det er ikke slik at man ligger bevistløs på gulvet i flere år. Irriterende at du ikke ser forskjell på diabetes og en som er multihandikapet. Anonymous poster hash: 84dd3...343
Mammaentilknollogtott Skrevet 18. oktober 2014 #25 Skrevet 18. oktober 2014 De som utøver vold og misbruk mot barna sine. De som mobber andre mennesker, da de lærer opp barna til å mobbe. De som ikke klarer og gi barna kjærlighet, et trygt hjem, mat, klær og opplæring. De som drikker alkohol eller ruser seg på andre rusmidler foran barna sine. De som prioriterer jobb før barna sine. De som MÅ ha barnevakt minst en gang i mnd for å pleie forholdet, drar på venneturer osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå