Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #1 Skrevet 17. oktober 2014 Foreldresamtale nærmer seg og pga språkproblemer tror vi nok at barnehagen (og vi) ønsker en undersøkelse av ppt for å se om barnet vårt trenger litt hjelp. Barnet er snart 4 år og snakker i lange setninger og samtaler, men uttalen er uklar (D i stede for S, ikke ordentlig r, og sånt). Han har mange ord, men snakker av og til feil i setninger, bruker ikke rett bøyningsform og sånt. Men han har mange venner i barnehagen og leker med både eldre og yngre. Han var veldig sen med å snakke og det er ikke mer enn omtrent et år siden han begynte å i det hele tatt snakke i lange setninger, og ikke bare svare med enkle ord. Uansett, hvordan foregår egentlig samarbeid med ppt? Hva skjer fra vi gir samtykke til henvisning frem til.. ja, jeg vet ikke, er det observasjon og tiltak? Må vi på møter med ppt utenom barnehagen? Hva foregår på slike møter da? Tar dette lang tid? Om de finner ut at det er noe som kan hjelpe, tar det lang tid før det settes i gang tiltak? Jeg kan omtrent ingenting om ppt egentlig. Tror nok at alternativ for barnet vårt er logoped. Og basert på det jeg har skrevet om ovenfor er det noe ppt/logoped kan hjelpe med? Det siste er jo vanskelig å svare på når man ikke vet mye om situasjonen/uten observasjon, men jeg blir takknemmelig for alle svar og erfaringer Er det veldig mye som skal til før man får hjelp? Anonymous poster hash: 6c054...c76
skjotta Skrevet 17. oktober 2014 #2 Skrevet 17. oktober 2014 I første omgang kommer noen fra ppt og observerer barnet. De har samtaler med bhg og foreldre og lager på en anbefaling til bhg om hva de mener barnet trenger. Dette involverer ofte ting bhg og foreldrene skal jobbe med selv, av og til t timer med spesialpedagog og innimellom logopedtimer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå