Gå til innhold

Er vi for strenge? ang mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungene(13,10 og 9) forsyner seg selv av middagen. I dag var det f.eks noe med salat. De må ha litt salat når vi har det til(eldste er noe overvektig)

I dag forsynte h*n seg med litt mye, og når h*n sa takk for maten lå halve tallerkenen med salat igjen.

Jeg sa spis opp så kan dere gå fra bordet. Dette har vi snakket om flere ganger, og jeg er lei av at de hauger opp, for så å la halvparten ligge.

H*n spurte pappaen om h*n MÅTTE spise opp, og fikk beskjed om at det måtte h*n. (Det er mitt bonusbarn)

Mine særkulls er like ille, og jeg har samme diskusjonen med de.

Er vi for strenge?

Hadde vi voksne lagt opp mat til dem så kunne jeg ikke sagt noe, men de forsyner seg selv...

Anonymous poster hash: 1a0f0...5fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han er overvektig blir det jo helt feil å tvinge i han mer mat. La han få føle på metthetsfølelsen. Neste gang kan dere si at han må ta til seg mindre porsjoner og heller forsyne seg flere ganger. 

Anonymous poster hash: 3110a...43e
Skrevet

Jeg synes ikke det er for strengt, ungene er jo ganske store! Munn dem på det rett i forkant av middagen hver dag, det er lettere enn i ettertid.

Anonymous poster hash: 4a261...35b

Skrevet

Så lenge du vet de har spist så mye at de er mette så syns jeg det blir feil å tvinge i barn mat.

Men dette kan dere enkelt løse ved å forsyne ungene selv. Dere vet jo hvor mye hver unge spiser, sånn ca?

Anonymous poster hash: bd453...8fd

Skrevet

Tvinger aldri i barna mat. Er de mette, så er de mette.

Skrevet

Snu fokuset til at de heller kan forsyne seg med to-tre små porsjoner istedefor å Hauge opp tallerkenen. Da får de bedre kontroll på hvor mye mat de trenger, og du slipper å kaste så mye mat. å tvinge i unger mat(voksne også) er en uting, man spiser til man er mett, mer trenger man ikke. Det er det man spiser etter at magen er full som legger seg rundt magen.

Skrevet

Å tvinge barn til å spise opp maten er helt tåpelig! Hvorfor i all verden gjør dere det? Slik skaper man spiseproblemer!! Dere får heller gjenta at de får forskyne seg flere ganger.. Etterhvert vil de klare det. De er bare barn, selv om de er store.

Anonymous poster hash: e9e36...c0e

Skrevet

Lær dem heller å forsyne seg smått flere ganger;)

Anonymous poster hash: 6aac8...b92

Skrevet

Er det ille å skrive han eller hun?

Anonymous poster hash: ae72c...c91

Skrevet

Si at de kan ta små porsjoner (f.eks én kjøttkake, én potet og én skje med grønnsaker), men at halvparten av hver porsjon skal være grønnsaker. Og når alt er spist opp, kan de forsyne seg en gang til om de vil, nok en gang med halvparten grønnsaker. Da vet du at de i alle fall får i seg grønnsakene fra én porsjon dersom de ikke vil spise grønnsakene fra den andre. 

Anonymous poster hash: bef08...793
Skrevet

Jeg glemmer iallefall aldri de 3 gangene jeg ble tvingt til å spise opp som liten. En gang i barnehagen, og to ganger hjemme. 

Det er slikt som setter seg fast som mindre hyggelige opplevelser, og jeg ville selv aldri tvingt mine barn til å spise opp. Er de mette så er de mette.

Og kanskje litt dumt å tvinge et barn som du mener allerede er overvektig til å spise opp? 

Anonymous poster hash: 9f4bd...b03
Skrevet

Å tvinge noen som er mette til å spise mer kan da umulig være lurt? Ikke minst høres det ganske dumt ut når en av dem trenger å kjenne på metthetsfølelsen og når man skal gi seg.

Enig i at dere skal oppfordre til å forsyne seg mindre om gangen og heller ta flere ganger.

Skrevet

Sier til dem hver bidige dag, ta heller litt, så kan dere ta flere ganger.

Men det går ikke inn hos noen av dem.

Det var andre posjon h*n hadde forsynt seg med, og det var kun salat som lå igjen. Nå vet jeg at salat og grønnsaker ikke er favoritten, og det er heller ikke det de legger på seg av.

Men hvordan løse det da når de ikke hører overhode på at de kan ta flere ganger?

Jeg gidder nemlig ikke lage masse mat for at halvparten må kastes fordi de ikke spiser opp.

Hi

Skrevet

Kinkig situasjon. På den ene siden skjønner jeg at du er lei av de slik jeg forstår det overfallet tallerken ofte og bare spiser litt? På den andre siden så er jeg ikke fan av å tvinge i barn mat når de er mette. Jeg vet jo selv at jeg kan bli litt ivrig og fylle på litt for mye. Da er jeg glad jeg bestemmer over meg selv og slipper å spise opp alt;)

Men følg litt med på at de ikke forsyner seg med for store porsjoner. Litt av gangen.

Anonymous poster hash: c172e...3da

Skrevet

Da får du legge opp mat på tallerkenene og servere så har du kontroll

Anonymous poster hash: 2e996...e54

Skrevet

Bytt til mindre tallerker, da må de forsyne seg flere ganger!

Anonymous poster hash: ef6f8...cce

Skrevet

Tvinger aldri mat i barna mine. Tenk deg selv, du er stappmett - men blir tvunget til å spise opp..

Skrevet

Sier til dem hver bidige dag, ta heller litt, så kan dere ta flere ganger.

Men det går ikke inn hos noen av dem.

Det var andre posjon h*n hadde forsynt seg med, og det var kun salat som lå igjen. Nå vet jeg at salat og grønnsaker ikke er favoritten, og det er heller ikke det de legger på seg av.

Men hvordan løse det da når de ikke hører overhode på at de kan ta flere ganger?

Jeg gidder nemlig ikke lage masse mat for at halvparten må kastes fordi de ikke spiser opp.

HiAnonymous poster hash: 1a0f0...5fa

Skrev du ikke at den eldste begynner å bli litt "stor"?

Hvorfor da tvinge i den siste porsjonen?

Om du ikke får dem til å forsyne seg mindre, men heller flere ganger, hvorfor legger du ikke opp maten for dem? Da kan du jo selv styre hvor mye mat de får?

Jeg skjønner at det er kjipt å hive masse mat, dette hadde jeg ikke satt pris på selv. Men dette kan løses..

Anonymous poster hash: bd453...8fd

Skrevet

Gi dem mindre tallerkner, da blir det ikke plass til å lesse på noe som helst.

Anonymous poster hash: 7cbc0...04b
Skrevet

Jeg passer på at barna ikke tar for mye mat på tallerken. Sier at de heller kan forsyne seg to ganger. Med litt mindre mat på tallerken, er det lettere å få de til å spise opp :)

Skrevet

Jeg ser problemet. Vi har hatt det samme med et av våre barn.

Jeg er i mot å bruke maten som straff (eller belønning) så jeg ville prøvd å finne andre måter å løse dette på.

Skift til mindre tallerkner, bruk små kakeasjetter om du må, slik at de rett og slett ikke får plass til all den maten de lesser opp. Da blir de tvunget til å ta mindre om gangen.

Et annet alternativ er at du eller faren legger opp på tallerkenene til dem, i stedet for å la dem forsyne seg selv.

Prat med dem hele tiden om dette. Før eller senere vil det gå inn. Forklar dem hver eneste dag at den maten de forsyner seg med men ikke spiser, den må dere kaste. Forklar dem at dette koster penger, at det er galt å kaste mat, vinkle det på den måten du tror de vil skjønne best.

Skrevet

Jeg synes ikke dere er for strenge. Ville barnet vært like "mett" om det var dessert? Neppe. Det er vel heller det at han ikke ville spise salaten. Det er ikke greit synes jeg.

Så jeg er ikke enig i alle de som skriver at dere tvinger et mett barn til å spise mer. Jeg tror det handler mer om hva barnet foretrekker/gidder å spise.

Anonymous poster hash: 6071e...952

Skrevet

Sant som du sier, hadde jeg servert dessert så hadde ingen av de vært mette..da hadde barnet spist gjerne dobbel porsjon av det.

Har prøvd det før. De sier de er mette etter halv porsjon, greit med da dropper vi desserten..og da blir det protester. Så ja, tror å det er pga grønnsaker/salat..

Hi

Skrevet

Greit nok at barnet kanskje ikke legger på seg av den salaten h*n ble tvunget til å spise i dag, men spiser man etter at magesekken er full, så risikerer man å utvide den, og det skal mer til for å bli mett i ettertid. Og da kan det være noe helt annet enn salat barnet spiser.

Ikke veldig lurt med et overvektig barn med andre ord. Synes forslaget med å legge på mat til dem og/eller bruke mindre tallerkener er mye bedre.

Anonymous poster hash: a39c9...4ca
Skrevet

Å tvinge overvektige barn til å spise opp maten sin synes jeg er på grensen til barnemishandling.

Styr heller hva han forsyner seg med og la han ta mindre av gangen

Anonymous poster hash: 281ba...c25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...