Gå til innhold

Sløv barnefar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vel egentlig alltid vært irritert på x samboer og far til barna mine grunnet hans latskap og at han har en merkelig tankegang til tider som det ikke bare er jeg som reagerer på.

Barna som går i 1 og 4 klasse er hos han ca  40%, altså en del skoledager også utenom helger.

Han forteller meg at barna som er jenter klarer seg selv om morningen (!). Altså steller seg og pusser tenner selv ( selv om jeg har sagt til han at tannlegen ba oss foreldre pusse tennene på barna siden de er såpass små at de ikke klarer teknikken enda, i alle fall 1 klassingen.

Det har også hendt 3 ganger at minste jenta ikke har gjort leksene hos faren og vi må da ta alt igjen når jeg får henne tilbake , noe som er slitsomt for meg og en aktiv 1 klassing.

Det er en grunn til at det står til hver dag på lekseplanen, og barna SKAL gjøre lekser hver dag for å henge med de andre og vite svarene hvis de har leksene som undervisning neste dag.

Tok dette opp med far i dag da han hadde glemt 2 dager med lekser på minsten. Han kom meg en teit unskyldning om at at han ikke fant lekseplanen, men om den ikke var delt ut så finnes den jo på nettet, dette vet han. Altså latskap! Kjenner jeg blir rasende inni meg.

Det er travelt med 2 skolebarn, men lekser må gjøres!

Han har alltid unskyldninger, som den ene kvelden var de på tur i skogen og dermed fikk de leksefri av han!? haha, han er jo ikke den som bestemmer. Som dere forstår han sier mye merkelig ting til tider....

4 klassingen har mye ekstra hjelp da barnet har lærevansker så det er fryktelig slitsomt å må sittte med begge 2 hver dag, men vi må. 4 klassingen må ha hjelp til alt også, og vi må sitte å følge med hele tiden.

Men nå er det jo slik det er, selv om han er lat så kan han ikke bare unngå å gjøre lekser med de,

Kjæresten min er enig med meg, mener at det at de steller seg selv er greit, men at han glemmer leksene ganske ofte ikke er akseptert.

Har sagt  i fra til han igjen, og hvis han ikke skjerper seg så får jeg fortelle læreren det da? At de må snakke med han? Dette må i såfall være flaut for far...

Men det er kipt at barnet ikke har gjort leksene når hun kommer på skolen, og lærer tror kanskje dette er min skyld, men jeg følger jo opp alt, men kan ikke styre noe når de er hos sin far.

Ellers er grei far som har barna, tar de med på kjekke ting å kjøper mye til de( liker å kjøpe ting, kanskje fordi han ikke er så kjærlig som meg), men hvordan hadde dere reagert om barnefar ikke gjorde lekser med barna?

Han må jo følge dem opp i hverdagen! Lat er han.

Sa til kjæresten min at jeg fikk lyst å true han med å si han ikke fikk ha de i hverdagen, men det måte jeg ikke gjøre sa kjæresten min....

Kanskje fortelle lærer i første omgang hvis han ikke hører på meg?

Anonymous poster hash: 7bf37...8ce
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt må far følge opp. Det er viktig at hjemmet (begge hjemmene) har gode rutiner på skolearbeid og faktisk interesserer seg for skolen.

Jeg tenker at du bør bestille time på familievernkontoret. Der kan du og far snakke om disse tingene. Eventuelt ta kontakt med kontaktlærer og be ham/henne om å snakke med far ang. lekser og det å ha en interesse for skolen.

Anonymous poster hash: a23a9...144
Skrevet

Tja, jeg synes det er helt greit å gi han ultimatum om å skjerpe seg, eller kun ha barna i helger. Han må jo følge dem opp ihht skole og lekser også, ikke bare morsomme ting. Kan han ikke det, er han ikke skikket til å ha dem i hverdagen når disse tingene står på tapetet.

Tenker også at kjæresten din tenker mer på seg selv, og gjerne ikke ønsker at du skal ha barna mer, når han sier du ikke skal "true" faren med dette. Barnas beste går jo absolutt fremfor alt, og man må ha lov til å stille ultimatum når noe ikke fungerer.

Anonymous poster hash: 0889e...c6e
Skrevet

Altså det med at det steller seg selv kan jeg mer akseptere enn leksene, selv om jeg ikke synes det er bra

Skrevet

Har det på samme måte her. Her er det 1 barn det er snakk om. Far har bestandig vært lat og etter hun blei skolebarn har det blitt mye frustrasjon over lekser som ikke er gjort. Løsningen her var en samværsavtale med punkter far skal følge, hvis ikke han følger punktene er det brudd på avtalen og jeg kan holde barnet igjen.

Anonymous poster hash: 9fa6f...7f0

Skrevet

Tja, jeg synes det er helt greit å gi han ultimatum om å skjerpe seg, eller kun ha barna i helger. Han må jo følge dem opp ihht skole og lekser også, ikke bare morsomme ting. Kan han ikke det, er han ikke skikket til å ha dem i hverdagen når disse tingene står på tapetet.

Tenker også at kjæresten din tenker mer på seg selv, og gjerne ikke ønsker at du skal ha barna mer, når han sier du ikke skal "true" faren med dette. Barnas beste går jo absolutt fremfor alt, og man må ha lov til å stille ultimatum når noe ikke fungerer.

Viste dette svarer til kjæresten min. Han mener det er drastisk å true med det før alt annet er gjort. Tror ikke kjæresten min ønsker at jeg IKKE skal ha barna mine mer, han er god med mine barn og har selv barna sine 50% som han følger godt opp.

HI

Skrevet

Viste dette svarer til kjæresten min. Han mener det er drastisk å true med det før alt annet er gjort. Tror ikke kjæresten min ønsker at jeg IKKE skal ha barna mine mer, han er god med mine barn og har selv barna sine 50% som han følger godt opp.

HI

Joda, men nå skriver du jo at du har snakket med bf om dette, at han er nødt til å gjøre lekser med barna, og alikevel gjør han det ikke. 

Må gjerne prøve læreren først, og evt. familievernkontoret for å se om det fungerer. Men jeg har lært at tilsnakk sjeldent fungerer, om det ikke utgjør en forandring første gang. Da er det konsekvenser som må til. Og det er jo fortsatt hans valg hva han vil gjøre, og han må bevise at han er villig til forandring, før noe drastisk evt. skjer.

Skrevet

HI

Det var min tanke også ang. det han sa og jeg er enig med ham i at å true ikke er konstruktivt. Ønsker man en varig endring så er trusler sjelden det beste våpen.

Anonymous poster hash: a23a9...144

Skrevet

HI

Jeg er enig med kjæresten din. Han har glemt/skulket lekser 3 ganger- mao han gjør lekser ofte også...

Ta en prat med ham isteden.

Anonymous poster hash: 9ae98...407

Skrevet

Skal på samtale med lærer i morgen. Har informert far om at jeg kommer til å fortelle lærer at far ikke tar lekser seriøst, og at han må skjerpe seg. Jeg skrev at jeg håper det skulle hjelpe, at han innser dette hvis han vil ha ungene i ukedagene.........

HI

Skrevet

kan ikke faren være med på konferansetimen i høst?

Anonymous poster hash: 31352...2a9

Skrevet

Han vet om det. Får se om han dukker opp. Håper egentlig han ikke er med, han driter seg ut hver gang han er med på noe slikt, b.l.a sier han teite ting og det ender med at ser ned at flauhet, f,eks han kan blande seg oppi hvordan lærerene legger opp dagen, lekser etc..så er han sååå sløv selv. De pleier bare se dumt på han.

HI

Skrevet

Han eier ikke sosiale tenner , men tror han er smart selv. Han kan forks blande seg i hvordan oppgaver og lekser er, mens han selv ikke gjør lekser med de? Han forstår ikke selv at han driter seg ut og det er flaut for meg når lærere og spes.pedagoger bare kikker rart på han...........

Derfor LIKER jeg å gå alene på slike ting.

HI

Skrevet

Han eier ikke sosiale tenner , men tror han er smart selv. Han kan forks blande seg i hvordan oppgaver og lekser er, mens han selv ikke gjør lekser med de? Han forstår ikke selv at han driter seg ut og det er flaut for meg når lærere og spes.pedagoger bare kikker rart på han...........

Derfor LIKER jeg å gå alene på slike ting.

HI

Ok, men da så.

Anonymous poster hash: 83850...624

Skrevet

Det at de klarer seg selv om morgenen er greit. Jentene mine steller seg selv om morgenen inkl. tannpuss og de er 3 og 5 år. (Tannpussen på kvelden derimot tar vi voksne oss av). At

han ikke tar skolen og lekser seriøst er helt uakseptabelt i mine øyne. Jeg vil faktisk gå så langt at når han ikke klarer å følge opp ungene med lekser og skole så bør han heller ikke ha hverdagslig omsorg. 

Men, jeg hadde nok aldri tatt det opp med lærer hvis ikke far er tilstede. Hvis lærer er bekymret for lekseoppfølging, bør hun kreve møte med far. Regner med lærer vet når han har samvær og dermed har sett et mønster i når leksene ikke er gjort? 

Jeg har hatt problemer med min eks opp gjennom årene, men har ikke sagt et nedsettende ord til lærer om han. Han har aldri vært samtaleemne på elevsamtale, bare gutten. Heldigvis er hun så klok at hun legger sammen to og to og visste at gutten vår hadde vært hos far hvis leksene ikke var gjort for eksempel.

Skrevet

Det at de klarer seg selv om morgenen er greit. Jentene mine steller seg selv om morgenen inkl. tannpuss og de er 3 og 5 år. (Tannpussen på kvelden derimot tar vi voksne oss av). At

han ikke tar skolen og lekser seriøst er helt uakseptabelt i mine øyne. Jeg vil faktisk gå så langt at når han ikke klarer å følge opp ungene med lekser og skole så bør han heller ikke ha hverdagslig omsorg. 

Men, jeg hadde nok aldri tatt det opp med lærer hvis ikke far er tilstede. Hvis lærer er bekymret for lekseoppfølging, bør hun kreve møte med far. Regner med lærer vet når han har samvær og dermed har sett et mønster i når leksene ikke er gjort? 

Jeg har hatt problemer med min eks opp gjennom årene, men har ikke sagt et nedsettende ord til lærer om han. Han har aldri vært samtaleemne på elevsamtale, bare gutten. Heldigvis er hun så klok at hun legger sammen to og to og visste at gutten vår hadde vært hos far hvis leksene ikke var gjort for eksempel.

Nei lærer vet ikke når far har samvær. Umulig å ha kontroll på da far reiser en del med jobben og har litt forskjellige dager.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...