Gå til innhold

Jeg klarer ikke å leve som dette lenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren har kredittgjeld på 200 000. Vi får ikke refinansiert i banken pga anmerkninger osv. Vi har pådratt oss denne gjelden når vi har pusset opp bolig og plutselig mistet mannen jobbe så eskalerte det. Så dumt jeg vil spy av meg selv!

Mine foreldre er "millionærer" og jeg orker ikke å leve som dette og tenker å be om hjelp. Men er redd de vil bli rasende på oss, hvordan vi har latt noe sånt skje, vi som har tre barn. Vi burde bare spurt om hjelp til å starte med! Istedet for å pådra oss en slik gjeld. Det er så skamfullt. 

Hvordan kan jeg gå frem? Eller bør vi prøve noe annet i steden for å trygle om hjelp hos foreldrene mine. Jeg tenker da om de vil låne i banken til oss for at vi betaler det. 

Anonymous poster hash: 61f75...b22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, hvis ingen vil refinansiere gjelden deres så er det vel ikke mange alternativer... Luksusfellen eller hjelp fra foreldrene dine...

Skrevet

Skal du snakke med foreldrene dine så er det beste å bare legge alle kortene på bordet og si det som det er. Ikke pakk det ikke, noen ganger er den harde sannheten beste.

Om du ikke ønsker å blande dem inn og ikke ønsker å få live ditt brettet ut og latterliggjort på Luksusfellen så kan du snakke med NAV. De har noe som heter gjeldsrådgivning. De betaler ikke gjelden for dere, men hjelper dere med å snakke med kreditorene og lage avtaler for nedbetaling.

Anonymous poster hash: 0ad17...e3a

Skrevet

Nei kommer til å si alt. Men er det mulig med gjeldsrådgiving via NAV uten at de forvalter pengene?

HI

Skrevet

Nei kommer til å si alt. Men er det mulig med gjeldsrådgiving via NAV uten at de forvalter pengene?

HI

Ja, det er det.

Anonymous poster hash: cfd3f...5f1

Skrevet

HI

Ja, du kan få gjeldsrådgivning gjennom NAV uten at de forvaleter pengene. Vi har nettopp vært gjennom det samme. De hjelper med å snakke med kreditorene, hjelper med avtaler. De setter opp budsjett. Litt det samme som Luksusfellen gjør, men du slipper å få privatlivet klint utover og latterliggjort på tv (og dib) og iten alle effektene som de bruker på tv.

Anonymous poster hash: 0ad17...e3a

Skrevet

Snakk med foreldrene dine. Legg alle kort på bordet, forklar årsak og at det aldri skal skje igjen. Be om et lån uten evt med lav rente.

Hadde mine barn gjort tabber og skjønt at dette var dumt og at det aldri sjal skje igjen ville jeg gladelig hjulpet dem.

Jeg hadde blitt skuffet om de ikke var ærlige med meg, men slet og hadde det vanskelig uten å spør om hjelp fra meg dersom de visste jeg kunne hjelpe.

Anonymous poster hash: d1d40...b04

Skrevet

Ja nav kan hjelpe med det. Men jeg hadde heller gått til foreldrene mine. Et vennepar av meg søkte hjelp hos nav og de brukte over 1 år på å i det hele tatt hjelpe dem med kreditorene. Endingen ble at gjelden bare vokste og vokste det året da de stolte på det rådgiveren på nav sa.

Skrevet

NAV og luksusfellen gjør ingenting du ikke kan gjøre selv! Gjør følgende: 

Gå gjennom bankutskrifter de siste 6 månedene og sett opp en oversikt over hva dere bruker penger på. Bruk gjerne malene fra luksusfellen; mat, transport, klær, sparing osv. 

Se på SIFO og tenk litt selv og sett opp et realistisk budsjett for fremtiden. For å få til en avtale må dere skrelle vekk alt av luksus. Se da hvor mye dere har igjen til gjeld. 

Ring så alle kreditorer og be om en avtale. Er det nye gjeld er det ikke så lett, men om du forhandler hardt og viser til regler om minsteopphold går det som regel. 

Finn frem alt mulig rart dere har som kan selges og legg det på finn.no salgsgrupper på facebook. Bruk alle pengene til å betale ned lån. 

Så lever dere svært sparsommelig en periode. Kanskje en av dere kan jobbe litt overtid noen ganger for å korte ned nedbetalingen? 200.000 er mye penger, men med struktur kan dere fint betale det ned over relativt kort tid allikevel. Det virker bare så voldsomt nå! 

Lykke til! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...