Gå til innhold

Jeg har ikke egne meninger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg velger å skylde på mamma nå!

Hele livet har moren min fortalt meg hva jeg skulle gjøre, hva jeg skulle mene og hvorfor ting var slik og slik. Kom jeg med egne meninger, ble di gravd ned og jeg fikk nesten kjeft og fikk høre ord som at jeg var dum, kort og alt det der fordi jeg ikke tenkte lengre enn som så. 
Det har ført til at jeg ikke klarer å ha egne meninger! Jeg har lyst til å gjøre mye, men når det kommer til stykket klarer jeg aldri å bestemme meg for hva jeg vil. For jeg vil gjøre det som er riktig! Men hva er riktig, det finnes da ikke noe svar på det bestandig. 

Jeg er usikker, men kan dette ha ført til at jeg alltid føyer meg på andres meninger og ikke klarer å stå på mitt? Siden jeg aldri har fått lov til å si hva jeg mener, har jeg funnet ut at det er smartest å holde kjeft og bare være enig med andre. Dette har såklart ført til at andre merker at jeg sier en ting til dem, og noe annet til noen andre- alt etter hvilke meninger de har. 

Føler dette høres helt teit ut, og jeg har selv begynt å innse det nå at det er slik jeg holder på :( 
Dette er ganske trist, for jeg er voksen og burde stå for det jeg sier, men det klarer jeg ikke. Føler meg jo stokk dum til tider!

Tips til hvordan jeg skal klare å endre meg?

Anonymous poster hash: 32df3...afc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du må begynne å det små. Finne noen små områder som du tenker er viktig for deg og som du ønsker å mene noe om. Det trenger ikke være de store greiene. Feks. ha en mening om at miljø er viktig og herretter vil du slutte med engangskluter. Det har du bestemt og det er viktig for deg.

Det var bare et eksempel, men du må kanskje begynne i det små og finne noen få områder du brenner for og vil ha en mening. Små meninger er også viktige.

Når du bygger opp selvtilitten kan du utvide og ha flere meninger, på flere områder. Det tror jeg vil komme av seg selv :)

Anonymous poster hash: 2024e...10f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...